دانلود دعا از نوحه با صدا مداحی جدید مولودی روایت حکایت داستان حدیث ۹۰

دانلود جدیدترین نوحه مداحی ها مراثی روضه دعاهای زیبا با معنی احادیث حکایات روایات کمیل معراج بوی سیب ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ کریمی قطری ذاکر

دانلود دعا از نوحه با صدا مداحی جدید مولودی روایت حکایت داستان حدیث ۹۰

دانلود جدیدترین نوحه مداحی ها مراثی روضه دعاهای زیبا با معنی احادیث حکایات روایات کمیل معراج بوی سیب ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ کریمی قطری ذاکر

قدرت شفابخشى سیر - مقاله - تحقیق درباره خواص درمانی سیر

قدرت شفابخشى سیر - مقاله - تحقیق درباره خواص درمانی سیر


قدرت شفابخشى سیر

نویسنده : حسن رضائى راد، دکتر فرید رضائى راد، مهندس رضا رضائى راد


سیر در گذشته
 فصل اول : تاریخچه
 فصل دوم : طب چینى (medicine chinese )
 فصل سوم : طب آیورودا ( medicine ayurvedic )
 فصل چهارم : طب یونانى (medicine tibb unani )
 فصل پنجم : طب طبیعى درمانى (medicine naturopathy )
 فصل ششم : سیر در گیاه درمانى اروپا
 فصل هفتم : نقش سیر در طب سینه به سینه
 فصل هشتم : آنتى بیوتیک و خواص محرک سیستم ایمنى
 فصل نهم : سیر و بیمارى هاى قلب و عروق
 فصل دهم : سیر و سرطان
 فصل یازدهم : استرس ، خستگى و سالخوردگى
 فصل دوازدهم :ترکیبات سیر
 فصل سیزدهم : عوارض جانبى و موارد منع مصرف


در ادامه مطلب

سیر در گذشته
در واقع سیر یک داروخانه است ، براى همین است که سیر در کتاب هاى پزشکى هر فرهنگى به چشم مى خورد . براى هزاران سال ، سیر جهت پیشگیرى و مداواى بیماران به کار رفته است . بنابراین رمزى در آن وجود دارد .
دکتر هربرت پیرسون (4)
انستیتوى ملى سرطان ایالات متحده
از ابتداى تمدن ، سیر به وسیله بشر مورد تمجید قرار گرفته است ، بقایاى سیر در غارهاى مسکونى چند هزار سال پیش یافت شده است و این مطلب در اولین مدارک پزشکى تمدن هاى عمده مشاهده مى شود . در تهاجمات نظامى ، سیر از ملتى به ملت دیگر انتقال یافته است ، اعتصابات و قیام هایى به خاطر آن برپا شده است . بدون سیر، ساختن اهرام مصر امکان پذیر نبود. از زمان پیش از تاریخ نسل به نسل سیر به خاطر موادى که دارد توسط بشر کاشته شده است و به عنوان گنجینه بشریت هم به لحاظ ماده غذائى و هم به خاطر خواص دارویى - شناخته شده است . امروزه حتى مؤ سسات علمى که اغلب درباره ارزش دارویى مواد غیر دارویى مشکوک هستند، آن را به عنوان دارویى براى بیمارى هاى جدید تاءیید کرده اند . در بخش بعدى ، درباره تاریخ سیر از گهواره تمدن در بین النهرین تا قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا مطلع خواهید شد .
فصل اول : تاریخچه
ناحیه بین النهرین (mesopotamia )
تاریخ نویسان ، منطقه واقع شده در اطراف تکریت و فرات را که در حال حاضر کشورهاى ایران و عراق در آن قرار دارند، گهواره تمدن نامیده اند و در همین ناحیه است که اولین یادداشت هاى ثبت شده بشر، ابتدا در تمدن سومرى و سپس در تمدن آشورى به دست آمده است . یادداشت هایى روى خشت هاى گلى با خط میخى که یک الفباى باستانى با لبه هاى خمیده مى باشد، حک شده است . باستان شناسان چندین سنگ نوشته از این قبیل و نیز یک کتابخانه از شهر باستانى نینوا کشف کرده اند و این همان شهرى است که در داستان حضرت یونس (ع ) (5) و ماهى در کتاب انجیل مطرح گردیده است (حضرت یونس (ع ) ماءمور شد که به اهالى شهر نینوا اعلام کند که در صورت عدم تغییر رویه ، شهر ویران خواهد شد ) .
بسیارى از سنگ نوشته ها مربوط به داروى رایج آن زمان است . اولین بار نام سیر در دستور طبخ غذاى سومرى ها در 3000 سال قبل از میلاد نوشته شده است ، بعد از آن بوسیله آشورى ها به عنوان غذا و تهیه چاى به کار مى رفته است . از دم کرده و یا مخلوط کرده آن با اتانل (الکل طبى ) جهت تهیه داروهاى متنوع نام برده شده است . آنها با خوردن سیر و یا مخلوط کردن آن با اتانل جهت تقویت سیستم هاى بدن و دفع بیمارى ها بهره جسته اند . ضمنا از نوشیدن چاى سیر براى رفع تب هاى عفونى و اسهال استفاده مى کردند . از سیر و چاى سیر براى مداواى تورم هاى دردناک و پیچیدگى ها و کوفتگى ها به عنوان ضماد بهره مى گرفتند .
هند باستان
مدارک ثبت شده در هندوستان به زبان سانسکریت استفاده از سیر را به عنوان دارو از 5000 سال قبل حکایت مى کند که با زمان ثبت شده در بین النهرین تطابق دارد . در یکى از کهن ترین مدارک موجود به نام مدرک بوور (6) از روى مدارک قدیمى ترى در حدود سال 350 بعد از میلاد تصویر بردارى شده ، آمده است که سیر قادر به معالجه بیمارى هاى لاغرى ، ضعف هاضمه ، کوفتگى ، سرفه ها، زکام ها، ناراحتى هاى پوستى ، هموروئید، ورم معده ، بزرگ شدن طحال ، هضم نشدن غذا، دردهاى معده ، یبوست ، دفع کرم ها، رماتیسم ، سل ، جذام و صرع مى باشد . ممکن است این لیست بى فایده به نظر آید، ولى به طورى که در فصل هاى آینده خواهیم دید، در سراسر جهان از سیر براى مداواى خیلى از ناراحتى ها استفاده مى شود و علم جدید نیز بعضى از این موارد را تاءیید نموده است .
مصر باستان
نوشته کاملى از گیاهان مصر باستان از زمان فراعنه به دست نیامده است اما باستان شناسان ، قطعاتى از پاپیروس هاى (7) قدیمى را جهت بازسازى وضع پزشکى آن زمان مصر جمع آورى کرده اند، دایرة المعارف تهیه شده از این کاغذها و تفاسیرى که بر آنها شده ، تشکیل نه جلد کتاب را داده است . در یکى از این قطعات کاغذ که به نام ابرز کدکس (8) مى باشد و در سال 1550 قبل از میلاد نوشته شده ، از سیر به عنوان دارو نام برده شده است . کدکس 22 مورد از مصارف سیر از جمله : ناراحتى هاى قلب ، تومورها، سردردها، کرم ها و گزیدگى را نام برده است .
مدت ها قبل از نوشتن ابرز کدکس سیر به عنوان داروى عامه مصرف مى شده است . و نیز یکى از عناصر مهم غذاى بیچارگان ، نه تنها به خاطر طعم آن بلکه بیشتر جهت کسب نیروى بدنى و دفع بیمارى ها، بوده است . در یکى از کاغذهاى مصر به سال 1600 قبل از میلاد آمده است : بین کارگران اهرام مصر به علت کمى سیر و پیاز در جیره غذائى قیامى برپا شد . چنانچه بعدا خواهیم دید، سیر قدرت بدنى را بهبود بخشیده و از بروز اسهال خونى و دیگر بیمارى هاى مسرى رایج زمان پیشگیرى مى نماید .
در کتاب مقدس (9) که مورد احترام بنى اسرائیل است نیز از سیر به عنوان غذاى ساده آنجا افسوس مى خوردند و مى گفتند که ماهى ، خیار، خربزه ، تره فرنگى ، پیاز و سیر را که در مصر از آن لذت مى بردیم ، اکنون دیگر در اختیار نداریم .
در مدرک دیگرى از طب مصر باستان نقل شده است که از سیر براى درمان سرماخوردگى و دندان درد و کرم خوردگى عفونى و دندان هاى خالى ( که از مخلوط سیر و عسل براى رفع آلودگى و جلوگیرى از آبسه کردن آنها را پر مى کردند )، استفاده مى شده است . در زمان حیات حضرت مسیح (ع ) براى پیشگیرى از خطر گاز سگ هار و مار گزیدگى سیر مصرف مى شده است . سیر خام داورى آسم بوده است . از مخلوط سیر و چربى غاز قطره گوش مى ساختند که براى معالجه درد و نیز تمیز کردن گوش بهره مى گرفتند. از مخلوط کردن سیر و نمک و سرکه براى درمان کوفتگى و مالیدن در محل ضربه خوردگى استفاده مى شد .
یونان باستان
سیر به عنوان غذا و دارو در یونان مصرف مى شده است .در سال 1000 قبل از میلاد هومر در کتاب ادیسه (10) نوشت که از سیر به وسیله نستر (11) جهت پذیرایى از مهمان خود مکى ان (12) استفاده شده است و نیز مى گوید که به یولى سیز (13)اجازه فرار از سیاره سیرس (14) که همراهان خود را به صورت خوک در آورده بود، داده شد .
قبل از شروع پیکار در جنگ ها و پیش از انجام مسابقات ورزشى جهت افزایش قدرت بدنى و کسب پیروزى به جنگجویان و ورزشکاران سیر مى دادند و به عنوان دارو در میدان جنگ آن را له کرده در اتانل مى خیساندند و براى پیشگیرى از عفونت زخمها به رزمندگان مى دادند و چنانچه بعدا خواهیم دید پس از گذشت زمان زیادى در جنگ جهانى اول از سیر به همان منظور استفاده شد .
بقراط حکیم hippocrates
بقراط که امروزه پدر طب نامیده مى شود و سوگندى که پزشکان یاد مى کنند به نام او یعنى سوگند بقراطى (15) است ، در قرن چهارم قبل از میلاد مى زیسته است ، پایه مستحکمى که بنا نهاد که بعدا براى مدت 2000 سال اساس طب اروپا و هم اکنون بناى طب غربى مى باشد . او سیر را براى عفونت ها، زخم ها، سرطان ها، جذام و مشکلات گوارشى توصیه کرده است در مورد عوارض جانبى و رعایت احتیاط لازم چنین اظهار داشته است : سیر موجب تشکیل گاز و حرارت در سینه و سنگینى سر و افزایش ‍ و بدتر کردن درد موجب و همچنین افزایش ادرار مى گردد . .
دیوسکرایدز ( dioscorides)
دیوسکرایدز از انازاربا بدون شک مشهورترین گیاه شناس یونانى است که هم در طب اروپا و هم در طب عرب به پدر دارو موسوم است و در قرن اول میلادى یعنى پس از اینکه یونان تحت لواى روم درآمد مى زیسته است . او پزشک سپاه روم شد و سفرهاى زیادى کرد و هر کجا که رفت انواع گیاهان مصرفى آنجا را ثبت نمود . او روشى را ابداع کرد که این موارد مصرف را در مجموعه اى به نام اقلام دارویى (16) جمع آورى نمود که این روش هنوز توسط داروسازان جدید متداول است . در سال 1655 اطلاعات جمع آورى شده او به زبان انگلیسى ترجمه شد . دست نوشته ترجمه که بین خطوط نوشته اصلى انجام شده 4540 صفحه را اشغال کرده است و تا سال 1934 چاپ نشده باقى ماند .
نوشته هاى دیوسکرایدز به عنوان علم نظرى شناخته مى شود و معمولا از اظهار روزنامه نگارانه که یک روش درمانى را بر دیگرى ترجیح مى دهد، پرهیز مى نمود . جالب توجه اینکه براى سیر استثنایى قائل شده که جهت معالجه مارگزیدگى منحصرا سیر را توصیه کرده ، نه چیز دیگرى را . در این کتاب خواهیم دید که از سیر در فرهنگ هاى مختلف جهت دفع سموم ناشى از گاز و نیش مارها و حشرات و زنبور و عقرب نام برده شده است و او موارد زیر را که از سیر له شده و در اتانل خیسانیده شده با ذکر جمله (17)otherwise unless توصیه کرده است :
1 براى دفع گاز
2 درمان گاز گرفتگى سگ ها و جلوگیرى از هارى
3 درمان سرفه مزمن
4 مخلوط با کندر براى دندان درد
5 تمیز کردن رگ ها و جلوگیرى از تصلب شرایین
6 مخلوط سیر له شده با زیتون سیاه به عنوان مدر
7 مخلوط با نمک و روغن براى تورم پوست
8 مخلوط با عسل براى خال و جذام
دیو سکرایدز هم مانند بقراط در مورد عوارض جانبى سیر مى گوید: سیر مى تواند از طریق خشکى به معده زیان برساند و موجب عطش شدید شود.
روم باستان
رومیان از دیرباز سیر مى خوردند زیرا که سیر هم از جنبه غذائى و هم به عنوان نوشابه ماده اصلى به شمار مى رفت . به خاطر طعم خود داراى ارزش علمى بود . کمپ هاى آنان مستعد ابتلاى سربازان به بیمارى هاى عفونى بود و سربازان به آسانى به دیسانترى و اسهال مبتلا مى شدند. سیر و فرآورده هاى آن به طورى که در فصل 8 خواهیم دید به عنوان آنتى بیوتیک و ایمن سازى بدن از آن معضل جلوگیرى مى کرد . سیر به سربازان قدرت مى داد، یک نوع سوپ قابل حمل به میدان جنگ تهیه شده از سیر و جو و انار و عسل به آنها مى دادند . براى مداواى زخمى ها پمادى از مخلوط خزه با اتانل و سیر جهت مصرف خارجى استفاده مى شد . روش مذکور به انگلستان نیز اشاعه یافت که تا زمان جنگ اول جهانى براى مداواى سربازان انگلیسى اعمال مى شد. گلادیاتورها نیز قبل از جدال ، سیر مى جویدند و دانشمندان از آن به عنوان پادزهر در مقابل مسمومیت ها بهره مى جستند پلى نى بزرگتر (elder the pliny )
پلى نى بزرگتر اولین طبیعت گرایى است که در مورد سیر به طور کلاسیک در طب رومیان مطلب نوشته است . پلى نى همزمان دیوسکرایدز در قرن اول میلادى مى زیست و دایرة المعارف تاریخ طبیعى و علوم و طب را به رشته تحریر در آورد. او بیش از 60 مورد مصرف براى سیر برشمرده که از جمله معالجه سرماخوردگى عمومى ، آسم (سیر خام )، گوش درد ( روغن سیر )، سرفه ، کرم ها، صرع و جذام مى باشد . او هشدار داده که چشم را کم نور نموده و با ایجاد گاز به معده صدمه زده و تشنگى مفرط ایجاد مى کند .
جالینوس (galen )
بدون تردید جالینوس بزرگترین پزشک یونانى روم است که روش بقراطى را حیات دوباره بخشید. نوشته هاى او تا قرن شانزدهم بر طب اروپا و بیش از هزار سال بر طب عرب حکم فرما بود . جالینوس تخصص خود را مدیون سیر مى داند که در دوران جوانى طبیب گلادیاتورهاى یک شهر بود . او توجه بزرگان روم را با ابداع نوع پانسمان براى سربازان زخمى و نجات تعداد زیادى از گلادیاتورها به خود جلب کرد . او زخم هاى در حال خونریزى را با خمیر و لایه هاى سیر پانسمان کرد و آنها را با پارچه بست و سپس پماد را با اتانل و سیر تر و تازه نگهداشت . مرهم دیگر او براى معالجه زخمى ها مخلوطى از سیر با گیاه مرمکى (18) و عسل بود . جالینوس ‍ مصرف سیر را جهت ضد عفونى کردن قبل و بعد از عمل جراحى توصیه کرد . جالینوس سیر را شفابخش روستاییان نامید که در عصر میانى این نام به انگلستان هم رسید و تریاق فقرا نام گرفت . در زمان روم باستان تریاق به عنوان پادزهر سموم خطرناک و یا معالجه بیمارى هاى کشنده به کار مى رفت . جالینوس هم مانند بقراط و دیوسکرایدز در مورد استفاده از سیر احتیاطهاى لازم را توصیه کرده است که امکان عوارض جانبى مثل کم آب شدن بدن وجود دارد لذا توصیه او بر این است که قبل از مصرف سیر، آن را کمى جوشانیده و یا بپزند تا خواص تند خود را از دست بدهد.
سیر در زبان انگلیسى
garlic اسم انگلیسى سیر از کلمه garleac انگلوساکسون به معنى برگ نیزه اى تره فرنگى (19) مى باشد که بیانگر ساقه (20) مى باشد . اسم علمى لاتینى آن فعلا sativm allium است که ریشه allium ناشناخته است ولى چندین احتمال وجود دارد: در لاتین olere به معنى بو دادن و در یونانىballesthai به معنى جهیدن و یا به زبان سلتى (21)brennend all به معنى طعم تند و کلمه sativum به معنى کاشته شده و یا به عبارت دیگر این نوع سیر به صورت وحشى به عمل نمى آید . در واقع سیر حتى قبل از تدوین تاریخ هم کاشته مى شده است ، معیارى از علاقه انسان به این گیاه است که در تمام قاره هاى جهان که قابلیت رشد دارد به همین نحو کاشته مى شود یعنى حبه سیر از بدو تاریخ توسط دست انسان در نسل هاى پیاپى در زمین کاشته شده است .
چین
از ابتداى تاریخ چین ، سیر در فرهنگ چینى مصرف عمومى داشته و براى اولین بار در قرن پنجم میلادى در متون چینى جزو اقلام دارویى قرار گرفت و به عنوان پادزهر، ضد کرم ها، ضد انگل ها و داروى اسهال و سرفه ها به مصرف مى رسید . سیر از زمانى جزو اقلام دارویى به حساب آمد که روستاییان طرز معالجه مار گزیدگى را به اعضاء قصر امپراتورى که در حال سفر بودند، آموختند .
عرب
در زبان عربى به سیر ثوم (thum ) گویند و از عهد باستان در آن نواحى مصرف مى شده است . در زمان بعثت حضرت محمد (ص ) شهرهاى عربى آلوده به بیمارى هاى همه جا گیر از جمله طاعون بود و جهت مصونیت کودکان آنها را به فرقه هاى بادیه نشین در قبایل مجاور مى فرستادند . پیامبر به پیروان خود دستور دادند که جهت خاصیت پیشگیرانه سیر از آن استفاده کنند و این در حالى بود که براى مسلمانان از نظر اخلاقى شایسته نبود که با بوى سیر در نماز جماعت شرکت کنند . طب عرب در قرن هشتم میلادى از طب یونانى و رومى که امروز به طب یونانى مشهور است استفاده مى کرد . همانطور که جالینوس طب بقراطى را توسعه داد اعراب طب یونانى و جالینوسى را توسعه دادند . بزرگترین طبیب عرب (22) حکیم ابن سینا بود که در غرب او را اوسینا (23) مى نامند و در قرن دهم میلادى مى زیسته است و تدریس کتب او تا سال 1600 میلادى در مراکز طب اروپا اجبارى بود .
ابن سینا سیر را گرم کننده و خشک کننده توصیف کرده است . روش اصلى مصرف سیر پختن آن با غذا بود که گاهى هم آنرا با شیر مى جوشانیدند .
معمولا خوردن سیر خام براى خیلى از مردم مشکل آفرین است ، گرچه بیشتر به عنوان پماد مصرف خارجى دارد . در طب یونانى از سیر براى رفع مشکلات روده اى از قبیل مسمومیت هاى غذائى ، دیسانترى و دیگر عفونت ها استفاده مى شد . ضمنا براى درمان آسم ، سرفه هاى شدید یا سیاه سرفه (24) و گوش درد به کار مى رفت .
مصارف تاریخى سیر
به طور کلى وقتیکه در داروخانه گیاهى به دنبال دارویى هستیم ، منظور یافتن دارویى است که قدرت درمان اکثر بیمارى ها را داشته باشد . بیشتر بیمارى هایى که توسط گیاهان معالجه مى شوند، آنهایى هستند که به خودى خود درمان خواهند شد، صرفنظر از اینکه آن گیاه را بخوریم یا نخوریم ، ولى سیر مطلقا از این برداشت مستثنى مى باشد . اکثر موارد استفاده از آن که در این کتاب عنوان شده ، جنبه جهانى داشته و کلیه آنان در طول قرون گذشته و توسط فرهنگ هاى مختلف مورد استفاده و تاءیید قرار گرفته است . علاوه بر این علوم جدید نیز تا حد زیادى به توان بالقوه آن به عنوان آنتى بیوتیک ، آنتى ویرال ، ضد تصلب شرایین ، ضد فشار خون و ضد سرطان پى برده و مصرف آن را در موارد زیر جایز دانسته است از جمله :
ورم روده ، درد روده ، بیمارى هاى وریدى ، آسم ، گازگرفتگى سگ ، مار و عقربگزیدگى ، تاول ها، برونشیت ، اسهال ، ضعف هاضمه ، دیسانترى ، گوش درد، صرع ،خستگى ، تب (عفونى ) قانقاریا (25)، سردرد، سرماخوردگى ، ناراحتى هاى قلبى ،هموروئید، فشار خون بالا، گرفتگى صدا، سوء هاضمه ، عفونت ها، مشکلات کلیه ، جذام، طاعون ، سینه پهلو، سموم ، رماتیسم ، مشکلات پوستى ، ورمطحال ، پیچیدگى و صدمه به تاندن ، کشیدگى عضله ، دندان درد،سل ، تومورها، زخم ها (پوستى )، کم وزنى ، سرفه شدید، کرم ها و زخم ها اروپاىشمالى
سیر در اروپاى شمالى هیچوقت شهرت منطقه مدیترانه اى را نداشته است ، در عین حال از زمان روم باستان سیر به عنوان دارو به کار مى رفته است ، گیاه شناس آلمانى گرهارد ماداس (26) نویسنده چهار جلد کتاب برجسته گیاه شناسى علمى مى گوید: اهالى کشور فرانسه (27) و آلمان ها استفاده از سیر را جهت معالجه حملات سریع مرض (28)، از رومیان آموختند و به همین منظور به مدت چندین قرن از سیر بهره جستند . ماماهاى آلمانى حداقل از زمان رومیان به طور سنتى سیر را با شیر تجویز مى کردند، که نیروى کار را سرعت بخشند . بعد از حمله ترک ها به آلمان و اتریش در قرن هفدهم میلادى ، سیر در آنجاها شهرت یافت . رمز محبوبیت سیر، حمله سال 1683 قواى ترک به وین بود. ترک ها شهر را تصرف نکرده و با قشون زیاد خود از آن عبور کردند و چون حامل مقادیر زیادى سیر و قهوه بودند،
نیرویى که از شمال جهت نجات شهر آمد، ترک ها با بجا گذاشتن مقادیرى کالا از جمله تنها قهوه و سیر شهر را ترک کردند و آنها را براى اهالى وین جا گذاشتند و قهوه خانه ها در آنجا افتتاح شد و سیر هم از آن زمان شهرت یافت و هنوز هم در طبخ غذا در وین مورد استفاده قرار مى گیرد .
هیلد گارد ون بینگن (bingen von hildegard )
خانم هیلدگارد ون بینگن ، گیاه شناس و موسیقى دان صوفى مرام آلمانى که در قرن یازدهم میلادى مى زیست ، در زمان خود شهرت و تقدسى داشت ؛ در سال 1099 میلادى در آلمان متولد شد، او در کودکى به صومعه بندیکت وارد شد و در سال 1136 در سن 37 سالگى به ریاست آن رسید . او طب رهبانى آن زمان را آموخت و بعد هم به طب عربى علاقه مند شد و با دریافت یک سرى الهامات ، مواردى براى مصرف گیاهان پیدا کرد . کتاب روش هاى درمان او حاوى 30 قلم دارو است که تحت عنوان فیزیکا (29) نام گذارى شده است .البته سیر هم جزو آن اقلام منظور شده است .
زمانى فرشته اى بر او نازل شد و الهام داد که مخلوط سیر و زوفا (30) بیمارى آسم را درمان خواهد کرد و طرز تهیه آنرا چنین اظهار داشت ، که از شربت تهیه شده از دو حبه سیر و یک مشت پر از برگ هاى انتهایى زوفا که در حرارت کم دم شده ، میل شود . اگر به جاى زوفا گیاه ثعلب سبز و برزگ و علف خنازیر (31) جایگزین گردد، سرفه هاى خونى را مداوا خواهد کرد . جایگزینى آن با شکوفه اسطو خودوس و برگ سمفیتون بیمارى سل را درمان مى کند . این طرز مداوا که با مراقبت هاى اولیه تواءم بود تا زمان ناپلئون رواج داشت .
پاراسل ساس (paracelsus)
پاراسل ساس پزشک سوئیسى بود که در پایان قرن شانزدهم مى زیست و به و به طور یقین مؤ ثرترین پزشکى بود که بناى طب علمى را گذاشت و به پدر طب علمى مشهور شد . کار او به توسعه علم مشابه درمانى (32) منجر شد و از همه مهمتر اینکه او اهل عمل بود و سنت قرار دادى مطالعات آن روز را شکست و به طور گسترده به تحقیق بر روى گیاه شناسان مردمى ، ماماها و سایر مردم عادى پرداخت ، او اولین پزشک اروپایى بود که درمان طاعون انسانى توسط سیر را توصیه نمود و این مورد مصرف را بلا شک از روستاییان آموخته بود . او متذکر شد که سیر ضد سموم ، معالج سرفه و ادرار آور مى باشد و ناراحتى هاى پس از زایمان را برطرف و زخم هاى پوستى را مداوا مى کند
انگلستان
سیر بین روستاییان انگلوساکسون در هزاره اول میلادى مصرف مى شده به آن برگ نیزه اى (33) یا تره فرنگى مى گفتند که با گندنا (34) اشتباه نشود . در قرن چهاردهم که جفرى چاسر (35) داستان کنتربرى (36) را نوشت ، آنرا تریاق (37) نامید که از ریشه لاتینى است و این فرق نام گذارى طبقه روستایى و اشراف آن زمان بود . لفظ تریاق همانطور که در بحث جالینوس ‍ گفته شد، پادزهرى بر علیه سموم و بیمارى هاى جدى و خطرناک بود و این دو واژه براى سالیان دراز توسط دو طبقه بالا و پایین در مکالمه به کار برده مى شد .
در همان زمان دو ماده دیگرى به نام شیره قند و تریاق که از مخلوط کردن یک نوع گیاه با قسمتى از مار سمى درست مى کردند، خیلى طرفدار داشت و به قیمت زیاد به فروش مى رسید . مدارک به دست آمده از گمرک فلاندرز در قرن شانزدهم حاکى از گران بودن شیره قند بود که در بشکه به خارج صادر مى شد و در داروخانه ها به فروش مى رسید . عنوان تریاق بیچارگان که چندین قرن پیش توسط جالینوس به سیر داده شد، در انگلستان ماندگار شد زیرا مردم روستایى که قادر به خرید داروهاى گیاهى گران نبودند، در معالجات خود فقط به سیر اتکا داشتند .
جان جرارد (gerard john )
مشهورترین گیاهان انگلستان در کتابى به نام تاریخ نباتات در سال 1597 توسط جان جرارد جمع آورى شد . او به طور معمول به متون کلاسیک و داروهاى متداول آن زمان ، توجه داشت و از ذکر اطلاعات مردم عوام خوددارى کرده است . او سیر را فوق العاده شفا بخش دانسته و مصرف آنرا براى معالجه در شرایط زیر توصیه کرده است :
1 براى مخاط زیاد و براى سرفه هاى مزمن همراه مخاط غلیظ ( بر خلاف سرفه خشک )
2 براى گرفتگى صدا
3 همراه برگ انجیل و زیره سبز (38) براى گزش حشرات و نیش زنبور
4 براى مارگزیدگى و سایر مسمومیت ها
5 براى دفع گاز (آنرا شکسته و به صورت گاز خارج مى کند ) .
6 تجمع مایع در یک نقطه از بدن در اثر سرماخوردگى
7 جوشانیدن سیر با شیر براى دفع کرم ها
8 جهت پیشگیرى از سرایت بیمارى هاى مسرى
9 براى شوره و پوسته شدن پوست کودکان
جرارد همانند اکثر نویسندگان قبلى اخطار کرده که سیر را براى افراد خاص ‍ باید خیلى حرارت داد .
مجموعه گیاهى کال پپر (herbal culpeppers)
مجموعه اطلاعات دیگرى در تاریخ انگلستان نیم قرن پس از جرارد توسط نیکلاس کال پپر نوشته شد . بر خلاف جرارد که از طبقه بالاى اجتماع بود و داروهاى مرسوم زمان خود را شرح مى داد، کال پپر مردمى بود و با فقرا کار مى کرد و بین آنها زندگى مى کرد و نوشته هاى او پیوسته توسط مؤ سسات زمان خود انتقاد مى شد . ضمنا او منابع عربى را مورد مطالعه قرار داد که سایر همکارانش از آن دورى مى کردند . او مرد عمل بود و از طریق سیستم گیاه گرایى و وسایل دارویى آموزش دید، نه از طریق کتاب و پزشکان دیگر .
کال پپر خیلى از موارد استفاده سیر را همانند جرارد با افزودن نکاتى بر آنها و توضیحات دیگر در مورد عوارض جانبى سیر بیان کرد . علاوه بر موارد ذکر شده توسط جرارد و نکات دیگرى به شرح زیر عنوان کرد:
1 قاعدگى زنان را بهبود مى بخشد ( مصرفى که او ممکن است از ماماهاى زمان خود و یا از طب عرب فرا گرفته باشد ) .
2 - با بیحالى و خستگى مبارزه مى کند .
3 حفاظت در برابر طاعون ( با وجودیکه در آن زمان در انگلستان شایع بود، جرارد از آن نامى نبرده بود ) .
4 مفید براى جراحات و زخم ها .
5 استفاده خارجى باعث رفع لکه هاى پوستى مى شود .
6 رسانیدن و از بین بردن تاول ها و ورم ها .
7 مؤ ثر در برابر تشنج و انقباضات ماهیچه اى و شکمى .
8 مؤ ثر در معالجه هموروئید .
9 کال پپر در موارد مصرف زیاده از حد سیر هشدار داده و گفته است : افراد با طبع گرم و خشک از خوردن سیر وضع بدترى پیدا مى کنند . او به خصوص در مورد خاصیت خشک کنندگى سیر تاءکید کرده و اظهار داشته که افراد تشنه کام و مایع طلب نبایستى سیر بخورند.
طاعون (plages the )
یکى از بزرگترین شواهد قدرت شفابخشى سیر، در توانایى جلوگیرى از غده خیارکى که از پراکندگى باکترى آن توسط کک و جوندگان به وجود مى آید، مى باشد . شکل پراکنده این بیمارى در هوا که از طریق مبتلایان به آن به ریه ها سرایت مى کند، به قدرى زهر آگین است که میزبانان خود را بلا استثنا ظرف سه روز هلاک مى کند. در طول قرن شانزدهم صدها میلیون نفر از مردم اروپا، آسیا و خاورمیانه را کشت . بیمارى مسرى دیگرى که در قرن چهاردهم در همان نواحى شیوع پیدا کرد و به مرگ سیاه ، موسوم گردید، از 4/1 تا 3/1 جمعیت اروپا، یعنى حدود 75 میلیون نفر را کشت . بیمارى غده خیارک خفیفترى در سطح جهانى از جمله در ایالات متحده شیوع یافت ، اما از اماکن آلوده خارج نشد و دلیل آن تا حدى مدیون کنترل جوندگان و از طرفى مدیون اثرات آنتى بیوتیک بود که بر علیه آن استفاده شد . بیمارى بایستى ظرف 15 ساعت با آنتى بیوتیک قوى معالجه شود تا بیمار نجات یابد .
شواهد به دست آمده از این قضیه حاکى از این است که سیر موجب مصونیت در مقابل طاعون یا خیارک مى شود .
بنا به قول مشهور تاریخى سیر در مقابل طاعون مصونیت ایجاد مى کند . اولین کسیکه از آن سخن گفته پاراسل ساس مى باشد که او در مورد طب روستاییان اروپایى در قرن بعد از مرگ سیاه بررسى کرده است . سوابق تاریخى حاکى از این است که : هنگامى که طاعون در سال 1665 در شهر چستر انگلستان قتل عام کرد، ساکنان یکى از خانه هاى آنجا به علت داشتن مقادیر زیادى سیر در انبار همگى از مرگ نجات یافتند.
شاهد دیگرى که مصون سازى بدن را علیه طاعون توسط سیر انجام شده ، اتفاقى است که در سال 1721 در شهر مارسى (39)در جنوب فرانسه روى داد. اهالى شهر چهار نفر مجرم زندانى را جهت جمع آورى و دفن مردگان ناشى از شیوع طاعون گماشتند، با این اندیشه که آنها که خود محکوم به مرگ هستند و حال اگر از این طریق آلوده شده و هلاک شوند چندان اشکالى نخواهد داشت . ولى بر خلاف تصور عمومى ، دزدان به بیمارى مبتلا نشدند و از واقعه جان سالم به در بردند و پس از شنیدن جریان کسب مصونیت توسط سیر از اعدام هم رهایى یافتند. آنها اظهار داشتند که علاوه بر نوشیدن شربت سیر از ضماد تهیه شده از سیر به بدن و لباس خود نیز مالیده بودند که آنها را در مقابل مرض مقاوم کرده بود و از آن تاریخ شربت مذکور به نام سرکه چهار دزد مشهور گردید و هنوز هم در بازار فرانسه به فروش مى رسد و از ترکیب سیر کوبیده و چند گیاه دیگر که براى مدتى در سرکه خوابانیده شده ، تهیه مى گردد. متعاقب آن مقامات محلى دستورالعمل زیرا را جهت مداواى بیچارگان به دیوارهاى مارسى نصب نمودند:
سرکه چهار دزد
مقدار 5/1 لیتر اتانل را با یک مشت پر از خاراگوش ، (40) اسپیره کوهى ، (41) مرزنگوش (42)، مریم گلى (43) و پنجاه سیر، دو اونس ریشه گل استکانى ، (44) دو اونس هویج ، (45)، روزمارى ، (46) پونه (47) و سه پوند کافور (48) را براى مدت 15 روز در ظرفى قرار داده و سپس آنرا فشرده و صاف و مایع به دست آمده را در بطرى نگهدارى کنید و هنگام مواجهه با موارد طاعونى آنرا به سر و صورت و دست بمالید .
بوى سیر با عناصر معطر فرمول فوق احتمالا کک ها را که عامل انتقال بیمارى هستند فرارى مى دهد . عناصر ترکیب شده هر یک آنتى بیوتیک بوده و مى تواند در مقابل عفونت پراکنده در هوا ایمنى ایجاد کند .
در همین ایام در لغت نامه بردلى (49) در انگلستان اعلام شد که خوردن سیر به عنوان دارو توسط روستاییان در هنگام بروز طاعون مؤ ثر است . همانطور که در فصل هشتم خواهیم دید، این مطالب خرافات نبوده و علوم جدید نیز مؤ ید این است که سیر آنتى بیوتیک قوى بوده و بدن را در مقابل عفونت ها حفظ مى کند .
آمریکاى شمالى
سکنه اسپانیایى مکزیک و اهالى جنوب غربى آمریکا با خود سیر آورده بودند که هم مصرف غذائى داشت و هم درمانى و در حال حاضر در مکزیک و جنوب غربى آمریکا سیر کاشته مى شود . کالیفرنیا بیشترین تولید سیر را دارا است . در سرتاسر جنوب غربى به عنوان داروى سنتى جهت سرفه از آن استفاده مى شود . مردم روزانه چهار تا پنج حبه سیر را جهت بهبود سرفه مزمن همراه با مخاط غلیظ، مى خورند.
طب گلچین شده ( medicine eclectic )
مهاجران انگلیسى نیز سیر را به آمریکاى شمالى آوردند و براى ساکنان اولیه سیر دافع اصلى کرم ها بود . مصرف سنتى آن نیز نزد آنها باقى ماند . در نیمه قرن نوزدهم ایالات متحده آمریکا یک سیستم پویاى داروهاى گیاهى را در مؤ سسه داروهاى تخصصى گلچین شده برقرار کرد . یکى از بزرگان و بانیان این حرکت دکتر ویلیام کوک (50) بود و کتاب او درباره درمان جسمى و دارویى در سال 1869 به چاپ رسید که اولین کتاب دارویى در ایالات متحده آمریکا بود .
یکى از امور پزشکى نیمه قرن نوزدهم مخصوصا در غرب میانه معالجه بیمارى هایى بود که در اثر سرمازدگى ناشى از بى حفاظتى حادث مى شد معالجاتى که اشاعه نامیده مى شد یعنى جریان خون را مخصوصا در محل پوست و اعضایى مثل دست و پا زیاد مى کرد بسیار مهم بود .
کوک سیر را محرک مؤ ثر و نافع براى موارد سرما خوردگى توصیف کرد . او لیست زیر را درباره خواص سیر توصیه کرده است :
1 داروى خلط آور سرفه ، اعم از مزمن و حاد .
2 تحریک کننده هضم براى معده هاى تنبل و خسته
3 درمان کرم ها
4 داروى ازدیاد قاعدگى گیاهى که قاعدگى فرو نشانده را ارتقاء مى دهد
5 مایعى براى درمان کرى
6 معالجه افسردگى هاى ناگهانى
7 داروى معالجه براى دردهاى مفاصل و ماهیچه اى (مصرف خارجى )
کوک هم مانند پزشکان قبل از خود مصرف زیاد و بى جاى سیر را منع کرده و گفته است که مصرف زیاد آن ممکن است به تحریک بى حد و بر افروختگى صورت و سردرد منجر شود . ضمنا هنگام تورم یا تحریک حاد نباید سیر خورد، تحت هیچ شرطى براى مدت طولانى نباید مصرف شود .
در مورد عوارض جانبى سیر در فصل سیزدهم بیشتر توضیح خواهم داد . کوک مقدار یک یا دو حبه سیر بریده شده را که در نیم لیتر شیر دم شده و یا با آب قند آمیخته باشد تجویز نمود.
سیر در لیست داروهاى ایالات متحد آمده است .تا سال 1900 هر ده سال یا بار لیستى از داروهاى رسمى به چاپ مى رسید .در پایان سال 1800 که پزشکى eclectic جزو یکى از بخش هاى مهم پزشکى آمریکا درآمد، موارد مصرف زیادترى براى سیر عنوان شد . روش کوک هنوز معتبر بوده و موارد مصرف سیر به عنوان داروى سرفه ها و کرم ها و موارد مصرف اکلکتیک به طور وسیع در مواقع همه گیرى سیاه سرفه و سرفه شدید اعمال مى شود . اکلکتیک سیر را به عنوان التیام بخش براى کسانیکه از درد سینه مى نالند و مخصوصا براى سینه پهلو معرفى کرده است . پارچه اى را در چاى سیر خیسانده و آنرا به سینه و پشت بیمار مبتلا به سینه پهلو مى مالند. تحریک پوست کار درمان ریه را تسهیل مى کند، در نفس فرو بردن بوى خوبش خاصیت آنتى بیوتیک سیر را در مجارى تنفس جارى مى کند . در فهرست کینگز آمریکن (51) که در اوایل قرن نوشته شده ، لیست داروهاى اکلکتیک استاندارد خاطر نشان شده است : در هنگام تورم از مصرف سیر خوددارى شود چون موجب تهوع و اسهال و بروز علائم تعریف نشده نامعلوم مى گردد.
قرن بیستم
سیر شهرت شفابخشى زیاد خود را حتى در مقابل شکوفایى و پیشرفت علم پزشکى قرن بیستم حفظ کرده است . در اوایل قرن بیستم ، میسیونر مشهور پزشکى آلبرت شوایتزر (52) در طول جنگ جهانى اول در آفریقا از سیر براى مقابله با اسهال خونى استفاده نمود.
ضماد در سیر جهت مداواى زخم سربازان اروپا، همانند زمان جالینوس که در حدود 2000 سال پیش در معالجه گلادیاتورهاى روم به کار رفت ، مورد استفاده قرار گرفت : روغن سیر رقیق شده با آب را در پارچه استرلیزه شده ریخته و مستقیما در محل زخم قرار داده مى شد، جان و اعضاى بدن ده ها هزار سرباز از این راه نجات یافت . در پیشگیرى از عفونت ها سیر موفقیتى به دست آورد که در سال 1916 دولت انگلیس یک اعلام سرتاسرى براى تولید چند تن سیر را صادر نمود که طبق آن براى تولید هر پوند سیر یک شیلینگ به تولید کنندگان داده مى شد .
در جنگ جهانى دوم آنتى بیوتیک دارویى کشف و به جاى سیر به مصرف رسید . ولى روسیه با میلیون ها سرباز زخمى آنتى بیوتیک کافى براى مداواى آنها نداشت و به روش جنگ اول جهانى یعنى معالجه با سیر دوباره به صحنه برگشت . ( در قرن گذشته سیر شهرت جهانى به دست آورد چون آنفولانزاى شدید شیوع یافت ) در طول جنگ ، سیر پنى سیلین روسى لقب یافت .
قبل از جنگ دوم جهانى سیر در آلمان به عنوان داروى مدر، آنتى بیوتیک در عفونت هاى مثانه و کلیه و براى مداواى مالاریا، برونشیت مزمن ، آسم و انگل ها به کار مى رفت . براى اولین بار بر ضد سرطان براى زخم هاى سرطانى پوست به کار رفت . در فصل 10 خواهیم دید که سیر مطالعات علمى زیادى را به خاطر توان بالقوه اش در پیشگیرى و درمان سرطان به خود اختصاص داده است .
پژوهش هاى علمى اولیه
ایالات متحده آمریکا به جاى مشاهدات بالینى و طب سنتى اول قرن به بهبود طب رسمى از طریق پژوهش هاى علمى اقدام کرد و در دهه 1930 طب علمى روش مسلط طبابت گردید. اکلکتیک و معالجه از طریق مشابه درمانى و سایر مدارس پزشکى از رونق افتاد و بلافاصله مطالعات بالینى روى سیر آغاز شد .
یک بررسى بالینى در سال 1918 سیر را به عنوان ضدعفونى کننده خوراکى توصیف کرد و به خاطر درمان دیفترى و سل و سایر بیمارى هاى عفونى آنرا تحسین نمود .
آزمایش هاى دانشمندان در سال 1921 روى سگ و انسان به این نتیجه رسید که تنطور سیر باعث کم شدن فشار خون مى گردد. افزون بر آن معلوم شد که میزان کاهش فشار خون آنهایى که فشار خون بالایى داشتند از آنهایى که فشار خون چندانى نداشتند، بیشتر بود .
آزمایش هاى سال 1926 نشان داد که سیر روى کرم ها مؤ ثر است و نظریه ارائه شده قبل از تاریخ را تاءیید نمود .
همانطور که در قرن گذشته توسط لویى پاستور اظهار شده بود، در سال 1937 خواص آنتى بیوتیکى سیر به اثبات رسید . در دهه 1940 زمانیکه دیگر داروهاى گیاهى کم مصرف شده بودند، سیر موضوع تحقیقات علمى قرار گرفته و توسط بعضى از پزشکان عادى براى درمان انواع بیمارى تجویز مى شد و این در حالى بود که دیگر جزو اقلام دارویى ممالک متحده نبود . پزشکان جهت مداواى بیمارى هایى چون برونشیت مزمن ، آسم و سرفه ها سیر تجویز مى کردند. آنها سیر را جهت مداواى آرتروز به صورت پماد به کار مى بردند . روش قدیمى تر اکلکتیک براى معالجه سینه پهلو با مالیدن سیر له شده روى سینه بیمار در حرفه پزشکى متداول رواج داشت .
تا اواخر دهه 1940 شرکت هاى دارویى ، فروش مشتقات سیر را به پزشکان ادامه دادند . شرکت سندز قرص سیر بدون بو و طعمى به نام آلى ساتین (53) (سندز تهیه شده از سیر جذب شده روى ذغال گیاهان ) را به معرض ‍ فروش گذاشت . این دارو در اثر تماس با اسید در معده رها مى شد و جهت ضد درد در معده تجویز مى شد . شرکت ون پتن (54) آلومین (55) را که از فشرده
(56) بدون آب سیر و فشرده بدون آب کرفس جهت اتساع عروق در هنگام فشار بالاى خون بود تهیه و براى فروش ارائه نمود .
عوارض جانبى
طى قرن ها پزشکان موارد زیر را به عنوان عوارض جانبى مطرح کرده اند:
1 گاز
2 احساس حرارت
3 اختلالات گوارشى
4 سنگینى سر
5 ازدیاد درد
6 کمى دید چشم
7 تهوع و سردرد
8 برافروختگى صورت
جهت اطلاع بیشتر به فصل 13 رجوع شود .
نتیجه گیرى
از اولین روزهاى تاریخ ، سیر توسط فرهنگ هاى مختلف و بیشتر براى درمان یک نوع بیمارى به کار گرفته شده است . اینکه مردم در زمان هاى متفاوت و در جاهاى مختلف این گیاه را شفاى همان دردهاى گوناگون شناخته اند از شواهد قدرت زیاد و مؤ ثر آن در شفاى بیماران است . در فصل بعدى خواهیم دید که چگونه سیر امروزه نیز در مداواى بیماران توسط اکثریت آن هایى که با وسایل طبیعى درمان مى کنند، به کار برده مى شود .
سیر در عصر حاضر: طب سنتى و طبیعى
در فصل قبل ، موارد استفاده سیر را در طول تاریخ در نقاط مختلف گیتى مشاهده کردیم . در این فصل موارد استفاده آن در طب سنتى امروز جهان را خواهیم دید . در آمریکاى شمالى اکثر ما طب را به عنوان طب بیولوژیک رایج مى دانیم ، ولى اکثریت مردم روى زمین آنرا سیستم پزشکى سنتى مى دانند. سازمان بهداشت جهانى چندین سال قبل گزارش نمود که حدود 80 درصد مردم دنیا داروهاى گیاهى را جهت مراقبت هاى پزشکى به طور سنتى به مصرف مى رسانند و این هم شامل طب عامیانه و هم سیستم رسمى طب سنتى ، از جمله طب چینى ، آیورودیک هند و طب اسلامى مى گردد . مایلم تمام این ها را سیستم هاى طبابت یکتا و یا همدوش خطاب کنم . آنها در مقابل پزشکى رسمى به وجود آمده اند و نه به عنوان عموزاده هاى بیچاره آن . سیستم هاى رسمى اصلى عبارتند از طب چینى ، طب آیورودیک هند و طب یونانى ، طب مشابه درمانى و طب طبیعى درمانى ، طب گیاهى سنتى بریتانیا و داروشناسى آلمان . بعضى از این سیستم ها را در فصل آینده به تفصیل شرح خواهم داد و خواهیم دید چطور سیر به عنوان دارو به کار مى رود .
در فصول آینده به تشریح تحقیقات علمى مى پردازم ، علت شروع با روش ‍ سنتى این بود که احتمالا اطلاعات علمى بیشتر در اختیار خواننده مى گذارد . تحقیقات علمى قادر به اثبات علمى موضوع است اما طب سنتى مى گوید چه چیز را براى کدام درد و به چه مقدار مصرف کنید چه کسانى تحمل خوردن آنرا ندارند. به علت اینکه هزاران سال از داروهاى گیاهى استفاده شده است . اطلاعات بیشترى حتى از تحقیقات علمى به ما مى دهند. تحقیقات علمى روى سیر از زمانى شروع شد که دانشمندان موارد سنتى آنرا مشاهده کردند . ما مسافرت خود به دور دنیا را از چین شروع مى کنیم .
فصل دوم : طب چینى (medicine chinese )
زمانیکه از طب سنتى چین صحبت مى شود، اکثر غربیها طب سوزنى را در نظر مى آورند و حال آنکه فقط 15 درصد طب سنتى را طب سوزنى تشکیل مى دهد و بقیه را طب گیاهى ، رژیم غذائى ، تمریناتى که چى کنگ (57) خوانده مى شود، تشکیل مى دهند . گیاه گرایى چین توسعه یافته ترین سیستم دارویى گیاهى در دنیا است . متخصصین آن بایستى حدود پنج سال تحصیل کنند . این سیستم گیاهى پشتیبانى 5000 ساله طب را دارا مى باشد.طبیبان سنتى امروزه ممکن است کتابهایى را که 1500 سال قبل نوشته شده مطالعه نمایند. بیماران ممکن است به متخصصى آموزش دیده مراجعه نمایند و یا شخصا از هزاران ترکیب گیاهى که در کتاب (فرمول ثبت شده ) نوشته شده و در مراکز درمانى سراسر کشور موجود است استفاده کنند . این روش همانند استفاده دارو بدون نسخه (58) ایالات متحده است و جهت تجویز آن مهارت زیادى را مى طلبد . این سیستم را مى توان در شهرهاى چینى نشین آمریکاى شمالى نیز مشاهده کرد .
بعد از انقلاب دولت چین تصمیم به جایگزینى آن با طب جدید گرفت اما بزودى با مساءله عدم اطمینان از فراهم آوردن مراقبت هاى پزشکى که 5/1 از مردم دنیا را شامل مى شد، مواجه گردید . لذا سیستم تواءمى از طب سنتى و طب مدرن ایجاد شد که این امر به بهبود مراقبت از بیماران انجامید. براى مثال بیماران سرطانى که همراه درمان سنتى از شیمى درمانى استفاده مى کنند، به نسبت زیادترى از آنها که فقط از شیمى درمانى استفاده مى کنند، درمان مى شوند .
طب جدید چین ، ترکیبى از همکارى پزشکى بیولوژیکى غربى و گیاه گرایى سنتى ، طب سوزنى و رژیم غذائى و ورزش چى کنگ مى باشد علاوه بر آن مردم سرتاسر چین براى خود و نزدیکان خود به طریق عامیانه و سنتى دارو تجویز مى کنند و دولت هم مشوق این روش مى باشد و در سر تا سر مناطق روستایى مراکز تحقیقاتى براى ارزشیابى از این روش برقرار کرده است .
سیر که در چین داسوان (59) نامیده مى شود یک دارو محسوب مى گردد و در هر سه سطح درمانى مورد مصرف دارد . خود مصرفى در روستاها، تجویز گیاه شناسان سنتى ، بالاخره سیستم علمى دقیق توسط بیمارستان هاى مدرن .
طب سنتى چین
در حدود 500 میلادى سیر در متون کلاسیک طبى که از اولین کتاب هاى طبى چین است جزو اقلام دارویى منظور شده است . استفاده از سیر به تحقیق قبل از آن تاریخ معمول بوده است . داستانى حاکى از این است که سیر مورد توجه پزشکان کاخ قرار گرفت و بنابراین به طب سنتى معرفى شد . جریان از این قرار بود: وقتى که روستاییان جهت معالجه یکى از افراد کاخ که به طور جدى مصدوم شده بود در اطراف محل اقامت امپراتور اجتماع کرده بودند، پزشکان دربار متوجه اهمیت سیر شدند. گیاه شناسان چینى موارد استفاده از سیر را به شرح زیر اظهار داشته اند:
1 انگل هاى روده
2 بیمارى هاى ناشى از کرم قلاب دار و کرم ریز سنجاقى
3 عفونت هاى قارچى ، کچلى
4 مسمومیت ها
5 اسهال و دیسانترى
6 سل
7 سرفه ها
8 سرفه شدید یا سیاه سرفه
9 آسم
10 برونشیت
11 سرماخوردگى
12 نفخ
13 ناراحتى هاى پوستى
طب چینى همانند سایر اشکال طب سنتى پزشکى ، همه بیماران را یکسان درمان نمى کند حتى آنان که در ظاهر یک نوع بیمارى دارند . با ارزشیابى انرژى نهفته در بیمار و قبول این مطلب که در زبان انگلیسى همه چیزها دقیقا معادل ندارند، یک بیمارى ممکن است طبع گرم یا سرد داشته باشد و یا از چیزى زیادى و یا کسرى داشته باشد؛ یک بیمارى ممکن است داخلى و یا بیرونى باشد . به همین ترتیب گیاهان و غذاها نیز بر حسب الگوى خاص تجویز مى شوند. اگر دو نفر سرما خورده باشند یکى مثلا طبع گرم دارد و آب بدنش کسر شده و دیگرى ممکن است طبعى سرد و با ماهیچه هاى قوى (60) و داراى گاز روده باشد . این دو بیمار حتى اگر هر دو سرما خورده اند در طب سنتى به دو طریق متمایز و مجزا مورد معالجه قرار مى گیرند . به بیمار با طبع گرم ، غذا و گیاهان سرد و احتمالا گیاهانى عرق آور که قادر به کاهش حرارت باشند، مى دهند. از طرف دیگر به بیمار یا طبع سرد بایستى گیاه و غذاى گرم کننده داد . در این سیستم سیر جزو غذاهاى گرما زا و خشک کننده مى باشد . به دستورالعمل زیر که بعضى از علائم را توضیح مى دهد و سردى و گرمى آنها را در طب سنتى چین معین مى کند توجه کنید .
علائم سردى و گرمى در طب چین
در دادن سیر به بیمار توجه کنید اگر علائم گرمایى وجود دارد بسیار محتاط باشید و از تجویز سیر خوددارى کنید و از الگوى کمبود yin استفاده کنید .
علائم گرمایى : تندى ضربان نبض ، صورت قرمز، دست و پا گرم ، طالب غذا و نوشابه سرد، تشنگى ، زبان قرمز با پوشش زرد .
علائم سرمایى : ضربان نبض کند، پریدگى رنگ رخسار، دست و پاى سرد، طالب غذا و نوشابه گرم ، زبان صورتى با پوشش سفید .
علائم کمبود yin: ضعف ، سرگیجه ، لکه هاى اطراف چشم ، نبض باریک مثل یک نخ ، ضربان نبض تند، عرق در هنگام خواب ، بى خوابى و بى قرارى ، دست و پاى گرم و صورت قرمز .
گیاه شناسان چینى در اکثر موارد از فرمول طبقه بندى صدها حتى هزار سال قبل استفاده مى کنند . این دستور العمل اصولا از چهار تا دوازده نوع گیاه به طور متوازن که عوارض جانبى را کاهش مى دهند، تشکیل مى شود ولى اکثرا جزو آنها سیر منظور نمى شود و در عوض به عنوان رژیم غذائى معمولا تجویز مى گردد و به بیمار گفته مى شود که از آن زیاد بخورد یا از خوردن آن امتناع ورزد که متناسب با انرژى بیمار مى باشد .روش دیگر اینکه به بیمار سه تا پنج حبه سیر تجویز مى شود که مثل چاى جوشانیده و میل کند. سیر ممکن است خام ، سرخ شده و یا له شده و به صورت خمیر درآید . چینى ها معتقدند که سیر با پوست ارغوانى از بهترین نوع است . کارشناسان درمانى چین مى گویند براى بیمارانى که منع مصرف سیر دارند و یا با کمبود yin مواجه هستند، نبایستى تجویز شود، افراد با این شرایط معمولا احساس ‍ ضعف و افتادن مى نمایند، از بى خوابى رنج مى برند و بى قرار و تشنه اند و علائم خشکى و گرمى بدن از قبیل دست و صورت داغ و برافروخته ، ضربان تند نبض و غیره دارند . چینى ها در مورد تماس زیاد سیر با بدن اخطار داده اند .
پژوهش مدرن
مراکز تحقیق چین و بیمارستان ها بررسى هاى بالینى متعددى به عمل آورده اند . یکى از زمینه هاى عمده تحقیقات دیسانترى و عفونت هاى معده که موجب اسهال بوده است ، مى باشد . دیسانترى یا به وسیله باکترى و یا انگل هایى مثل آمیب رخ مى دهد. این وضعیت در روستاهاى چین معمول است و هزینه معالجه آن با داروهاى معمولى بسیار زیاد است . بر حسب تحقیقات انجام شده سیر جایگزین خوبى براى این منظور است . در آزمایشى ، چاى سیر ( سه حبه سیر که در 4/1 لیتر آب داغ براى پنج ساعت خیسانده شده باشد ) به بیماران اسهال خونى داده شد . 85 درصد بیماران صرفا با سیر درمان شدند و زمان معالجه به طور متوسط هفت روز بوده است . در آزمایشى از دیسانترى ؛ باسیلى به 130 نفر از بیماران چاى سیر تنقیه شد، 95 درصد آنها ظرف یک هفته معالجه شدند.
کرم سنجاقى ریز (worm pin )
در یک معالجه تجربى بیماران مبتلا به کرم سنجاقى ، پژوهشگران به 154 کودک 2 تا 9 ساله چاى سیر تنقیه کردند و در طول یک هفته آزمایش دوبار انجام شد . در پایان هفته 76 درصد از کودکان فاقد کرم مذکور بودند .
عفونت هاى قارچى ( infections yeast and fungal )
پژوهشگران چینى درباره مصرف بالینى سیر و اثر آن روى عفونت هاى قارچ ها بررسى کرده اند . به 20 نفر که عفونت قارچ تک سلولى دستگاه تنفسى داشتند، تزریق داخل وریدى از فرآورده هاى سیر انجام شد، 14 نفر از آنها بهبود چشمگیر یافتند و 5 نفر تا حدى بهبود یافتند و تنها یک نفر عکس العمل نشان نداد . در آزمایش دیگرى خمیرى از مخلوط سیر و شکر به همراه مولتى ویتامین به 40 کودکى که بیمارى پیشرفته کندیداى آلبى کنز (61) معدى داشتند، داده شد . 38 نفر آنها با این روش بهبود یافتند . از سیر نیز جهت درمان مننژیت قارچى که عفونت لایه مغزى است ، استفاده شده است .
انسفالیت ویروسى (تورم مغزى ) ( encephalitis viral)
در اولین کنگره جهانى که درباره نقش برجسته سیر و فرآورده هاى آن روى سلامتى در سال 1990 در واشنگتن تشکیل شد و پژوهشگران سر تا سر جهان با حضور 50 نفر از دانشمندان در آنجا گرد هم آمده بودند، دو نفر از پزشکان چینى با گزارش نتیجه تحقیقات 25 ساله خود را که با تزریق فرآورده هاى سیر در رگهاى بیماران مبتلا به انسفالیت ویروسى ، آنها را از شر این عفونت خطرناک نجات داده بودند، توجه جهانیان را به خود جلب کردند.
آپاندیس (appendicitis )
پزشکان رسمى چین در درمان آپاندیس با سیر نیز آزمایشى انجام داده اند . خمیرى از سیر و یک گیاه دیگر تهیه کرده جهت تحریک آپاندیس و برگردانیدن سلامتى ، روى آن مالیدند و همگام با طب سوزنى ، دیگر داروهاى گیاهى به آنها خورانیده شد . از بین 200 نفر بیمار، تعداد 180 نفر آنها بدون نیاز به عمل جراحى بهبود یافتند .
باید توجه داشت که این معالجات روى بیماران با آپاندیس ساده و غیر وخیم که به خاطر سن آنها و یا شرایط طبى در معرض خطر جراحى بودند، انجام شده است و خود درمانى نسبت به معالجه آن پرداخته شود، قصور در انجام درمان صحیح منجر به مرگ مى شود .
مسمومیت با سرب ( poisoning lead )
پژوهشگران نشان داده اند که سیر خام جهت رفع مسمومیت بیمارانى که از سرب ناشى از آلودگى صنعتى مسموم شده اند، مؤ ثر است . به چنین بیمارانى روزانه دو حبه سیر خام مى خورانند .
آزمایش روى حیوانات (trials animal )
پژوهشگران چینى در مورد اثرات سیر و فرآورده هاى آن چندین بار روى حیوانات و در لوله آزمایش بررسى کرده اند، از جمله توان بالقوه آن بر ضد سرطان (سیر به عنوان رژیم غذائى قادر به پیشگیرى سرطان پستان موش ها بود )، اثر ضد تصلب شرایین در خرگوش ها، اثر ضد تومور در موش ها و اثرات آنتى بیوتیکى بر علیه تعداد زیادى از باکترى هاى بیمارى زا (62) و قارچ ها، ویروس ها و انگل ها مشخص شد . البته این عملیات چون به تاءیید نرسیده اند ارزش کلینیکى ندارند، اما جهت پشتیبانى از مصارف سنتى براى دفع عفونت ها مفید هستند.
طب روستایى (medicine rural )
علاوه بر اطلاعات رسمى که از تشکیلاتى به نام طب سنتى چین به دست مى آید، طب عامیانه و طب گیاهى سنتى در سر تا سر مناطق روستایى چین بسیار معمول است . قدیمى ترین ترکیب از معالجات عامیانه ( در مقابل طب گیاهى رسمى ) تجویز پنج دو (63) مى باشد که از حفارى مقبره سلسله هان (64)به دست آمده که مربوط به یک قرن قبل از میلاد حضرت مسیح (ع ) مى باشد .
چینى ها چندین برنامه تمرین و آموزش بهداشت و معالجات خانگى به روستاها را شروع کرده اند . از یک نقطه نظر سپاه کوچکى از کمک متخصصان (65) پزشکى که به دکترهاى پا برهنه مشهور بودند و تعلیمات مختصر پزشکى را تا حدى که قادر باشند مراقبت هاى اولیه کلى را در معیار بهداشت عمومى به روستاییان بیاموزند فرا گرفته و به سر تا سر چین اعزام شدند. حضور آنها به عنوان مراقب اولیه بهداشت و ارائه دهنده آموزش به روستاییان بود .
اطلاعات از دو جهت جریان داشت . پژوهشگران دولتى روش سنتى عامیانه را بررسى و با اطلاعات جدید پزشکى ترکیب کرده تا یک دستور العمل ساده بهداشت عمومى روستا را در چین برقرار کنند . یکى از این دستورالعمل ها از منطقه گوانگژى (66) جنوب چین به نام sbu youngcai
yai مى باشد که در سال 1985 به چاپ رسید و در سال 1989 تحت عنوان سبزیجات به جاى دارو و به زبان انگلیسى هم ترجمه شد . گوانگژى منطقه کوهستانى مى باشد و جمعیت آن از چند قبیله کوه نشین ترکیب شده است و منطقه اى سرشار از نباتات و اطلاعات جهت بهره بردارى از آنها مى باشد . مؤ سسه تحقیقاتى گوانگژى وابسته به طب سنتى چین و داروشناسى ، طرق استفاده عامیانه از گیاهان را ثبت و مجریان را در این موارد راهنمایى مى کند و آن مؤ سسه به تهیه کتاب براى مردم آن ناحیه کمک کرد .
دستور العمل هاى زیر از آن کتاب انتخاب شده است :
1 - جلوگیرى از ابتلاى به سرماخوردگى عمومى : چند حبه سیر را کوبیده ، آب آنرا گرفته و با ده برابر آب مخلوط کرده جهت جلوگیرى از سرماخوردگى و آنفولانزا، بینى را شستشو دهید .
2 شربت سیاه سرفه : حدود ده حبه سیر پوست کنده را له کرده و یک فنجان آب داغ به آن افزوده و بعد از 5 تا 6 ساعت مقدارى شکر به آن اضافه کرده و از 2/1 تا یک قاشق پر به بچه بدهید.
3 دیسانترى : خوردن دو حبه سیر خام به قطعات کوچک طى 24 ساعت براى 5 تا 6 روز .
4 دمل ها (boils ): مقدارى سیر را کوبیده توسط بانداژ روى تاول قرار دهید .
سادگى این نوع معالجات نشانگر آسانى مصرف سیر به عنوان دارو بوده و امکان عملى بودن این روش ها را براى معالجه بیمارى هاى عادى فراهم مى کند . دستور العمل هاى بیشترى براى روستاییان چینى در فصول 14 و 15 خواهیم دید.
 

   



طب چینى در ایالات متحده آمریکا
در ایالات متحده آمریکا طب چینى رایج است . براى مدت صد سال است که مراکز اصلى طب چینى در شهرهاى بزرگ ، مناطق چینى نشین مخصوصا در ساحل غربى و در شهر نیویورک وجود دارد . از دهه 1960 طب چینى ، مخصوصا طب سوزنى در مناطق چینى نشین توسعه یافت ده ها کالج طب سوزنى ، واجدین شرایط را برابر مقررات ایالات مختلف فارغ التحصیل مى کنند . در اکثر موارد متخصصین سنتى در شهرک هاى چینى نشین بدون شرکت در مدارس مذکور به طور غیر رسمى لیسانس مربوط را دریافت مى کنند .
متخصصین طب سوزنى در ایالات متحده حداقل آموزش را جهت به کار بردن داروهاى گیاهى چینى در رژیم غذائى آنها دریافت مى کنند، اما آنهایى که مى خواهند از کاربرد گیاهان استفاده کنند بایستى پس از دریافت مدرک اولیه به تحصیل خود ادامه دهند .
پیشرفتى که طب چینى در آمریکاى شمالى در برداشته تغییر فرمول هاى کلاسیک و تطابق آن مشکلات با طب پیچیده مدرن آمریکا مى باشد . فرمول کلاسیک ایجاد شده براى مردمى بود که از لحاظ سرمایى و گرمایى در دو انتها قرار داشتند و اغلب چیزى براى خوردن نداشتند و هرگز در معرض داروهاى آلوده کننده و داروهاى طبى نبوده اند آمریکاییان از طرف دیگر از لحاظ سردى و گرمى زیاد هوا تحت حفاظت هستند، خیلى زیاد غذا مى خوردند با صدها نوع آلودگى هوا و آب برخوردارند و اغلب بعد از اینکه چندین سال دارو مصرف کردند به متخصصین چینى مراجعه مى نمایند . در مرحله تجدید نظر در فرمول کلاسیک ، بعضى از شرکت هاى آمریکایى به همراه طب گیاهى سنتى ، سیر را هم منظور کرده اند .
طب چینى و ایدز (aids and medicine chinese)
دکتر سوبرتى دارماناندا (67)، یک متخصص شناخته شده ملى در سیستم گیاهى چینى و یکى از مقامات برجسته جهت جایگزینى فرمول کلاسیک چینى براى استفاده شهروندان آمریکایى مى باشد . او رئیس مؤ سسه طب سنتى پورتلند، ارگان و مدیر پروژه ارتقاء ایمن سازى (iep ) کلینیکى است که همه ماهه 140 بیمار مبتلا به ایدز را مداوا مى کند . پزشکان کلینیک بیماران را با طب سوزنى ، ماساژ، رژیم غذائى و فرمول اصلاح شده گیاهى چینى که در مقاوله نامه (68) کلینیک هاى سه شهر دیگر آمریکا ذکر شده معالجه مى کنند . اساسى ترین ماده در گیاه درمانى ، سیر مى باشد .دکتر دارماناندا اخیرا یک تجدید نظر علمى در مورد سیر تحت عنوان سیر هسته اصلى گیاه درمانى براى ایدز ارائه کرده است . بیماران مبتلا به ایدز تشویق به خوردن روزانه سه الى پنج سیر جهت پیشگیرى از عفونت هاى ثانوى ایدز شده اند . چنانچه در همان زمان به عفونت ثانوى گرفتار باشند این مقدار را سه بار در روز مصرف نمایند . سیر به صورت هاى دیگر نیز مصرف مى شود، از جمله تنقیه (69) و شستشوى پوست در بعضى از شرایط . دکتر دارماناندا مى گوید که سیر احتمالا اثرى روى عفونت خود hiv ندارد اما عفونت هاى ثانوى را که موجب عواقب وخیم ایدز مى شوند، درمان مى کند.
دکتر میشل گاندى ( gandi michel .dr )
دکتر میشل گاندى متخصص طب سوزنى است و در اکلند کالیفرنیا اشتغال دارد . او تحصیلات خود را در ایالات متحده و تایوان به پایان رسانید و مدت پانزده سال است که به این امر اشتغال دارد . ضمنا او مبتکر برنامه نرم افزارى فرموله کردن داروهاى گیاهى چینى که مرجعى براى درک معیارهاى تخصصى فرمول هاى سنتى چینى است ، مى باشد گاندى گفته است سیر در فرمول هاى کلاسیک زیاد به کار نرفته اما در همه جاى طب مردمى به کار مى رود .او معتقد است که روزى آنرا فرموله خواهد کرد . متخصصین گیاهى چین راه هاى زیادى براى اصلاح فرمول خود دارند: جایگزینى و تغییر جزئى و یا زیاد و جابجایى اجزاء برابر نیاز بیمار مى باشد .
گاندى یک معالجه عامیانه براى خود دارد و نمى تواند به خاطر بیاورد که آنرا از کجا آموخته است . اما مى داند که از متون عادى طب چینى نبوده است . هر وقت که احساس سرماخوردگى نماید و سوزن ها و داروهاى گیاهى در دسترس نباشد، او سیر و پیاز را مى پزد و همراه نمک و سرکه داخل پارچه ظریف قرار داده و آنرا به قسمت زیر بازو و پشت زانو و روى سینه مى مالد . او مى گوید که این معالجه برجسته اى است . البته اگر از بوى تند آن ناراحت نمى شوید . این استفاده خارجى از سیر براى مشکلات بالقوه تنفسى همانند معالجه سینه پهلو و برونشیت توسط پزشکان سنتى اپلاچى در ایالات متحده در حدود پنجاه سال قبل مى باشد .
فصل سوم : طب آیورودا ( medicine ayurvedic )
آیورودا طب سنتى هندوستان است که از حدود 3000 سال قبل وجود داشته و نام سیر در قدیمى ترین مدارک آن به چشم مى خورد . پزشکان آیورودا یک دوره آموزشى چهار ساله را طى کرده و سپس تحت نظر متخصص کار آزموده به تحصیل ادامه مى دهند . آیورودا سیستم اولیه مراقبت بهداشتى را براى پانصد میلیون نفر هندى و پاکستانى فراهم مى کرد.
آیورودا با نفوذ و مجاهدت پزشکانى چون دیپاک چوپرا، (70) واسانت لد، (71)، دیوید فرالى (72) و رابرت سوبودا (73) ظرف ده سال اخیر در آمریکاى شمالى شهرت یافت . سیستم منظم طب آیورودا و صدور مجوز در ایالات متحده وجود ندارد. بعضى از متخصصان داراى مدرک دکترا و بعضى هم بدون مدرک و عده اى هم داراى مدرکى هستند که ایالات متحده آنها را تاءیید نمى کند . در عین حال خدمات آیورودا در اکثر شهرهاى ایالات متحده صورت مى گیرد .
سیر در آیورودا
سیر در زبان سانسکریت لشونا (74) نامیده مى شود . متخصصین آیورودا آنرا به شکل چاى (با آب نجوشیده )، پودر، افشره سیر و روغن طبى تجویز مى کردند. آنها اثر سیر را در سیستم هضم غذا، تنفس ، اعصاب ، تولید مثل و گردش خون مى شناختند. سیر قادر است میزان انرژى عمومى را که روى متابولیسم کلى اثر مى گذارد، افزایش دهد . براى هزاران سال جهت تحریک دستگاه گردش خون ، تحریک سیستم هاضمه ، خلط آور، ضد درد، تقویت قوه باء، ضد عفونت ها و ضد کرم ها در هند به کار مى رفته است . ضمنا سیر به عنوان داروى مقوى براى بازیابى نیروى جوانى و ضد مسمومیت ها به کار مى رود . بعضى از موارد استفاده آیورودایى سیر در طب غربى ذیلا نوشته شده است :
آسم ، تصلب شرایین ، برونشیت ، جمع شدن خون ،کلسترول (بالا بودن چربى در خون )، سرماخوردگى ها، سرفه ، زخم اثنى عشر، هضم( ضعیف )، ناراحتى هاى گوش ، ورم پا، تب ، نفخ ، بیمارى قلب ، تپش قلب ، هموروئید،فشار خون زیاد، غش (75) ضعف قواى جنسى ،انگل ها، رماتیسم ، بیمارى هاى پوستى (مصرف خارجى )، حصبه و سرفه شدید سیربه عنوان تقویت کننده (tonic a as garlic )
آیورودا سیر را به عنوان یک داروى تقویتى یعنى بهبود دهنده سلامتى عمومى به جاى معالجه موردى خاص مى شناسد . دیگر سیستم هاى سنتى نیز چنین روشى را دارا مى باشند و ما در فصل یازدهم پایه علمى آنرا بررسى مى کنیم . تقویت کننده ماده اى است که به بدن قدرت مى دهد و انرژى سیستم را بدون فرسودگى فراهم مى کند . البته اثر آن آهسته و تدریجى است و با محرک تفاوت دارد، مثلا کافئین که ضمن تولید انرژى اولیه ، ضعف و افسردگى در سیستم پدید مى آورد . گیاهان چینى از قبیل جنه (76) و شیرین بیان (77) تقویتى هستند . بسیارى از ادویجات در روغن و یا کره پخته شده ، در سیستم آیورودا به عنوان تقویتى مصرف مى شوند . دیگر ادویجات تقویتى از جمله زنجبیل ، هل (78)، دارچین (79)، فلفل سیاه ، میخک ، رازیانه (80)، زیره سبز، فلفل قرمز و آنقوره (81) مى باشند که با اثر خفیف تحریکى باعث تقویت سیستم و غدد مترشحه داخلى و بهبود هضم و تغذیه و بهبود سیستم گوارش مى گردند.
این تغذیه درمانى به طور گسترده به وسیله غذا اعمال مى شود . مقدارى روغن را در ماهیتابه حرارت داده ، سپس ادویه به آن افزوده و براى چند دقیقه در روغن به هم زده مى شود، بعد سبزیجات به آن افزوده در حالى که روغن روى مخلوط را مى پوشاند در روغن سرخ مى گردد . غذاهاى هندى حاوى مقدار زیادى ادویه گرم و مقوى مى باشند، نه تنها به خاطر طعم آن بلکه به خاطر خواص تقویتى آن که منظور آیورودا مى باشد . تقویت درمانى به وسیله سیر در مورد کسانى اعمال مى شود که اساسا نقصان قوا در آنان محسوس بوده و جهت سر زنده کردن آنها داده مى شود .
چنانچه در فصل چهار خواهیم دید این روش به وسیله مسلمانان در طب یونانى اعمال مى شود .
طبایع سه گانه (سه خصوصیت ) (doshas three the )
جهت درک موارد استفاده سیر در طب آیورودا، بایستى سه اصطلاح را آموخت . مى دانیم که افراد مختلف خصوصیات متفاوتى دارند، یکى ممکن است طبیعتا لاغر، پرحرف ، باهوش و بى قرار باشد، دیگرى ممکن است خون گرم ، فعال ، باهوش و نکته دان و بالاخره سومى ممکن است اصالتا موقر، ساکت ، وزین ، بى تحرک و ملایم باشد . طب آیورودا به خصوصیات مبنایى افراد توجه دارد . زیرا هر کدام به رژیم و داروى خاص ‍ خود نیازمند هستند .
واتا (vata )
اولین گروه : لاغر و باهوش از نوع واتا که تحت تاءثیر عنصر هوا و سیستم عصبى مى باشد . منظور از هوا این است که کیفیت آنها هوایى و سبک است . این گروه به اختلالات عصبى و گوارش ، بد غذائى ، بیمارى هاى فرسایشى و هر اختلالى که عوارض عصبى آن زیاد باشد، تمایل دارد . رژیم غذائى اصلى آنها هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت مورد توجه مى باشد . بهترین غذا و سبزى براى آنها عبارتند از:
آرام بخش ، سنگین کننده ، مغذى و گرم کننده .
پى تا (pitta )
دومین گروه : فعال و خون گرم از نوع پى تا که تحت تاءثیر عنصر آتش قرار دارد . اینگونه افراد نسبت به بیماریهایى که عنصر گرمایى دارند، ضعیف هستند. از جمله خونریزى ، تب شدید، ناراحتى هاى عضلانى ، پوستى ، خونى ، ناراحتى هاى سیستم قلبى و عروقى که نیاز به غذاها و سبزیجات سرد و آرام بخش دارند.
کافا (kapha )
سومین گروه : وزین و با تحرک که تحت تاءثیر عنصر آب قرار دارند . زمانى که تعادل آنها به هم مى خورد، ممکن است نفخ کرده و یا بى حال باشند و در معرض بیمارى هاى کسلى و بلغمى قرار مى گیرند . رژیم غذائى این گروه سبک ، گرم و خشک ، و همراه کمى مواد مولد مخاط و غذاى سنگین مى باشد .
این سه گروه به نام doshes معروف مى باشند و در سیستم آیورودا حالت هر یک مادرزادى بوده و تا پایان عمر با آنها باقى خواهد ماند . به هر حال افرادى که از یک گروه خاص باشند، به ندرت یافت مى شوند، معمولا ترکیبى از دو گروه هستند . افراد داراى یک خصوصیت ، احتمال دارد که خصوصیت گروه دیگر را هم داشته باشند . اگر کسى که غذاى سنگین ایجاد کننده مخاط بخورد، احتمالا داراى شرایط کافا مى باشد . بنابراین پزشک آیورودا قبل از تجویز رژیم و یا گیاه هر دو عامل یعنى گروه و طبیعت بیمارى را بررسى مى نماید . پزشکان آیورودا در تشخیص بیمارى در این سیستم به اندازه پزشکان غربى در تشخیص بیمارى هاى ساده مهارت دارند.
سیر و طبایع سه گانه (doshas three the and garlic )
سیر روى هر یک از طبایع سه گروه اثر متفاوت دارد . سیر طبیعت آتشى گروه پنتا را افزایش مى دهد. کیفیت فضایى و دردى و هوایى گروه واتا را کاهش مى دهد . مخاط گروه کافا را صاف و کانال هاى بسته آنها را باز مى کند . بنابراین با وجودى که سیر در آیورودا موارد استفاده زیاد دارد، فقط در دو مورد از سه مورد مصرف مى شود . این نوع تصفیه کردن به وسیله سیر یعنى مغایرت علائم به وسیله بیماران مختلف نیز در طب سنتى گیاهى سایر کشورها مشاهده شده است از جمله در طب سنتى چین و طب یونانى و این راز معمایى را که در آمریکاى شمالى درباره این که چرا وقتى که دو بیمار از یک گونه درمان با گیاهان استفاده مى کنند، یکى بهبود مى یابد و دیگرى بدتر مى شود، بر ملا مى سازد . آیورودا نسبت به اثرات سیر مخصوصا براى گروه پى تا و شرایط آن هشدار مى دهد . سیر مى تواند اسید زیاد تولید کند، گاز معده را ازدیاد بخشد، خون را گرم کند و مصرف نابجاى آن مى تواند سیستم تولید مثل را مختل کند . در پاراگراف هاى زیر نشان خواهیم داد که چگونه سیر براى بعضى از وضعیت هاى هضمى به کار مى رود و چگونه هر یک از سه حالت مذکور در معالجات منظور مى گردد .
سیر و هضم غذا در آیورودا (ayurveda in digestion and garlic)
سوء هاضمه
سیر اکثرا جهت بهبود ناراحتى هاى هضمى گروه واتا از جمله : کم شدن تراوشات هضمى ، بى نظمى اشتها، سکسکه و حالت قبض مزاج ، نفخ روده ، گاز و یبوست با حالت خشکى و سفتى مدفوع مصرف مى شود . با گروه پى تا نیز تعارض دارد . موجب تراوشات هضمى زیاد، سوزش قلب و احساس گرما مى شود .
اسهال (diarrhea )
سیر به طور وسیع در سطح جهان براى اسهال مصرف مى شود و اکثرا براى اسهال ناشى از ارگانیزم هاى عفونى از جمله اسهال خونى که آنتى بیوتیک سیر اثر مستقیم بر ضد آن دارد . متخصصان آیورودا از دادن سیر تحت شرایط زیر از جمله درجه حرارت بدنى بالا، افروختگى صورت و درد مداوم معده ، خوددارى مى کنند .
اختلال در جذب (malabsorption )
بسیارى از حالات : خستگى مزمن ، حساسیت غذائى و عفونت کندیدا به علائم مشخصه بد جذب شدن غذا مربوط مى شود . ممکن است شخص ‍ خیلى خوب تغذیه کند، اما هضم غذا ضعیف و مواد غذائى لازم جذب روده نشود . علائم حاصله : غذاى هضم نشده در مدفوع ، ضعف و ناتوانى قواى جنسى ، اشتهاى کم و یبوست و یا اسهال مى باشند . این حالت بین عده زیادى از غربى ها که مشکل هضمى دارند، احتمالا به ایجاد آرتروز و بیمارى هاى مزمن کمک مى کند و این علامات در سرتاسر دنیا بیشتر به عدم تعادل بین دو گروه واتا و کافا مربوط است تا به گروه پیتا . سیر داروى بسیار خوبى براى معالجه آنها است .
حساسیت هاى غذائى (allergies food)
حساسیت به لبنیات و گندم در آمریکاى شمالى بسیار متداول است . حساسیت هاى ناشناخته موجب بسیارى از مشکلات است از جمله کمى انرژى ، اختلال در هضم غذا و مشکلات هیجانى . حساسیت نسبت به دو غذاى اصلى در بین گروه کافا بسیار رایج است که سیر و سایر محرک هاى هضمى ممکن است شفابخش باشند .
تب ها (fevers )
حتى تب ها که طبیعتا گرم هستند، براى طبایع سه گانه با هم تفاوت دارند . تب گروه واتا فاقد نظم و در طول روز بالا و پایین مى رود و مبتلایان از بى خوابى و بى قرارى و درد، رنج مى برند. تب گروه کافا درجه کمترى دارد و با از دست دادن اشتها، سنگینى ، خستگى و احساس سرما همراه مى باشد . تب گروه پیتا با حرارت زیاد بدنى و احساس سوختن ، زردى ، بار زبان و کج خلقى همراه مى باشد . سیر مداواى خوبى براى دو گروه اول و همراه عوارض زیاد براى گروه سوم است .
سیر و یوگا (yoga and garlic )
خاصیت دیگر سیر در آیورودا افزایش کندى و سنگینى مغزى است .
آیورودا سه نوع غذا را براى این منظور توصیه مى کند:
1 غذاى sattivic: مثل دانه ها و میوه ها که مغز را سبک و روشن مى کند .
2 غذاى rajasic مثل قهوه که مغز را پریشان مى کند .
3 غذاى tamasic شامل سیر، پیاز، گوشت حیوانات بزرگ مثل گاو و خوک ، غذاى مانده و خراب شده و بعضى اقلام دیگر . حالت مغز در این حالت همانند وضعیت بد از شام شکرگزارى است که همگى مایل هستند دراز بکشند و تلویزیون تماشا کنند . این غذاها به ویژه براى ورزشکاران یوگا در هند بسیار مهم تلقى مى شوند. اما آنها به زندگى معمولى زیاد دلبستگى ندارند . این ورزشکاران زندگى خانه نشینى واندیشمندانه را در پیش گرفته و اکثرا مجرد هستند . بنابراین از خوردن سیر که حس جنسى را تحریک مى کند پرهیز مى نمایند . راهبان تبتى و ذن (zen) که زندگى مشابه آنها دارند نیز سیر را از غذاى عمده خود حذف کرده اند . سیر ممکن است حالت مغزى افرادى را که نسبت به اثرات روحى (82) حساسیت دارند، بدتر کند .
براى سالیان دراز من مراقبه (83) را براى خود انتخاب و در طول این مدت از خوردن سیر جدا خوددارى مى کردم و البته بنا به توصیه استادانم ، هر موقعى که بدون توجه آنرا بخورم گرفتار کندى مغز مى شوم که اندیشیدن را مشکل مى کند. از آن وقت به بعد من احساس کردم رژیمى که این طرز زندگى را حمایت مى کند ممکن است با وظایف عملى افراد هماهنگى نداشته باشد و یا غذاى کافى براى آنهایى که کار بدنى انجام مى دهند در بر نداشته باشد . به هر تقدیر اگر شما خواهان کسب آگاهى برتر از طریق یوگا و یا نظم فکرى بهترى هستید، بایستى به طور تجربى دریابید که حذف سیر به شما کمک مى کند یا خیر و اگر خواهان پیروى از رژیم sattivic هستید، بایستى سیر و کلیه مواد تحریک کننده را از رژیم غذائى خود حذف کنید .
طب آیورودا در آمریکا (a.s.u the in ayurvedic )
دکتر دیوید فرالى متخصص آیورودا و مؤ لف دو کتاب در این مورد مى باشد، او همچنین مدرک دکتراى طب شرقى (d. m.o ) را دارا مى باشد که به دنبال مطالعاتش در مورد طب سنتى چین صورت گرفت . او رئیس مؤ سسه آمریکایى آموزش هاى ودیک در سنتافه (84) در استان نیو مکزیکو مى باشد . دکتر فرالى را نظر بر این است که سیر تقریبا یک داروخانه است . او سیر را ضد سرفه ، عرق آور ملایم ، صاف کننده مخاط، محرک ، سنگین کننده (85) و داراى اثرات تقویتى قلب مى داند و سیر را براى مداواى آنها تجویز مى نماید . حسن دیگر سیر این است که بر خلاف سایرگیاهان مى توان آن را به صورت تازه فراهم کرد .
دکتر فرالى افزود: سیر داراى خاصیت جوان کننده قلب است که علاوه بر ارزش بالاى آن ، براى درمان بیمارى هاى انسداد شرایین و وریدى مؤ ثر مى باشد و گاهى به عنوان تقویت قلب روزانه یک تا دو حبه سیر براى مدت یک ماه و گاهى بیشتر تجویز مى کند، چون سیر مى تواند گرماى زیاد تولید کند . او سیر را جهت درمان قلب افراد چاق و یا مضطرب مناسبتر از درمان افرادى که فشار خون بالا داشته و معمولا عصبانى بوده و داراى تنش زیاد هستند، مى داند . این افراد از گروه پیتا هستند که خاصیت تحریک کنندگى و گرمازایى سیر ممکن است براى آنها مشکلاتى پدید آورد .
فرالى تصور مى کند که سیر براى بحران هاى میانسالى مفید است زیرا که سیر اثرات ملایم ذهن و سنگین کننده دارد . او مى گوید اثر معکوس و اصلى آن گرمازایى بیش از حد و تحریک کشش جنسى است . البته مى توان آن را با گیاهان تقویت کننده قوه باء براى آنهایى که نیروى جنسى آنها تحلیل رفته تجویز نمود . فرالى گاهى سیر را براى گیاه خوارانى که فعالیت جسمى داشته و نیاز زیادى به انرژى دارند تجویز مى نماید . اگر از خانه خارج مى شوید و با مردم مهاجم برخورد دارید جهت پشتیبانى خود قدرى سیر میل کنید .
سیر و مشکلات قلبى در آیورودا in problems heart and garlic) (ayurvedic
سیر براى حملات قلبى گروه هاى واتا و کافا مناسب است ولى براى گروه پیتا مناسب نیست .
بیمارى هاى قلبى گروه واتا داراى مشخصاتى مثل : تپش ، بى خوابى ، هیجان و بى قرارى هستند .حملات قلبى ممکن است بعد از کار زیاد و یا ورزش رخ دهد .
بیماران گروه پیتا بیشتر داراى غضب و زود رنجى هستند و کمتر دچار هیجان مى شوند. همانند آن چه در فیلم هاى سینمایى مشاهده مى شود که هنر پیشگانى که عصبانى مى شوند خیلى زود دچار حمله قلبى مى شوند .
فصل چهارم : طب یونانى (medicine tibb unani )
طب یونانى یک سیستم رایج از طب گیاهى و رژیم غذائى برگرفته از طب یونان و روم باستان مى باشد . همانطور که در فصل یکم گفته شد طب یونانى لفظا همان سیستم متداول در یونان است اما عرب ها و ایرانیان در طول قرن ها آن را بهبود بخشیده اند و مبناى درمان اساسى مسلمین را تشکیل مى دهد . به خصوص در ایران ، افعانستان ، قزاقستان ، پاکستان و هندوستان و روى هم رفته 200 میلیون نفر آن را مورد استفاده قرار مى دهند. طب یونانى به اندازه طب سنتى چین و طب آیوروداى هند کارایى دارد، اما در آمریکاى شمالى به خوبى شناخته نشده است ، شاید به علت فقدان ارتباط فرهنگى قوى بین کشورهاى مسلمان نشین و آمریکاى شمالى و یا به علت عدم آشنایى غربى ها با زبان هاى عربى و فارسى باشد .
ابو على سینا (sina ibn )
کارهاى انجام شده توسط حکیم ابو على سینا بر تارک قله بلند تاریخ طب یونانى قرار دارد . حکیم ابو على سینا را در غرب به نام آوسینا (86) مى شناسند .پنج جلد کتاب قانون طب او که در قرن یازدهم میلادى نوشته شده است ، بلاشک از مشهورترین کتب طبى تاریخ بشر به شمار مى رود .کتب او در هزاره گذشته نه تنها در کشورهاى اسلامى به عنوان متون اجبارى پزشکى بلکه تا قرن 17 میلادى در مراکز طبى اروپا نیز تدریس ‍ مى شد . بعد از جنگ هاى صلیبى و تا بعد از رنسانس اروپا طب یونانى پایه طب گیاهى اروپاى مرکزى و شمالى بود . اصول اولیه آن اساس طب طبیعى درمانى اروپا و ایالات متحده امروز را تشکیل داده است .
طب اسلامى و یونانى (tibb unani and islamic )
طب یونانى تاءثیرات عمده اى از دین اسلام گرفت . بزرگان تاریخ طب یونانى همگى مسلمان بودند و منطقه تحت نفوذ آن را نیز مسلمین تشکیل مى دادند. مثال بارز این منع مشروبات الکلى است . متخصصین طب اسلامى تنطور الکلى یا سیر داخل شراب را که در سایر سیستم ها معمول است ، تجویز نمى کردند . کمک شایانى که به طب گیاهى شد استخراج عصاره و روغن ها از گیاهان که در طب یونانى عطر نامیده مى شد، بود که ایرانیان و عرب هاى مسلمان ابتدا آن را از تقطیر گل ها و گیاهان تهیه مى کردند همین امر منجر به عطر درمانى در طب یونانى شد . بعدا خواهیم دید که گفته حضرت محمد (ص ) تاءثیر زیادى روى مسلمین در مورد مصرف سیر باقى گذاشت .
کیفیات و درجه بندى ها (degrees and qualities )
در طب یونانى همانند طب چینى و هندى یک متخصص از انرژى اساسى شخص بیمار کمک مى گیرد . اساس طب یونانى بر: گرمى ، سردى ، رطوبت و خشکى قرار دارد . همانطور که در فصل سوم دیدیم در طب آیورودا اصول سه گانه آتشى و هوایى و رطوبتى و در طب سنتى چین : گرم ، سرد، زیاد و نقصان متداول بود . براى این خواص در طب غربى کلمات مترادفى ندارند، اما از روى اثرات فیزیکى آنها کلمات رمز و یا کدى براى آنان درست کرده اند . افراد و گیاهان و غذاها هر کدام مى توانند این کیفیت را دارا باشند . یک گیاه رطوبتى ممکن است توانایى ارتقاء رطوبت و یا حفظ رطوبت غشاء مخاطى و یا افزایش تراوش هاى روغنى پوست و یا افزایش توان انعقاد خون را در برداشته باشد . گیاه گرمازا متابولیسم را سرعت مى بخشد، رنگ چهره را قرمز و مایعات را کاهش مى دهد . طبایع (87) چهارگانه در این سیستم ترکیبى از خاصیت هاى فوق الذکر هستند: مزاج بلغمى (88) سرد و مرطوب ، مزاج دموى (89) گرم و مرطوب ، مزاج صفراوى (90) گرم و خشک و مزاج سودایى (91) سرد و خشک . گیاهان و غذاها نیز طبق همان خواص و فعالیت ها درجه بندى مى شوند:
درجه 1: به معنى خفیف unnoticed
درجه 2: به معنى قابل رؤ یت openly
درجه 3: به معنى شدید violently or intensly
درجه 4: به معنى بسیار شدید یا مهلک destructively or completely
در این سیستم سیر جزو گروه درجه 3 گرم و خشک تلقى مى شود . بدین ترتیب جهت درمان مردمى با مزاج هاى دموى و سرد تجویز مى شود اما براى مزاج هاى گرم و خشک که عوارض جانبى دارد مصرف نمى شود و در مورد مزاج سودایى هم با احتیاط تجویز مى شود .
موارد استفاده
سیر به زبان عربى ثوم (92) نامیده مى شود و نیز گاهى آن را تریاق فقیران مى نامند که معادل rusticarum theriaca جالینوس مى باشد که در فصل اول درباره آن گفتگو شد و نیز معادل انگلیسى آن داروى تمام دردهاى مردم بیچاره مى باشد .
سیر حقیقتا در طب یونانى شفابخش تمام دردهاست . موارد استفاده از آن به شرح ذیل بیان مى گردد .
1 - مسمومیت غذائى
2 دیسانترى
3 عفونت روده
4 گاز
5 آسم و سیاه سرفه به طورى که در فصل 1 دیدیم براى هر دو وضعیت تا سال 1930 در آمریکاى شمالى به وسیله پزشکان تجویز مى شد:
6 براى دردهاى ناشى از سرما
7 عقرب گزیدگى و نیش سایر حیوانات ، کمک اولیه سریع براى التیام گزیدگى در صحراهاى دنیا که از له شده سیر مخلوط با آب دهان و به عنوان ضماد روى زخم قرار مى دهند 8 براى قولون دوره کودکى ، (93) گاهى سیر را با مقدار کمى شیر مى جوشانند که از خاصیت گرمازایى و خشکى آن کاسته شود .
.
9 به عنوان ضد تشنج و تحریک براى آماس مفاصل ، با این روش ، یک ماده محرک مانند سیر در محل درد مثلا درد مفاصل و یا ماهیچه مالیده مى شود که باعث جذب جریان خون به آن محل و کاهش درد مى شود .
10 براى درمان مشکلات گوش ، متخصصان طب از روغن سیر و رقیق شده روغنى دیگر قطره گوشى درست کرده اند که جهت تمیز کردن گوش و حل جرم هاى انباشته شده که عامل کرى است ، به کار مى رود . در فصل هفتم خواهیم دید که مداوا کننده سنتى در ایالت آلاباماى آمریکا از این طریق کرى را درمان کرد
11 براى میخچه پا، سیر تازه و بریده شده را به صورت ضماد یا مشمع به کار مى برند .
12 بهبود قاعدگى به ویژه قاعدگى که در اثر سرما متوقف شده است .
13 کمک به خروج جفت بعد از زایمان ، قابله ها سیر جوشانیده شده در آب یا شیر به مادران مى دادند.
14 به عنوان بهبود قوه باء به افرادى که میل جنسى ضعیف دارند .
15 به عنوان تقویت افراد مسن ، این روش باستانى طب یونانى است که از عصاره سیر براى تقویت افراد بسترى با بیمارى مزمن به کار مى برند و اسم باستانى آن oil monks یا rubban _ al dibn به معنى روغن راهب مى باشد .
16 مصرف سیر عموما در هنگام مسافرت و یا تغییر محل سکونت و در نتیجه تغییر آب آشامیدنى جهت مقابله با میکروب هاى احتمالى ، افرایش ‍ مى یابد . سبزیجات و گیاهان ریشه اى مثل سیر، هویج و پیاز کاربرد محلى دارند چون عقیده بر این است که این گیاهان بر ضد تخم ریزى میکروب ها و باکترى ها عمل مى کنند.
متخصصان طب در مورد عوارض جانبى سیر توجه داده اند که گرماى زیاد آن ممکن است نطفه منى را خشک کند، سر درد ایجاد کند و به حس بینایى لطمه وارد کند .
کال پپر و سیر (garlic and culpepper )
در قرن هفدهم کتب قانون ابن سینا تنها کتاب هاى پزشکى در اروپا براى 500 سال گذشته بودند . نیکلاس کال پپر انگلیسى متخصص داروهاى گیاهى در قرن هفدهم از این روش پیروى و تشخیص طبایع چهار گانه به سبک او را اعمال کرد . او محاسن سیر را که براى شرایط زیادى مورد استفاده دارد توصیه مى کند، از همه مهمتر خاصیت ضد باکترى را خاطر نشان کرده است و از طرف دیگر شرط احتیاط را لازم دیده و مى گوید: نویسندگان بیمارى هاى زیادى را عنوان کرده اند که سیر براى آن ها خوب است اما بدى هاى آنها را پنهان کرده اند .حرارت آن خیلى شدید است و همه چیزهاى خیلى گرم ، بخارات ریوى بیمارى را به مغز مى رسانند .در مردم صفرایى مزاج مانند ریختن بنزین روى آتش است . در مورد مردم سودایى مزاج ، خلق را تضعیف کرده ، خیالات ظریف و مناظر عجیب به نظر مى رساند . بنابراین آن را با فواصل زمانى همراه با آرامش میل کنید در غیر این صورت شما ممکن است با شدت عمل آن مواجه شوید .
غذا به جاى دارو (medicine as food)
در طب یونانى غذا از اهمیت شایانى برخوردار است ، تجویز یک رژیم غذائى و یا تغییر چاشنى غذا به اندازه تجویز دارو مهم مى باشد . توجه داشته باشید که خیلى از چاشنى هاى پختنى از جمله سیر ماده دارویى بالقوه اى هستند، عمده ترین مورد مصرف سیر خوردن آن با غذا مى باشد حکیم چیستى (94) مدیر مؤ سسه آمریکایى طب یونانى واقع در ایتاکا در استان نیویورک ، معتقد است که : سیر یکى از سه یا چهار نوع ترکیبات عمده اى را که در هر نوع غذاى مصرفى یافت مى شود دارا مى باشد . او مدعى است که مسلمین احتمالا زیاد سیر مى خورند و یا لااقل بیش از سایر مردم روى زمین و این مدیون توصیه حضرت محمد (ص ) فرمود همگى سیر بخورید و اگر به خاطر ملاقات با فرشتگان نبود من هم آن را مى خوردم . او همچنین افراد را به خوردن سیر پخته ترغیب فرموده است . چنین توصیه هایى از طرف مسلمین واقعى امر واجب تلقى مى شود و لذا مسلمین سیر را بیشتر به صورت پخته مصرف مى نمایند و براى مسلمین خلاف اخلاق است که در اجتماعات مذهبى با رایحه تنفسى سیر ظاهر شوند. لازم به تذکر است که پختن یا جوشانیدن سیر مقدار زیادى از خواص ‍ محرک آن مى کاهد .
طب در جنگ هاى صلیبى ( medicine crusader )
با نظرى به طب یونانى در دوران جنگ هاى صلیبى ، سهولت این سیستم را در مقایسه با سیستم ناپخته تر اروپایى مى توان مشاهده کرد .اسامه ابن منقیذ (95)نویسنده نامدار سورى که در اوایل قرن دوازدهم در بحبوحه جنگ هاى صلیبى متولد شد، در خاطرات خود که از با ارزش ترین منابع اطلاعاتى آن ناحیه و به زبان عربى مى باشد نوشته است : قرن دوازدهم اوج گیاه درمانى طب یونانى بود که با الهام از سیستم ترکیبى و نوبنیاد ارائه شده توسط ابن سینا آغاز شد .
اسامه داستان زنى که از لحاظ مغزى بیمار بود او را نزد طبیب مسلمان بردند اینطور بیان مى کند: طبیب مرض او را خشکى تشخیص داد و غذاى رژیمى او را عارى از سیر عنوان کرد و طبع او را با تجویز غذاى مرطوب و سرد به رطوبتى تغییر داد . به عبارت دیگر او غذاهاى گرم و خشک از جمله سیر را حذف و به جاى آنها غذاى مرطوب و سرد را جایگزین نمود . متاءسفانه براى همان زن پزشک اروپایى دستور داد تا هر چه دلش مى خواهد بخورد و او مجددا خوردن سیر را از سر گرفت و همان طور که پیش بینى مى شد بیمارى او عود نمود . پزشک اروپایى تشخیص وجود جن در سر او را داد و تجویز سوراخ کردن جمجه او را صادر کرد و لذا یک قسمت از جمجمه اش ‍ را برداشته و نمک در جمجمه اش قرار دادند که متاءسفانه بیمار فوت کرد .در صورتى که اگر دستور العمل پزشک مسلمان را به کار مى بست براى مدت طولانى زندگى مى کرد .
بیمارى قلبى (disease heart )
در حال حاضر همه مى دانیم که سیر براى جلوگیرى از بیمارى قلبى به کار مى رود .حکیم چیستى از قول معلم طب یونانى خود به نام حکیم شریف در افغانستان مى گوید که او مدعى بود تاکنون نه دیده و نه شنیده است که کسى بیمارى قلبى داشته باشد . وقتى که چیستى علائم بیمارى افرادى را که قلبشان مى ایستد و مى میرند تشریح کرد، استادش با تحقیر جواب داد: انسان به آن طریق نمى میرد . این داستان آن طور که بعید به نظر مى رسد، نیست . بیمارى هاى شرایین صدرى قلب تا سال 1900 در آمریکاى شمالى نادر بود، تا حدى که حتى پزشکان آن را ندیده بودند و اکثر شاگردان هم به جاى مشاهده آن فقط در کتاب ها رؤ یت کرده بودند.
از زمانى که روش هاى کارى و عادات غذائى تغییر یافته و آلودگى هاى شیمیایى همه جا گیر شده است ، بیمارى هاى قلبى قاتل شماره یک مردم ایالات متحده قلمداد مى شود . چنانچه مسلمانان افغانستان با مقدار زیادى که سیر مى خورند از بیمارى هاى نظیر ناراحتى هاى قلبى و تنفسى در امانند. در این مورد در فصل نهم بیشتر بحث خواهیم کرد.
چیستى توصیه جدى براى مردمى که در آمریکاى شمالى سیر مى خورند، دارد: بایستى بگویم که براى خود من حیرت آور و معما است که ببینم کسانى که از درد، رنج مى برند، سیر را در شیشه دارو ریخته و در موقع لزوم آن را از شیشه خارج کرده و بخورند. که در این مورد بایستى از سیر تازه استفاده شود .
فصل پنجم : طب طبیعى درمانى (medicine naturopathy )
درمان با داروهاى طبیعى به چندین صورت در اروپا و آمریکاى شمالى اعمال مى شود . در ایالات متحده و کانادا پزشکان طبیعى درمانى یک دوره ، چهارساله آموزشى ، مشابه تعلیمات طب سنتى به اضافه آموزش هایى در مورد روش هاى درمانى از جمله تغذیه درمانى ، گیاه درمانى ، مشابه درمانى ، آب درمانى ، مشاوره درمانى و دستکارى ستون فقرات بدون عمل جراحى را طى مى کنند . موارد مصرف بعضى از داروها را مى آموزند ولى اکثرا درمان هاى طبیعى را انجام مى دهند .
اصطلاح naturopathy در اوایل قرن از ترکیب کلمات cure nature وhomeopathy یعنى دو سیستم درمانى در ایالات متحده درست شد .طبیعى درمانى در آن زمان در ناحیه نیویورک به وسیله متخصصان پزشکى جهت فرار از اخذ مجوز طبابت و عدم پرداخت عوارض ، به وجود آمد .بعدها طبیعى درمانى در اکثر ایالات مجوز اخذ نمود و لفظ متخصص تا سال هاى 1950 تحلیل رفته و تقریبا حذف گردیده بود، و از آن سال به بعد رفته رفته رونق یافت . امروزه طبیعى درمانى فقط در ده ایالت آمریکا و چهار ناحیه کانادا متداول است . چهار کالج آمریکاى شمالى سالیانه فقط صد نفر پزشک در این زمینه تربیت مى کنند .
نهضت درمان طبیعى اروپایى cure nature europan)(movement
تخصص درمان به وسیله داروهاى طبیعى در اروپا نضج گرفت . این سیستم معالجه احتمالا از اوایل سال 1800 در آلمان و با آب درمانى که معالجه به وسیله آب داغ و یا آب سرد، براى تحریک نیروهاى شفابخش بدن ، همراه رژیم غذائى ، ورزش ، حمام آفتاب و استراحت به منظور بازیابى سلامتى بود، شروع شد و این مقدمه اى براى درمان عمومى با آب معدنى (96) در سرتاسر اروپا، به ویژه اروپاى شرقى یعنى فرانسه و آلمان بود . با گذشت قرن نوزدهم متخصصین طبیعى درمانى که اکثرا طبیبان بدون جواز مردمى را تشکیل مى دادند از سال 1930 به گیاه درمانى و مشابه درمانى در اروپا پرداختند . بیمارستان هاى طبیعى درمانى رشد کردند، مخصوصا در آلمان بررسى هاى زیاد علمى در مورد معالجه با داروهاى طبیعى در سال هاى قبل از جنگ جهانى دوم انجام و نتایج آن به طور وسیع در مطبوعات منتشر شد. شروع قرن بیستم نیز مطالعات روانشناسى و روش هاى فکر درمانى با درمان به وسیله داروهاى طبیعى تواءم گردید . بسیارى از شخصیت هاى برجسته از ایالات متحده و اروپا از جمله آرکدوک فریناند (97) از اتریش ، اتو ون بیسمارک (98)از آلمان ، پاپ لویى هشتم (99)و فرانکلین دلانو روزولت (100) داراى پزشکان اختصاصى طبیعى درمانى بودند و این عمل به روزولت جراءت این را داد که على رغم فلج و متکى بودن به چرخ دستى ، خود را کاندیداى ریاست جمهورى آمریکا نماید . گیاه درمانى در اواسط قرن نوزدهم توسط پدر سباستین کنیپ (101) از کشیشان و درمان کنندگان مردمى به طبیعى درمانى اضافه شد و از آن زمان جزو اصلى درمان هاى سنتى در آمد .
نقش طبیعى درمانى سیر در فرانسه
ریموند دکستریت (102) متخصص طبیعى درمانى آخر قرن بیستم در فرانسه بود . در طب سنتى همانند پیشینیان خود از جمله پدر کنیپ از آلمان او صاحب مدرکى نبود اما پیروان فراوان داشت . او حدود 43 جلد کتاب درباره طبیعى درمانى نگاشت که موجب ثبوت طبیعى درمانى فرانسه و الهام بخش آن براى نسل جدید شد . در سال 1974 براى اولین بار روش او به زبان انگلیسى به طور خلاصه نوشته شد و کتاب زمین ما، درمان ما توسط میشل ابسرا (103) ترجمه شد . ( پس از چندین سال مجددا در سال 1995 تجدید چاپ شد) . روش هاى دکسریت عبارت بودند از: آب درمانى ، تغذیه درمانى ، گیاه درمانى و خاک درمانى ( ضماد خاک و گل مالى ) دکسریت سیر را جزو یکى از هفت شگفتى طبیعت به شمار آورد. سایر شگفتى ها از نظر او عبارتند از: لیمو، روغن زیتون ، نمک دریا، هویج ها، کلم و آویشن . او خصوصیات سیر را بر اساس تجربیات خودش نگاشته است :
1 معدوم کننده میکروب ها و ویروس ها مى باشد به خصوص در ریه .
2 تمام اعضاى بدن را در مقابل بیمارى عدم تعادل غدد و بسیارى از مشکلات دیگر مقاوم مى کند . او مى گوید از سیر به عنوان شیاف روده جهت تقویت سلامتى عمومى کودکان جنوب فرانسه استفاده مى شده است .
3 حلال چربى هاى ذخیره شده در شرایین .
4 ضد کرم ها .
5 جلوگیرى از عفونت هاى روده .
6 باعث کاهش درد، زمانى که با کافور در محل درد مالیده مى شود .
7 تراوش روده را افزایش داده و دیواره معده را تحریک نموده و در نتیجه اشتها و هضم غذا را باعث مى شود .
8 بهبود اعمال طبیعى کبد .
9 روان کردن خون . توجه داشته باشید که دکستریت از مطالعات اخیر که سیر غلظت خون را کم مى کند بى اطلاع بود، اما این مطلب را شخصاتجربه کرده بود .
10 با کمک داروهاى دیگر براى درمان و جلوگیرى از یبوست ، چون باکترى هاى مفید روده را بهبود مى بخشد .
دکستریت را عقیده بر این است که براى مصارف داخلى سیر را بایستى با غذا میل نمود. او معتقد است که سیر بایستى به صورت خام مصرف شود زیرا که پختن باعث کاهش خواص آن مى گردد . معده و روده سالم به خوبى مى تواند سیر را تحمل کند . توصیه مصرف سیر به طور خام بر خلاف عقیده مسلط عده اى مى باشد که در فصل چهارم از آنان نام برده شد . من هم مشکوک هستم که هر دو عقیده درست باشد . طب یونانى آن را در محیط گرم و خشک مصرف مى کرد در حالیه دکستریت آن را در هواى سرد و مرطوب فرانسه به کار مى برد . پختن سیر خواص گرمى و خشکى آنرا کاهش مى دهد و آن چیزى است که احتمالا در مناطق گرم بیشتر لازم مى باشد .
سیر و طبیعى درمانى در آمریکاى شمالى
طبیعى درمانى و درمان با آب معدنى اختصاص به اروپا نداشته است . روش هاى آب درمانى به ویژه با آبهاى معدنى در اواخر قرن هجدهم و در اوایل قرن نوزدهم در آمریکا رواج یافت . یکى از مشهورترین آنها تاءسیسات بهداشتى کلوگ (104) در بتل کریک (105) استان میشیگان بود . شرکت فرآورده هاى غلات کلوگ از همان نام یک قرن قبل جهت تهیه مواد غذائى سالم تاءسیس شده است . فرقه مسیحى ادونتیست (106) (هفتمین روز قبل از تولد حضرت مسیح (ع ) نیز تا حد زیادى درگیر طبیعى درمانى بود و یک شعبه از آن مذهب نیز هنوز از این کار پشتیبانى مى کند .
دو نفر حرفه اى مهم که مساءله طبیعى درمانى را در ایالت متحده دنبال کرده اند عبارتند از دکتر آگاتا (107) و دکتر کالوین تراش (108) که در مؤ سسه یوچى پاینز (109) در شهر سیل ایالت آلاباما همزمان فعالیت دارند .تراش ها داراى مدرک پزشکى مى باشند ولى عملا روش هاى طبیعى درمانى را همانند 150 سال قبل اروپا اعمال کرده و تدریس مى کنند. هسته اصلى کار آنها آب درمانى است و یک سیستم پیچیده اى است که تعداد زیادى از بیمارى هاى جدى و جزئى را درمان مى کند . همگام آب درمانى روش گیاه درمانى و تغذیه درمانى را اعمال مى کنند که سیر از اقلام برجسته گیاهى آنها است .
درمان در منزل : شامل آب درمانى ، ماساژ، زغال درمانى و سایر درمان هاى ساده مى باشد که تراش ها درمان بیش از هفتاد نوع از آنها را تشریح مى کنند . معیار ارزنده اى که تراش ها براى سیر قائل هستند این است که یک فصل از شانزده فصل کتاب آنها به گیاهان اختصاص یافته و آن هم درباره سیر و پیاز و صبر زرد (110) توضیح داده است . آنها چهل و پنج مورد بیمارى را که سیر در درمان آنها مفید است تشریح کرده اند از جمله خاصیت ضد میکروبى ، ضد انگلى و ضد قارچى ، ارتقاء دهنده هضم ، بیمارى قلب و عروق .
کریس دیترایج (111) دکتر طبیعى درمانى ، معالج درمان طبیعى در سیستم سنتى تراش ها است . او و خانواده اش پیرو مذهب آناباپتیست (112) که روز شنبه را تعطیل مى کنند و شبیه مذهب آمیش (113) است ، مى باشند، رهبرى مذهبى را به عهده دارند و کشاورزى را براى امرار معاش برگزیده اند، لباس ‍ تمیز و ساده مى پوشند و از ورود به خدمت ارتش ابا دارند . خانواده گسترده داشته و تا حد امکان به طبیعى درمانى مى پردازند .
دیترایج فارغ التحصیل دوره چهار ساله مؤ سسه علوم بهداشتى طبیعى ایالت آلاباما ( که اکنون تعطیل شده است ) بود . او علوم پایه پزشکى ، شکسته بندى ، آب درمانى ، پرهیز درمانى ، گیاه درمانى و سایر روش هاى طبیعى درمانى را آموخت . تراش ها جزو هیئت علمى آ: مدرسه بودند و گهگاه جلسات سخنرانى ترتیب مى دادند و کتاب معالجات خانگى ، کتاب درسى آب درمانى بود .
دیترایج در یک روستاى ایالت میسورى زندگى و کار مى کند و هر هفته با پنجاه بیمار مشاوره مى کند و علاقه به درمان طبیعى و سنتى دارد و مطابق روش هاى خودش از آب و غذا و پرهیز غذائى و گیاهان براى درمان استفاده مى کند و سیر یکى از داروهاى برجسته او به حساب مى آید .
دیترایج مى گوید: من دوست دارم از ترکیب سیر و آب درمانى بیمارى هاى حاد را معالجه نمایم . من دریافتم که این ترکیب براى بیمارى هایى مثل سینه پهلو یا گلو درد میکروبى به خوبى کار ساز است .
او معمولا از سیر در تب درمانى استفاده مى کند . با استفاده از حمام آب داغ ظرف مدت 25 دقیقه حرارت بدن را به تب 102 درجه فارنهایت مى رساند. همراه آن چاى گیاه شکر تیغال و نیز مخلوط سیر با آب هویج به بیمار مى دهد. اگر بیمارى سخت باشد سه حبه سیر هر دو ساعت حدود 150 سى سى آب هویج به بیمار مى خوراند و در غیر این صورت او روزانه سه دز که جمعا نه حبه سیر است ، به بیمار مى دهد. او مى گوید که حالت هاى جدى از جمله آبسه پستان که عفونت جدى سینه است را با این روش سریعا براى همیشه درمان کرده است . لازم به تذکر است که ورم پستان مى تواند عواقب جدى در پى داشته باشد . لذا توصیه مى شود که بدون مشورت با دکتر، خودسرانه اقدام نشود .
دیترایج از ترکیب سیر با سایر گیاهان براى پرهیز غذائى استفاده مى کند . او پیشنهاد مى کند که از آبلیموى رقیق براى مدت هفت تا ده روز و نوشیدن چاى مناسب گیاهى و خوردن سیر با آب هویج و یا به تنهایى به شرط اینکه خوب جویده شود . او همچنین از سیر براى درمان عفونت هاى انگلى ژیاردیا (114)، کرم هاى گرد، کرم هاى سنجاقى ، کچلى یا جرب ، سرماخوردگى ، آنفولانزا، عفونت هاى واژنى ، هموروئید، بیمارى هاى تصلب شرایین و نیز در دام پزشکى استفاده مى کند .دیترایج نیز از رژیم گیاه خوارى طرفدارى کرده و مى گوید اگر حتى عادت به گوشت خوارى دارید آن را با سیر میل نمایید .
طب طبیعى درمانى (medicine naturopathic )
در دهه هاى اول قرن بیستم نهضت درمان هاى طبیعى به یک سیستم پیچیده پزشکى از جمله : پزشکى متداول ، پزشکى استخوان درمانى (115) و پزشکى درمان هاى طبیعى به صحنه آمدند . در دهه 1920 یک دوره چهار ساله آموزشى استاندارد برقرار شد . بعد از رکودى که در دو دهه 1950 ئ 1960 پیش آمد در دهه 1970 استانداردهاى آموزشى به طور چشمگیرى ارتقاء یافت . امروزه دکترهاى طبیعى درمانى در مدارس رسمى و با گذرانیدن امتحانات استاندارد، تحصیل کرده و تحت مراقبت هیاءت هاى تجدید نظر در سطوح پزشکى سازمان هاى دولتى قرار مى گیرند و از آموزش هاى کمترى در تخصص پزشکى بهره مند مى شوند .
آموزش گیاهى (education herbal )
پزشکان طبیعى درمانى حدود چند صد ساعت درس داروهاى گیاهى را طى دوره چهار ساله و چند صد ساعت دیگرى را صرف آموزش هاى بالینى در این رشته مى نمایند. متون اصلى گیاه هاى دارویى را کتاب هاى طبقه بندى شده از اقلام دارویى اکلکتیک ، داروشناسى ، دارو درمانى (نوشته شده در سال 1922 به وسیله هاروى فلتر (116) پزشک عمومى ) و کتاب گیاه درمانى (ترجمه شده از آلمانى به وسیله ردلف وایس (117) پزشک عمومى ) مى باشد ( در مورد مصرف سیر توسط وایس در فصل ششم توضیح داده خواهد شد ) .
متون فلتر از زمان اوج پزشکى اکلکتیک که در فصل یکم از آن نام برده شد، به جاى مانده است . این سیستم پزشکى که بین سال هاى 1840 تا 1930 در ایالات متحده شهرت داشت ، بیشتر گیاهان دارویى را مصرف مى نمود . متخصصان آن نیز پزشک عمومى (d.m) بودند . امروزه بعید به نظر مى رسد که در زمان حضور داروهاى قوى و بیمارستان هاى مجهز و پزشکان مجرب و با صلاحیت فقط از داروهاى گیاهى براى مداواى انواع بیمارى هاى انسان همانند هفتاد سال گذشته استفاده نمایند، اما این یک حقیقت است . من یک سرى کتاب طبى اکلکتیک در کتابخانه دارم که به آسانى در دسترس قرار مى گیرد و از مفصل ترین مراجع قابل دسترس در دنیاى غرب جهت استفاده طبى از گیاهان ، مصارف بالینى براى حالات فراوان و مختلف ، فنون تشخیص مربوط به معالجات گیاهى و مدارک و مشاهدات بالینى اثرات داروها مى باشد که سیستم هاى دیگر به حد اکلکتیک نرسیده است . على رغم پیشرفت هاى علمى در هفتاد سال گذشته اطلاعات کاربردى پزشکى همان گونه است که در آن زمان بوده است . با تحلیل رفتن تخصص اکلکتیک در صفحات تاریخ ، تخصص هاى رو به پیشرفت طبیعى درمانى بسیارى از روش هاى آن را به کار برده اند و لذا گیاه درمانى اکلکتیک امروزه در مدارس طبیعى درمانى آموزش داده مى شود .
سیر در پزشکى اکلکتیک (medicine electic in garlic )
در سیستم اکلکتیک سیر هم مصرف خارجى دارد و هم مصرف داخلى . در مصرف خارجى باعث تحریک ناحیه زیرین مى شود: به عنوان ضماد در سینه ، شکم و گلو، در بیمارى تنفسى حاد و دردهاى شکمى به کار مى رود . قبل از استفاده بایستى از موارد احتیاطى که در فصل چهاردهم نوشته شده آگاه باشید . مالیدن آن روى مثانه فشار خروج ادرار را بهبود مى بخشد . از کمپرس سیر در مورد تومورهاى پوستى به عنوان شیمى درمانى براى محو تومور و از آب سیر با روغن بادام و گلیسیرین قطره گوش تهیه مى شود .
استفاده از ضماد سیر در کف پاى کودکان براى ناراحتى هاى مغزى و مخچه اى و تحریک آنها استفاده مى شود . چنانچه بعید به نظر مى رسد که استفاده خارجى سیر در پا روى مغز اثر بگذارد، این روش در طب عامیانه چین نیز کاربرد دارد . در فصل ششم خواهیم دید که یک گیاه پزشک بریتانیایى از این روش جهت درمان سینه پهلوى خود بهره جست .ضماد سیر روى پا در ابتدا باعث گرمى خود پا شده و جریان خون ناحیه را تحریک مى کند و سپس عکس العملى روى مغز ایجاد کرده و جریان خون را در آنجا قبض مى کند . اثر آن به قدرى است که خونریزى بینى را توقف مى دهد . سیر از طریق پا جذب خون شده و بوى آن در تنفس حس ‍ مى شود.
سیر در سیستم اکلکتیک مصرف داخلى نیز دارد و براى معالجه سرفه و ازدیاد ادرار به کار برده مى شود . شربت سرفه بدین ترتیب تهیه مى شود که روى سیر کوبیده شده شکر مى ریزند و از مایع حاصله بیشتر در سیاه سرفه همه جا گیر استفاده مى شود . مصرف داخلى دیگر سیر براى سرماخوردگى مزمن است . فلتر از به کار بردن سیر در مواقع تورم زیاد بافت ها و تشنج اعلام خطر مى نماید . اکثر این موارد استعمال در معالجات طبیعى عملا در طب رایج هم به اثبات رسیده است .
دکتر جیل استنس برى ( stansbury jill .dr )
دکتر استنس برى استاد مشاور داروهاى گیاهى یک کالج ملى پزشکى و طبیعى درمانى در پورتلند ارگان مى باشد . آن خانم یک مطب خصوصى را هم در بتل گراند شهر واشنگتن اداره مى کند . او موارد استفاده از سیر را سالیانه به 60 تا 80 نفر دانشجو مى آموزد:
1 معدوم کردن میکروب ها و ویروس ها در برونشیت و یا عفونت هاى روده اى .
2 معدوم کردن قارچ هاى سیستمى عفونى کندیدا.
3 ترکیب سیر با دیگر گیاهان خاص ریوى مثل پاى خر و یا santa yerba جهت رفع سرفه ها .
4 روغن رقیق شده سیر جهت عفونت هاى گوش .
5 در رژیم غذائى تنطور سازى و یا کپسول جهت درمان کلسترول یا قند خون .
6 درمان پینه یا عفونت قارچى .
7 مصرف داخلى همراه با سایر گیاهان و قسمتى جهت شستن پوست براى رفع جوش صورت و پوست .
استنس برى روش مصرف سیر را به صورت خام یا پخته در غذا، به جاى قسمتى از فرمول تنطور و یا کپسول تجارى ، آموزش مى دهد . بعضى از ویتامین هاى طبیعى درمانى تجارى فرمول هاى گیاهى حاوى مقدارى سیر هستند.
سیر و طبیعى درمانى بیماریهاى زنان naturopathic and garlic)(gynecology
خانم دکتر تورى هودسن (118) که در کالج ملى پورتلند تدریس مى کند، معاون آکادمى و مدیر دروس بالینى و در ضمن استاد بیمارى هاى زنان است . او در طبیعى درمانى بیمارى هاى زنان شهرت ملى دارد و مشاور مؤ سسه ملى بهداشت جهت برقرارى دفتر پزشکى جایگزین در آنجا است و چندین بار در برنامه صبح به خیر آمریکا ظاهر شده است که او را چهره شناخته شده در پروژه هاى تحقیقاتى بیمارى هاى زنان معرفى کرده است . دکتر هودسن از سیر جهت عفونت هاى واژنى استفاده مى کند . یعنى حبه پوست سیر را به عنوان شیاف براى درمان عفونت هاى مزمن در واژن و روده بزرگ قرار مى دهد .
پوست سیر بایستى طورى جدا شود که خراشى در بدنه آن وارد نشود، زیرا ایجاد ترک و خراش سطحى باعث رهایى مواد محرک و در نتیجه ایجاد درد و تاول خواهد شد . این روش را براى نیمى از شبانه روز ( روز یا شب ) براى بیمارانش تجویز مى کند و براى نیمه دیگر شبانه روز شیاف کپسولى اسیدوفیلوس (اسید دوست ) (119) که کپسول ژلاتینى بوده و ذوب مى شود تجویز مى کند .
سیر و ایدز (aids and garlic )
خانم جین گویل تینان (120)دکتر روش هاى طبیعى ، رئیس اداره دارویى در کلینیک بهداشت طبیعى دانشگاه بستیر (121) در سیاتل واشنگتن مى باشد این دانشگاه از سال 1978 به نام کالج بستیر به عنون طب طبیعى درمانى شروع و بعد از درگذشت حدود ده سال ، مدارس متعددى به آن اضافه شد از جمله مدرسه تغذیه ، طب شرقى و چند رشته دیگر . در سال 1994 عنوان دانشگاه را به خود اختصاص داد . پزشکان طبیعى درمانى بستیر در سال 1989 پژوهش هاى رسمى چندى را در مورد طبیعى درمانى ایدز (aids) و عفونت hiv اجرا کردند . دکتر گویل تینان در سال 1995 مسئولیت تحقیق کلینیکى را به عهده داشت که دانشگاه بستیر سهمیه 840000 دلارى سه ساله مؤ سسه ملى بهداشت را جهت تاءسیس مرکز پژوهش ایدز در دانشگاه بستیر به دست آورد . این مرکز رهبرى پژوهش هاى طبیعى درمانى ایدز دنیاى غرب را عهده دار مى باشد .
گویل تینان سیر را براى تمام کسانى که تحمل خوردن آن را دارند توصیه کرد. او اکثرا سیر را به صورت غذا و نه کپسول و یا آب سیر تجویز مى کند و خوردن هر چه بیشتر آن را چه به صورت خام و یا پخته توصیه مى کند . یک آزمایش بالینى نشان داده است که سیر قادر به بهبود وضع بیماران مبتلا به ایدز مى باشد ( به قسمت ایدز در فصل 15 براى اطلاع بیشتر و یا فصل 8 جهت اعمال ایمن سازى سیر مراجعه نمایید ) . او مى گوید سیر از سیستم ایمنى بیماران مبتلا به ایدز حمایت و به سلامت روده کمک مى نماید . چون بیماران ایدز عموما به عفونت هاى انگلى مبتلا مى شوند، گویل تینان سیر را جهت بیماران مبتلا به کرم ها، کلسترول بالا، خطر سکته ، سرماخوردگى و آنفولانزا و سینوزیت تجویز مى کند . اگر کسى از مردم از بوى آن امتناع دارد من سعى مى کنم که با اعجاز سیر آن را برطرف کنم . اگر شریک یا همدمى اعتراض کرد، پیشنهاد مى کنم که او هم سیر مصرف کند .
فصل ششم : سیر در گیاه درمانى اروپا
در اروپا طب گیاهى حضور گسترده ترى از آمریکا دارد . نه تنها مردم در سرتا سر اروپا به طور معمول خود را با داروهاى گیاهى درمان مى کنند، بلکه درمان کنندگان رسمى گیاهى در بعضى از کشورها به چشم مى خورند. پزشکان رسمى به روش سنتى گیاهان دارویى را تجویز مى کنند، درمان با داروى گیاهى چنانچه در اروپا به نام گیاه گرایى بر اساس پزشکى نامیده مى شود نیاز به آموزش پزشکى براى گیاهان در اکثر کشورها دارد . در این فصل شرح خواهم داد که چگونه پزشکان بریتانیا و آلمان از سیر استفاده مى کنند .
گیاه گرایى در بریتانیا
سابقه گیاه گرایى در بریتانیا به عنوان تخصص به زمان حکومت هانرى هشتم در قرن شانزدهم مى رسد . در آن موقع پزشکان ، سلمانى هاى جراح و داروسازها جملگى بر علیه هم مى جنگیدند و مبالغ زیادى براى خدمات خود دریافت مى کردند .در آن زمان پزشکان تشکیل کالج پزشکى سلطنتى را دادند که تا امروز برقرار است و درخواست حذف سایر تخصصها را نمودند. هانرى هشتم طرفدار جدى گیاه گرایى بود و علاقه خاصى به تهیه داروها و ضمادها و پمادهاى مورد نیاز خود داشت . با صدور فرمانى براى پزشکان گیاهى مجوز داد و از سایر درمانگران حریص انتقاد کرد . یک فرم مجوز در سال 1548 توسط مجلس براى آنها به تصویب رسید البته این عمل یک سال بعد از مرگ هانرى هشتم بود . متن منتخب به شرح زیر است :
طب قانون به هر کسى که موضوع فرمان شاه بوده و با طبیعت گیاهان و ریشه ها و آب ها آشنا بوده و در این کار مهارت داشته و توانایى انجام معالجه زخم ها و دردها و ناراحتى ها و معلولیت ها و ورم هاى برجسته و یا بیمارى ها را به وسیله گیاهان و پمادها و حمام ها و pults و ampliasters و مطابق تجارت و معلومات خود در هر مورد از بیمارى هاى فوق الذکر و سایر موارد مشابه مهارت داشته و بدون درگیرى ، مزاحمت ، ایجاد مشکلات ، تباهى و به هدر دادن کالا عمل کند اجازه کار داده مى شود .
در حال حاضر آموزش پزشکان گیاهى در انگلستان شامل یک دوره چهار ساله و یا بیشتر با زمینه کامل و درست پزشکى بالینى متشکله از تشخیص ‍ بالینى که در حال حاضر دو مدرسه این برنامه را اجرا مى کنند، برنامه گیاهى مرکب از طب سنتى عامیانه ، پزشکى جسمانى (سنتى قرن 19 آمریکاى شمالى ) و گیاه درمانى جدید اروپایى مى باشد . فارغ التحصیلان به اخذ مدرک دکتراى گیاه درمانى نایل مى شوند (122) و مى توانند تقاضاى عضویت در انستیتوى ملى گیاه شناسان طبى را که آموزش ها و عملیات و اخلاقیات و بررسى تخصص ها را استاندارد مى نمایند، در آیند و اعضاى آن از عنوان h.m. i. n .m (123) (عضو انستیتوى ملى گیاه شناسان طبى ) بهره مند مى شوند . جهت کار قانونى ، عضویت در آن انستیتو اجبارى است و در حال حاضر حدود دویست گیاه شناس ، امر گیاه درمانى را به عهده دارند .
مؤ سسه پزشکى گیاهى بریتانیا سازمان علمى و علاقمند به صنایع گیاهى است که کمیته علمى آن تحقیقات گیاهى را جمع آورى و گیاهان را که طبق قانون پزشکى سال 1968 یعنى همان قانونى که درمان گران گیاهى را به رسمیت شناخت ، شناسایى و جهت اطلاع همگان در نشریه فارماکوپه بریتانیا به چاپ مى رساند . فارماکوپه درمانگران و ناظران را با مشخصات استاندارد کیفى و کاربردهاى درمانى و موارد عدم تجویز و دز مصرفى تقریبا دویست و پنجاه نوع گیاه آشنا مى کند .
سیر در فارماکوپه
فارماکوپه صورتى از کارآیى هاى سیر را به شرح زیر ارائه نموده است :
1 ازدیاد جریان پوستى و افزایش عرق
2 ازدیاد تولید و شفافیت مخاط از طریق سرفه
3 کاهش دردهاى روده و برونش
4 کشتن باکترى ها و ویروس ها
5 تهییج اعمال ایمن سازى سلول هاى سفید خون
6 تقلیل دادن فشار خون
7 دفع کرم ها
على رغم تمام فعالیت هاى زیاد و گسترده ، در بخش گیاه درمانى بریتانیا سیر به طور عملى جهت درمان ناراحتى هاى تنفسى : برونشیت مزمن ، احتقان تنفس ، سرماخوردگى هاى تکرار شونده ، آنفولانزا، سیاه سرفه و آسم به کار برده مى شود . سیر را معمولا با سایر گیاهان از جمله گیاه پاى خر، لوبلیا (124) (برگ توتون هندى ) و اچى ناسه (125) (اکى نى شیا ) ترکیب مى کنند تقریبا تمام مراحل ذکر شده بالا براى مداواى سرماخوردگى و سرفه ها مفید مى باشند . براى مثال با زیاد کردن تعرق ، کمک به کاهش تب همراه سرماخوردگى و سرفه ها مى کند . ازدیاد مخاط و خاصیت ضد گرفتگى در سرفه به خصوص سرفه مزمن مؤ ثر است . فعالیت آنتى بیوتیکى و تحریک ایمن سازى آن در برابر امراض عفونى بسیار جالب است . مجموعه خواص ذکر شده ، سیر را بهتر از هر داروى تجویز شده توسط سیستم پزشکى بریتانیا و ایالات متحده براى درمان سرماخوردگى ، آنفولانزا و سرفه ها قلمداد مى کند .
پزشک گیاه درمانى از ورمونت بریتانیا
خانم دکتر مارى بو (126) از برتل برو (127) در ورمونت ، یکى از پزشکان برجسته دنیاى غرب به شمار مى رود، در سال 1984 متخصص شایسته اى بود که جهت آموختن پزشکى گیاهى کامل تر به انگلستان آمد و در سال 1988 به عضویت انستیتو ملى پزشکى گیاهى پذیرفته شد و بلافاصله به سیاتل رفت که با اقامت پنج ساله خود در آنجا مدرک پزشکى درمان با داروهاى طبیعى و مجوزى براى قابلگى کسب نمود .
هنگامى که خانم بو سرگرم آمادگى براى امتحان مؤ سسه بریتانیا بود فرصتى یافت تا درباره قدرت درمانى سیر اطلاعاتى به دست آورد او اولین فرزند پسر خود را هشت ماهه حامله بود که دچار سینه پهلو شد . او مى گوید به اندازه اى سرگرم تحصیل بودم که احساس ناراحتى خود را از یاد برده بودم .
او گرفتار سینه پهلوى شدید همراه ذات الجنب (128) مجموعه اى که حامل درد زیاد هنگام هر نفس و یا سرفه بود، شد و پزشک معالج برایش آنتى بیوتیک تجویز کرد ولى او به خاطر وضعیت حاملگى خود، در مصرف آن دارو تردید نمود و در عوض خود را با سیر معالجه کرد .
او مى گوید: من روزانه 6 تا 10 حبه سیر بریده شده را با آب یا آب میوه فرو مى دادم و تنطور آویشن و اچى ناسه مى خوردم و از سیر بریده شده به پاهایم مى مالیدم . ( در فصل 14 خواهیم دید که از ضماد سیر چگونه استفاده مى شود ) . در ضمن او از ضماد تهیه شده از زنجبیل و سیر و مالیدن آن در محل دردش ناشى از ذات الجنب استفاده نمود . بالاخره با گرفتن حمام بومادران که از نیم لیتر چاى بومادران در وان حمام ریخت .، دردش ‍ تسکین یافت . او همچنین تحت معالجه استخوان درمانى به نام پمپ لنفاوى که جریان لنف ها را در سینه بهبود مى بخشد، قرار گرفت .
او ادامه داد که بحران بیمارى ظرف مدت دو روز پایان یافت و ظرف مدت دو هفته بهبود کامل حاصل شد . پزشک معالج من هم متوجه عدم مصرف آنتى بیوتیک توسط من نشد لازم به تذکر است که بیمارانى که حالتى شبیه او داشته و به بیمارى مرگبارى مبتلا هستند هرگز نباید اقدام به خود درمانى نمایند و حتما بایستى به افراد متخصص رجوع نمایند . بعد از آن خانم بو به کرات از این روش جهت معالجه بیماران و خودش در هنگام عود بیمارى در زمانى که به مطالعه طبیعى درمانى در سیاتل اشتغال داشت ، اقدام نمود .
خانم بو برابر آموزش هاى دریافتى در بریتانیا از سیر جهت رفع ناراحتى هاى تنفسى استفاده کرده است . سیر واقعا براى ریه ها غوغا مى کند به خصوص ‍ که با گیاهان خوشبو همچون آویشن و زوفاى مصرى آمیخته شود . او مى گوید که در تمرینات پزشکى خود در ورمونت بچه هاى زیادى را دیده و او براى معالجه آنها از شربت سیر با فرمول هاى تنفسى استفاده نموده است و در فصل 14 خواهیم دید که چگونه این شربت را تهیه مى کنند .
براى بزرگسالان او شربت سیر با تنطورهایى مثل لوبلیا، زوفاى مصرى و پوست گیاه cramp مخلوط مى کند و براى اطفال از گلیسیریت هاى گیاهان به جاى تنطور استفاده مى کند ( گلیسیریت ها هم مانند تنطورها هستند منتهى گلیسیریت به عنوان حلال به جاى الکل به کار مى رود؛ گلیسیرین طعم شیرین دارد که اطفال آن را دوست دارند ) . او از این فرمول در چندین مرحله براى درمان سیاه سرفه معمول در ورمونت در فصول پاییز و زمستان بهره جست .
دیوید هوفمن ( h.m.i.n.m hoffmann david )
دیوید هوفمن یکى از بهترین پزشکان گیاهى آموزش دیده بریتانیا است که در آمریکاى شمالى زندگى مى کند و نویسنده هولیستیک (129) گیاهى یا گیاه شناسى مقدس و دیگر کتاب هاى گیاه شناسى است . به تازگى مدیریت برنامه گیاهى در حد کارشناسى انستیتوى کالیفرنیا را براى وحدت مطالعات سانفرانسیسکو به عهده گرفته است ویک دوره مکاتبه اى درمان هاى گیاهى را ارائه نمود . در هولیستیک گیاهى هوفمن یکى از علل تاءثیر سیر در دستگاه تنفسى ، دینامیک بودن آن را عنوان و خاطر نشان کرد که هر موقع تاءثیرش در سیستم باشد، عامل ضد میکروبى سیر در ریه کارآیى دارد . این ناشى از بوى سیر در تنفس افرادى که زیاد آن را مصرف مى کنند مى باشد . هوفمن به اثر سیرى که خانم بو جهت مداواى سینه پهلوى خودش به پا مى مالید پى برد که آن هم از تنفس شخص مشخص مى شود . در جاى دیگر کتاب هوفمن خوردن سیر را به خاطر اثر آنتى بیوتیکى آن به صورت خام به عنوان رژیم و جلوگیرى از عفونت هاى بیمارى هاى زیادى تجویز کرده است .
اماندا مک کوئید کرافورد m .i.n.m crawford mcquade amanda) (h.
گیاه شناس بریتانیایى دیگرى که در ایالات متحده فعالیت دارد خانم کرافورد مى باشد . او یک مطب خصوصى نزدیک لوس انجلس کالیفرنیا دایر کرده است و در کنفرانس هاى ایالات متحده و خارج از کشور تدریس ‍ مى کند . آن خانم مدرک خود را با درجه h.m.i.n.m در سال 1986 اخذ و بعد از آن فروشگاه داروهاى گیاهى را در انجمن فایند هورن اسکاتلند دایر نمود و از سال 1988 در ایالات متحده تدریس مى نماید .
خانم کرافورد مى گوید: سیر یکى از شفابخش ترین داروها است و بیشترین لذت موقعى عاید مى شود که اجبارا باید مقدارى از جیره غذائى افراد را بکاهد . او اکثرا آن را براى افراد با فشار خون بالا و کلسترول بالا تجویز مى کند و معمولا سیر را به عنوان غذا نه به عنوان تقویتى و یا تنطور به افراد مى دهد، او این روش را از آموخته هاى خود در بریتانیا و انعکاس سنتى آن در اسکاتلند فرا گرفته است .
او مى گوید تغذیه در اسکاتلند بسیار ضعیف و بیشتر از مواد چربى و پروتئینى مى باشد و اکثر مردم به گوشت سرخ شده از جمله سوسیس ها متکى هستند . طبق سنت مردمى و تاءکید کرافورد پیوسته سیر و پیاز همراه غذا تناول مى شود و عقیده مردم کوچه و بازار بر این است که سیر چربى را از بین برده و مانع بسته شدن خون مى گردد ( در فصل نهم در مورد پشتیبانى علمى جدید مصرف سیر براى بیمارى هاى قلب و عروق بحث خواهد شد ) . خانم کرافورد جهت معالجه بیمارى هاى تصلب شرایین و قلب و عروق معمولا با تغییر برنامه غذائى که از سیر و ترکیبى از گیاهان که پاسخگوى نیازهاى بیماران باشد تجویز مى کند . او معتقد است که سیر چربى ذخیره شده در رگ ها را کاهش مى دهد . خواه سفتى را در رگ ها مشاهده کند و یا نکند، او مى گوید علائم عینى و ذهنى را در بهبود بیماران داراى تصلب شرایین مشاهده مى کند .
او داستانى را از قول استاد خود هین زلیسترا (130) در مدرسه داروهاى گیاهى انگلستان در مورد شفابخشى قابل ملاحظه سیر نقل مى کند: خانم میانسالى علائم روده تحریک پذیر که تا حد عمل جراحى و برداشتن بخش ‍ اعظم روده در او مشاهده شد و بیمار را بسیار مستاءصل کرده بود و خانم زلیسترا برایش روزه طولانى آب چشمه و خوردن سیر تازه را تجویز نمود، او دستور داشت روزانه سه کومه (131) سیر و فقط آب بخورد. بیمار حاضر به انجام هر کارى بجز عمل جراحى بود و او از روزه بسیار ناتوان شد و اکثر اوقات در بستر باقى مى ماند. ظرف مدت یک هفته علامات بیمارى بهبود یافت که به احتمال قوى به خاطر استراحت سیستم هضم و پاک کردن روده و خواص ضد عفونى سیر بود .
روزى دختر بزرگش به عیادت آمده بود که مادر از طبقه بالا فریاد زد تا برایش سیر و آب بیاورد . وقتى که دختر سیر را خرید، مادرش گفت اى دختر منظورم یک سیر کامل بود نه یک حبه . چون او براى مدت یک هفته روزانه سه کومه سیر کامل مى خورده است . البته مصرف سیر براى مدت بیش از یک هفته زیان آور است ، اما در پایان هفته سوم که جهت عمل جراحى به بیمارستان مراجعه نمود، با بررسى هاى به عمل آمده مشخص ‍ شد که کاملا بهبود یافته و اسم او از صورت بیمارانى که قرار بود تحت عمل جراحى قرار گیرند حذف گردید.

    



 
 

   



گیاه درمانى در آلمان (phytothereapy german )
داروهاى گیاهى در کل عملیات پزشکى آلمان ریشه دوانیده است و این امر مدیون کارهاى پدر کنیپ (132) آلمانى که معالج با داروهاى طبیعى در قرن 19 بود و من در فصل پنجم از او یاد کردم ، مى باشد . کنیپ گیاه شناسى را که از مادر خود آموخته بود، به عنوان یک روش طبیعى درمانى معرفى کرد . کنیپ گرایى و روش درمانى او از آلمان به سایر نقاط دنیا اشاعه یافت . امروزه در آلمان اکثر خانواده ها از گیاهان جهت خود درمانى استفاده مى کنند . دامنه تجویز گیاهان دارویى از چاى ضعیف گرفته تا عصاره هاى قوى شیره گرفته شده از گیاهان مى باشد پزشکان گیاهى که داراى مدرک مجاز تخصصى جهت درمان طبیعى هستند فقط داروهاى گیاهى را تجویز مى کنند . داروهاى گیاهى نقش مهمى در درمان با آب هاى معدنى دارند . حتى پزشکان عمومى نیز گاهى آن را تجویز مى نمایند و در دانشگاه هاى پزشکى و داروسازى آلمان ، داروهاى گیاهى یکى از مواد درسى دانشجویان مى باشد . حدود 20 درصد از داروهاى رسمى آلمان را داروهاى گیاهى تشکیل مى دهند. اداره غذا و داروى آلمان صرفا جهت ارزشیابى داروهاى گیاهى شعبه خاصى دایر کرده است .
سیر و قلب در آلمان (germany in heart and galic )
مؤ لف کتاب طب و فرهنگ خانم لین پى یر (133) به مطالعات اختلاف امور پزشکى در ایالات متحده ، انگلستان ، فرانسه و آلمان پرداخته است . او دریافت که عمل جراحى و تجویز آنتى بیوتیک در ایالات متحده خیلى زیادتر از سایر کشورها رواج دارد . در انگلستان ناراحتى هاى شکم به وسیله داروهاى ملین معالجه مى شوند . در فرانسه کبد عضوى است که بیشتر مورد معالجه قرار مى گیرد و در آلمان بیمارى هاى قلبى زیادتر به چشم مى خورند و بنابراین جاى تعجب نیست که سیر مورد توجه زیادترى قرار گیرد و براى بیمارى قلب و عروق مصرف شود . البته این مطلب تازه اى نیست چون قبل از جنگ جهانى چندین آزمایش بالینى انجام شده و اثرات مفید سیر را براى بیمارى هاى قلبى به اثبات رسانیده است . سیر در صدر گیاهان دارویى بیمارى هاى قلب و عروق در آلمان است . این طرز مصرف سیر به طور حتم در قرن 19 از طب مردمى کشورهاى اتریش و بلژیک به طب آلمان راه یافته است . با مشاهده جداول 1 6 و 2 6 خواهید فهمید که مصرف سیر قبل از جنگ در آلمان چگونه بوده است . در حال حاضر هنوز سیر در آلمان اساسا جهت درمان بیمارى هاى قلبى تجویز مى شود . نشریه اخیر مجله پزشکان که صورت گیاهان دارویى و مشابه درمانى و سایر معالجات ، شامل دوازده مرجع براى تولیداتى که از سیر تهیه مى شود درج شده است ؛ همگى در قسمت مربوط به داروهاى قلب و دستگاه گردش ‍ خون نوشته شده است .
جدول 1 6 مصارف عمده سیر در پزشکى عملى آلمان در سال 1938
تصلب شرایین و فشار خون بالا 2 / 39
بیمارى هاى معده و روده 4 /16
کرم هاى روده 5 /6
بیمارى هاى تنفسى 6 /2
heilmitted bioligischen der lerhbuch . g maduas from)hildesheim
(1976 reprinted 1938 . verlag olms georg . germany
سیر در دانشگاه هاى پزشکى
پدر گیاه شناسى آلمان دکتر رادولف اف . وایس به عنوان پزشک عمومى ،
داروهاى گیاهى سنتى را به مدت پنج سال تجویز کرد .جهت تاءسیس نشریه علمى درمان هاى گیاهى (phytotherapie fur zeitschrift ) و اهداء آن جهت مطالعات علمى ، خود را بازنشسته کرد . او کتاب آموزش گیاه درمانى (phytotherapie der lehrbuch ) را که اساس استاندارد پزشکى گیاهى آلمان را تشکیل مى دهد به رشته تحریر در آورد .این کتاب در انگلستان به نام طب گیاهى معروف است .
جدول 2 6: فراوانى مصرف گیاهان دارویى براى تصلب شرایین در آلمان در سال 1938
سیر (sativm allium )garlic 32
کشمش اروپایى (album viscum )mistletoe 24european
گندم سیاه (cornutum secale )rye 6/11
زلزالک (axycantha crataegus )howthorn 8 /10
تنباکوى کوهى (montana arnica )bane leopards 5 /8
خزه دریایى (vesiculasus fucus ) bladdewrack 1/ 3
یوهم باین ( تقویت قوه باء) yohimbine pausinystalia yohimbine 3/ 2
درخت قان (verrucusa betula )birch 3 /2
heilimitted bioligischen der lerhbuch . g madus from ) (1938 verlag olm georg germany hildesheim
دانشجویان آلمانى موارد مصرف سیر را به شرح زیر از متن کتاب وایس ‍ مى آموزند:
1 کرم هاى سنجاقى
تنقیه سیر و چاى یکبار در هفته به اطفال مبتلا به بیمارى هاى مسرى ، به جاى معالجه با داروهاى ضد کرم مفید بوده و مضرات کمترى دارد .
2 بى نظمى در هضم غذا
دیسانترى ، عفونت هاى انگلى ، علائم روده تحریک شده ، داشتن درد شدید، سوء هاضمه ، اسهال و گاز معده .
3 تقویت درمانى
دز کم براى افراد ناتوان و کهنسال .
4 مسمومیت از طریق فلزات
مسمومیت کارگران به خصوص در معادن سرب .
5 بیمارى هاى قلب و عروق
از یک حبه تا سه حبه در روز براى مدت سه تا شش ماه .
وایس گفته است که اثر کامل سیر متضمن خوردن کامل سیر است . کسى نتوانسته است ترکیب مستقلى از آن را پیدا کند که حاوى تمام فواید آن باشد . جهت بهره ورى بیشتر شایسته است که عین حبه و یا کومه تمام قسمت هاى سیر میل شود .
فصل هفتم : نقش سیر در طب سینه به سینه
سیر همانند ده مادر است (ضرب المثل سنتى )
در این فصل خواهیم دید که چگونه معالجه کنندگان مردمى امروزه در فرهنگ هاى مختلف در یک برهه از زمان از سیر استفاده مى کنند. مشاهده خواهیم کرد هنوز هم سیر در سنت هاى زنده مردمى طبق دستور العمل هاى نویسندگان کلاسیک یونانى ، رومى ، هندى و عربى به همان مقدار و براى مداواى همان ناراحتى ها به مصرف مى رسد.
پزشکى مردمى ، همان مداواى گیاهى است که بیشتر بر پایه بیان شفاهى برقرار شده است نه مدارک دانشگاهى که اکثرا از طریق مادران اجرا و بعدا به فرزندان منتقل شده است و متکى به شبکه اطلاعات غیر رسمى است که توسط معالجین محلى تشخیص داده مى شود . طبق اظهار سازمان بهداشت جهانى این اساس واقعى و اولیه مراقبت هاى بهداشتى مردم دنیا، به ویژه ممالک غیر صنعتى مى باشد . تجدید نظر علمى مصارف سنتى سیر محققا کتاب قطورى را تشکیل خواهد داد . لذا من فقط چند فقره از فرهنگ هاى سر تا سر دنیا را نام مى برم . ابتدا از فرهنگ ایالات متحده شروع مى کنم .
جنوب غربى آمریکا
دو فرهنگ مهم مردمى آمریکاى شمالى عبارتند از مناطق کوهستانى نیومکزیکوى شمالى و آپلاچى (134)، در این مناطق به واسطه جدایى نسبى چند صد ساله از سایر جوامع و نیاز به توسعه و خود اتکایى مربوط به شرایط اقلیمى و جوى و آب و هوایى دارد، زندگى گیاهى و امکانات کشاورزى و فرهنگى مشخصى را بنا نهاده اند . جنوب غربى آمریکا داراى سنت هاى گیاهى فعالى مى باشد . فرهنگ محل سکونت اینجانب یعنى نیومکزیکوى شمالى ترکیبى از بومیان آمریکایى اسپانیایى تبار (135) و انگلیسى تبار است . پزشکى مردمى که در آنجا زیاد رواج دارد ترکیبى از فرهنگ بومى آمریکایى و اسپانیایى تبار مى باشد .
من یک مرکز گیاهى در یک فروشگاه مواد غذائى دایر کرده ام که به خرید و فروش گیاهان محلى بین ساکنان آن مى پردازم . گاهى مى شود که نمى دانم چه چیزى را خریدارى کرده و چگونه آن را فروخته ام . اما بعد از آن که چندین نفر براى فروش دارویى به نام epazote به من مراجعه مى کنند و خواهان فروش آن هستند و در عین حال چندین نفر هم جهت خرید همان جنس مراجعه مى نمایند، من تصمیم به آوردن آن مى نمایم . در نتیجه در بین حدود صد قلم گیاهان من دوازده قلم از همین اقلام است . اتفاقا گیاهepazote همان گیاه بهشتى غازپا است که به نام تخمه درمنه یا چاى مکزیکى معروف است . بومیان نیومکزیکوى شمالى آن را به عنوان چاشنى لوبیا (براى جلوگیرى از نفخ ) و دفع کرم انسان و حیوانات و نیز رفع ناراحتى هاى مختلف استفاده مى کنند، گیاهى است که مصرف آن به هنگام باردارى و خوردن مقدار زیاد آن براى مدت طولانى خطر آفرین است و من اکثرا مصرف عادى آن را توصیه نمى کنم مگر این که بیمار عضو فرهنگى باشد که استفاده از آن را خود مى داند .
سیر در جنوب غربى به عنوان یک محصول تجارى کاشته مى شود . در مناطق اسپانیولى زبان به نام ( ajo با تلفظ آهو یا hoe ah ) معروف است . مردم اطراف طائوث (136) و نیو مکزیکو آن را به عنوان داروى سرفه به مصرف مى رسانند .
براى معالجه سرفه مزمن همراه با اخلاط آنها روزى چهار پا پنج بار یک حبه سیر مى خورند . میشل مور پزشک گیاهى که اخیرا مدرسه داروهاى گیاهى جنوب غربى ، واقع در آلبوکرک نیومکزیکو را اداره مى کند یک نوع شربت سرفه دیگرى را پیشنهاد مى کند که عبارت است از سیر له شده که یکى دو روز در عسل بوده است و مقدار مصرف آن یک تا دو قاشق چاى خورى براى سرفه هاى خشک مى باشد .
اپلاچى
اهالى اپلاچى براى چندین قرن فرهنگ خود اتکایى از جمله پرورش ‍ گیاهان و شکار حیوانات و تهیه علیق غذائى خودشان و کاشت و برداشت داروها از جنگل را توسعه بخشیده اند . بسیارى از اطلاعات در مورد گیاهان از بومیان آمریکا و دیگر سنت هایى که توسط مستعمره نشینان از اروپا وارد شده ، به دست آمده است . اغلب مستعمرات در حقیقت گیاهان دارویى را با خود آورده اند و چندین گیاه دارویى که در حال حاضر بومى آمریکا هستند از اروپا آورده شده است . امروزه در بسیارى از قسمت هاى اپلاچى در مواقعى مردم ترجیح مى دهند که حتى بیمارى هاى جدى را با خود درمانى و مراجعه به دارو فروش هاى گیاهى و یا معالجین گیاهى مداوا نمایند تا این که به پزشکان تحصیل کرده و یا بیمارستان مراجعه کنند .
من اغلب از دوستانم که ساکن کانتى لسلى در کنتاکى هستند دیدن مى کنم و چیزهایى از فرهنگ آنها مى آموزم . نسل گذشته به خصوص که با جنگ و فقر در دو دهه 60 و 70 و افزایش نفوذ خارجیان همراه بود شروع شد و به طرق مختلف از جمله خالى کردن معادن و قطع درختان جنگل ها به این فرهنگ صدمه وارد کرد . به هر تقدیر، این تاءثیرات به تقویت فرهنگ اپلاچى منجر شده است . گیاه گرایى آنها در حال حاضر مخلوطى از سنت اروپاى سابق و سنت هاى پیش قراولان آمریکایى و بومیان آمریکا مى باشد و اکنون هم با گیاه شناسى سر تا سر دنیا و بررسى هاى علمى گیاهى آمیخته شده است .
احتمالا بهترین بررسى مدارک گیاهى اپلاچى توسط گیاه شناس سنتى ا. ل . تومى باس (137) از لیسبرگ در چروکى کانتى شمال شرقى آلاباما انجام شد . نتیجه این بررسى عمیق به وسیله جان .ک . کرلین (138) و جین فیل پات (139) به نام طب گیاهى در گذشته و حال توسط انتشارات دانشکده دوک (140) در دو جلد به چاپ رسید .
باس مى گوید که سیر بین قدیمى ها، چه سفید پوست و چه سیاه پوست اشتهار داشته که آن را به صورت ضماد براى مداواى سینه پهلو و سرما خوردگى روى سینه بیمار قرار مى دادند. آنها سیر را به صورت سرخ شده در روغن ، آب پز و حتى خام مصرف مى کردند .او توصیه مى کند که از ضماد پیاز روى زخم ها قرار دهند چون سیر خیلى تحرک کننده است .
باس سیر را براى مداواى گوش درد و کرى توصیه کرد . او مى گوید عصاره سیر را گرم کرده همراه روغن گیاهى داخل گوش بریزید .کتاب حاوى شاهد و خاطره اى در مورد قطره گوش مى باشد . تومى ، آنکل جان گفته است به تو بگویم : قطره گوشى که برایش فرستادى بسیار خوب بود .براى اینکه به مدت دو سال گوش چپ او کر شده بود . پس از آن که به مدت دو هفته از آن قطره گوش ریخت ، اکنون قادر است بشنود، بهبود شنوایى احتمالا به علت خروج چرک گوش توسط آن روغن مى باشد .
در سال هاى اخیر باس شروع به تجویز سیر جهت رقیق کردن خون در ناراحتى هاى قلبى کرده است و در این مورد اطلاعات بیشترى در فصل نهم مشاهده خواهیم کرد و این منعکس کننده این است که یک مورد استفاده مدرن جاى روش سنتى قدیم را در اپلاچى گرفته است . عقیده او بر این است که سیر تصفیه کننده خون است و خون را رقیق مى کند و روى کلیه نیز اثر مى کند در حال حاضر باس از فرآورده هاى تجارى جدید نیز استفاده مى کند و محصول فاقد بو را که به نام سیر رام شده است براى فشار خون بالا و بیمارى قند تجویز مى کند .
تایلند، چین و فیجى
سونجا دى گراف (141) داراى مدرک دکترا در رشته مواد غذائى است که هم اکنون در بندر جنوبى کنکتى کات طبابت مى کند. در بسیارى از مناطق جهان نیز کار کرده است و او شاهد استفاده دارویى سیر در تمام آن مناطق بوده است .خانم گراف به مدت 5/4 سال ساکن تایلند بود که براى سازمان ملل کار مى کرده است و طبق گفته خودش او اغلب در شرایط نامناسب از جمله در ارودگاه هاى پناهندگان و روستاهاى کوچک بوده است . مهمترین مشکل بهداشتى براى کارکنان سازمان ملل و پناهندگان عفونت هاى انگلى بود .
گراف مى گوید که من از واکسن زدن و دادن قرص هاى مالاریا در سفرهایم خوددارى مى کردم و در عوض از داروهاى گیاهى و معالجات طبیعى استفاده مى کردم و در فرصت هاى زیادى که دست مى داد از محضر علماى گیاهى بهره مى گرفتم . بومیان در تایلند بهترین روش جلوگیرى اسهال از طریق انگل ها را به من آموختند . ما مقدار زیادى سیر خام که اکثرا به همراه غذا بود مى خوردیم . روزى دیدم که کد بانوى خانه پنج کومه سیر جهت پختن آماده کرد . به تصور این که او آنها را براى روزهاى بعد مى خواهد، به او گفتم بهتر این است که سیر را قبل از زمان استفاده به صورت حبه در نیاورد، خانم کدبانو گفت این براى امروز است چون آنها با هر غذائى سیر مى خورند . ممکن است سیر به صورت خام و یا سرخ شده مصرف شود . هر چه شما در تایلند بخورید بوى سیر مى دهد . گراف مى گوید: در ایالات متحده این مقدار سیر مصرف نمى شود، البته عمدتا به خاطر بوى آن و تا اندازه اى هم براى این که در ایالات متحده آمریکا انگل ها زیاد نیستند و من هر موقع که سفر مى کنم سیر را با خود مى برم . داستان او احتمالا یک روش ‍ پختن جدید را در تایلند ارائه مى کند .
در سرتاسر منطقه حاره سیر با غذا و توسط پزشکان مردمى جهت مصونیت از عفونت ها به خصوص آلودگى هاى آب آشامیدنى ومحصولات زراعى غیر بهداشتى ، تجویز مى شود . گراف گفت از آنجایى که از فضولات آدمیان به عنوان کود در کشاورزى استفاده مشود دیسانترى یک عامل بالفعل مى باشد . چنین حالتى در روستاهاى چین نیز مشاهده شد . در فیجى نیز مردم سیر زیاد با غذا مى خورند و گاهى مشاهده مى شود که افراد آن را مى جوند .
آفریقا
گراف براى مدتى در کنیا، زیمباوه و ملاوى به کار تحقیقى پرداخته است او دریافت که سیر خیلى زیاد در پزشکى مردمى به عنوان آنتى بیوتیک در روستاها تجویز مى شود .
او مى گوید مردم سیر را به عنوان آنتى بیوتیک مصرف مى کنند هر چند در سنت خود درکى از وجود میکروب ندارند. او شاهد استفاده از سیر براى درمان گلو درد و زخم هاى عفونى و کورک بوده است . جهت مداواى کورک ها از ضماد سیر استفاده مى نمایند و حتى آنرا مى خورند . در مواردى دیده است که مردم با گذاشتن ضماد عسل روى زخم نتیجه بسیار خوبى عایدشان شده است . دانشمندان مدرن نیز اخیرا قدرت شفابخشى عسل را روى زخم ها مورد پژوهش قرار داده اند .
در یک زمان فرصتى به او داده شد که از عملیات یک پزشک معالج ماسایى که یک زخم عفونى را مداوا مى کرد دیدن کند، او گفت که معالج ، سیر را له کرد تا این که آب آن را مشاهده کند . البته بدون این که از خاصیت شیمیایى آن اطلاع داشته باشد مى داند که با له کردن ، آن را به فعالیت وادار مى کنید . ( در فصل هشتم در مورد خواص آنتى بیوتیکى و محرک ایمنى سیر و در فصل دوازدهم در مورد علت له کردن سیر و فعال شدن آن بیشتر توضیح داده مى شود ) . به هر حال معالج ماسایى سیر را له کرده و آن را در پارچه اى پیچیده و مستقیما روى زخم قرار داد و آن را گرم کرد .
گراف مى گوید من از این کار او ترسیدم ، آنها از به کار بردن آتش ‍ نمى ترسیدند . معالج پارچه ، زخم و اطراف آن را با چوب نیم سوز گرم کرد . او مى گوید این عمل شباهت زیادى به روش چینى موسوم به (سوزاندن عود) دارد ( البته کمى شدیدتر ) که گرماى حاصل از گیاه سوخته شده را روى نقطه سوزن زده قرار مى دهند، البته گاهى سنگ داغ در محل سوزن قرار مى دهند و گاهى آب داغ روى آن مى ریزند و زمانى هم صرفا گرماى دست پزشک معالج این وظیفه را انجام مى دهد .
فرانسه
موریس مسکه (142) احتمالا از مشهورترین معالجین قرن حاضر در اروپا مى باشد . او گیاه درمانى را از پدرش در روستایى در منطقه گاسکونى آموخت . این قسمت جنوبى فرانسه داراى فرهنگ مردمى آمیخته از فرهنگ فرانسوى ، اسپانیولى باسک و حتى روستاییان مراکشى مى باشد در عنفوان جوانى او به عنوان فرد شارلاتانى شناخته شده بود اما اتفاقا شهرت و محبوبیتى در سر تا سر اروپا کسب کرد . او ده ها هزار بیمار از جمله شخصیت هاى برجسته اى چون ویستون چرچیل نخست وزیر انگلستان ، هریوت رئیس جمهور فرانسه و ملک فاروق پادشاه مصر را مداوا کرد .دکتر مسکه از چهل نوع گیاه موجود در محل در مداوایش بهره جست و اصلى ترین روش معالجه او حمام گیاهى بود . گیاهان بایستى مثل چاى آماده شوند، البته به مقدار زیاد که بیماران بتوانند دست ها یا پاها را خیس ‍ کرده و یا به صورت وان حمام در آن بنشینند (فرو بردن لگن و ران در زیر مایع ) و یا با آن مایع دوش بگیرند . در خیلى از دستورات او سیر منظور شده است . از این روش براى مداواى آسم ، بى اختیارى ادرار، بیمارى هاى قصبة الریه ، جوش صورت ، ورم اعضاء، فشار خون بالا، بیمارى هاى کبدى ، اختلالات گوارش و غیره استفاده مى کند .
کشور بلغار
این قسمت را با موارد استفاده مردمى سیر در بلغارستان که منجر به وارد شدن سیر به جریان علمى اروپا در میانه قرن بیستم گردید، خاتمه مى دهم . عامل این انتقال هم اقدامى بود که وسلین پتکو (143) عضو آکادمى علوم بلغارستان انجام داد . پتکو که مشوق بزرگ رواج گیاه درمانى سنتى در کشورش بود، با آزمایش هاى علمى خود در طول چهل سال در مورد طب گیاهى سنتى موجب جلب توجه بیشتر محافل علمى براى درمان بیمارى هاى قلبى و قلب و عروق توسط سیر گردید.
بلغار در تاریخ به ثبت رسیده جایگاه یکى از غنى ترین مراکز گیاه درمانى مى باشد . تیو فراستاس (144) طبیعت گراى یونان باستان در مطالعاتى که در این مورد انجام داد این حقیقت را تاءیید کرده است . ( در آن روزها بلغارستان ، تریس (145) نامیده مى شد ) دیو سکرایدز یونانى در کتاب خود به نام گیاه تاءثیرگذار (فصل 1 ) تعداد خیلى زیادى از گیاهانى که در تریس ‍ بوده ، توصیف کرده است اطلاعات دیو سکرایدز به وسیله جالینوس چند صد سال بعد و نیز به وسیله ابوعلى سیناى ایرانى در حدود سال 1000 میلادى مورد استفاده قرار گرفت . گیاه هاى سنتى جالینوس و ابوعلى سینا بعدها در اروپا، ایران ، افغانستان و کشورهاى عربى پراکنده شد . بنابراین پیشینه خوبى براى پزشکى مردمى بلغارستان که در جهت گسترش وسیع پزشکى سنتى مى باشد، وجود دارد .
سیر به طور فراوان توسط مردم بلغار در درمان بیمارى هاى مختلف تجویز مى شده است . بر اساس این نیاز بود که به هنگام شیوع طاعون وبایى ؛ ( در قرن گذشته قیمت سیر به اعلى درجه رسید) سیر در طب روستایى سنتى براى درمان تب ناشى از حصبه برونشى و تب هاى ناشناخته دیگر، مالاریا، کرم ها، برونشیت مزمن با خلط زیاد، آماس مفاصل مزمن (مصرف خارجى ) و بیمارى هاى پوستى به کار مى رفته است . طبق نظر پتکو سیر اکثرا در پزشکى سنتى کاربرد دارد و براى جلوگیرى و درمان امراض قلب و عروق و فشار خون بالا به مصرف مى رسد .
پتکو براى اولین بار در همین دو مورد پژوهش انجام داد و نتیجه آن را در سال 1948 انتشار داد و در گزارش آمده است که مصرف سیر براى جلوگیرى از گرفتگى شرایین خرگوش ها بسیار مفید است . در پژوهشى که متعاقبا انجام شد همانطور که در فصل نهم مشاهده خواهد شد سیر توان کمتر کردن کلسترول و رقیق کردن خون انسان را نیز دارا مى باشد و در واقع براى پیشگیرى و یا معالجه بیمارى هاى قلب و عروق انسان نیز کارایى دارد. دیو سکرایدز به طور حیرت آورى نوشت که : در زمان حضرت مسیح (ع ) سیر به طور سنتى جهت روشن و صاف کردن شرایین به مصرف رسیده است . جاى تعجبى نیست که اگر من بگویم او این مطلب را از بلغارها آموخته بود .
متعاقب آن ، پتکو تقریبا بیست پژوهش علمى که در مورد سیر انجام داد الهام بخش پیگیرى عده زیادى در این باره گردید. او در پژوهش ها به این نتیجه رسید که سیر در کم کردن ناراحتى هاى قلب و عروق کاهش فشار خون و پیشگیرى درمان مسمومیت ها با فلز سرب ، خاصیت آنتى بیوتیکى داشته و درمان خوبى براى دفع کرم ها مى باشد پتکو نیز نتیجه گرفت که افزودن سیر به غذاى گاو و خوک موجب بهبود رشد آنها گردیده است . به طور کلى تمام نتایج به دست آمده از آزمایش هاى بالا قبلا توسط معالجین مجرب مردمى بلغار روشن شده بود .
سیر در زمان حاضر : مطالعات علمى
در فصول گذشته نشان داده شد که چگونه معالجین سنتى و طبیعى درمانى در سر تا سر دنیا در معالجات خود از سیر استفاده کرده اند و آنها تجربیات و نصایح بسیار سودمندى به ما ارائه کرده اند . در فصل آینده خواهیم دید که علم چه مطلبى درباره سیر به ما خواهد گفت .
پژوهش هاى پزشکى در غرب در اواخر قرن نوزدهم شروع شد و مؤ سسات پژوهشى به طور گسترده در دهه 1920 دایر شد . امور پزشکى ایالات متحده آمریکا در دهه 1940 بیشتر با پژوهش هاى علمى به جاى تحقیقات سنتى انجام پذیرفت . تقریبا از زمانى که پزشکان پژوهش هاى علمى را شروع کردند، در مورد سیر نیز تحقیقاتى را انجام داده اند و دامنه تحقیقات تا به امروز ادامه دارد . مباحث عمده پژوهش ها عبارت از خواص : آنتى بیوتیکى ، محرک سیستم ایمنى ، (146) ضد سموم ، (147)، ضد سرطان ، ضد استرس سیر و درمان بیماریهاى قلب و عروق .
فصل هشتم : آنتى بیوتیک و خواص محرک سیستم ایمنى
در فصول قبل مشاهده کردیم که سیر در سر تا سر دنیا به منظور پیشگیرى و درمان عفونت ها به کار مى رود . در قرن گذشته دانشمندان توان سیر را در جهت مقابله با باکترى ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ، مخمرها، و قارچ هاى انگلى آزمودند و نتیجه گرفتند که سیر در مقابله با تعداد زیادى از این ارگانیزم ها به انضمام عامل چند بیمارى دیگر مؤ ثر است . پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که سیر نه تنها کار از بین بردن میکروب ها را انجام مى دهد بلکه باعث تقویت و فعال کردن سیستم ایمنى بدن مى گردد و در این فصل ما خواص آنتى بیوتیکى و محرک ایمنى را مورد آزمایش قرار مى دهیم .
سیر و داروهاى آنتى بیوتیکى
تئورى میکروبى بودن بیمارى ها به حدود یکصد و پنجاه سال پیش مربوط مى شود که لویى پاستور علت فساد پذیرى غذاها را توسط میکروب ها در معرض نمایش گذاشت و نشان داد که باکترى سیاه زخم (148) عامل بیمارى به همین نام است . او کشف کرد که ویروس هاى ریزى که حتى با میکروسکوپ او قابل رؤ یت نبودند موجب هارى (149) شده اند . در اولین نشریه اى که پاستور این کشفیات را منتشر کرد به خاصیت ضد میکروبى سیر نیز اشاره کرده است . بنابراین سیر اولین آنتى بیوتیک به کار رفته در طول سال هاى کشف جدید مى باشد که عمدتا به عنوان ضد میکروب به مصرف مى رسد . تولید انبوه پنیسیلین که از سال 1941 آغاز گردید دروازه اى به سوى مصرف داروهاى آنتى بیوتیکى گشود و تجویز آن در حد پر مصرف ترین داروهاى معمولى امروز دنیا در آمده است و تاکنون جان عده بى شمارى که در معرض ابتلاى به بیمارى هاى خانمانسوزى مثل سفلیس و سوزاک بودند نجات داده است .
منتقدان آنتى بیوتیک اظهار مى کنند که مصرف آن بیش از حد متعارف مى باشد . بویژه در ایالات متحده آمریکا که براى موارد جزئى و مواردى که مصرف آن دردى را دوا نمى کند مثل عفونت هاى ویروسى ، آنتى بیوتیک تجویز مى گردد . متاءسفانه ، تئورى میکروب ها و آنتى بیوتیک ها افکار مردم را تسخیر کرده و گاهى مشاهده مى شود که بیماران درخواست تجویز آنتى بیوتیک را به طور نامتناسب از پزشکان معالج خود دارند.
تئورى میکروبى داراى نقطه ضعفى است و آن این است که همه مردمى که در معرض میکروب خاصى قرار دارند الزاما بیمار نخواهند شد . قبل از این که عفونتى بتواند استقرار یابد، زمینه مساعدى را نیاز دارد . سوء تغذیه ، استرس مزمن ، نداشتن فعالیت هاى ورزشى و چند عامل دیگر موجب اشاعه بعضى از عفونت ها مى گردد. زدودن میکروب ها فقط نیمى از مشکل را برطرف مى کند . با کمال تاءسف خود آنتى بیوتیک زمینه بیمارى را بیشتر آماده مى کند . آنتى بیوتیک ها عوارض جانبى مختلفى ( از حد کم تا خیلى زیاد) دارند و مصرف بیش از حد آن موجب بروز بیمارى هایى از قبیل : عفونت هاى قارچ کندیدا، عوارض سوء هاضمه ، تضعیف سیستم ایمنى و عفونت هاى ناشى از باکترى مقاوم به دارو مى گردد . در جهت تاءیید انتقادات بالا، لین پیر (150) پزشک و نویسنده در کتاب خود به نام پزشکى و فرهنگ که در سال 1988 انتشار یافت (به فصل ششم رجوع شود ) تفاوت هاى طبابت در ایالات متحده آمریکا و انگلستان و آلمان و فرانسه را مورد بررسى و تجدید نظر قرار داده است . او خاطر نشان کرده است که مصرف داروهاى آنتى بیوتیکى در ایالات متحده بیش از سایر ممالک مى باشد . در کشور آلمان در حقیقت پزشکان تجویز آنتى بیوتیک نمى کنند مگر این که بیمارى آنقدر شدید باشد که نیاز به بسترى شدن بیمار در بیمارستان باشد .در بازار اروپا آنتى بیوتیک جزو ده گروه پر مصرف داروها نمى باشد .در ایالات متحده هم ، انتقادات معمولى در مورد مصرف زیاد آنتى بیوتیک در روزنامه ها مشاهده مى شود . متاءسفانه پزشکان به تجویز خود براى بیمارى هاى کم اهمیت مثل جوش صورت ، عفونت گوش زمان کودکى و شرایطى که دارو کمک چندانى به بیمار نمى کند، ادامه مى دهند .
در عفونت هایى که خطر مرگ در بر ندارد از قبیل سرماخورگى معمولى ، برونشیت ها، عفونت گوش کودکان و عفونت هاى غیر تخصصى واژنى و شرایط با درجه اهمیت کمترى مثل جوش صورت ، مداواى طبیعى مؤ ثرى مثل سیر بر تجویز آنتى بیوتیک ترجیح دارد . سیر نه تنها فاقد عوارض ‍ جانبى مى باشد بلکه داراى منافع جانبى مى باشد، سیر علاوه بر انهدام میکروب ها، باکترى ها، و قارچ کندیدا، از رشد آنها جلوگیرى و سیستم ایمنى را نیز تقویت و تحریک مى نماید .
سیر به عنوان آنتى بیوتیک
سیر یک نوع آنتى بیوتیک با کاربرد گسترده مى باشد . تعداد زیادى از انواع باکترى ها از جمله گرم (151) مثبت و گرم منفى را از بین مى برد . ( این دو دسته از باکترى ها هر کدام داراى انواع مختلف پوشش هستند ) .
جداول 1 8: منافع و اثرات جانبى بالقوه سیر در مقایسه با ضد میکروب هاى متداول
شرح سیر ضد میکروب هاى متداول
سیستم ایمنى محرک ایجاد اختلال (152)
در مقابل ویروس ها فعال است بله خیر
عکس العمل هاى آلرژى کم معمولى
عفونت هاى کندیدا دفع مى کند ارتقاء مى دهد مى دهد
خارش احتمالى پوست بله بله
احتمال تهوع بله بله
احتمال خواب آشفتگى بله بله
احتمال بروز تب خیر بله
احتمال مسمومیت بالقوه کلیه ها خیر بله
مقاومت باکتریها را زیاد مى کند خیر بله
احتمال شک مرگ آور خیر بله
احتمال صدمه به اعصاب خیر بله
احتمال بى نظمى خونى خیر بله
بسیارى از آنتى بیوتیک ها داراى طیف گسترده هستند و اما بعضى ها مانند پنى سیلین فقط یکى از دو گروه باکترى هاى فوق الذکر را مى کشد . دکتر طریق عبدالله ، محقق برجسته سیر از مرکز تحقیقات و کلینیک اکبر شهر پاناماى فلوریدا در نشریه پریونشن منتشر شده در اوت 1987 نوشت : سیر گسترده ترین طیف آنتى بیوتیکى را دارا مى باشد که ما مى شناسیم . سیر ضد باکترى ، قارچ ، انگل ، تک یاخته و ویروس مى باشد . پژوهشگران حتى دریافته اند که عصاره سیر خام روى موش هاى صحرایى از آنتى بیوتیک معمولى مؤ ثرتر است .
بعضى از باکترى ها، ویروس ها، قارچها، قارچ هاى گیاهى و انگل هایى که توسط سیر و مشتقاتش کشته شده یا از فعالیت آنها جلوگیرى مى شود عبارتند از:
. flavus aspergillus calcoacenticus acinetobacter
aspergillus .niger aspergillus .fumigatus . cus aspergilluscandida . albicans candida. cereus bacillus . parasiticus . cryptosporidium . neoformans cryptococcus . lipolyticahansenula . coli esherichia. hansenu debaryomycessimplx herpes . 1 type virus simplex herpes. anomalahistoplasma (hcmv)virus cytomegalo human. 2 type virus . (hiv) virus immunodeficiency human . capsulatumkloeckera . b influenza . 2 type rhinovirus humanmicrococcus . elongisporus lodderomyces . apiculatamycobacterium . phlei mecobacterium . luteus , brasiliensis paracoccidoides . tuberculosis . carinu pneumocystis. 3 type virus parainfluenzarhodotorula . aeruginosa pseudomonas. vulgaris proteussalmonella . cerevisiae saccharomyces . rubra . dysenteriae shigella . flexneri shigella . typhimuriumfaecalis streptococcus. aureus staphlyococcus . virus vaccinia . gondu toxoplasma.glabrata torulopsis. .parahaemolyticus vibrio. virus stomatitis vesicular
سیر به عنوان آنتى بیوتیک چه نقشى دارد
1 خوردن سیر خام باکترى هاى عفونى روده ها را مستقیما معدوم مى کند.
2 سیر له شده در آب به صورت دوش آب (153) و یا قرار دادن سیر حبه شده در واژن عامل عفونت را در ناحیه واژن معدوم مى کند .
3 قطره بینى سیر مستقیما ویروس هاى عامل سرماخوردگى و آنفولانزا را از بین مى برد .
4 ترکیبات گوگردى سیر که جذب غذا شده باشد به صورت بلع یا ضماد و بعد از طریق ریه ها موجب قلع و قمع باکترى ها و ویروس هاى ریه و ناحیه برونش مى شود .
5 آب و یا روغن سیر که روى عفونت قارچى انگشتان پا مالیده مى شود، باکترى استافیلو کاس و سایر عفونت هاى جلدى را مستقیما از بین مى برد . دکتر هیرومیشى سومى یوشى (154) و عده اى دیگر از دانشگاه تکزاس ‍ گفته اند
چون سیر خام باعث سوختگى و آسیب به بافت ها و باکترى هاى مفید مى گردد، سیرخام به مقدار زیاد به عنوان آنتى بیوتیک نبایستى تجویز شود . تجویز سیر با دز زیاد براى مدت طولانى موجب کم خونى و آسیب به باکترى هاى مفید روده (155) مى شوند (به فصل 13 اثرات جانبى سیر مراجعه شود ) من شخصا مخالف هستم که مصرف سیر با دز پایین اثر آنتى بیوتیک کمترى از خوردن داروهاى زیاد که عوارض جانبى دارند، داشته باشد . در آزمایش هاى علمى به اثبات رسیده است که سیر طى قرن ها در معالجات بالینى انسان ها آنتى بیوتیک مؤ ثرى بوده است . همان طور که در فصول گذشته مشاهده شد امروزه نیز مصرف سیر به همان نحو ادامه دارد . همچنین بحث در مورد قضیه اثبات شده اى که فقط ترکیبات آلى سین سیر خاصیت ضد میکروبى دارد، در جریان است . آلى سین در مصرف زیاد سیر براى سلول ها مسمومیت زا و عامل سوختن پوست و یا اختلالاتى در شکم مى باشد .
پژوهشگران دیگرى ترکیبات آنتى بیوتیکى متفاوتى از سیر از جمله : اجوئن (156)، آلیل متیل تیو سولفینیت ، متیل الیل تیو سولفینیت و دى الیل ترى سولفید را با خاصیت آنتى بیوتیکى شناسایى کرده اند . در یک بررسى معلوم شد که اجوئن داراى خاصیت آنتى بیوتیکى قویترى از آلى سین مى باشد . به نظر نمى رسد که دیگر ترکیبات سیر همچون آلى سین خالص ‍ توان مسموم کردن داشته باشند. پژوهشى نیز به این نتیجه رسید که عصاره سیر که ضعیف تر از عصاره هاى صدمه رسان به بافت انسان هستند، هنوز در مقابله با موجودات میکروسکوپى مؤ ثرند .
بین دزهاى سیر که براى کشتن ویروس ها به کار مى رود و دزهایى کهسلول ها را منهدم مى کنند تفاوت بسیار وجود دارد . در یک آزمایش ‍ عصاره اى که از 5/1میلیگرم سیر در یک میلى لیتر آب از بین بردنسلول ها را آغاز کرده است ، 10 /1 این دز براى مسموم کردن ویروس آنفولانزا و 100 /1آن براى کشتن ویروس بیمارى تبخال کفایت دارد . مقدار آلى سین لازم براى از بین بردنباکترى در یک عصاره به میزان یک واحد آلى سین در 125000 واحد آب مى باشد و یابه عبارت دیگر یک قطره آلى سین تقریبا در هفده گالن آب آزمایش ها
پژوهشگران هندى با در نظر گرفتن این که سیر به طور سنتى براى پیشگیرى و معالجه دیسانترى در انسان به کار رفته است ، مصمم به بررسى آن در معالجه دیسانترى روى خرگوش ها شدند . ابتدا در آزمایشگاه مقدار آب سیر لازم براى از بین بردنن چهار گروه باکترى که موجب انواع مختلف دیسانترى مى شوند به دست آمد . سپس از همان مایع به خرگوش هاى مبتلا به یکى از باکترى ها به نام شیگلا فلکسنرى (157) دادند . پس از یک ساعت سرم خون خرگوش فعالیتى جهت مقابله با باکترى را شروع کرد . این بررسى مشخص کرد که خواص آنتى بیوتیکى سیر در خون اثر کرده است و خرگوش ها سلامت خود را باز یافته اند پژوهشگران چینى که فعالیت سیر را بر علیه قارچ مننژیت کریپتوکال (158) انسان بررسى کرده اند، دریافتند که مایع نخاعى بیمارى که سیر مصرف کرده بر علیه قارچ فوق الذکر شروع به فعالیت کرده است ، بنابراین سیر قادر است بدون صدمه زدن به سلول هاى انسان به طور سیستماتیک عمل کند .
باکترى هاى مقاوم (bacteria resistant )
مساءله مهمى که آنتى بیوتیک هاى متداول دارند این است که آنها مقاومت باکترى ها را افزایش مى دهند، در مرحله اول آنتى بیوتیک اکثر باکترى هاى مهاجم را منهدم مى کند . ولى در مرحله تهاجم بعدى ، آن معدود باکترى که به طور اتفاقى در مقابل آنتى بیوتیک اولیه مقاومت کرده بودند، شروع به تکثیر نموده و در مقابل همان آنتى بیوتیک کاملا مقاوم گردیده اند و این امر صنایع دارویى جهان را در دهه 1990 با مشکل بالقوه اى مواجه نمود . براى مثال مقاومت باکترى بیمارى سل در بعضى از شهرهاى مهم ایالات متحده موجب افزایش این بیمارى گردید . مقاومت باکترى ها عامل بروز مجدد عفونت هاى گوش مى باشد . بایستى توجه داشت که عامل اصلى ایجاد این مقاومت باکتریایى ، عمل نکردن افراد به دستورات پزشکى مى باشد، اصولا مى بایستى تا چند روز بعد از زایل شدن آثار بیمارى ، دارو مصرف شود ولى بیماران و یا والدین آنها از ادامه مصرف دارو خوددارى مى کنند . اگر مصرف آنتى بیوتیک براى شما تجویز شد بایستى آن را طبق دستور به مصرف برسانید . حتى اگر قبل از موعد به نظر خودتان بهبود یافته اید .
به نظر نمى رسد که سیر این مقاومت باکتریایى را ایجاد کند و حتى ممکن است بر علیه مقاومت باکتریایى دیگر آنتى بیوتیک ها نیز عمل کند . پژوهشگران اروپایى در اواخر دهه 1970، از آب سیر بر علیه گروه ده تایى از باکترى ها و قارچ ها استفاده کردند . نتیجه به دست آمده شاهد موفق بودن هر ده مورد بود، ضمن این که در تمام موارد هیچگونه مقاومت باکتریایى مشاهده نشد . همان طور که قبلا گفته شد پژوهشگران هندى کارآمدى سیر را روى چهار نوع مقاومت باکتریایى که در مقابل سایر آنتى بیوتیک ها مقاوم بودند آزمودند و نتیجه مطلوبى به دست آوردند. سیر بر ضد تمام باکترى هایى که ایجاد مقاومت مى نمایند مؤ ثر مى باشد، از جمله استافیلوکوکاس ، میکو باکتریم ، سالمونلا و نوعى باکترى روده به نام پروتیوس .
ویروس ها
یک نقطه ضعف آنتى بیوتیک هاى معمولى در این است که آنها در مقابل عفونت هاى ویروسى اثرى ندارند و به همین علت است که در مقابل سرماخوردگى عادى و آنفولانزا اثرى ندارند و در مقابل بعضى عفونت هاى
جدى از قبیل ویروس مننژیت و ویروس سینه پهلو و یا عفونت هاى تبخالى فاقد کارآیى مى باشند اما سیر و ترکیبات آن مستقیما ویروس هاى آنفولانزا، تبخال ، واکسینیا (آبله گاوى )، ویروس ورم دهان و لثه (159) (عامل تبخال ) و سیتو مگالو ویروس (160) انسانى ( عامل ثانویه عفونت هاى ایدز ) را منهدم مى کند . سیر انواع بیمارى هاى ویروسى را درمان کرده و یا وضع بیمارى انسان و حیوان را بهتر مى کند . در یک بررسى روى حیوانات ، مقدارى آب سیر به موش ها داده شد، سپس ویروس آنفولانزا را زیر بینى آنها قرار دادند، موش هایى که آب سیر خورده بودند از ابتلاى به آنفولانزا مصون ماندند در حالى که بقیه موش ها به بیمارى مبتلا گردیدند . پژوهشگران نتیجه گرفتند قسمتى از اثرات به علت خاصیت ضد ویروسى و قسمت دیگر به علت تحریک سیستم ایمنى بود. اطلاعات بیشترى درباره اثرات سیر روى سیستم ایمنى در قسمت بعدى این فصل ارائه خواهد شد .
متخصصین اعضاب در شانگهاى دومین دانشگاه طب جمهورى خلق چین در اولین کنگره جهانى که در سال 1990 در شهر واشنگتن در مورد خواص ‍ برجسته سیر و مشتقات آن تشکیل گردید گزارش نمودند که آنها براى مدت سه دهه از سیر جهت مداواى انسفالیت ویروسى استفاده کرده اند . انسفالیت ویروسى ، عفونتى است که توسط تبخال ایجاد مى شود و مداواى آن با داروهاى معمولى بسیار مشکل است . پژوهشگرانى که عصاره سیر را به داخل ورید بیماران تزریق کردند، دستور بالینى خاصى را تجویز نکردند اما گزارش خود را به صورت یک سریال بیست قسمتى ارائه نمودند . در بعضى از حالات آنها سیر را با داروهاى آمفو تریسین b کار آمد نبود در حالى که عصاره سیر مؤ ثر واقع شد .
در یک آزمایش بالینى در ژاپن به بیمارن مبتلا به سرماخورگى معمولى و برونشیت ویروسى ، سیر خورانیده شد که بهبود علائم بیمارى را به دنبال داشت و در خاتمه آزمایش که گروه کنترلى هم در کار نبود، تقریبا 90 شرکت کنندگان نظر دادند که سیر در کاهش علائم بیمارى آنها مؤ ثر واقع شده است مضافا این که در مورد کوفتگى درد مفاصل و علائم تنفسى بهترین نتیجه را عاید کرد .
انگل ها، قارچ هاى تک یاخته اى و قارچ
آلبرت شوایتزر میسیونر پزشکى در اویل قرن بیستم با تجویز سیر براى معالجه بیماران مبتلا به اسهال آمیبى (161) در آفریقاى استوایى شهرت خوبى براى سیر به ارمغان آورد . آزمایش هاى بعدى نشان داد که سیر نه تنها بر ضد انگل آمیبى که عامل بیمارى اسهال است مؤ ثر مى باشد بلکه بر ضد دیگر موجودات زنده از جمله توکسوپلاسما (162)، کریپتوسپوریدیا (163) و نومئو سیستیس (164) که عامل بیمارى در انسان هستند، به کار مى رود . عفونت هاى کریپتوسپوریدیا و نومئوسیستیس شایع ترین عفونت ها در بیمارى ایدز مى باشند، سیر مى تواند به عنوان نخستین داروى مؤ ثر در این شرایط باشد چون درمان با داروهاى معمولى مى تواند اثرات جانبى زیادى به همراه داشته باشد .
اگر به عفونت قارچى پا دچار باشید، آن وقت متوجه مى شوید که عفونت قارچى چیست . شستشوى با آب سیر براى دفع قارچ بسیار مؤ ثر است ، سیر علیه عفونت قارچى سیستمیک نیز کارآیى دارد . پژوهشگران دانشگاه نیومکزیکو نشان دادند که سیر هم در آزمایشگاه و هم روى حیوانات در دفع عفونت هاى ایجاد شده توسط قارچ کریپتوکوکاس نئوفورمنز (165) مؤ ثر بوده است . پژوهشگران چینى نیز نشان داده اند که به صورت تزریق وریدى مى تواند بر ضد مننژیت کریپتوکال مصرف شود . قدرت دفاعى خون و مایع نخاع بیماران در این آزمایش دو برابر آزمایش هاى قبلى بر ضد قارچ مؤ ثر بود .
سیر و سیستم ایمنى
در عین حال که سیر به باکترى ها، ویروس ها و سایر موجودات ذره بینى حمله مى کند، دفاع طبیعى بدن را در مقابل این مهاجمین نیز تحریک مى کند . قدرت قابل توجه و افسانه اى سیر بر ضد بیمارى هاى عفونى از ترکیب آن دو خاصیت ایجاد شده است .
بیست سال قبل ، اطلاعات کمى در مورد سیستم ایمنى وجود داشت ، تنها پس از بروز اپیدمى بیمارى ایدز تحقیقات رونق گرفت ، شناسایى ایمنى در پژوهش هاى پزشکى اهمیت خاصى یافت . اکنون مى دانیم که سیستم ایمنى تعامل پیچیده بین سلول هاى خیلى از قسمت هاى بدن است که جملگى هماهنگ شده اند تا بدن را در مقابل هجوم دشمن خارجى محافظت نمایند. بر خلاف سایر سیستم هاى زیستى از جمله تنفسى و هاضمه و غیره ، سیستم مغز، خون ، کبد، مغز استخوان ، سیستم لنفاوى ، طحال ، تیموس ، پوست و بعضى از غده هاى مترشحه داخلى همگى براى تجهیز سیستم ایمنى همکارى مى کنند .
همانطور که در ارتش تخصص هایى وجود دارد، سیستم ایمنى هم داراى تخصص هایى مى باشد . سربازان خط مقدم آن سلول هاى سفید خون هستند. نوعى از آن به نام لیمفوسیت b (166) به عنوان کارخانه شناور کوچک معروف است که شاخک هاى سمى و ضد نفر آن میکروب خاصى را مى کشد، هر یک از این کارخانه هاى سلولى یک ماده شیمیایى ویژه اى جهت کشتن میکروب تولید مى کنند، هنگامى که بدن در معرض آن میکروب قرار مى گیرد، به تعداد مورد نیاز از آن سلول جهت مقابله با عفونت تولید مى شود .
این قسمت از سیستم ایمنى در ایمن سازى ، همانند آنچه اطفال بر علیه بیمارى ها واکسینه مى شوند، عمل مى کند . مقدار بسیار کمى از سم خاصى (براى مثال ویروس ضعیف شده فلج اطفال ) به شخص سالم تزریق مى شود . آن شخص لیمفوسیت هایى را مى سازد که آنها سربازانى را جهت مبارزه با عامل بیمارى فلج تولید مى کنند. این مکانیزم پاسخ سئوالى مى باشد که چرا انسان به بعضى بیمارى ها از جمله سرخک و اوریون فقط یک بار مبتلا مى شود و عفونت اولیه خواه از طریق واکسن و یا به طور طبیعى مصونیت خون (167) را تاءمین مى کند چون پادتن ها به طور آزاد در خون شناور هستند.
دیگر سلول هاى ایمنى مستقیما به مهاجمین حمله ور مى شوند و دو نوع مهم آن ها عبارتند از فگوسیت ها (168) و تى سل هاى سیتو توکسیک .(169) عمل فگوسیت شبیه حرکت آهسته پیاده نظام در ارتش مى باشد . آنها به باکترى ها، ویروس ها و سایر اشیاء از جمله سلول هاى مرده حمله کرده ، آنها را احاطه و معدوم مى کنند و سپس آنها را مى بلعند . اگر درس ‍ زیست شناسى خوانده اید احتمالا در زیر میکروسکوپ مشاهده کرده اید که چگونه آمیب به همین نحو سایر اجسام آلى را معدوم مى نماید .تى سل هاى سیتوتوکسیک که به نام سلول هاى کشنده طبیعى معروفند، مانند نیروهاى ویژه سپاه سیستم ایمنى هستند. آنها مهاجمین را احاطه نمى کنند اما در ضمن حمله با ترشح سمى آنها را هلاک مى نمایند . بر خلاف فگوسیت ، یک کشنده طبیعى چندین مهاجم را یکى پس از دیگرى از بین مى برد . آنها به لحاظ حمله به سلول هاى سرطانى و سلول هاى عفونى شده ویروسى ، اهمیت زیادى دارند و بنابراین در ایمنى بدن بر ضد سرطان مهم بوده و با عفونت v.i.h که عامل بیمارى ایدز است مقابله مى کنند.
سیر و ترکیباتش هر سه این سلول ها را فعال مى کنند. براى مثال دى آلیل تیا سولفید که یکى از ترکیبات سیر مى باشد، سلول هاى کشنده طبیعى و یاخته هاى بیگانه خوار را به طور مستقیم فعال کرده و به طور غیر مستقیم باعث ازدیاد فعالیت سلول هاى b براى ساختن پادتن ها مى گردند و این کار را آزمایشگاه با یک عصاره سیر به مقدار یک میلى گرم در میلى لیتر که معادل مقدار کمى نمک ( مقدارى که بین دو انگشت مى شود برداشت ) در 30 گالن آب ، انجام داد . سپس یاخته هاى بیگانه خوار در آزمایشگاه جهت فعالیت بر ضد سلول هاى سرطانى مورد بررسى قرار گرفتند و سلول هاى درمان شده به وسیله دى آلیل تیا سولفید نه تنها از لحاظ تعداد بلکه در عمل خیلى بیشتر از یاخته هاى بیگانه خوار فعالیت داشتند.
همین اثر در آزمایش هاى دیگر مورد تاءکید قرار گرفت که البته در حد آزمایشگاه محدود نمى باشد . دکتر طریق عبدالله به افراد روزانه 2 تا 3 حبه سیر خورانید و بعد از سه هفته سلول هاى کشنده طبیعى خون آنها را در یک ظرف آزمایشگاه که حاوى بافت هاى سرطانى بود، قرار داد . سلول هاى کشنده افرادى که سیر خورده بودند 2 تا 5/2 برابر افرادى که سیر نخورده بودند از سلول هاى سرطانى خوردند . البته بیماران نیازمند به خوردن این مقدار زیاد سیر جهت بهره مند شدن از آن نیستند، مقدار کمى در حدود 8/1 گرم سیر، تقریبا نصف حبه سیر جهت بیشتر فعال کردن کشنده هاى طبیعى کفایت مى کند .
دکتر طریق عبدالله اثرات سیر را روى بیماران مبتلا به ایدز آزمایش کرد و براى شش هفته روزانه چهار حبه سیر . سه نفر از بیماران نتوانستند آزمایش ‍ را به آخر برسانند اما هفت نفر دیگر که تا به آخر ادامه دادند در پایان فعالیت سلول هاى کشنده طبیعى آنها وضعیت عادى به خود گرفت ، فعالیتى که در ابتداى آزمایش غیرفعال شده بود . بیماران مبتلا به عفونت هاى فرصت طلب ، اسهال مزمن ، عفونت کندیدا، تبخال هاى ارثى و عفونت سینوس مزمن تماما بهبود یافتند . لازم به یادآورى است که بیمار مبتلا به عفونت سینوس مزمن براى مدت یک سال با داروهاى آنتى بیوتیک معمولى تحت درمان بوده است ولى هیچگونه بهبودى نیافته بود .
بهترین شکل
بهترین طریق خوردن سیر به عنوان آنتى بیوتیک کدامست ؟
بدون تردید سیر تازه خام به انواع دیگر آن مزیت دارد، چرا که حرارت دادن از خاصیت آنتى بیوتیکى آن مى کاهد . پودر سیر یا کپسول هاى سیر یا کلا فاقد اثرات آنتى بیوتیکى بوده و یا خیلى کم اثر دارند . پژوهشگران چینى دریافتند که اثر آنتى بیوتیکى روغن سیر بعد از بیست دقیقه جوشاندن کاملا از بین مى رود . دیگر پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیده اند که خاصیت آنتى بیوتیکى سیرى که در انبار نگهدارى مى شود به تدریج کاهش مى یابد . بسیارى از اثرات دارویى سیرى که حرارت داده شده و در غذا پخته مى شود ( بجز اثر آنتى بیوتیکى آن ) باقى مى ماند . ضمنا سیر را بایستى خرد کرد و یا آن را له کرده و خورد. چنانچه در فصل 12 خواهیم دید، بریدن سیر باعث از بین رفتن اثر آنتى بیوتیکى سیر و واکنش شیمیایى مى باشد .
از نظر من اشکال دلخواه با اثر آنتى بیوتیکى سیر عبارتند از:
1 خیساندن سیر در اتانل : سیر خرد شده یا له شده که رویش را اتانل گرفته و یک شب مانده باشد .
2 سیر در سرکه : به همان نحو بالا و به کار بردن سرکه به جاى اتانل .
3 سیر و عسل : به ترتیب بالا و استفاده از عسل و بدون افزودن آب ، که به یک شربت سرفه با آنتى بیوتیک قوى تبدیل مى شود .
4 سیر و آب هویج : سه حبه سیر را در شش اونس آب هویج ریخته و آن را براى مدت چهار تا شش ساعت در جایى قرار داده و بعد میل کنید .
5 دوش (170) سیر: براى عفونت واژنى سه حبه سیر را با یک لیتر آب مخلوط و بعد از چهار تا شش ساعت با آن شستشوى زنانه انجام شود .
در فصل چهاردهم بیش از سى نوع دیگر اشکال سیر را خواهیم دید .
فصل نهم : سیر و بیمارى هاى قلب و عروق
مصریان حدود 1550 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع ) نوشته اند که سیر براى قلب مفید است . دیوسکرایدز (171) از انازربا، نویسنده بزرگترین کتاب گیاهى ، در این امر بسیار تخصص داشت . او اظهار داشت که سیر شرایین ها را تمیز و روشن مى کند، این مطلب تحیرانگیز حدود 2000 سال قبل از کشف مکانیسم تصلب شرایین عنوان شده است . معالجین مردمى در شرق اروپا از چندین قرن پیش ، از سیر براى رفع تصلب شرایین استفاده مى کردند . همانطور که در فصل هفتم مشاهده شد، آزمایش هاى وسلین پتکو (172) دانشمند بلغارى ، که تحت الهامات معالجین مردمى قرار گرفته بود، سیر را به عنوان داروى قلب و عروق به جامعه ملل معرفى نمود .
حتى قبل از کارهاى پتکو، دانشمندان و پزشکان ایالات متحده و آلمان از سیر و ترکیبات آن جهت مداواى بیمارى هاى قلب و عروق و فشار خون بالا استفاده مى کردند. در سال 1921 یکى از محققین آمریکایى نشان داد که تنطور سیر باعث کاهش فشار خون گردید . جالب این که تقلیل فشار در بیماران داراى فشار خون زیاد به مراتب بیشتر از کاهش فشار خون در افراد عادى بود . در سال 1947 کمپانى ون پتن (173) در ایالات متحده دارویى به نام آلى مین (174) را جهت کاهش فشار خون زیاد به فروش مى رسانید که محتوى کنسانتره سیر و جعفرى بود . بررسى مدارک مصرف سیر جهت معالجه بیمارى هاى قلب و عروق در آلمان قبل از جنگ دوم جهانى نشان مى دهد که از سیر بیشتر از هر گیاه دیگر استفاده شده است . ( به جدول شماره 2 6 فصل ششم فراوانى مصرف گیاهان در آلمان براى قلب و عروق مراجعه شود ) .
بیمارى قلب و عروق
بیمارى قلب و عروق ، حمله قلبى و سکته مغزى امروزه علت اصلى مرگ و میر در ممالک غربى به شمار مى رود، اکثر بیمارى ها به نحوى با شرایین ، که به علت بسته شدن رگ ها و لخته شدن با کلسترول زیاد و یا فشار خون زیاد مى باشد، ارتباط پیدا مى کند . بسته شدن خون در رگ ها به نحو زیر مى باشد، خون لخته شده مانع عبور خون به ماهیچه قلب از طریق رگ هاى تنگ ، مى گردد که قسمتى از قلب صدمه مى بیند . در سکته مغزى همین حالت در رگ هایى که خون را به مغز مى رسانند رخ مى دهد و بافت مغز به علت کمبود اکسیژن صدمه مى بیند .
تشکیل چربى اضافى در رگ ها که پلاک (175) نامیده مى شود، مرحله پیچیده اى است . پیدایش زخمى در دیواره رگ بهانه اى براى تشکیل ذخیره بیشتر کلسترول ldl (176) ( لیپو پروتئین با چگالى کم ) مى شود . کلسترول ldl همانند تشکیل زنگ در آهن ، اکسیده مى شود، عکس العمل طبیعى سیستم ایمنى در مقابل کلسترول ldl اکسیده شده در رگ ها باعث بزرگ شدن مواد ذخیره شده مى گردد . زمانى که رگ باریک تر باشد تشکیل لخته آسان تر مى شود، در حالى که تمایل خون به لخته شدن بسیار متنوع است ، بعضى از اقلام رژیم غذائى و داروها موجب رقت خون مى گردند که خاصیت لخته شدن آن را کاهش مى دهند. به عنوان مثال قرص آسپرین این نقش را ایفا مى کند وبه همین علت است که پزشکان به افرادى که در خطر ابتلاى به حمله قلبى هستند به طور یک روز در میان ، قرص آسپرین تجویز مى کنند .
بسته شدن شرایین اکثرا با فشار بالاى خون همراه مى باشد و علت احتمالى آن شاید این باشد که قابلیت ارتجاع رگ ها که فشار را در خون به وجود مى آورند کمتر گردیده است چگونه سیر قادر است از حمله قلبى و سکته مغزى جلوگیرى کند
مراحل فیزیولوژیکى عمل سیر
ذخیره کلسترول ldl در دیواره رگ ها کاهش کلسترول ldl
کلسترول ldl اکسیده مى شود از اکسیدان کلسترول جلوگیرى مى کند
کلسترول اکسیده شده ذخیره ، بزرگ تر مى شود. رگ ها قابلیت ارتجاعى خود را از دست داده و فشار خون بالا مى رود فشار خون را به حد تعادل مى رساند
لخته هاى خون در رگ هاى باریک شده تشکیل و باعث آسیب به قلب و مغز مى شود با رقیق کردن خون ، از تمایل آن به لخته شدن مى کاهد . اگر دانشمندى رؤ یاى ایده آلى را که بر ضد مهلک ترین بیمارى زمان ما هست مى دید، آن دارویى بود که ضمن کاهش کلسترول ، کلسترول اکسیده شده در رگ ها را تغییر مى داد، فشار خون را پایین مى آورد، خون را رقیق مى کرد تا تمایل آن را به لخته شدن کم کند، متوجه مى شد که آن دارو چیزى جز سیر نمى باشد که در حقیقت هر چهار عمل فوق الذکر را انجام مى دهد و بعضى از خواص آن به خوبى داروهاى داروخانه اى کارآیى دارند.
سیر مقدار کلسترول را کاهش مى دهد
با انتشار موضوع علمى در نشریه پزشکى کالج رویال لندن در سال 1994 سیر در مسیر پزشکى علمى قرار گرفت . در مقالات ادبیات پزشکى بیست سال گذشته ، نتایج آزمایش هاى انجام شده روى سیر منعکس گردید که اکثر آنها از نقطه نظر علمى حاوى نقایصى بودند لذا قادر به جلب نظر اکثریت محافل پزشکى نگردیدند. طرح ریزى آزمایشها ضعیف و فاقد کنترل لازم و یا داراى شرکت کنندگان معدودى بود . آنچه در سال 1994 اتفاق افتاد این بود که پاره اى از پژوهشگران تمام تحقیقات انجام شده را به طور جامع تجزیه و تحلیل کردند . آنها اطلاعات بسیارى از آزمایش هاى قبلى را براى حل تعدادى از مشکلات کم اهمیت هر آزمایش جمع آورى کردند . پژوهشگران اطلاعات آزمایش هاى کنترل نشده و یا آنهایى که براى مدت کمى دوام داشت کنار گذاشتند .
دکتر کریستوفر سیلاجى (177) و دکتر اندرو نیل (178)، محققین دانشگاه آکسفورد به نتایج برجسته اى دست یافتند . آنها از اطلاعات به دست آمده از شانزده گروه شامل 952 بیمار به طور متوسط 12 کاهش کلسترول را پس از یک ماه برآورد کردند. بهترین نتایج از آزمایشى به دست آمد که مدت سه ماه به طول انجامیده بود، میزان دز نمونه عبارت از 600 تا 900 میلیگرم پودر سیر بود . در آزمایش هاى مختلف از سیر تازه ، پودر سیر، عصاره سیر و یا روغن سیر استفاده شده است . در تجزیه و تحلیل جامعى از یک آزمایش ‍ که در سال 1993 انجام شده بود ثابت شد که مقدار مصرف نیم حبه تا یک حبه سیر در روز مقدار کلسترول را تا 9 کاهش مى دهد . آزمایش هاى متعددى ( به غیر از تحلیل جامع ) نشان داده اند که سیر ممکن است ترى گلیسرید چربى دیگر خون را تقلیل دهد و در عوض مقدار کلسترول (179)hdl (لیپو پروتئین با چگالى زیاد ) را که به کلسترول خوب معروف است افزایش دهد .
کلسترول ماده طبیعى بدن است و براى سلامت بدن مورد نیاز است ، فقط وقتى که مقدارش در خون زیاد مى شود، سلامت را به خطر مى اندازد . کلسترول معمولا در کبد درست مى شود . به نظر مى رسد که سیر کلسترول را کاهش مى دهد زیرا از تولید آن در کبد جلوگیرى مى کند. در یک آزمایش ، سلول هاى کبد موش ها با مصرف عصاره سیر درمان شدند و کاهش مقدار کلسترول تا میزان 7 /8 به ثبت رسید . حداقل پنج نوع از ترکیبات سیر کلسترول تولید شده توسط کبد را کاهش مى دهند . ترکیبات سیر که تولید کلسترول کبد را کاهش مى دهند، عبارتند از:
1 اجوئن
2 آلى سین
3 اس الیل سیستین
4 دى الیل دى سولفید
5 dithiin 3.1 _ h 4 _ vinyl _ 2 .
سیر و داروهاى کاهش دهنده کلسترول
فروش داروهاى کاهش دهنده کلسترول در دهه گذشته خیلى زیاد شد و در ردیف پر فروش ترین داروهاى ایالات متحده در آمد که البته مصرف آن خالى از مجادله هم نبوده است . داروها میزان حمله هاى قلبى در بیماران با کلسترول بالا را کاهش داده است ولى مطالعاتى هم نشان داده اند که این داروها مرگ و میر کلى را افزایش داده است و این مرگ و میر در بین افرادى وجود داشته است که از داروها استفاده کرده اند، احتمالا به خاطر این بوده که دارو قوه تشخیص افراد را ضعیف مى کند و در نتیجه باعث افزایش مرگ و میر ناشى از تصادفات مى گردد .
بنابراین اگر کسى داروها را بخورد احتمال فوت توسط حمله قلبى کمتر ولى در عوض احتمال تصادف زیادتر، و در نتیجه ناخواسته مرگ و میر کلى زیادتر مى شود ولى سیر اثرات جانبى نداشته و همان طور که دیدیم منافع جنبى زیادى دارد . از جمله کاهش کوفتگى ، بهبود دیگر عوامل ابتلا به بیمارى قلبى و کاهش فشار خون .
در یک آزمایش بالینى همراه گروه شاهد (180) (با بالاترین کیفیت علمى ) کار آمدى سیر با بنزا فیبرات ، داروى کاهش کلسترول خون در اروپا مورد مقایسه قرار گرفت ، مقدار 900 میلیگرم پودر سیر یا 600 میلیگرم از دارو با دز استاندارد ) به شرکت کنندگان داده شد و به آنها توصیه شد که از رژیم غدائى کم چربى استفاده کنند . هم سیر و هم داروى پایین آورنده کلسترول به خوبى موجب کاهش کلسترول ldl و باعث بالا رفتن کلسترول hdl شد .
خوردن سیر جهت کاهش کلسترول
چنانچه جهت کاهش کلسترول خون سیر مصرف مى کنید، انتظار شفاى آنى نداشته باشید، در حقیقت مترصد مشاهده افزایش مقدار بیشتر در اولین ماه مصرف باشید و پس از آن کاهش خواهد یافت ، پژوهشگران از علت این امر بى اطلاع هستند اما دکتر لو (181) از دانشگاه پزشکى لوما لیندا (182) در کالیفرنیا نظر داد که ابتدا به علت جدا شدن چربى از بافت یا از کبد و راه یافتن به جریان خون مقدار آن را زیادتر نشان مى دهد ولى بتدریج وضع تغییر مى کند .
سیر به عنوان آنتى اکسیدان
همان طور که در قسمت قبل مشاهده شد، کلسترول به تنهایى عامل بسته شدن شرایین نمى باشد، کلسترول ldl موجب تشکیل پلاک ها و بسته شدن رگ ها مى گردد که البته این کلسترول بایستى اکسیده شده باشد و اکسیدان چربى در بدن به ویژه در غشاء سلولى که از چربى ها تشکیل شده صورت مى گیرد .
چنانچه در فصل یازدهم مشاهده خواهد شد، اکسیدان تا حدودى موجب پیرتر شدن بیمار مى باشد . مکانیسم طبیعى بدن با استفاده از مواد آنتى اکسیدان مصرف شده با غذا، از اکسیده شدن جلوگیرى مى کند . ویتامین هاى رژیمى آنتى اکسیدان از جمله ویتامین c و e و بتا کاروتن (183) و سلنیوم (184) معدنى همگى اهمیت زیادى در این مورد دارا مى باشند .رژیم غذائى سرشار از این مواد از بسته شدن شرایین جلوگیرى مى کند.
به نظر مى رسد که سیر یک آنتى اکسیدان بالقوه باشد و همین امر توجیه کننده بعضى از خواص مفید آن در جلوگیرى از تصلب شرایین ، سرطان و سایر بیماررى هاى مزمن مى باشد .به لیست ترکیبات زیر که باعث کاهش ‍ اکسیدان چربى در بدن مى شود توجه کنید: یک حبه سیر در غذاى شما به اندازه 15 میلیگرم ویتامین c و یا 5 /4 میلیگرم ویتامین e قدرت آنتى اکسیدان دارد و این مقدار حتى حداقل ویتامین لازم روزانه را تاءمین نمى کند در عین حال قادر به افزایش آنتى اکسیدان طبیعى خود بدن مى گردد و مانع اکسیدان چربى ها مى شود .
ترکیبات سیر با خاصیت آنتى اکسیدان عبارتند از:
1 آلى ئین
2 دى آلیل هپتا سولفید
3 دى آلیل هگزا سولفید
4 دى آلیل پنتا سولفید
5 دى آلیل تترا سولفید
6 دى آلیل ترى سولفید
7 اس آلیل سیستیین
8 اس آلیل مرکاپتو سیستیین
9 سلنیوم
ارتباط بین خاصیت آنتى اکسیدان سیر و کاهش اکسیدان کلسترول ldl صرفا یک تئورى نیست . پژوهشگران چندى به این نتیجه رسیده اند که سیر مستقیما اکسیدان چربى خون را که عامل تصلب شرایین است کاهش ‍ مى دهد . در یک آزمایش دریافتند که سیر اکسیدان کلسترول ldl را کاهش ‍ داد . در یک آزمایش دیگر، پژوهشگران 600 میلیگرم ( حدود 5.1 حبه ) پودر سیر روزانه به مدت دو هفته به ده نفر افراد سالم داوطلب خورانیدند و به ده نفر گروه شاهد فقط شبه دارو داده شد . در این فاصله دو هفته اى چربى خون آنها که سیر خورده بودند پایین نیامد ( کاهش چربى واقعى چهار تا دوازده هفته زمان لازم دارد ) ولى پژوهشگران خون گروه داوطلب را مورد بررسى قرار داده و مشاهده نمودند که کلسترول ldl اکسید شده ، یک سوم تقلیل یافته بود .
سیر خون را رقیق مى کند
سیر، حتى در رژیم هاى غذائى متوسط باعث رقت خون و کاهش عامل لخته شدن آن در رگ ها مى گردد. در اواسط 1970 اثر سیر مورد توجه جامعه دانشمندان قرار گرفت . پژوهشگران هندى اعضاى فرقه مذهبى جین (jin) را مورد مطالعه قرار دادنند که گروهى مطلقا از خوردن سیر و پیاز امتناع داشتند در حالى که گروه دیگرى مقادیر زیادى از آنها را مى خورند و گروه سومى هم مقدار بینابین پیاز و سیر را مصرف مى کردند در حالى که وضعیت هر سه گروه مشابه مى بود، براى مطالعه اثر سیر ایده آل بودند . هر نفر از گروه دوم در هفته بیش از یک پوند پیاز و حداقل هفده حبه سیر خورده بود . خون این گروه کمتر از دو گروه دیگر مایل به لخته شدن بود و خون گروهى که اصلا سیر نخورده بود، بیشتر تمایل به لخته شدن داشت . اهمیت بالینى این طرز رقیق شدن خون در یک آزمایش بالینى روى بیمارانى که داراى عارضه متناوب نارسایى خون به عضلات پا و اندام تحتانى بودند انجام شد . در این شرایط که تواءم با تصلب شرایین ، درد در کفل و ساق پا در اثر کمبود جریان خون به علت تنگى رگ ها ایجاد شده ، مى باشد . سیر به طور شایانى وضعیت راه رفتن طولانى آنها را بهبود بخشید.اجرا کنندگان خاطر نشان کردند که اثرات سیر پنج هفته پس از اجراى برنامه و کمک گرفتن از محرک رقیق کننده شروع گردید. این نتیجه به دست آمد که خون رقیق شده قادر است بهتر در رگ هاى تنگ شده جریان یابد . به نظر آمد که مصرف سیر خام و یا پخته تفاوت کمى در رقیق کردن خون دارد . گروهى از پژوهشگران روى بیست نفر بیمارى که تاکنون ناراحتى قلبى داشته اند بررسى کردند، بیماران به مدت چهار هفته چه به صورت خام و چه به صورت پخته سیر مى خوردند سپس فعالیت فیبرى نولیتیک (185) خون (معیار تمایل خون به لخته شدن ) آنها اندازه گیرى شد . پس از شش ساعت از خاتمه مصرف سیر فعالیت مذکور افزایش یافت .یعنى تمایل کمترى به لخته شدن وجود داشت . براى افرادى که سیر خام مصرف کرده اند 72 و براى کسانى که سیر پخته خورده بودند 63 و این میزان تا دوازده ساعت پس از خوردن آخرین سیر یکنواخت باقى ماند، میزان ها در طول هفته چهارم آزمایش شروع به بالارفتن نمود . در روز بیست و هشتم که فعالیت فیبرى نولیتیک گروهى که سیر خام خورده بودند 85 و فعالیت فیبرى نولیتیک گروه سیر پخته خورده به بیش از 72 بالغ گردید .
صحبت این نیست که کدام ماده سیر خون را رقیق مى کند، ماده اجوئن همانند آسپرین خون را رقیق مى کند اما مقدار آن در ترکیبات سیر نامشخص ‍ است ، ساپر پژوهشگران گفته اند که آلى سین عامل رقیق کننده خون است .
سیر فشار خون را کاهش مى دهد
حداقل در هفده مورد آزمایش بالینى به اثبات رسیده است که سیر فشار خون را کاهش مى دهد . این آزمایش ها در سال 1994 توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شد و نتیجه حاصل حاکى از کاهش نسبى فشار خون بود . با دز 600 تا 900 میلى گرم پودر سیر (معادل 3.1 حبه سیر ) در روز براى دوازده هفته ، کاهش انقباضى (186) خون تا 7.7 درجه و کاهش انبساطى (187) آن تا پنج درجه برآورد شد . فشار خون معمولى از 90/140 درجه کمتر و فشار خون خطرناک 115/180 بیشتر است . اکثریت فشار خون هاى بالا بین دو حد فوق الذکر در نوسان هستند . بنابراین مصرف سیر در این حد فقط مقدار جزئى فشار خون را تنظیم مى کند .
البته تجویز سیر با دز بیشتر اثرات بیشترى خواهد داشت . در آزمایشى (غیر از تحلیل جامع ) با تجویز 4/2 گرم (کمتر از حبه سیر کوچک ) پنج ساعت پس از خوردن آن فشار انبساطى خون به میزان 16 درجه کاهش یافت البته بیماران تحت بررسى داراى فشار خون بالا بودند . در آزمایش دیگرى به بیماران ده گرم سیر تازه در روز که 12 تا 15 برابر دزى بود که در آزمایش ‍ اکسفورد داده شده بود به بیمارانى که داراى فشار خون بالا نبودند داده شد که نتیجه بهترى در برداشت . باید بدانیم که سیر حتى اگر فشار خون از جمله : ورزش ، کم کردن وزن ، رژیم غذائى کم چربى ، محدودیت مصرف نمک ، غذاى مکمل با افزودن کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، روغن هاى ماهى ، کاهش استرس ، ترک سیگار و مشروبات الکلى ، کافئین جایگاه والایى را کسب کرده است .
درمان تصلب شرایین ( atherosclerosis treating )
همان طور که اشاره شد سیر قادر است عوامل خطرناک موجب تصلب شرایین : کلسترول ، چربى هاى اکسید شده ، چسبندگى خون و فشار بالاى خون را کاهش دهد. سیر مى تواند تصلب شرایین را درمان کند، همانگونه که دیوسکرایدز یونانى در دو هزار سال پیش چندین آزمایش روى حیوانات و دو آزمایش روى انسان انجام داد به این نتیجه رسید که حیواناتى که همراه با رژیم غذائى سیر را نیز مصرف کرده اند مشکلات تصلب شرایین کمترى از آنها که سیر نخورده اند، داشته اند. لازم به یاد آورى است که خوردن پیاز تا حد زیادى همین خاصیت را دارا مى باشد .
لنگیدن در اثر نارسایى خون به عضلات اندام تحتانى (claudication)
دکتر وایس (188) از آلمان مى گوید که یک سرى آزمایش هاى بالینى و مشاهدات نشان داده اند که گاهى سیر کلیه علائم لنگیدن را زائل مى کند، این مطلب را قبلا من تحت عنوان سیر خون را رقیق مى کند توضیح داده ام ( به فصل 15 در این باره نیز مراجعه نمایید ) . او اظهار مى دارد که سیر گاهى در این حالت مؤ ثر واقع مى شود حتى اگر تمام معالجات دیگر نتیجه مثبت نداشته باشند . پا درد همراه با لنگیدن از تنگ شدن رگ ها و در نتیجه قطع جریان خون به ماهیچه هاى پا به وجود مى آید . به نظر مى رسد که بهبود اولیه با سیر درمانى به جهت رقیق شدن خون مى باشد . به هر تقدیر وایس ‍ معتقد است که بهبود دائمى و شفاى قطعى زمانى عاید مى شود که رگ هاى
تنگ شده عملا درمان شوند .
حمله قلبى (attack heart )
بررسى ها نشان مى دهند که سیر ممکن است از حمله قلبى مجدد کسانى که یک بار به آن مبتلا شده اند جلوگیرى نماید .
در اولین کنگره جهانى درباره اثرات شایان سلامت بخش سیر و ترکیباتش ‍ که در سال 1990 در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده تشکیل گردید، پژوهشگران هندى نتیجه مطالعات خود را که ظرف مدت سه سال روى 432 نفر بیمارانى که قبلا یک بار به حمله قلبى مبتلا شده بودند به این ترتیب تشریح کردند: یک گروه روزانه غذاى کمکى شامل آب سیر همراه شیر میل مى کردند و گروه دیگر غذاى کمکى نمى خوردند . خطر ابتلاى گروه اول به گرفتگى قلب و عروق کاهش یافت و پس از سه سال تعداد درگذشتگان آن گروه 2.1 گروه دیگر بود . از آنجایى که منافع مصرف سیر در طول زمان به تدریج بیشتر مى شود، به این نتیجه رسیدند که سیر عملا از گرفتگى عروق قلبى در شریان هاى صدرى جلوگیرى مى کند .

    



 
 

   



فصل دهم : سیر و سرطان
حدود دو هزار سال پیش بقراط حکیم سیر را جهت معالجه سرطان تجویز کرد ولى تا قرن بیستم طول کشید تا دانشمندان علت مؤ ثر بودن سیر را براى این بیمارى دریافتند . در این فصل خواهیم دید که پزشکان پژوهشگر خواص ضد سرطانى سیر به خصوص ارزش پیشگیرى بیمارى را چگونه کشف کردند.
سرطان یک بیمارى منفرد نیست ، سرطان به صورتهاى مختلف و در محلهاى زیادى ظاهر مى شود، خصوصیات و میزان پیشروى آن نیز تغییر مى کند. ممکن است غذا و داروى خاصى از بروز یک نوع سرطان جلوگیرى کرده و یا آن را معالجه نماید ولى در مقابل نوع دیگرى سرطان به کلى بى اثر باشد . چنانکه بعدا خواهیم دید، بررسیهاى علمى نشان داده است که مصرف سیر ممکن است از سرطان معده و انواع دیگر سرطانها جلوگیرى نماید ولى از بروز سرطان ریه جلوگیرى نمى کند. به هر تقدیر سیر فعالیت سیستم ایمنى را که مستقیما بر علیه تومورها دفاع مى کند افزایش مى دهد، بنابراین هر کسى که در معرض ابتلاى به سرطان است و یا قبلا به آن مبتلا بوده است بایستى از منافع افزودن سیر به رژیم غذائى خود بهره مند شود . از آنجایى که از هر سه نفر از ما در طول عمرمان یکى از انواع سرطان را تجربه خواهیم کرد، بنابراین جملگى در معرض خطر ابتلاى به سرطان قرار داریم .
تحقیقات در مورد نقش سیر صرفا حاشیه اى نبوده ، بلکه انستیتوهاى صالح براى مدت بیش از پنجاه سال با آن سر وکار داشته اند . تحقیقات انجام شده اکثرا توسط تیم هاى علمى دیگر به تعداد زیادى تکثیر و در مجلات علمى منتشر مى شوند. در تجدید نظر اخیر شواهد علمى بیشترى از خواص ضد تومورى سیر، توسط مؤ سسه ملى سرطان و انجمن سرطان آمریکا که دو سازمان سنتى و محافظه کار بوده و فقط در فکر ارتقاء علم گذرا (189) نیستند، به دست آمد .
داستان مدرن سیر و سرطان در دهه گذشته در کشورهاى آمریکا و ایتالیا و چین که با مطالعات رژیم غذائى و سرطان ارتباط پیدا کرد که جملگى اثرات محافظتى سیر را در رژیم غذائى بر علیه سرطان کشف کردند هیجان انگیز شد . قبل از این تاریخ بررسى هایى روى حیوانات و لوله آزمایش و دیش هاى لابراتوار انجام شده بود ولى کارآیى آن نسبت به انسان مورد سؤ ال بود .
پژوهش اولیه
پژوهشگران از سال 1949 در مورد اثر ضد سرطانى سیر مطالعاتى انجام داده اند و دانشمندان آلمانى دریافتند که آلى سین سیر تومور موشها را از بین مى برد . در این برهه از زمان دانشمندان به دنبال یافتن عناصر قوى تر شیمیایى براى درمان تومور در بیماران سرطانى بودند. مطالعات انجام شده بعدى این نقش آلى سین را مورد تاءیید قرار داد .
در سال 1964 دریافتند که آب سیر تازه جهت پیشگیرى سرطان سینه موش هاى مستعد ابتلاى به بیمارى سرطان ، از مصرف آلى سین تنها بهتر است . در آزمایش ثبت شده در سال 1983 سیر تومور سرطان پوستى موشها را بر طرف نمود .سپس ترکیبات دیگر سیر به غیر از آلى سین هم مفید تشخیص داده شدند . بعضى از ترکیبات که در ذیل نوشته شده انواع متفاوت سرطان را در حیوانات معالجه کرده اند:
اجوئن ، آلى سین ، آلیکسین ، آلیل مرکاپتان ، آلیل متیل ترى سولفید، دى آلیل دى سولفید، دى آلیل سولفید، دى آلیل ترى سولفید .
جهت اطلاع از ترکیبات سیر به فصل 12 مراجعه شود . در آنجا به تفصیل بیان خواهیم کرد که چگونه این ترکیبات قبل از بریده و یا له شدن سیر آشکار نمى شوند . این خاصیت نقش سنتى بعضى از فرهنگها را که ابتدا سیر را له کرده و در اتانل یا آب و یا سرکه قرار مى دهند توجیه مى کند. و در این فاصله زمانى است که آلى ئین گوگرد اصلى سیر به معجون با ارزش ‍ ایمنى و ترکیب ضد سرطانى ، تبدیل مى شود . جهت فراگیرى راههاى آماده کردن سیر براى اخذ حداکثر قدرت آن به فصل 14 مراجعه کنید.
مطالبات اخیر روى حیوانات
در پایان دهه 1980 با ترکیبات سیر تجربیات زیادى روى حیوانات صورت گرفت که یا مقاومت در مقابل داروهاى سرطان زا و تشعشعات را مى آزماید و یا اندازه گیرى مى کند. در یک تحقیق که در سال 1980 انجام شد معلوم شد که دى آلیل سولفید از تشکیل تومور روى موشهایى که با ماده سرطان زا (190) آلوده شده بودند، جلوگیرى کرد .
مطالعات دیگرى نشان داد که ترکیبات سیر به طور آزمایشى و مؤ ثر از سرطان القایى کولن یا قولون ، پوست ، مرى (191) و مثانه جلوگیرى کرد .
یک انس پیشگیرى
تحقیق درباره سرطان در دهه 1990 به طور جدى انجام شد .مبارزه بیست ساله بر علیه سرطان براى یافتن راه علاج به نتیجه نرسید و تعداد سرطانى ها در حال افزایش و مرگ مبتلایان به بیمارى قلبى در حال کم شدن بود و مرگ به وسیله سرطان در پایان قرن حاضر در کشورهاى صنعتى در ردیف اول قرار گرفت و کوشش در جهت پیشگیرى از ابتلاى به سرطان بیشتر از معالجه آن بود . اکنون کلیه دانشمندان بر این نکته اتفاق نظر دارند که پیشگیرى حائز اهمیت است . این تحول به دنبال افکار پزشکان مجرب گذشته پدید آمده است . پزشک ارجمند ایرانى ابوعلى سینا در کتاب قانون که براى 500 سال در مناطقى از شمال آلمان و اسپانیا و آفریقاى شمالى تا افعانستان مورد استفاده بود نوشته است : سرطان پیشرفته قابل علاج نمى باشد .
ابوعلى سینا و عده دیگرى از پزشکان قدیم توصیه هاى زیادى در مورد رژیم غذائى براى پیشگیرى سرطان کرده اند و از همین روش اکثر پژوهشها در جهت جلوگیرى از سرطان تحقق یافته است . قدر مسلم در تمام ایام تحقیقاتى در مورد پیشگیرى صورت گرفته ، ولى در حال حاضر اکثریت مؤ سسات تحقیقى و سرمایه گذارى اظهار مى کنند که تحقیق جهت پیشگیرى سرطان ، در درجه اول اهمیت قرار دارد .
عامل محرکه این تحول که سیر را مورد توجه قرار داد، انتشار کتاب رژیم غذائى ، متد زندگى و مرگ و میر (192) در چین به وسیله انتشارات دانشگاه هاى آکسفورد و کرنل در سال 1990 بود . در این کتاب نتایج بررسیهاى عادات غذائى اهالى چین از سال 1973 تا 1984 نوشته شده است . پژوهشگران به دنبال این بودند که شرکت کنندگان در این رژیم به چه نوع امراضى مبتلا مى شوند. آنها دریافتند که از بین مواد غذائى کسانى که سبزیجات گوگرددار، از جمله کلم ، گل کلم بروکلى یا کلم رومى و سیر و پیاز و موسیر، زیاد مصرف کرده اند به طور کلى کمترین میزان ابتلاى به سرطان را دارند.
برنامه غذائى طراحى شده (program foods desinger )
در سال 1991 بیشترین تحقیقات روى سیر و پیشگیرى از سرطان انجام شده است . در ابتدا مؤ سسه ملى سرطان برنامه پنج ساله غذائى را عنوان کرد . در این برنامه غذاهایى را که احتمال پیشگیرى از سرطان را داشتند چه از نظر داروهاى سنتى و چه از نظر تحقیقات اپیدمى شناسى جدید مورد بررسى قرار دادند. مواد انتخاب شده عبارت بودند از سیر، مرکبات ، کتان ، ریشه شیرین بیان (193) و گیاهان خانواده جعفرى . دانشمندان این مواد را جهت سلامتى مورد آزمایش قرار داده و سعى کردند که ترکیبات آنها را که ممکن است از تشکیل غده سرطانى پیشگیرى نمایند، شناسایى کنند، در نهایت برنامه قرار شد که لیست مجموعه غذائى با انواع غذاهایى که اثر پیشگیرى از سرطان را دارند، تهیه کنند. بنابر اظهار هربرت .اف . پیرسون ، سرپرست برنامه ، سیر از جمله غذاهایى است که بالقوه بیشترین قدرت ضد سرطانى را دارا مى باشد .
مطالعه علمى بیماریهاى همه گیر از چین تا ایتالیا (epidemology)
مطالعات انجام شده توسط کشورهاى چین و ایتالیا در سال 1991 نشان داد که گنجانیدن سیر در رژیم غذائى خطر ابتلاى سرطان معده را کاهش ‍ مى دهد. پژوهشگران کالج پزشکى شادانگ (194) چین ارتباط بین رژیم غذائى و سرطان معده را مورد بررسى قرار دادند . مکان انتخابى یعنى گنگ شان (195) بهترین جاى ممکن بود چون میزان سرطان در آنجا 4 .3 در هر صد هزار نفر است در حالى که در حوالى کوئى شیا (196) بیشترین میزان جهانى یعنى 400 در صد هزار نفر مى باشد . پژوهشگران رژیم غذائى 564 بیمار سرطان معده و 1131 نفر شاهد را مورد مطالعه قرار دادند. نتیجه تحقیقات این بود که ساکنان ناحیه گنگ شان به طور متوسط روزانه یک دوم اونس سیر و پیاز و مواد مشابه را مصرف کرده اند، در حالى که اهالى کوئى شیا سیر مصرف کرده اند .
ایتالیا یکى از کشورهاى اروپایى است که بالاترین تعداد بیماران سرطان معده را دارد که 10 مرگ و میر کلیه سرطانى ها که سالیانه بالغ بر 14000 نفر مى شوند را شامل مى گردد. دانشمندان رژیم غذائى و دیگر عوامل سرطان زاى بخشهایى از ایتالیا را مورد مطالعه قرار دادند تا با آمادگى قبلى از بروز سرطان جلوگیرى کنند . آنها تعداد بیماران مبتلا به سرطان معده را با گروه هاى مشابه ( از لحاظ سنى ، جنسى ، و غیره ) انتخاب و رژیم غذائى آنها را پیگیرى کردند، آنها دریافتند که مصرف میوه جات تازه ، مرکبات ، سبزیجات خامم ، ادویه جات ، سیر، روغن زیتون و ویتامین هاى c و e و بتا کاروتن جهت پیشگیرى از ابتلاى به سرطان معده مفید هستند . در سال 1992 نتیجه آزمایش انجام شده در سالهاى 90 1988 شانگهاى کشور چین روى 200 نفر بیمار مبتلا به سرطان حنجره (197)که با گروه 414 نفرى شاهد همراه بود گزارش شد . اطلاعات به دست آمده حاکى از وجود اثرات بیشترى از ترکیبات سیر روى این نوع از سرطان مى باشد . با مطالعه نحوه زندگى آنها معلوم شد که : مصرف سیر همراه میوه جات ( به ویژه مرکبات ) و سبزیجات اعم از سبز و زرد در پیشگیرى از ابتلاى به آن دخالت داشته است .
زنان و سرطان در آیووا
تحقیق روى سیر و سرطان در سال 1994 در ایالات متحده مجددا شروع شد، پژوهشگران دانشگاه مینوسوتا آزمایشى براى یافتن ارتباط بین رژیم غذائى و سرطان روده بزرگ روى عده زیادى از زنان آیووا انجام دادند. سرطان روده یکى از مهمترین عوامل مرگ و میر در ایالات متحده مى باشد . در سال 1991، 112000 مورد جدید شناسایى شد که 53000 نفر از آنها فوت نمودند . فقط نیمى از آنها براى مدت پنج سال زنده ماندند. عده اى از پژوهشگران تخمین زدند که تا 90 سرطانهاى روده اى ایالات متحده آمریکا با رژیم غذائى اصلاح شده قابل اجتناب هستند. تحقیق قبلى نشان داد که مصرف میوه جات و سبزیجات احتمالا مهمترین عامل ضد سرطان روده باشند .
مطالعات روى زنان آیووا به نتایج علمى محکمترى از مطالعات قبلى منجر شد . این بررسى آینده امید بخش و بهترى را از مطالعات گذشته نگر قبلى که در کشورهاى چین و ایتالیا انجام شده بود نوید داد . در مطالعات گذشته نگر، پژوهشگران گروهى از مبتلایان به سرطان را با گروه هاى دیگرى که از لحاظ سنى ، جنسى و دیگر عوامل با هم شباهت داشتند، انتخاب نموده و از هر دو گروه در مورد رژیم غذائى آنها سئوال نمودند. نقطه ضعف این روش در این است که اختلافات بیشتر به خاطرات افراد بستگى پیدا مى کند که در گذشته چه چیز مى خورده اند و این امر نتایج را مغشوش مى کند .مطالعه آینده نگر مانند آنچه که در آیوا صورت گرفت ، عده اى از افراد سالم را انتخاب و در مورد رژیم غذائى آنها سئوال شد و این کار را در چند نوبت تکرار نمودند و سپس مبتلایان به بیمارى را شمارش نمودند، که حافظه ضعیف مشکل آفرین نباشد . چون از افراد در مورد غذاى مصرفى در زمان حال پرسش مى شود نه آنکه آنها در گذشته چه غذائى را خورده اند، در این بررسى تعداد 41837 زن 55 تا 69 ساله به طور اتفاقى انتخاب شدند . آنها پرسشنامه سال 1986 در مورد رژیم غذائى را عودت دادند .
در این بررسى سؤ الاتى درباره ورزش ، رژیم غذائى ، کشیدن سیگار، تاریخچه خانوادگى و مردم شناسى مطرح گردید و از شرکت کنندگان خواسته شد غذاى مصرفى خود را در سال گذشته از بین 127 قلم مواد غذائى به اضافه 29 قلم سبزیجات و 15 قلم میوه جات گزارش کنند . سپس ‍ پژوهشگران به بررسى ایجاد سرطان کولن در شرکت کنندگان پرداختند و رژیم غذائى مبتلایان ، با رژیم غذائى کسانى که قبلا به سرطان مبتلا نشده بودند مقایسه گردید .
از بین میوه جات و سبزیجات به جز سیر هیچکدام به تنهایى در پیشگیرى از سرطان مؤ ثر واقع نشدند .فقط کل سیر و کل سبزیجات و رژیم کامل فیبر مصرف شده در رابطه با پیشگیرى از سرطان منظور گردید. به علت اعمال طرح بهتر در این بررسى نتایج مطمئن ترى از بررسیهاى قبلى در مورد قدرت سیر حاصل و چون این بررسى روى انسانها انجام شده به مراتب بهتر از بررسى روى حیوانات ، مورد قبول واقع شد . مژده مسرت بخش اینکه : سیر نه تنها از بروز سرطان معده که در ایالات متحده چندان مورد اهمیت نمى باشد بلکه از بروز سرطان روده بزرگ که مرگ و میر زیادى را در ایالات متحده آمریکا موجب مى شود جلوگیرى مى کند. پژوهشگران متذکر شدند که سابقا مصرف سیر در حد زیاد با کاهش سرطان روده بزرگ ژاپنى تبارهاى ساکن هاوایى همراه بود .
از پیشگیرى تا معالجه
در بررسى اکثریت سرطانهاى ایجاد شده ، ابتدا ساختار ژنتیکى بعضى از سلولها مختل مى شود . این مرحله کلیدى ممکن است عامل شیمیایى از قبیل آلاینده ها یا مواد شیمیایى در رژیم غذائى معمولى که از تشعشعات عادى خورشید یا یک نوع ویروس و یا عوامل ناشناخته دیگرى حادث شده ، داشته باشند .
این مرحله که مرحله آغازین نامیده مى شود، هدف یافتن معیارهاى پیشگیرى بر ضد سرطان است . هرگاه یاخته اى بدخیم شود ممکن است رشد کرده و به تومور تبدیل گردد . این مرحله پیشرفته هدف معالجات بر علیه سرطان مى باشد . ممکن است تومورى تشکیل شود و در سیر طبیعى خود متوقف شده و رشد نکند اما احتمالا بلافاصله تومور شروع به پخش ‍ یاخته هاى سمى به جریان خون نموده و در کل بدن پخش گردد. گاهى در مجارى گردش خون با سیستم ایمنى بدن شدیدا برخورد مى نماید . پشتیبانى این عامل و حمله سیستم ایمنى به تومور اصلى ، هدف درمان به وسیله تحریک ایمنى مى باشد . اکثر یاخته هاى مجارى خونى تشکیل تومور نمى دهند بلکه یکى از یک میلیون اما اگر بافت کاشته شود، آنها مى توانند در فاصله دورتر از جریان خون تولید تومور نمایند. در بررسى روى حیوانات معلوم شد که سیر در هر سه مرحله عامل مؤ ثر ضد سرطان مى باشد، سیر به جلوگیرى از تومور در حال ایجاد و حتى در حال پیشرفت و نیز به تقویت سیستم ایمنى کمک مى کند تا بر علیه یاخته هاى مجارى و نیز تومور اصلى حمله ور شود .
نقطه آغازین (#initiation) ==
به نظر مى رسد که سیر مکانیزم طبیعى سلولهاى در معرض ابتلاى به سرطان را جهت دفع مواد سمى از بدن تقویت مى کند . کبد سموم شیمیایى و غیره را از بدن دفع مى کند. سیر فى نفسه کبد را از آسیبها حفظ مى کند . ضمنا سیر اثر عمیقى براى ضد سمى کردن آنزیم هاى کبد دارد که باعث از بین بردن مواد سمى مى شود و آنها را بدون اثر مى نماید. ترکیبات غنى گوگردى سیر عامل این خاصیت مى باشند. مقدار گوگرد سیر حدود یک درصد وزن سیر است و چندین ترکیب گوگردى در سیر وجود دارد . مخصوصا پس از خرد و یا له کردن آن و همین ترکیبات گوگردى بافت ژنتیکى سلولها را در مناطق حساس مى بندد همانطور که کلید قفل را مى بندد، با بستن آن مواضع ، ترکیبات از آسیب عامل سرطان و رسیدن مواد به سلولها ممانعت مى نماید . عاملى که بتواند به تنهایى ضد سرطان باشد در سیر وجود ندارد، آلى سین ، دى آلیل سولفید (das )، اجوئن (ajoene)، آلیکسین ، روغن سیر و آب سیر تازه و بیات همگى خاصیت ضد سرطانى را دارند .
افلا توکسین (198) یک قارچ عامل ایجاد سرطان است که به طور طبیعى در بسیارى از انواع غذاها به وجود مى آید . در آزمایشات زیادى پژوهشگران به کرات دریافته اند که ترکیبات سیر اثر سرطانى افلاتوکسین را از بین مى برد.اجوئن ، das، آلیکسین و آب سیر خام به تنهایى توانسته اند به کرات این نقش را با دز متناسب ایفا کنند .
تابش (radiation )
سیر محافظ خوبى بر ضد اشعه سرطان زا مى باشد . توجه داشته باشید که جزئى از اشعه دریافتى از خورشید بدون زیان مى باشد . در حالى که همان اشعه براى افرادى که حمام آفتاب مى گیرند خطر بیشترى را در رابطه با سرطان پوست در بر دارد . به علت آلودگیهاى حاصله از سوختهاى فسیلى و سلاحهاى مخرب ، حضور اشعه در محیط زیست رو به افزایش است . نواحى اطراف کارخانجات هسته اى که در معرض باد ترى مایل آیلند (199) ایالات متحده و چرنوبیل (200) اتحاد جماهیر شوروى هستند خطر سرطان زایى زیادى دارند . اکنون کشور روسیه پذیرفته است که اتحاد جماهیر شوروى سابق مقادیر زیادى از پسماند هسته اى ، حاوى رادیو اکتیو زیاد را در یک رودخانه رها کرده است . هیچکس نمى داند که چطور مى توان این آلودگیها را برطرف کرد!دانشمندان معتقدند که روزى فضولاتى از این قبیل تمام اقیانوسهاى دنیا را آلوده خواهد کرد . بنابراین حفاظت بر علیه اشعه سرطان زا در قرن آینده حائز اهمیت زیادى مى باشد .
اثرات ضد تومور
آب سیر و ترکیبات آن داراى اثر ضد تومورى مى باشند، مضافا اینکه ممکن است در مورد درمان سرطان به اندازه پیشگیرى از آن مفید باشند، که این تاءیید گفته بقراط حکیم مى باشد . یکى از روشهاى تحقیقى این است که تومور را به موش منتقل و سپس بررسى شود که آیا سیر تومور را به کلى نابود مى کند و یا فقط از رشد آن جلوگیرى مى کند. البته به علت اینکه تومور قبلا در موش تشکیل شده در مورد پیشگیرى چیزى را ثابت نمى کند .
این روش مناسبى است که کاربرد عملى مواد شیمى درمانى روى انسان را در بوته آزمایش مى گذارد . به دلیل اینکه مى توان سموم و اثرات جانبى آن را در سیستم زنده واقعى مشاهده کرد که خیلى مطمئن تر از نتیجه به دست آمده در آزمایشگاه علیه سلولهاى سرطانى مى باشد . (چون شباهت نزدیکى به سرطان در بدن انسان دارد . ) این تحقیق بیشتر روى موشهایى که به طور ذاتى استعداد ابتلاى به سرطان خاصى را دارند انجام مى شود، نه موشهایى که تومور در آنها کاشته مى شود .
مطالعه مشابهى روى حیوانات نشان داد که سیر عملا اندازه تومور را کوچک نمود . دکتر بنیامین لو، استاد دانشگاه پزشکى لما لینداى کالیفرنیا آزمایشى را انجام داد که در آن به موشهاى مبتلا به سرطان تنش جسمى وارد نمود و در رژیم غذائى یک گروه به مدت یک هفته قبل از آزمایش و طى دوره آزمایشى سى و پنج روزه سیر اضافه نمود، در دو هفته اول تومور هر دو گروه شروع به بزرگ شدن نمود پس از آن تومور گروه اول که سیر خورده بود ثابت ماند و در هفته بعدى شروع به کوچک شدن نمود ولى تومور گروه دیگر در طول مدت آزمایش به تدریج رشد نمود .
در آزمایشات چندى معلوم شد که زمان بهبودى تومورهاى کاشته شده در موشها با رژیم مناسب سیر به طور شایانى رضایتبخش بود در یکى از این آزمایشات پژوهشگران به گروهى از موشها افشره سیر تزریق کردند و به گروه دیگر افشره سیر خورانیدند، تومور موشهایى که آب سیر به آنها تزریق شده بود به اندازه 30 تا 50 درصد و تومور موشهایى که سیر خورده بودند، به اندازه 10 تا 25 درصد کاهش یافت به عبارت دیگر برقرارى رژیم غذائى و تجویز سیر همراه معالجات بالینى توسط پزشک معالج مى تواند به بهبود بیماران سرطانى کمک نماید .
مکانیزم هاى ضد سرطانى
دانشمندان مکانیزم هاى ضد سرطانى را اثبات نکرده اند ولى بعضى از تئوریهاى آن را تاءیید کرده اند . در این مرحله نیز گوگرد نقش آفرین مى شود . بعضى از تومورها بالقوه حاوى مقدار زیادى گوگرد هستند . فرضیه دانشمندان این است که ترکیبات گوگردى سیر سلولهاى سرطانى را سرگردان کرده و تولید مجدد آن سلولها را مختل مى نماید . هم آلى سین و هم اجوئن ممکن است این اثر را داشته باشند .
مکانیزم دیگرى ممکن است از طریق سلنیوم (201) موجود در سیر باشد . سلنیوم به تنهایى فعالیت زیادى بر ضد سرطان به وجود مى آورد که حتى با تجویز مقدار بسیار کمى از آن مؤ ثر واقع مى شود . (به اندازه 1 تا 5 قسمت در یک میلیون در رژیم غذائى ) . در یک تحقیق مقدماتى روى سلنیوم دکتر کلمنت ایپ (202) از بخش جراحى سرطان شناسى (203) مؤ سسه سرطان روزول پارک شهر بفالوى استان نیویورک ، به تغییر دیدگاه درباره سلنیوم سیر در سالهاى اخیر کمک کرد . یکى از دلایل این است که سلنیوم موجود در غذا ممکن است بر سلنیوم غیر آلى برترى داشته باشد .
دکتر کلمنت دریافت که سلنیوم آلى در سیر قدرت ضد سرطانى بیشترى از سلنیوم مواد غیر آلى دارد . او با استفاده از سیر غنى شده با سلنیوم در دانشگاه کرنل در شهر ایتاکاى نیویورک ، که به وسیله عامل تقویتى ، کیفیت سلنیوم را بالا برده بود، دریافت که سلنیوم مذکور سرطان پستان (204)موشها را بهتر از سیر معمولى ریشه کن کرد و نشان داد که سلنیوم موجود در سیر اثر بهترى روى تومورها دارد .
میزان سلنیوم در بافت موشهایى که با سیر تغذیه شده بودند به طور قابل ملاحظه اى پایین تر از آنهایى بود که با سلنایت (شکل غیر آلى ) تغذیه شده بودند در حالى که اثر ضد سرطانى در گروه اول به مراتب بیشتر بود . این خبر، هشدار به کسانى است که سلنیوم تقویتى مصرف مى کنند چون مصرف با دز زیاد سلنیوم به مدت طولانى مسمومیتهایى را نشان داده است . سیر غنى شده سلنیومى با تجمع کمترى در سلولها، ممکن است اثر بیشترى داشته باشد و در نتیجه مسمومیت بالقوه کمترى عاید شود ضمن اینکه سیر منافع جانبى زیادى دارد که سلنیوم غیر آلى فاقد آن است .
ارتقاء ایمنى enhancement immune
به فصل هشتم سیر و سیستم ایمنى مراجعه کنید که سیر به دفاع سیستم ایمنى در برابر سلولهاى تومور شناور که در جستجوى مکان جدید مى باشند کمک مى کند .
سیر، شیمى درمانى و پرتو درمانى
آخرین تفکر این است که سیر قادر است از آثار و عوارض جانبى شیمى درمانى ممانعت کند چون این درمان اغلب ، ناراحتیهایى را ایجاد مى کند دارویى که براى از بین بردن سلولهاى سرطانى داده مى شود، به سایر سلولهاى بدن حمله ور مى شود . در مطالعه اى که در کشور ژاپن انجام شد به گروهى از زنان که تحت درمان شیمیایى و تشعشعى بودند سیر داده شد، بیمارانى که سیر خورده بودند عوارض جانبى کمترى را از آنهایى که سیر نخورده بودند، تحمل کردند، در حقیقت از 8 .67 زنانى که سیر خورده بودند به طور کلى عوارض جانبى گزارشى دریافت نشد .
فصلیازدهم : استرس ، خستگى و سالخوردگى (205)
سیر از دورانهاى باستان به عنوان غذاى تقویتى مصرف مى شده است (دارویى که به جاى مبارزه با بیماریهاى خاصى بیشتر موجب تقویت کلى بدن مى گردد.) بردگانى که اهرام مصر را مى ساختند در یک زمان به خاطر کم شدن جیره سیر، علیه مسئولان قیام کردند . همانطور که در فصول 3 و 4 دیدیم آیورودیک جدید و معالجه کنندگان یونانى هنوز آن را به عنوان تقویتى تجویز مى کنند .
داروى تقویتى با داروى محرک تفاوت دارد گرچه به نظر مى رسد که هر دو انرژى بخش هستند، تحریک کننده ها مثل کافئین در قهوه ، چاى ، و دیگر نوشابه هاى غیر الکلى ، انرژى لازم را بعد از خستگى و افسردگى فراهم مى کنند . از طرف دیگر داروى تقویتى ، انرژى لازم را به تدریج و آهسته در طول هفته ها و حتى ماه ها ذخیره مى سازد و پس از آن بلافاصله افت انرژى صورت نمى گیرد . یک تقویتى مانند سیر از طریق چند مکانیزم عمل مى کند مثلا بهبود سیستم هاضمه ، ذخیره غذائى به خصوص براى دفاع علیه هیجانات و یا بالا بردن مقاومت عمومى در مقابل امراض .
بررسیهاى علمى اخیر نظریه مقوى بودن سیر را تاءیید مى کند به طورى که سیر مى تواند آثار هیجان را کاهش داده ، میزان انرژى را بهبود بخشیده ، خستگى را کم کرده ، عملیات و تحرک ورزش را ارتقاء داده و در نتیجه امید به زندگى را افزایش دهد .
استرس (stress )
استرس جزء طبیعى زندگى است . هنگام مواجهه با وضعیتى که زندگى را تهدید مى کند اعصاب سمپاتیک بدن مسلط مى شوند و این عمل به آزادى انرژى شتاب مى دهد تا جریان خون را به ماهیچه افزایش دهد و بدن را ظرف مدت کوتاهى آماده قبول فشار بى حد نماید و این عکس العمل جنگ و گریز (206) اگر خیلى شدید باشد، شخص هیجان زده را قادر مى سازد کارهاى خارق العاده اى انجام دهد مثل بلند کردن اتومبیل از روى فرد حادثه دیده و یا همانند یک قهرمان نجات همسنگر . در موارد کم اهمیت تر از قبیل وضعیت بحرانى شغلى ، خطرات قریب الوقوع (207)و یا فوریتهاى کودکان در منزل نیز به عکس العمل سمپاتیک نیازمند است . تحت شرایط معمولى هیجان این موقعیها به ندرت رخ مى دهند و با رفع خطر، بدن به حالت آرام ترى در مى آید و با استراحت ، آرامش ، غذا خوردن و خوابیدن سیستم پارا سمپاتیک مسلط مى شود. در این مرحله بدن به ساختن ، آماده کردن و ذخیره کردن انرژى براى آینده مى پردازد.
متاءسفانه بسیارى از ما با مشاهده مشکلات تمدن جدید در حالت سمپاتیک باقى مى مانیم . گذشتگان ما فقط به هنگام اتفاقات خطرناک زندگى از قبیل جنگها و شکار با هیجان سر و کار داشتند و در بقیه موارد، عمر خود را به استراحت مى گذرانیدند . انسان شناسان مى گویند اجداد شکارچى ما سه روز در هفته کار مى کردند و بقیه ایام را به ورزش ، سرگرمى ، موزیک ، رقص ، زندگى خانوادگى و یا مناسک مى پرداختند . اکثریت ما امروزه به ندرت آرامش داریم . بیش از چهل ساعت در هفته در مشاغل پر اضطراب و یا مشکلات خانوادگى به سر مى بریم . ما نه تفریح مى کنیم و نه از ورزش به حد کافى بهره مى جوییم و تفریح ما در حد ناچیزى است مثلا تماشاى تلویزیون ، و نتیجه آن تحلیل رفتن قوا، سوء هاضمه ، بى خوابى ، بر هم خوردن سیستم ایمنى ، بیماریهاى مزمن و دیگر اثرات بد حالت سمپاتیک مداوم مى باشند . معالجه آن البته منوط به منظم کردن هیجانات و بالا بردن کیفیت و کمیت استراحت و تفریح مى باشد، گیاهان و غذاهاى مقوى براى این حالت و هر وضع دیگرى که همراه از دست دادن انرژى است ، ضرورت دارد .
آزمایشات روى حیوانات
در آزمایشات علمى ، عکس العمل حیوانات در مقابل استرس نشان داده است که سیر اثر بیماریهایى از قبیل خستگى ، ضعف هماهنگى و کم اشتهایى را کاهش مى دهد . به خاطر سختى اعمال این آزمایشات روى حیوانات به جزئیات آنها نمى پردازم و فقط دعا مى کنم که اطلاعات کسب شده از این آزمایشات براى حیوانات و انسان منافع خیلى بیشترى از تحمل رنج حیوانات مورد آزمایش در برداشته باشد . موشهاى مورد آزمایش تحت تنش هاى محیطى و جسمانى و روانى - حتى به طور عادى موجب خستگى و کم اشتهایى و تاءثیر ایمنى و کم وزنى و از دست دادن هماهنگى مى باشد قرار دارند .موشهایى که با آب سیر معالجه مى شدند در طول معالجه در مقابل خستگى مقاومت نشان داده و زودتر از موشهایى که با رژیم غذاى عادى تغذیه مى شدند خستگى را پشت سر مى گذاشتند . ضمنا آنها مقاومت بیشترى در مقابل استرس حاصل از سرماخوردگى داشته و الکل موجود در بدن آنها زودتر برطرف مى گردد.
کاهش هیجان در غدد فوق کلیوى (adrenal)
دکتر بنیامین لو از دانشکده پزشکى لما لینداى کالیفرنیا اثرات کاهنده استرس سیر را مورد آزمایش قرار داد . یکى از معیارهاى استرس بازده غدد مترشحه که عمدتا عهده دار جنگ و گریز هنگام مواجهه با اوضاع خطرناک زندگى هستند، مى باشد . غدد فوق کلیوى مى توانند با ترشح آدرنالین و سایر موادى که سوخت و ساز را بالا مى برند جریان خون را بهبود بخشیده و ایجاد نیرو نمایند. میزان این هورمون ها در خون معیار مناسبى جهت ارزیابى استرسى مى باشد که شخص متحمل مى گردد.
دکتر لو دو گروه از موشها را با استفاده از دستگاه تهییج نمود و به یک گروه قبل از آزمایش به مدت یک هفته سیر داد و در پایان دوره یک هفته اى استرس (ده دقیقه در ساعت ) میزان استرس گروهى که سیر خورده بود 5.1 گروه دیگر بود، بنابراین سیر در کاهش میزان استرس توانایى خوبى دارد . البته مشخص نشده است که مصرف سیر راءسا روى غدد فوق کلیوى اثر کرده و یا مکانیزم دیگرى کاهش استرس را انجام داده که به طور غیر مستقیم عکس العمل غدد را در کاهش استرس موجب گردیده است .
استرس و خستگى
یکى از تظاهرات اولیه استرس ، خستگى است . توانایى حفظ حالت سمپاتیک بدن محدود است . این حالت پر انرژى ، ناگهان انرژى ذخیره شده را از بین مى برد و در صورت تداوم استرس ، فقدان قواى بدنى را براى ماه ها و شاید سالها به همراه دارد . و این اعلام بدین معنى است که چیزى را بایستى در زندگى تغییر داد . آزمایشات بالینى چندى نشان داده است که سیر قادر است خستگى ناشى از استرس را کاهش دهد.
در آزمایشى موشها تا سر حد امکان شنا کردند، هم در حالت عادى و هم در حالت اعمال استرس قلبى ، بهبود زیادى در زمان حصول خستگى دیده شد.موشهایى که آب سیر و یا روغن سیر را براى مدت یک هفته مصرف کرده بودند دو برابر موشهاى معمولى شنا کردند و موشهایى که مبتلا به استرس قلبى بوده و با سیر معالجه شده بودند، هفت برابر موشهاى عادى شنا کردند.
آزمایش هاى خستگى در انسان (humans in trails fatigue )
تعدادى آزمایش ضد خستگى روى انسان مخصوصا در کشور ژاپن انجام شد . در اوایل دهه 1980 بالغ بر هزار بیمار از هفت بیمارستان دانشگاهى به کلینیک آمدند که از خستگى ، افسردگى ، اضطراب شکایت داشتند، همراه ویتامین هاى مختلف شربت سیر مصرف کردند و در پایان یک ماه 50 تا 80 درصد اظهار کردند که بیمارى آنان کاهش یافته . در سال 1982 در دانشکده پزشکى توکیو محققان به 18 بیمارى که از خستگى و سایر ناراحتى هاى روانى مى نالیدند و زندگى آنها متزلزل شده بود شربت سیر و ویتامین دادند . در نتیجه نه نفر از بیماران اظهار مؤ ثر بودن سیر را کردند و شش نفر آن را تا حدى مؤ ثر قلمداد کردند فقط سه نفر آن را بدون اثر شمردند.
علائم زیاد استرس (stress of symptoms many the )
در آزمایش مشابهى در سال 1983 به یک صد و بیست و دو نفر با تشخیص ‍ بیماریهاى گوناگون براى مدت چهار تا هشت هفته شربت سیر خورانیده شد . بیمارانى که سنشان بین بیست تا هشتاد و نه سال بود علائمى مرتبط با استرس ، خستگى ، احساس بیمارى هاى عمومى یعنى علائمى که طب متداول در بسیارى از موارد براى شرح و درمان آنها مشکلاتى را دارد، مشاهده شد . در زیر لیستى از علائم اندازه گیرى شده درج گردیده است ، از جمله : خستگى عمومى و خستگى چشمى (208)، تنگى نفس ، گرفتگى شانه ، (209) سردرد، درد قسمت پایین کمر، (210) ضعف عمومى (211) و قوه باء، یبوست ، سرگیجه ، کم اشتهایى ، کرختى و سردى دست و پا.
در نتیجه گیرى کلى 2 .85 از بیماران بهبود نسبى کردند. از بیماریهایى که بهترین نتیجه عاید شد: خستگى با 7 . 90 ، ناراحتى هاى عمومى جسمى با 7.85 ، سردى دست و پا 3.83 و در قسمت پایین کمر 5.82 . به عبارت دیگر خستگى ، ناراحتى هاى عمومى و یبوست از سایر بیماریها بهتر درمان شده بودند. در مجموع علائم ناراحتى هاى مزاجى (212) و اعصاب بهتر از سایر ناراحتى ها بهبود یافتند. بعضى از بیماران فقط به مدت چهار هفته و عده دیگر به مدت هشت هفته سیر خوردند که البته آنهایى که مدت بیشتر از سیر استفاده کردند نتیجه بهترى عایدشان شد . در مطالعه مشابه و گسترده ترى در ژاپن ، به 1050 نفر بیمارانى که در بین آنها عده اى از بیماران درمان شده قبلى وجود داشتند و از دردهاى متفاوت رنج مى بردند براى مدت چهار تا هشت هفته علاوه بر سیر انواع ویتامین ها داده شد، به همان روش فوق الذکر علائم بیمارى ها تحت کنترل قرار گرفت . نتیجه به دست آمده این بود که با پیشرفت معالجه بهبود تدریجى مشاهده گردید و در نهایت بهبود علائم به ترتیب : قابل توجه ، متوسط، خفیف ، هیچ و بدتر توصیف گردید . جدول زیر مراحل بهبود را پس از پنج هفته نشان مى دهد:
تعداد هفته بهبود بهبود خفیف
1 2/41 1/18
2 3/58 3/33
4 1/67 9/43
5 4/71 3/52
بیمارى تخفیف یافته یعنى اینکه علائم بیمارى یا از شدید به خفیف و یا از متوسط به هیچ تبدیل شده به طورى که مشاهده مى شود علائم بیمارى بیش از نصف آنها کاملا بر طرف شده و یا تخفیف یافته است . پژوهشگران دریافتند آنهایى که براى مدت طولانى ترى ویتامین و سیر خوردند از بهبود بیشترى برخوردار بودند . از بین علائم بیماریها بیشترین بهبود شامل ناراحتى هاى خستگى و ضعف عمومى بود.
خستگى ناشى از ورزش ( fatigue induced exercise )
تاکنون بحث خستگى ناشى از استرس نامشخص بود، اکنون نگاهى به تحقیقى که سیر موجب کاهش خستگى در ورزشکاران گردیده بیندازیم . پژوهشگران ژاپنى تعداد 20 نفر از دانشجویان ورزشکار را انتخاب و آنها را به دو گروه ده نفره تقسیم کردند . به یکى از دو گروه شربت سیر و به گروه شاهد داروى مشابه دادند و سپس به هر دو گروه براى سه هفته ، دو تا سه ساعت تمرینات سخت ورزشى دادند . پژوهشگران میزان خستگى هر دو گروه را، هم از طریق ارزشیابى پرسشنامه اى و هم از طریق آزمایشات طبى و آزمایشگاهى تعیین کردند.
در پایان آموزش هر دو گروه از خستگى کمترى که در نتیجه تمرینات بود رنج مى بردند، اما گروهى که سیر مصرف کرده بود به مراتب وضع بهترى داشت . میزان خستگى بدنى و ضعف پاها در گروه اول به تدریج کاسته شده و در پایان مراحل تست به کلى از بین رفت . عکس العمل کاسه زانو که با ضربات چکش لاستیکى دکتر نواخته مى شد در گروه اول به تدریج بهبود یافت و در گروه شاهد نیز کاهشى را نشان داد (اینگونه عکس العمل نشانه خوبى جهت خستگى در بدن است ) و در نهایت سیر از زیاد شدن آنزیم هاى کبد و اسید لاکتیک که همراه خستگى تولید مى شود جلوگیرى مى کند.
استرس وافر stress massive
سیر قادر است ناراحتیهاى حاصله از استرس زیاد را کاهش دهد . چنانچه در فصل دهم گفتم در چندین آزمایش سیر توانسته است اثر ناراحتى شیمى درمانى را کاهش دهد چرا که این نوع درمان اثرات زیادى روى اعضاء بدن مى گذارد و استرس روحى روى بیماران سرطانى در این مرحله بسیار جدى است .
در گروهى از زنان که تحت درمان سرطان تخمدان بودند، سیر به میزان 67 از عوارض جانبى داروها جلوگیرى کرد، در مورد دیگرى مردى که تحت درمان سرطان سرو گردن بود سیر موجب کاهش ضعف و خستگى که معمولا با این بیمارى همراه مى باشد،گردید. پژوهشگران میزان هورمون هاى ضد استرس غدد فوق کلیوى بیمار را اندازهگیرى کردند و دریافتند که شربت سیر مقدار آن را در خون کاهش داده است . این اثرهورمونى ، مشابه یافته هاى دکتر لو (lau) در آزمایش استرس که روى موشها انجام شد،مى باشد سالخوردگى و رادیکال آزاد free and aging ) (radical
افزون بر اینکه سیر به واسطه جلوگیرى از بروز بیماریهاى زیادى موجب طول عمر مى شود، تحقیقات اخیر نشان داده است که سیر قادر است به تنهایى عوارض سالخوردگى را کند نماید . عمده ترین چیزى که به تسریع سالخوردگى کمک مى کند، از بین رفتن غشاء سلولى به وسیله رادیکال آزاد مى باشد .
رادیکال هاى آزاد مولکول هاى خیلى پر قدرتى هستند که واکنش زنجیره اى مخربى را در مولکول هاى چربى غشاء سلولها سبب مى شوند .تولید آنها هم ، از سوخت و ساز عادى بدن مى باشد . رژیم غذائى حاوى روغن داغ شده داراى مقدار زیادى رادیکال آزاد مى باشد . زمانى که آنزیم هایى که با آنها مقابله مى کنند نیز فزونى مى یابند . ویتامین هاى آنتى اکسیدان از جمله ویتامین a و b و e و سلنیوم همگى بر ضد زیانهاى رادیکال آزاد عمل مى کنند .
سیر بالقوه داراى مواد ضد رادیکال آزاد مى باشد . یکى از آنها سلنیوم است که به مقدار زیاد در سیر وجود دارد . سایر ترکیبات سیر نیز داراى خاصیت آنتى اکسیدان هستند. در پایان کتاب لیستى از منابع علمى حاوى آنتى اکسیدان سیر آورده شده است .
در آزمایشى که در مورد طول عمر موشها انجام شد، موشهایى که از رژیم غذائى سیر استفاده کرده بودند؛ بیشتر از موشهایى که از رژیم عادى استفاده کرده بودند، عمر کردند. محققین دریافتند که این امر ممکن است به علت آنتى اکسیدان موجود در سیر باشد و کم شدن فعالیت رادیکال آزاد و فعالیت آنزیم هاى آنتى اکسیدان موشهاى تحت درمان با سیر، بیان کننده اثر آنتى اکسیدان موجود در آن ، باشد . ضمنا آزمایش نشان داد که سیر از فراموشى زیاد حاصله در کهنسالى جلوگیرى مى کند
اثرات طول عمر به حیوانات آزمایشگاهى محدود نمى شود . برابر گفته دکتر جان هاینرمن (heinerman john .dr ) در کتاب منافع درمانى سیر the) (garlic of benefit healing جامعه شناس فقید بل بون بیرد belle ) (beard boone در مورد 8500 نفر از کسانى که بالغ بر صد سال سن داشتند بررسى کرد . آن خانم طبق اطلاعاتى که در مورد عادات غذا خوردن آنها به دست آورد بین آنها دو غذاى شاخص سیر و پیاز را مشخص ‍ نمود . (213)
تحقیقات انجام شده در این فصل حاکى از این است که سیر خیلى بیشتر از یک دارو براى معالجه بیمارى مى باشد . سیر به معنى واقعى کلام یک تقویت کننده است ، باعث افزایش انرژى ، زندگى متعالى و سلامت عمومى مى باشد که طى هفته ها و ماه ها و سالها به تدریج حادث مى شود .
فصل دوازدهم :ترکیبات سیر
با وجودى که پزشکان و مردم دنیا طى مدت 25 قرن مى دانستند که به وسیله بریدن و یا له کردن سیر خاصیت آن ظاهر مى شود . فقط در پنجاه سال اخیر دانشمندان رمز شیمیایى آن را کشف کردند . مطالعات شیمیایى تاءیید کرده است که سیر گیاه عجیبى است و دیگر داروهاى معجزه گر قرن بیستم را تحت الشعاع قرار داده است . سیر حاوى بالغ بر سى نوع ترکیبات فعال دارویى مى باشد . تحقیقاتى که تاکنون انجام شده موارد استفاده آن را بین اهالى بین النهرین ، مصر، یونان قدیم ، روم و چین مشخص کرده است . امروزه دانشمندان روشهاى بیوشیمى را که سیر در معالجه بعضى از بیماریهاى جدید و جدى از جمله بیماریهاى قلب و عروق ، سرطان و نارسایى هاى مزمن سیستم ایمنى کمک مى کند، شناسایى کرده اند .
معماى شربت جالینوسى (syrup s galen of secret the )
براى اولین بار شیمى دانان از سال 1844 میلادى که تئودور ورتهایم (214) آلمانى روغن سیر را از حبه هاى آن به دست آورد، آن را مورد استفاده قرار دادند . او با جوشانیدن سیر له شده در آب و جمع آورى بخار خنک شده و جدا سازى روغن فرار (215) که همراه بخار از آن خارج شده بود آن را به دست آورد . روغن به دست آمده داراى بوى تند گوگرد بود، لذا او نام آن را آلیل سولفور انتخاب کرد . البته پیشوند آلیل از کلمه لاتین سیر یعنى allium گرفته شده است و آن پیشوند هنوز به ترکیبات مختلف به دست آمده از سیر، متصل مى شود .
ورتهایم رمز شیمیایى و کلیدى براى بو و بسیارى از اعمال شیمیایى نهفته در ترکیبات گوگردى سیر را کشف نمود .
در سال 1892 شیمیدان دیگرى از آلمان به نام اف . دبلیو. سملر (216) در دهه 1940 چندین ترکیب حاوى گوگرد را در سیر کشف نمود، اما بزرگترین دستاور تحقیقى در دهه 1940 به عمل آمد طى آن دهه پژوهشگران شرکتهاى دارویى در ایالات متحده آمریکا و سوئد، سه ترکیب به نامهاى آلى ئین ، آلى ناز و آلى سین را کشف کردند . واکنشهاى این سه ترکیب توجیه بسیار خوبى براى درک پماد سیرى است که جالینوس حکیم یونانى براى درمان و نجات جان بسیارى از گلادیاتورها به کار برد، مى باشد .
آلى ئین از اساسى ترین ترکیبات سیر مى باشد . آلى ئین فاقد بو مى باشد و مقدار آن 25 .0 وزن کل سیرى است .آلى ناز آنزیمى مى باشد که به نظر مى رسد نقش آن شکستن آلى ئین و دیگر ترکیبات موجود در سیر به هنگام خرد کردن و له نمودن سیر باشد . آلى ناز در سیر خرد شده با آلى ئین ترکیب شده و تشکیل آلى سین را مى دهد . آلى سین ترکیبى است که باعث بروز بوى شدید و طعم تند سیر پس از بریدن سیر تازه مى شود . آلى سین داراى توان بالقوه دارویى بر علیه باکترى ها، ویروس ها قارچ ها، کپک ها و سایر ارگانیزم ها مى باشد .
از نقطه نظر گیاهى تغییر آلى ئین به آلى سین جنبه دفاعى دارد . اگر یک قارچ و یا ویروس گیاهى و یا باکترى دیگرى به سیر حمله ور شود، آسیب وارده به آن موجب ترشح آلى سین و از بین بردن مهاجم مى گردد. به همین ترتیب اگر حشره و یا حیوان دیگرى به سراغ سیر برود، به مجرد شکستن پوست سیر طعم و بوى آلى سین و اثر سمى (217) بودن ، آنها را وادار به عقب نشینى مى کند. آلى سین حشره کش قوى مى باشد .
بهترین راه استخراج آلى سین از سیر، بریدن و له کردن سیر و خوابانیدن آن براى چندین ساعت در آب و الکل مى باشد و این عینا همان روشى است که جالینوس سیر را جهت پوشش زخمهاى گلادیاتورها به کار مى برد ( او سیر له شده را در اتانل قرار مى داد ) لذا او آنتى بیوتیک سیر را آزاد و براى جنگ با عفونتها روانه مى کرد، او این عمل را حدود 1600 سال قبل از کشف میکروب و آنتى بیوتیک انجام داده است .
شکستن آلى سین (allicin of down breack the )
براى ده ها سال دانشمندان آلى سین را جزء فعال دارویى سیر مى پنداشتند و تحقیقات زیادى در مورد خواص ضد میکروبى ، ضد قارچى و ضد سرطانى آن انجام داده اند . کشفیات جدید انجام شده اجزاء ترکیب کننده سیر را به چهارصد قلم رسانید که لااقل بالغ بر سى قلم آنها داراى خواص ‍ دارویى مى باشند . اکثر خواص دارویى اجزاء سیر ناشى از شکستن آلى سین آن است .
اثر دارویى آلى سین در سیر تازه بینهایت اهمیت دارد . در حالى که بسیار هم ناپایدار است . بیش از 2/1 خواص آن بعد از سه ساعت در حرارت عادى منزل کاهش یافته و پس از بیست و چهار ساعت تمام آن مضمحل مى شود . در حرارت بالاتر از جمله ، پختن در کمتر از بیست دقیقه دگرگون مى شود . دگرگونى آلى سین موجب تولید ترکیبات دیگرى مى شود که تاکنون بالغ بر بیست ترکیب با خواص متفاوت شناخته شده است .
شکسته شدن آلى سین ، سیر را به یک داروى با خواص جدید تبدیل مى کند . این فرآیند به تهیه ضماد طبى جالینوس کمک مى کند و شاهدى براى اثبات نبوغ گیاه شناسان اولیه مى باشد زیرا که آنها سیر را یک شب در اتانل مى خیسانند و روز بعد اتانل نه تنها حاوى آلى سین بلکه حاوى محصولات با ارزش دیگرى نیز بود .
ترکیبات گوگردى (compounds sulfur )
آلى سین و فرآورده هایى که از شکسته شدن آن حاصل مى شوند همگى به شکلى حاوى عنصر گوگرد مى باشند که به آسانى با سیستم آنزیمى بدن انسان تعامل نشان مى دهند. این ترکیبات گوگردى عامل ایجاد بوى سیر مى باشند .(خواه آن را روى میز برش دهند یا بعد از خوردن سیر با غذا، همراه عرق بدن و یا از دهان کسانى که مرتبا سیر مى خورند استشمام مى شود . ) در مورد بوى سیر در فصل سیزدهم توضیح داده خواهد شد . ولى فعلا مى دانیم که بوى سیر نشان دهنده تاءثیر خاصیت دارویى سیر در بدن مى باشد که آن را در برابر سرطان ، بیمارى هاى قلبى ، عفونت ها و سموم حفظ مى کند . سیر یکى از غنى ترین سبزیجات حاوى گوگرد است . در جدول 1 12 بیشتر ترکیبات سیر کلمه آلیل را یدک مى کشند و حاوى مولکول گوگرد مى باشند .
ترکیبات گوگردى سیر حاوى ساختارهایى از اکثر آنزیم ها و هورمون هایى است که کار بدن را مخصوصا در مراحل سم زدایى و عکس العمل سیستم ایمنى تنظیم مى کند . در فصل هشتم چگونگى تحریک سیستم ایمنى توسط این ترکیبات توضیح داده شد . در فصل نهم دیدیم که چگونه ترکیبات سیر کلسترول را از بین مى برند و خون را رقیق مى کنند و همانند آنتى اکسیدان عمل مى کنند . در فصل دهم چگونگى نقش ترکیبات سیر در جهت مقابله با سرطان بیان شده است . شباهت کلى که بین ترکیبات گوگردى وجود دارد این است که آنها روى پروستاگلاندین ها، (218) اسیدهاى چربى که فشار خون را تنظیم مى کنند، متابولیسم ، درجه حرارت ، بارورى و تقسیم سلولى تاءثیر مى گذارند، در مواردى هم مثل سرطان ، آسم ، تشکیل لخته در خون که فعالیت پروستا گلاندین افراطى شود، ترکیبات سیر بر ضد آن وارد عمل مى شوند.
جدول ترکیبات سیر
چنانچه از جدول صفحه 156 مشاهده مى شود اکثریت عناصر دو نقش و حتى بیشتر دارند . بیشترین نقش را در جدول آلى سین دارد که علت آن را مى توان توجه و مطالعات زیاد انجام شده روى آن دانست . پس از آن بیشترین مطالعات روى اجوئن صورت گرفته است و نقش گسترده اى دارد . دانشمندان وجود اجوئن را در سیر در اواسط دهه 1980 شناسایى کردند. براى یافتن آن از حرارت زیاد و حلال هاى شیمیائى استفاده شده است به طورى که بعضى از نویسندگان مشهور اشاره کرده اند. در تولیدات معمولى سیر اجوئن (اهوئن ) وجود ندارد . ولى اخیرا پژوهشگران وجود اجوئن را در محصولات روغنى تجارى سیر وترکیبات تازه آن گزارش کرده اند . عناصر یاد شده ممکن است نقش هاى بیشترى را هم داشته باشند ولى تاکنون روى آنها تحقیق نشده است البته بعضى از عناصر اصلى سیر تاکنون شناخته نشده اند و باید توجه داشت که تمام عناصر یاد شده در تمام اشکال سیر وجود ندارد . در فصول چهاردهم و پانزدهم من بعضى از اشکال آنها را توصیف مى کنم و در ضمن موارد استفاده مناسب از هر یک را براى حالات مختلف توضیح خواهم داد جدول 1 12: ترکیبات فعال و متعدد شناخته شده
.
سیر و نقش آنها . تمام عناصر در تمام گونه هاى سیر وجود ندارند .
عناوین آنتى بیوتیک ضد سموم ضد سرطان آنتى اکسیدان کم کننده قند خون کم کننده کلسترول رقیق کننده خون محافظ کبد
ajoen * * * * *
allicin * * * * * *
alliin * *
allixin * *
mercaptan allyl * *
thiosulfinate methyl allyl *
trisulfide methyl allyl * *
disufide propyl allyl *
disulfide diallyl * * *
sulfid hepta diallyl *
sulfide hexa dially *
sulfide penta dially *
sulfide dially *
sulfide tetra dially *
sulfide tri dially * * * *
disulfide dimenthyl *
sulfide tri dimethyl *
disulfide dipropyl *
ajoene methyl *
allyl methyl
thiosulfinate *
sulfide propyline *
dithiin - 3. 1- h 4 - vinyl - 2 *
dithiin - 2 , 1 _ 4h - viny - 3 *
cysteine allyl _ s * * * *
sulfox cystein ally _s *
ide
cysteine mercapto ally _ s *
کل حقایق بیان نشده است (in not are facts the all )
دانشمندان اعتقاد دارند که بعضى از اثرات دارویى سیر بستگى به ترکیباتى از سیر دارد که تاکنون شناسایى نشده اند . براى مثال : همان طور که دانشمندان در کنفرانس سالیانه گیاه درمانى در شهر مونیخ آلمان در سال 1993 تشریح کردند چگونگى استعداد سیر در پایین آوردن کلسترول خون و دادن آرامش به ماهیچه دیواره رگ ها به وسیله این ترکیبات شناخته شده ایجاد نشده است . آنها صرفا مى دانند که ترکیبات حلال در آب باعث آن شده اند . بنابراین تمام خواص شیمیائى سیر گفته نشده است و در ده سال آینده با آزمایش و کشف خواص دارویى سیر بسیارى از اثرات آن کشف خواهد شد .
آخرین کلمه در مورد ترکیبات سیر: خواص جمعى سیر بیش از اثر هر یک از ترکیبات به تنهائى مى باشد . ترکیبات با هم اثر مى کنند و نقش نهایى را پدید مى آورند.
فصل سیزدهم : عوارض جانبى و موارد منع مصرف (219)
نویسندگان تعداد زیادى از بیماریها را که سیر براى آنها مفید است عنوان کرده اند ولى معایب سیر را مستور داشته اند .
نیکلاس کال پپر (1655 میلادى )
مسمومیت و عوارض جانبى یکى از تخصص هاى حرفه اى من است و در این مورد به طور گسترده مکرر براى پزشکان نامه نوشته و براى عموم مردم سخنرانى کرده ام . من عکس العمل داروهاى گیاهى را در سه گروه طبقه بندى کرده ام : مسمومیت ، عوارض جانبى و ناسازگارى .
مسمومیت
مسمومیت ، عکس العملى است که به بیمارى جدى و یا مرگ منتهى مى شود که درباره داروهاى گیاهى بسیار نادر و در مورد سیر تاکنون مشاهده نشده است . داروهاى گیاهى معمولا کمتر از داروهاى متداول مسمومیت زا هستند. عکس العمل متضاد کلیه داروهاى تجویز شده عامل بسترى شدن حدود 8 از بیماران بالغ بر دو میلیون نفر در سال مى باشد سالیانه حدود 100000 نفر توسط داروها هلاک مى شوند. حتى داروهاى بدون نسخه (220) سالیانه به ده ها هزار انسان صدمات جدى وارد و یا آنها را هلاک مى کند. در مقام مقایسه با آن ، گزارش مرگ و میر که از ناحیه داروهاى گیاهى ، دریافت شده است بسیار نادر و به تحقیق سالیانه به یک مورد هم نمى رسد . اطلاعات به دست آمده از یک مرکز کنترل سموم حاکى است حتى کاتالوگى که عکس العمل داروهاى گیاهى را نشان دهد وجود ندارد . در کتاب a.m.a (221) که درباره گیاهان سمى و آسیب رسان توسط مؤ سسه دارویى آمریکا منتشر شده است تعداد آنها به حد انگشتان دست مى رسد و صدمه عمومى آنها فقط روى افرادى که حساسیت دارند در حد ناچیزى مى باشد . چنانچه بعدا خواهیم دید سیر بالقوه قادر به ایجاد مسمومیت نمى باشد مگر این که کسى آن را بیش از اندازه بیش از یک کومه در روز و آن هم براى مدت زیاد بخورد . سازمان غذا و داروى ایالات متحده آن را به عنوان s.a.r.g(222) (ماده سالمى براى مصرف غذائى ) نامگذارى کرده است .
زیاده روى در مصرف سیر ( it overdoing )
خطر واقعى از مسمومیت جدى توسط سیر وقتى است که کسى روزانه چندین کومه سیرخام و یا به همان مقدار آب سیر را براى مدتى طولانى صرف نماید . در چندین آزمایش که روى حیوانات انجام شده ، نشان داده شده است که تجویز مقدار زیاد سیر خام ویا آب سیر موجب ناراحتى پوشش معده ، جذب ضعیف غذا، انهدام باکترى هاى مفید در روده ، بد کار کردن کبد و کم خونى گردیده است . این آزمایش ها به طور عمدى و با تغذیه اجبارى حیوانات انجام شده است .در مورد انسان مشکلى را موجب نمى شود چون ناراحتى حاصله از خوردن سیر قبل از ایجاد آسیب جدى ، او را وادار به عدم اجراى مجوز داده شده مى نماید . پزشکان ایالات متحده تحقیقى را با آب سیر خام جهت درمان بیمارى سل در اوایل قرن انجام دادند . پس از تجویز مقدار زیاد سیر پیاپى معادل چند کومه سیر در روز بیماران را به عارضه کم خونى (223) مبتلا کرد بعضى از بیماران روزانه دو کومه سیر به صورت افشره مى خورند و هیچگونه اثر بیمارى در آنها دیده نمى شود، ولى این براى کوتاه مدت (یک ماه یا کمتر ) مى باشد .بنابراین مشکل اصلى از این تفکر ناشى مى شود، اگر مصرف کم سیر مفید است ، پس مصرف زیاد آن در دراز مدت مفیدتر خواهد بود!!
عوارض جانبى
هر گیاهى که به عنوان دارو مصرف مى شود و توانایى زیادى براى درمان دارد به همان نسبت داراى عوارض جانبى مى باشد . از آنجایى که سیر دارویى بالقوه قوى است ، به طور حتم قادر است عوارض جانبى نیز ایجاد کند، از همه مهمتر محرک معده ، بوى آن به هنگام تنفس ، محرک پوست و حتى سوختگى پوستى ، مى باشد .هر کس که مقدار زیادى از آن را براى مدت طولانى استفاده کند آن را تجربه خواهد کرد .
عوارض جانبى سیر
عوارض استفاده زیاد از سیر در مدت طولانى عبارتند از:
1 اسهال
2 نفخ معده
3 بر افروختگى صورت
4 تحریکات معده
5 سر درد
6 سوزش مرى
7 داغى بدن
8 میل جنسى مفرط
9 ناخوابى
10 تهوع
11 ضربان تند قلب
12 تاول پوست
13 ناراحتى پوست
14 استفراغ
سوختگى ناشى از سیر (224)
اغلب عوارض جانبى سیر که از استفاده متداول آن عاید مى شود سوختن پوست بدن است و این امر در بین کارگران رستوران ها که مقادیر زیادى را پاک مى کنند، متداول است ، به ویژه در ممالک آسیائى . سوختن جدى دیگرى هم زمانى پیش مى آید که به عنوان درمان خانگى از آن استفاده مى شود که حتى گیاه شناسان هم اگر آن را به طور نادرست به کار گیرند، از آسیب حاصله در امان نخواهند بود. زنى را مى شناسم که شنیده بود ضماد سیر براى سرماخوردگى سینه مفید است لذا سیر له شده را مستقیما ریو سینه کودک ده ماهه خود قرار داد، که ناگهان کودک بناى گریه و فریاد گذاشت و یک لایه از پوست سینه او تاول زد .
گیاه شناس انگلیسى را مى شناسم که ضماد سیر را یک شب روى زگیل خود قرار داد و روز بعد دچار سوختگى درجه سه گردید . در حالى که بافت هاى اطراف زگیل صدمه دیده بودند او هیچ احساس ناراحتى زیر بانداژ را نداشت . در فصل چهاردهم خواهیم دید ضماد سیر را بایستى با احتیاط روى بدن قرار داد، آن هم براى مدت کمتر از بیست دقیقه . گزارش حاکى از این است که پنج نفر بیمار در هنک کنگ پس از این که ته سیر تازه بریده شده را جهت مداواى قارچ ها و دیگر عفونت ها روى کشاله ران ، گردن ، دست و پا و صورت مالیدند دچار تورم در آن قسمت ها شدند. البته ناراحتى آنها به حد مورد ذکر شده قبلى نبود ولى آنقدر بود که براى برطرف کردن ورم به دنبال کمک هاى پزشکى بروند.
موارد منع مصرف (contraindications )
در مورد بعضى از بیمارى ها نبایستى سیر به عنوان دارو مصرف شود . به لیست موارد منع شده مراجعه نمایند .
افرادى که داراى ناراحتى هاى زیرین هستند به هیچ وجه نبایستى مقدار زیاد سیر را براى مدت طولانى استفاده کنند:
1 تورم حاد inflammation acute
2 دیابت شکننده diabets britlle
3 خشک شدن بدن dehydration
4 کمى قند در خون hypoglycemia
5 جراحى قریب الوقوع surgery impeding
6 ناخوابى insomnia
7 اعضاى پیوندى transplant organ
8 نفاط تاول کوفتگى کودکان pemphigus
9 - استفاده از داروهاى رقت خون drugs thinning _ blood of use تورم
در طول تاریخ نویسندگان به هنگام تورم رعایت احتیاط زیاد را در استفاده از سیر لازم دانسته اند .زمانى بیمارى داشتم که به مدت 20 سال از آرتروز رماتوئیدى (225) رنج مى برد، نامبرده داراى گونه افروخته ، دست و پاى گرم و طبعى آتشى بود که با رژیم غذائى روزه کوتاه مدت با سبزیجات و آب درمانى (راه رفتن در آب سرد استخر ) بر ناراحتى خود غلبه کرد . قبل از مراجعه به من در کتاب ها خوانده بود که سیر براى مداواى آرتروز مفید است و به طور سنتى مورد استفاده قرار داد اما او نمى دانست که منظور مصرف داخلى نبوده است . از مشمع و ضماد سیر مى توان براى درمان دردهاى شدید به عنوان ضد تحرکات پوستى استفاده کرد و این امر جریان خون را به ناحیه درد هدایت کرده و ممکن است درد را برطرف کند . خانم مذکور از کپسول هاى پودر سیر حدود یک هفته مصرف نمود، درد آرتروز او به قدرى شدید شد که تصمیم به خوردن داروهاى درد کش گرفت که براى ده سال آن را نخورده بود . زمانى که خوردن سیر را متوقف کرد، درد ظرف یک روز فروکش کرد و به حالت قبل از بحران برگشت .
کمى قند خون دیابت شکننده (226)
سیر موجب کمى قند خون مى شود و بنابراین ممکن است کمک خوبى به سایر روش هاى درمانى براى اکثر دیابت ها باشد . در مورد دیابت شکننده یا تنک بایستى آن را به مقدار معین و تحت نظر پزشک مصرف نمود. چون در این حالت مقدار قند شناور است ( گاهى بالا و گاهى پایین ) . تجویز مقدار زیاد سیر ممکن است قند خون را بى موقع کاهش دهد که عامل ایجاد سکته ناشى از کمى قند در خون ، گردد. در این مورد در فصل پانزدهم بیشتر توضیح داده خواهد شد .
کمى قند خون به معنى کمبود غیر معمول قند در خون است که ممکن است در مراحل اولیه باشد و یا بیمارى هاى دیگرى نیز با آن همراه باشد در افراد با قند کم خون ممکن است آثار ناراحتى هاى عصبى از جمله سر سبکى (227) تپش قلب و گاهى اختلالات روانى و رفتار نامناسب مشاهده شود . اگر تشخیص کمى قند خون در شما داده شده است ، بایستى از خوردن سیر زیاد به خصوص سیر خام خوددارى کرده و در صورت تمایل زیاد حتما تحت نظر پزشک مصرف شود .
تاول ناشى از سیستم ایمنى (228)
این پدیده تقریبا از موارد نادر اختلال در خود ایمنى است که در آن سیستم ایمنى موجب ایجاد زخم در پوست و در مخاط غشایى مى گردد. پزشکان مى دانند که داروهاى حاوى ترکیبات گوگرد همان گوگردى که قدرت زیادى به ترکیبات سیر مى بخشد قادر است تاول فوق الذکر را به وجود بیاورد. بیماران داراى این شرایط بهتر ا: است از خوردن پیاز، سیر، تره فرنگى و دیگر گیاهان این خانواده خوددارى کنند.
رقیق کنندگان خون
همان طور که در فصل نهم دیدیم سیر بالقوه رقیق کننده خون است و حتى اگر به مقدار رژیمى باشد . کسانى که داروهاى رقیق کننده خون مى خورند از جمله بعد از حمله قلبى و سکته مغزى و لخته شدن خون در رگ ها، خوردن سیر به مقدار زیاد منوط به اجازه پزشک معالج است . چون سیر مى تواند عوارض جانبى داروها را تشدید کند . اثر عوارض جانبى داروهاى رقیق کننده خون اکثرا از علل اصلى بیمارى است که افراد را راهى بیمارستان مى کند.
جراحى قریب الوقوع
اگر شما عمل جراحى در پیش دارید لازم است یک هفته قبل از عمل از خوردن سیر خوددارى کنید . سیر رقیق کننده خون بوده و زمان انعقاد خون را به تعویق مى اندازد . مساءله انعقاد خون در جراحى جهت جلوگیرى از خون ریزى در حین جراحى و بعد از آن از اهمیت زیادى برخوردار است .
پیوند عضو
پس از پیوند عضو، معمولا سیستم ایمنى به بافت هاى پیوند شده حمله ور مى شود، درمان دارویى استاندارى بایستى جهت جلوگیرى از حمله فوق الذکر اعمال شود . سلول هاى کشنده طبیعى بدن عامل اصلى برگشت مکانیزم هستند و چنانچه در فصل هشتم دیدیم ، سیر به طور جدى موجب افزایش فعالیت این سلول ها مى گردد. بیماران پیوند عضوى نبایستى بدون نظارت پزشک حتى به مقدار کم سیر بخورند .
احتیاط در مصرف سیر
برخى از اطباء مشهور نکاتى در مورد سیر به شرح زیر عنوان کرده اند:
بقراط حکیم در سال چهارصد قبل از میلاد
پدر طب غربى اخطار کرده است که سیر: باد آور، تولید کننده حرارت در سینه ، سنگینى سر، بدتر کردن و افزایش درد موجود و نیز زیاد کننده ادرار است .
دیوسکرایدز پنجاه سال بعد از میلاد
مؤ لف مشهورترین کتاب گیاه شناسى اعلام خطر کرده است که : سیر مى تواند از طریق خشک کردن بافت ها به دیواره معده صدمه زده و موجب تشنگى مفرط گردد .
پلى نى ، پنجاه سال بعد از میلاد (pliny )
بزرگ طبیعى دان روم اعلام کرده است که سیر مى تواند بینایى چشم را تار کرده ، ایجاد گاز نموده ، به معده صدمه زده و تشنگى مفرطى را موجب شود.
جالینوس ، 200 سال بعد از میلاد
بزرگترین طبیب یونانى روم با امکان ایجاد عوارض جانبى از جمله تحریکات و خشکى اخطار داده و پیشنهاد کرده است که جهت کم کردن تندى سیر بایستى آن را پخت و یا کمى آن را جوشانیده و سپس مصرف نمود.
ابو على سینا هزار سال بعد از میلاد
این پزشک برجسته ایرانى سیر را عامل تولید گرما و خشکى دانسته و فرموده است که سیر خام براى سیستم اکثریت انسان ها بسیار قوى است . او پیشنهاد کرده که سیر را بایستى پخت و یا آن را با شیر میل کرد .
جان جرارد، 1600 سال بعد از میلاد (gerard john )
جرارد بزرگترین کتاب گیاه شناسى را به زبان انگلیسى نوشت . او اخطار کرده است که سیر مى تواند در بعضى افراد گرماى بیش از حد تولید کند . او گفت ایجاد فساد (229) در خون و تیرگى (230) آن از نقش پیچیده سیر است .
نیکولاس کال پپر، سال 1650 بعد از میلاد
کال پپر بر علیه مصرف زیاد سیر اعلام خطر کرده و گفته است که در افراد با طبع گرم و خشک باعث بدتر شدن وضع آنها مى گردد . او به خصوص در مورد خاصیت خشک کنندگى سیر اخطار کرده است و نوشته است مقدار زیاد مصرف داخلى باید با احتیاط انجام شود .
دکتر ویلیام کوک (231)سال 1869 بعد از میلاد
مشار الیه هم مثل پزشکان متخصص قبل از خود اخطار کرد که سیر مى تواند باعث تحریک زیاده از حد، بر افروختگى صورت و سردرد گردد. به هنگام تورم پا و تحریکات شدید نبایستى به مصرف داخلى برسد. هرگز نبایستى براى مدت زیادى خورده شود.
عدم سازگارى : (232)داستان خود من
مبحث دیگرى از اثرات جانبى گیاهان ، ناسازگارى بین انسان و آنها مى باشد. جهت روشن شدن مطلب ، داستانى که براى من پیش آمده بیان مى کنم :
زمانى خواستم توانایى خودم را در خوردن سیر امتحان کنم . چون من داراى طبعى گرم هستم در مورد خوردن سیر بایستى احتیاط نمایم . در حالى که دیگران جهت خوابیدن بیرون از منزل دو عدد پتو لازم دارند من حتى ملافه را هم کنار مى زنم . در یک روز سرد پاییزى که مردم کت هاى خود را آماده پوشیدن مى کنند، من هنوز پیراهن آستین کوتاه مى پوشم . خاطر نشان مى کنم که من آخرین سال هاى چهل سالگى خود را مى گذرانم . کلسترول و ترى گلیسیرید خون من همه ساله در حال بیشتر شدن بود و این در حالى بود که من ورزش معمولى را اعمال مى کردم و از رژیم غذائى سالم استفاده مى کردم . مردان خانواده من در خطر ابتلاى به مشکلات قلبى هستند، من تصمیم گرفتم جهت معالجه کلسترول بالاى خود سیر بخورم و با یک حبه سیر پخته با هر غذاى روزانه و گاهى هم نصف تا یک حبه سیر خام که به ظرف سوپ یا برنج خود اضافه مى کردم شروع شد . زمانى رسید که من پنج حبه سیر خام یا پخته مى خوردم .
ظرف چند روز اثرات تقویتى سیر را احساس کردم (به فصل یازدهم رجوع شود ) و متوجه شدم که مقدارى از مخاط جمع شده خون من صاف شده که به نظر من خیلى خوب بود، بنابراین من مداومت کردم و آثارى از آن پدیدار شد . با وجودى که من آگاهانه آن را اجرا مى کردم در ابتدا این اثرات را به خوردن سیر ارتباط ندادم . اولین چیزى که متوجه شدم ناراحتى روانیم بود که با خشکى بدنم در حین انجام مراقبه (233) و عبادت همراه بود، ناخوابى اندکم کمى بیشتر شد و این امر براى چند هفته دوام یافت و من تا حدى به آن عادت کردم . جهت ملاقات پزشک معالجم پنج روز وقت داشتم که طى این مدت بسیار ناراحت بودم و مشار الیه که متخصص ‍ درمان هاى طبیعى بود دستور کم خوردن سیر را داد و من هم خوردن سیر را کاهش دادم و اکنون مى دانم چه باید کرد و سیر را بسیار دوست دارم .
چند هفته بعد از آن که با کمک متخصص گیاهى ، خشکى دیواره روده من بهبود یافت چند روزى مجددا شروع به خوردن مقدار زیادى سیر نمودم . در همین هنگام شانه ها و دنده هاى من در موقع ورزش صدمه دید و تورم مختصر در بین دنده ها که التهاب عصب بین دنده (234) نامیده مى شود، به وجود آمد . با مصرف چند روز سیر به مقدار زیاد (پنج حبه سیر پخته در طول روز ) عصبانیت من شدیت یافت که خوابیدن ، کار با ماشین تحریر و بلند کردن اشیاء با دست چپ را براى من مختل کرد و همواره درد داشتم و فهمیدم که مشکل از کجا پیدا شده است ، حرارت حاصله از خوردن سیر موجب وخیمتر شدن تورم گردیده بود . به متخصص طب سوزنى مراجعه کردم و او به روش کاسه اندازى به پشت من جهت بیرون کشیدن حرارت و گندیدگى ناحیه متورم با زدن سوزن مرا درمان کرد من هم خوردن سیر را متوقف کردم که ظرف مدت دو روز همه چیز روبراه شد و من عمل سوزن زدن را براى مدت یک هفته ادامه دادم تا ناآرامى و بى خوابى خاصله از خوردن سیر طى این مدت رفع گردد . اکنون من مى توانم روزانه از نصف تا یک حبه سیر را تحمل کنم ولى گاهى به قطع دوره اى کامل آن اقدام مى کنم .
سیستم هاى سنتى
داستان من حاوى درس هایى مى باشد و جهت معرفى ناسازگارى هاى سیر بسیار مفید است .مهمتر از همه این که اکثر آثار وارده بر من هرگز جزو عوارض جانبى سیر محسوب نشدهاست . شخصى سیستم پزشکى غرب را با در نظر گرفتن اکثر گیاهان دارویى نوشتهاست ولى از خونریزى راست روده و التهاب عصب بین دنده اى کهعامل آن سیر باشد چیزى بیان نشده است . هر کسى آموزش هاى سنتىمثل روش چینى ها و ایورودیک و یا طب یونانى را فرا گیرد، بلافاصله طبق روش هاىمعمول سیستم خود آنها را ناشى از حرارت تشخیص مى دهد و جهت رفع حرارت یک روشمتمایل به رژیم غذائى سرد و مرطوب را توصیه مى کند . (جهت آگاهى بیشتر از اینسیستم ها به فصول دوم ، سوم و چهارم مراجعه نمایید ) . فردى با مزاج سرد هرگز اینمشکلات را نخواهد داشت ، تجویز مقدار زیادى سیر براى آنها مفید خواهد بود . در زیرکسانى را که عدم سازگارى با مصرف سیر دارند معرفى مى کنم . اگر شما گرفتارازدواج ناسازگار بوده اید و کسى را که به آن دچار است مى شناسید آن وقت متوجهناراحتى بالقوه اى که در اینجا وجود دارد مى شوید کمبود یین به روش چینى (yindeficient chinese )
.
متخصصان درمان هاى سنتى چینى گفته اند سیر براى بیمارانى که علائم بیمارى کمبود یین دارند منع مصرف دارد . افراد در این شرایط احساس ‍ ضعف و شعله ور شدن دارند و ممکن است داراى ظاهرى نحیف ، سرگیجه ، لکه در جلوى چشم ، رگ بسیار نازک مثل نخ ، علائم حرارت و تشنگى و خشکى بدن ، عرق ریزى شبانه ، بى خوابى و بى قرارى ، دست و پاى داغ ، صورت بر افروخته و ضربان تند قلب باشند . این علائم ممکن است با بیمارى هاى خاصى همراه باشد . زمانى که چند تا از علائم به عنوان الگو ظاهر شد ، خوردن سیر وضع را بدتر مى کند . افراد دیگر با داشتن حرارت از جمله دست و پاى داغ ، صورت برافروخته ، ضربان تند، تنفر از حرارت ، خواستار غذا و نوشیدنى خنک ، ممکن است تحمل خوردن سیر به مقدار کم را داشته باشند .جهت اطلاع بیشتر از پزشکى چینى به فصل دوم مراجعه کنید.

    



 آیورودا و نوع پیتا (type pitta and ayurveda )
در مورد آیورودا یعنى طب سنتى هندى در فصل سوم بحث شد . در این سیستم تجویز خوردن سیر براى افراد با طبع پیتا منع شده است به خصوص زمانى که عدم تعادل پیتا وجود دارد پیتا در آیورودا مانند حرارت در طب چینى است اما خیلى با آن یکسان نیست . افراد با طبع پیتا داراى بشره قرمز، لثه هایى که به آسانى دچار خونریزى مى شوند، ادرار زرد تیره رنگ ، اسهال با احساس سوزش ، ظاهر بحث انگیز و نبض محکم که مانند سیم احساس مى شود، مى باشند . این گروه بایستى غذاهاى سرد و مرطوب میل کنند و از خوردن ادویه تند مثل سیر پرهیز کنند.
طبایع چهارگانه (humors four the )
سیستم چهارگانه یونان ، عرب و ایران بیماران را به چهار طبقه عمومى زیرین طبقه بندى کرده است . ( که در این مورد در فصل چهارم بحث شد ) طبع بلغمى سرد و مرطوب ، طبع دموى یا خونى گرم و مرطوب ، طبع صفراوى گرم و خشک و بالاخره طبع سودایى سرد و خشک .
دو گروه آخر داغ خشک و سرد خشک از خوردن سیر منع شده اند آموزش ‍ بسیار آسان مى باشد که علائم آن ، خشکى دهان ، عطش ، خشکى غشاء مخاطى ، کم ادرارى و از این قبیل مى باشد . ( جهت دریافت تصویر واقعى به فصل چهارم داستان زنى که با اختلالات روانى سیر مصرف مى کرد و وضع بدى پیدا کرد مراجعه کنید ) .
سیر و امور معنوى (pursuits spiritual and garlic )
با وجودى که سیر در عقب راندن شیاطین و پلیدان شهرت جهانى دارد از دیدگاه بعضى محافل مذهبى ، به خصوص از نظر انواع خانقاه ممنوع مى باشد . طبق شعارى که در تبت رایج است اگر کسى که سیر به همراه خود دارد حتى اگر قرار باشد ساختمان خانقاهى که در آتش مى سوزد را نجات دهد، نبایستى وارد دیر شود . خوردن سیر در بین معالجین روحانى ذن در ژاپن و راهب هاى هندو منع شده است . طبقات روحانى مذهب هندو و راهب هاى مذهب jain نیز از خوردن سیر امتناع مى کنند.
علت این امر دو چیز است ، نخست این که راهب ها روزانه چندین ساعت جهت تمرینات و مراقبه که دورى از دنیا را طلب مى کنند بایستى در یک جا بنشینند . سیر در عین این که فکر را زمین گیر مى کند جسم را به تحرک وا مى دارد که رهبانان را براى جدایى از دنیا و ثابت نشستن دچار مشکل مى کند . در ثانى راهبان و راهبه ها در این سنین مجرد هستند و چون سیر گرمازا و محرک امور جنسى است ، براى آنها بیش از حد تحریک کننده است . اگر شما در حال مراقبه و تفکر بوده و یا مجرد و بدون همسر هستید، بایستى سعى کنید خوردن سیر و پیاز را به ویژه با گوشت از رژیم غذائى خود حذف کنید و خواهید دید که زندگى برایتان راحت تر خواهد شد .
اگر کسى تحمل خوردن سیر را ندارد چه کارى باید بکند؟
چنانچه شما تحمل خوردن سیر را ندارید ولى به دلیل بهره مندى از خاصیت آن علاقه مند به خوردن سیر هستید ماءیوس نباشید چون راه هایى براى این مشکل وجود دارد:
1 فقط مقدار کمى میل کنید . یک دوم حبه سیر در روز منافع سلامت بخش دراز مدت شما را تاءمین مى کند. اگر از سایر اشکال تجارى آن استفاده مى کنید و آنها هم با مزاج شما سازگارى ندارند. مقدار مصرفش را کاهش ‍ دهید.
2 سیر خام را با آب هویج ، شیر و یا عسل صرف کنید، اینها باعث کم شدن عوامل تحریک معده مى شوند .
3 آب سیر میل کنید، ابتدا با یک حبه شروع کنید، آن را بریده و هنگام خواب در آب گرم قرار داده و صبح آب آن را بنوشید ( نه سیر بریده شده را ) سپس تعداد را به تدریج به دو و سه و چهار افزایش دهید .
4 شربت سیر با اتانل یا سرکه میل کنید ( براى تهیه آن به فصل چهاردهم مراجعه کنید.)
5 به جاى خوردن سیر خام از سیر پخته استفاده کنید . در یک تحقیق آزمایشگاهى معلوم شد که سیر خاصیت رقیق کردن خون خود را حتى پس ‍ از پخته شدن حفظ مى کند .
6 براى سرماخوردگى و آنفولانزا از بخور سیر و تنفس ، پاشوره سیر، ضماد روى پا، مشمع روى سینه و مالیدن ترشى سیر روى پوست استفاده کنید راهنمایى این مطلب نیز در فصل چهاردهم مى باشد .
7 سیر را در بعضى از مواقع بخورید . عده اى پس از خوردن سیر براى مدتى احساس حرارت مى کنند .در فواصلى آن را قطع کنید، مثلا به مدت سه روز سیر بخورید بعد قطع کنید . یا زمانى که یکى از اعضاء خانواده و یا همکاران شما سرماخوردگى و یا آنفولانزا دارند بخورید. این عمل اثرات تقویتى در بردارد اما قادر نخواهد بود که بیمارى قلب و عروق جدى شما را درمان بخشد.
8 کیولیک (235) که از عصاره سیر مانده و در ژاپن تهیه شده است و تمام خاصیت گرمایى آن زدوده شده است میل کنید . کیولیک فاقد بعضى از ترکیبات مفید و سیر مى باشد . ولى آزمایش هاى چندى منافع عمومى آن را تاءیید کرده اند و به عنوان آنتى بیوتیک همانند سایر اشکال سیر نمى باشد . خاصیت تقویت کننده آن حفظ شده و کمتر از سایر اشکال سیر محرک مى باشد . آمار به دست آمده از دو آزمایش زیر که در ژاپن انجام شده نشان مى دهد که عوارض جانبى کیولیک حتى بعد از ماه ها مصرف روزانه بسیار کم مى باشد .
عوارض جانبى کیولیک سیر
آزمایش شماره 1 تعداد 130 نفر بیمار (براى چهار هفته ) (236)
شرح شدید (237) متوسط خفیف جمع
ناراحتى معده 21 9 12 3
اسهال 1 2 3
تهوع 1 1 2
ناخوابى 1 1
احساس داغى 1 1
آزمایش شماره 2 تعداد 1050 نفر بیمار (از چهار تا هشت هفته ) (238)
ناراحتى دستگاه گوارشى (239) 72 مورد 7
تهوع 28 مورد 7/2
اسهال 14 مورد 4/1
بادگلو (240) 6 مورد 6/0
بوى سیر (breath garlic )
در کاخ لویى چهاردهم فرانسه ( شاه خورشید) سر آشپز سلطنتى عملى غیر عادى از خود بروز مى داد، جریان از این قرار بود که پس از آماده کردن سالاد براى شاه ، سر آشپز یک حبه سیر را در دهان جویده سپس روى سالاد مى دمید، این عمل بوى سیر را به سالاد مى داد بدون این که شاه از مشاهده سیر در سالادش ناراحت شود .
این داستان نشانگر نفرت اجتماعى از بوى سیر در سر تاسر جهان است ، تابویى (241) که تنها به کشورهاى اروپایى مربوط نمى شود . در ممالک اسلامى حضور در نماز جمعه با بوى تند سیر در دهان را نشانه اخلاق غیر پسندیده مى دانند. در چین جنوبى مردم با نظر تحقیر به خورندگان سیر در چین شمالى مى نگرند و این در حالى است که معالجین در تمام این فرهنگ ها آن را یک داروى تقویتى مفید به حساب مى آورند . به طور یقین سر آشپز فرانسوى از منافع کامل حفاظتى سیر بر علیه تمام اثرات مضر چاشنى ها غنى که همه روزه تهیه مى کرد و بدون شک از آنها مى خورد بهره مند بود سیر یکى از مواد اصلى رژیم غذائى در طب یونانى و مسلمین مى باشد . آلبرت . ال . لونگ (242) نویسنده کتاب درمان با گیاهان چینى ، مى گوید در زمان کودکى به عنوان شوخى گفته مى شد که از بوى سیر ساکنان چین شمالى حتى از فرسنگ ها فاصله ممکن بود آنان را تشخیص ‍ داد . او و دوستانش بر مقاومت شمالى ها علیه سرماخوردگى حسرت مى برند.
علل
بوى تند سیر از چند مسیر به مشام مى رسد. وقتى که سیر خورده مى شود به خصوص سیر خام ، بوى آن در دهان باقى مى ماند، مقدارى هم از معده همراه بادگلو خارج مى شود، به هر حال پس از مدتى ترکیبات سیر در جریان خون قرار مى گیرد و در تمام سلول هاى بدن پراکنده مى شود. در این مرحله مقدارى از طریق ریه ها و مقدارى از طریق مجارى تعرقى دفع مى شود. این روش سرایت بوى سیر کسانى است که به طور معمول سیر مى خورند .
به خاطر داشته باشید که این مواد، آنتى بیوتیک ، محرک سیستم ایمنى و در جریان خون به عنوان محافظ به حساب مى آیند. این بوى عمومى سیر نشانگر این است که ریه ها و برونش ها (243) بر علیه عفونت ها محافظت مى شوند . سلول هاى کبد بر علیه آسیب هاى سمى حفظ مى شوند، ناراحتى هاى قلب و عروق به تاءخیر (244) مى افتد و بالاخره تمام سلول ها در مقابل سرطان حفاظت مى شوند .
در زیر چند پیشنهاد براى مبارزه با بوى سیر درج مى شود:
1 سعى کنید که به آن عادت کنید، این پیشنهاد اول من است . به همسر و اعضاء خانواده سیر بخورانید و از مزایاى سلامتى آن به طور کامل بهره مند شوید .
2 به جاى خوردن سیر خام ، آن را پخته و میل کنید که معمولا بوى تند آن کم مى شود .
3 روى آن را بپوشانید؛ جویدن سبزى جعفرى با سیر یک سرپوش سنتى مى باشد، گیاه رز، (245) دانه بو داده قهوه ، دانه جعفرى و یا دانه هل نیز کار ساز هستند . ضمنا در صورت تمایل مى توانید از قرض ضد بوى مزمزه با طعم دارچین و نعنا استفاده کنید . (246)
4 آن را در کپسول ریخته و میل کنید که در دهان بویى باقى نمى ماند. کپسول پودر سیر بیشتر از کپسول روغنى آن بو دار مى باشد ولى داراى منافع طبى بیشترى مى باشد .
5 کیولیک سیر بخورید . این محصول فاقد خیلى از ترکیبات گوگردى که بوى سیر از آنها است ، مى باشد . این ماده بعضى از خواص از جمله ، جریان خون ، خاصیت ضد سرطان ، اثر تقویتى سیر را حفظ مى کند ولى خاصیت آنتى بیوتیکى آن از بین مى رود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد