دانلود دعا از نوحه با صدا مداحی جدید مولودی روایت حکایت داستان حدیث ۹۰

دانلود جدیدترین نوحه مداحی ها مراثی روضه دعاهای زیبا با معنی احادیث حکایات روایات کمیل معراج بوی سیب ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ کریمی قطری ذاکر

دانلود دعا از نوحه با صدا مداحی جدید مولودی روایت حکایت داستان حدیث ۹۰

دانلود جدیدترین نوحه مداحی ها مراثی روضه دعاهای زیبا با معنی احادیث حکایات روایات کمیل معراج بوی سیب ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ کریمی قطری ذاکر

سیر و بیمارى ها - مقاله درمورد سیر


در ادامه مطلب

فصل چهاردهم : سیر و بیمارى ها:
در این فصل اشکال مختلف دارویى سیر، شامل محصولات تجارى را براى شما توضیح داده و طرز استفاده از آنها را براى درمان هاى جزئى به شما آموزش مى دهم . موارد مصرف آنها را در مقابل اکثر بیمارى هاى خطرناک بیان مى کنم . بنابرانى در صورت داشتن چنین وضعى زیاد با دکتر معالج کارى نداشته باشید .
اشکال مختلف سیر
در این فصل طریقه تهیه و مصرف اشکال مختلف سیر را که مؤ ثرترین آنها جهت درمان بیمارى هاى حاد از جمله : سرماخوردگى ، آنفولانزا، عفونت ها
و آسم سیر تازه است و ترکیب تهیه شده توسط خود شما که عبارت از سیرى که در طول شب در اتانل مانده و نیز چاى سیر مى باشند و همچنین محصولات متنوع تجارى موجود در مغازه ها را تشریح مى کنم . چنانچه شما نسبت به سیر حساس بوده ( به فصل سیزدهم عوارض جانبى مراجعه کنید) و نیاز به خوردن سیر را براى مدتى طولانى دارید بعضى از این محصولات ممکن است براى حال شما مناسب باشند . ابتدا، بعضى از مواردى را که بیانگر محصول مناسب سیر براى وضعیت شما است ، مورد بحث قرار مى دهم .
محصول آنتى بیوتیکى
چنانچه قصد درمان سرماخوردگى ، آنفولانزا، برونشیت ، عفونت واژن ، اسهال ، زخم معده و دیگر بیمارى هاى عفونى را دارید فرم سیرى که مصرف مى کنید بایستى خاصیت آنتى بیوتیکى داشته باشد چرا که همه اشکال آن داراى این خاصیت نیستند . چنانچه در فصل دوازدهم دیدیم ، مهمترین فاکتور آنتى بیوتیکى سیر، آلى سین است . به مجرد بریدن و یا خرد کردن سیر آلى سین به وجود مى آید ولى خیلى زود به محصولات ثانوى گوگرد تبدیل مى شود، این ترکیبات خاصیت طبى دارند ولى اکثرا آنتى بیوتیک نیستند.
بعضى از محصولات پودرى سیر آلى سین موجود خود را حفظ مى کنند و تصور بر این است که خاصیت آنتى بیوتیک را دارا مى باشند اما هیچکدام نمى توانند با دارویى که خود شما از طریق سیر تازه و به طور اقتصادى تهیه مى کنید، مقایسه شوند، روغن سیر و محصولات تهیه شده قبلى داراى آلى سین نمى باشند . یک نوع روغن سیر که از خیساندن بریده هاى سیر در یک روغن دیگر مثلا روغن سویا به دست مى آید داراى مقدار قابل ملاحظه اى اجوئن ( که ممکن است خاصیت آنتى بیوتیکى داشته باشد ) مى باشد، مقدار آن در روغن ها به قدرى کم است که ممکن است شما نیاز به نوشیدن یک بطرى از آن داشته باشید .
تحریک (247)
سیر مى تواند تحریکات شدید روى بعضى از افراد باقى بگذارد، پوست افراد حساس از برخورد با سیر تاول مى زند . افراد با طبع گرم و خشک تحمل خوردن سیر را به خصوص در دراز مدت ندارند. بنابراین اهمیت نشریه اى که به شما نشان دهد کدام یک از ترکیبات سیر را مصرف کنید لازم است . ممکن است جهت کاهش کلسترول شما اقدام به خوردن سیر نمایید، ولى شما نمى توانید بیش از چند روز آن را مصرف کنید، در این مورد، شما مى توانید از محصولى که فاقد آلى سین است استفاده کنید. جهت یافتن نمونه ها به جدول شماره 1 14 رجوع کنید ملایم ترین اشکال ، کیولیک سیر است که در ژاپن تولید مى شود . محصولى عارى از آلى سین که مقدارى از مواد کاهش دهنده کلسترول ، ضد سرطان ، ضد مسمومیت و تقویتى خود را دارا مى باشد اما معمولا اثر دارویى کمترى از اشکال حاوى آلى سین و محصولات به دست آمده از آن را دارد .
توان دارویى (strenght medicinal )
در کلیه آزمایش ها معلوم شد که سیر داراى منافع قلبى و خواص ضد سرطانى است و این شامل اشکال تازه ، پخته ، روغن اکثر مارک هاى تجارى و حتى پودر سیر خشک شده مى باشد . سیر در دزهاى گسترده تجویز مى شود بنابراین دز مشکل آفرین نیست . براى پودر سیر تجارى و محصولات روغنى ، مقدار تجویز شده خیلى متغیر است . در یک آزمایش ‍ عیار سنجى به عمل آمده در ایالات متحده مقدار آلى سین یک نوع پودر یک چهارم پودر دیگر بود .
روغن هاى سیر با هم تفاوت دارند، ممکن است از یک ترکیب در یکى بیست برابر محصول دوم باشد، به عبارت دیگر بیست دز محصول دوم برابر یک دز از محصول اول باشد . منظور من از این بحث این نیست که شما از کدام مارک استفاده کنید بلکه هدف این است که حتى المقدور از محصولى که خودتان تهیه کرده اید بهره جویید، به هر تقدیر اگر مایلید که از مارک هاى تجارتى خریدارى کنید، توصیه مى شود که از مارک هاى کواى (248) و یا کولیک انتخاب کنید چون محصولات آنها کلا در آزمایش هاى دارویى و دیگر تحقیقات از لحاظ کیفیت درمانى و فعالیت ترکیبى مورد بررسى قرار گرفته اند . محصولات تجارى با توان کمتر، پودرها و روغن هاى ارزان هستند. با توجه به این که خود حبه هاى سیر از لحاظ محتویات با هم تفاوت دارند که بستگى به محل و چگونگى تولید آنها دارد ، به طور یقین محتویات آنها با هم متفاوت است .
اشکال ترکیبات و خواص
آلى سین و ترکیبات مربوط سولفیدها و ترکیبات مربوط اجوئن و دى تئین غیره
کلیه اشکال سیر داراى خواص محرک سیستم ایمنى ، ضد سرطان ، و ضد سموم ، ضد کلسترول و رقیق کننده خون مى باشند .
آنتى بیوتیک ، رقیق و کم کننده قند خون آنتى اکسیدان و کم کننده قند خون آنتى بیوتیک ، رقیق کننده قدرتمند خون آنتى اکسیدان
سیر تازه و بریده شده * *
سیر پخته شده * *
افشره سیر تازه * *
افشره 3 تا 24 ساعت مانده * * *
افشره بین از دو روزمانده * *
دم کرده سیر * * *
سیر جوشانده * *
مخلوط اتانل و سیر 3 تا 18 ساعت مانده * * *
اتانل سیر زیاد مانده * *
روغن تازه آغشته سیر * * * *
روغن مقدار * *
آغشته سیر نوع تجارى کمى
روغن سیر تقطیر شده اغلب مارک هاى تجارى * *
پودر سیر * مقدار کمى *
کیولیک *
محصولات تجارى
اطلاعات غلطى در مورد محصولات سیر توسط گروه هاى رقیب براى به دست آوردن بازار پر منفعت سیر در ایالات متحده ، پخش گردیده است ، سعى مى کنم که بعدا در مورد نتیجه این سوء تفاهم توضیح دهم . ابتدا اجازه مى خواهم که به اتفاق نظرى به انواع و اشکال تجارى سیر موجود در بازار بیندازیم .
کپسولکنترل کننده بوى سیر در دهان
کلیه پودرهاى کپسول شده تا حدى بوى سیر را از دست مى دهند . بوى سیر از منابع سه گانه زیر متصاعد مى شود:
1 از ذرات سیر باقیمانده در دهان پس از خوردن آن . 2 گاز متصاعده معده . 3 بویى که از پوست بدن و تنفس به مشام مى رسد . بلعیدن کپسول حاوى پودر سیر طبیعتا مساءله بوى دهان را که احتمالا بیش از همه آزار دهنده است منتفى مى کند . در ضمن بعضى از کپسول ها داراى لعاب داخلى هستند به این معنى که از هضم شدن کپسول در معده جلوگیرى مى کند و در مرحله بعدى یعنى در روده حل مى شود که از پخش شدن بوى سیر در معده ممانعت مى کند. به هر تقدیر جلوگیرى از خروج بوى سیر از پوست بدن و ریه ها که نشانه مؤ ثر بودن آنست امکان پذیر نمى باشد . چنانچه این بو از بین برود به معنى این است که خیلى از منافع و خواص ‍ دیگر آن نابود شده است . مثل این است که یا شما به مقدار کافى سیر نخورده اید و یا محصول مصرف شده فاقد عامل مؤ ثره بوده است .
آلى سین موجود در کپسول
آلى ئین سیر بریده و خرد شده در حرارت اتاق و وجود رطوبت بسیار ناپایدار است . چون با آلى ناز موجود ترکیب شده آلى سین تولید مى شود. آلى سین هم ناپایدار بوده و ظرف یکى دو روز مى شکند . لذا شرکت ها راه هایى جهت حفظ این عامل پر ارزش یافته و آن را به صورت کپسول سیر عرضه مى کنند.
1 سیر خشک :
خشک کردن سیر راهى است جهت خنثى کردن کردن آلى ناز . پس از له کردن سیر آلى ئین موجود در سیر کوبیده شده به صورت پودر و خشک در مى آید .سپس آلى ناز به آن افزوده مى شود، اما تا رسیدن کپسول به محل مرطوب یعنى دستگاه گوارش به آلى سین تبدیل نمى شود . آلى سین بعدا مستقیما در روده تشکیل مى شود، هیچکس نمى داند که چه مقدار آلى سین در روده رها مى شود، اما قدر مسلم به اندازه اى که اثر آنتى بیوتیک در روده داشته باشد، وجود ندارد .
2 پودر سیر بریده شده :
با این روش به جاى له کردن سیر آن را برش مى دهند. فقط در سطح برش ها آلى سین تشکیل مى شود و سپس مى شکند ولى در داخل برشها نمى شکند. قطعات بریده شده را در هواى خنک ، خشک و پودر نموده و داخل کپسول مى کنند . قطعات نازک تر مرحله خشک شدن را تسریع مى نمایند و در مقایسه با له کردن سیر آلى سین موجود پایدار مانده تا به روده برسد. این فرم را مى توان جهت قدرت رهایى آلى سین استاندارد کرد اما مثل حالت قبل هیچکس به طور دقیق نمى داند که چه مقدار از آن وارد روده مى شود و آیا آن مقدار جهت دفع عفونت کفایت مى کند یا نه ؟
3 آلى سین ثابت شده :
روش دیگر ثابت شدن آلى سین این است که سیر له شده را فورا خشک مى کنند و بدین ترتیب نیمى از آلى سین در مرحله اولیه به طریق خاصى ثابت مى گردد. آلى سین در دستگاه گوارش بدون نیاز به عکس العمل آلى ناز در روده رها مى شود . این فرم را نیز به جهت داشتن آلى سین مى توان استاندارد کرد ولى این محصول هم نمى تواند به عنوان آنتى بیوتیک کارآیى داشته باشد .
روغن ها
دو نوع روغن سیر در ایالات متحده در دسترس مى باشد، یکى در کپسول و دیگرى در پوشش ژلاتینى (249) و روغن ها فاقد آلى سین هستند اما از لحاظ ترکیبات گوگردى حاصله غنى بوده و داراى خواص زیادى در نوع خود مى باشند .
روغن تقطیر شده :
این روغن از عبور بخار از میان سیر له شده زیاد به دست مى آید . گرماى بخار باعث تبدیل آلى سین سیر به محصولات جانبى حاوى گوگرد مى شود که خیلى فرار بوده و با بخار انتقال مى یابد و سپس آن را از بخار فشرده جدا کرده با روغن سبزیجات مخلوط مى کنند و در کپسول قرار مى دهند. این نوع روغن فاقد آلى سین بوده و اثر آنتى بیوتیکى ندارد گرچه قادر است مقاومت بدن را در مقابل عفونت ها و امراض زیاد کند .
روغن آغشته به سیر:
این محصول از خیسانیدن سیر له شده و یا بریده شده در روغن هاى گیاهى از جمله روغن سیر به دست مى آید و همانند دیگر روغن ها، آلى سین تغییر پیدا مى کند اما در این حالت به جاى سولفید با بوى تند روغن سیر، تشکیل گروهى از ترکیبات از جمله اجوئن و دى تئین مى دهد. اجوئن خیلى از خواص آلى سین به اضافه خاصیت آنتى بیوتیکى را دارا مى باشد . اجوئن و دى تئین در عین اینکه از قوى ترین ترکیبات شناخته شده سیر جهت رقت خون هستند از ضعیف ترین فرآورده هاى تجارى سیر به حساب مى آیندن اما ممکن است براى بیمارانى که سکته مغزى و یا قلبى داشته و مایلند که خونشان رقیق شود، از بهترین باشند . به علت توان اجوئن در کاهش فشار خون به هنگام خوردن داروى رقت خون ، به جهت خوردن سیر و ترکیبات آن بایستى احتیاط لازم مبذول گردد.
کیولیک (kyolic )
کیولیک ترکیب بدون بوى سیر و تهیه شده در ژاپن و فاقد آلى سین ، سولفید، اجوئن یا دى تئین بوده ولى دیگر ترکیبات را دارا مى باشد که این امر هم مى تواند خوب باشد و هم بد. به این معنى که کیولیک احتمالا به عنوان آنتى بیوتیک در روده و سایر عفونت ها مؤ ثر نمى باشد و مصرف طولانى آن براى کاهش کلسترول خون و جلوگیرى از سرطان چندان مزاحمتى ایجاد نمى کند . مطالعات و تحقیقات زیادى نشان داده اند که کیولیک جهت تقویت ، کاهش کلسترول و ضد سرطان ، داروى خوبى است . براى مثال پزشک فلوریدایى دکتر طریق عبدالله به داوطلبان سالم روزانه شش کپسول کیولیک داد و سپس خون آنها را جهت فعالیت سیستم ایمنى آزمایش نمود . سلول هاى کشنده طبیعى خون ، عضو اصلى سیستم ایمنى در لوله آزمایش حدود دو برابر از سلول هاى سرطانى افرادى که کیولیک نخورده بودند را کشتند. ولى من هنوز سیر خام ، پخته و یا محصولى که در منزل تهیه شده را ترجیح مى دهم ، اما اگر شما تحمل خوردن سیر را ندارید و به علتى نیازمند کم کردن کلسترول خون هستید کیولیک از بهترین است .
آگهى هاى تبلیغاتى در جنگ سیر
(propaganda wars garlic the debunking )
شرکت هاى فروشنده فرآورده هاى سیر سالیانه مبالغ گزافى را براى مشارکت در بازار یکصد میلیون دلارى سیر ایالات متحده صرف مى کنند. این تلاش ها شامل پرداخت هزینه آزمایش هاى علمى و استفاده از نتایج آن جهت برترى بر سایر محصولات مى باشد . اطلاعات غیر علمى (250) زیادى در مورد سیر به مجلات و کتاب ها راه یافته است . به خاطر داشته باشید که هر ترکیبى از سیر و سیر داغ تهیه شده در منزل داراى منافعى جهت قلب و عروق بوده و داراى خاصیت ضد سرطانى است . در زیر پاره اى از ادعاهاى فروشندگان و حقایق نهفته در آنها درج مى گردد.
سیر ما فاقد بو مى باشد
بوى سیر نخست از باقیمانده خرده هاى سیر در دهان و سپس از معده و بالاخره از ترکیبات گوگردى خارج شده از پوست بدن و ریه به مشام مى رسد . کلیه کپسول ها مرحله اول یعنى بوى بد دهان را فاقد هستند . آنها که لعاب دارند در معده هم ایجاد بو نمى کنند. کلیه محصولات حاوى گوگرد و آلى سین . (طبق جدول شماره 1 14 ) حتى اگر به اندازه دارویى مصرف شوند از طرق ریه و پوست بدن ایجاد بو مى کنند.
آلى سین ناپایدار است
بعضى از شرکت ها رقباى خود را که مدعى وجود آلى سین در محصولاتشان هستند نفى کرده و مى گویند آلى سین به قدرى ناپایدار است که نمى توان آن را در کپسول جاى داد. آلى سین حتما در گرماى اتاق و با وجود رطوبت بسیار ناپایدار است . به هر تقدیر بعضى از محصولات داراى آلى سین خشک شده و تثبیت شده و یا به عبارت بهتر اکثرا حاوى آلى سین بالقوهخ مى باشند، یعنى داراى آلى ئین و آلى ناز تثبیت شده بوده که در دستگاه گوارش به آلى سین تبدیل مى شوند . با قبول این حقیقت کخه مقدار آلى سین حاصله از این طریق قابل پیش بینى نیست ، اما در بروشور بعضى از شرکت ها مدعى این هستند که آلى سین وجود دارد .
محصولات آنها فاقد آلى سین یا سولفید مى باشد
یک شرکت با کمال رشادت نمایش مى دهد که محصولات شرکت دیگر فاقد آلى سین و هر نوع محصول تغییر یافته آن است و مدعى بى ارزش ‍ بودن محصولات آن شرکت مى شود، در حالى که مؤ ثر بودن آن محصول در آزمایش هاى بالینى و تحقیقات دیگر به اثبات رسیده است .
آلى سین سمى است
شرکتى که محصول فاقد آلى سین تولید مى کند اظهار مى کند که آلى سین سمى است . ممکن است این ادعا در مورد آلى سین تنها و یا سیر غنى شده از آلى سین که توسط لوله به معده موش هاى آزمایشگاهى وارد مى کنند، درست باشد ولى آلى سین محصولات تجارى توانایى مسموم کردن را ندارد . در بعضى از قسمت هاى جهان ، مردم روزانه یک کومه سیر و حتى بیشتر از آن را مى خورند و هیچگونه آثار بیمارى در آنها دیده نمى شود. آلى سین ممکن است براى بعضى از مردم تحریک کننده باشد که در آن صورت براى آنها محصولات فاقد آلى سین تجویز مى شود .
محصول را خودتان بسازید
بهترین محصولات از نظر قدرت ، کیفیت و هزینه آنهایى هستند که خود شما آن را مى سازید . اگر خود شما نوع محصول را تهیه کنید هر گونه تردیدى در مورد قدرت سیر از میان مى رود و شما مى توانید محصول مؤ ثرترى از آنچه در بازار است فراهم کنید. قبل از استفاده هر گونه محصول خانگى با مراجعه به فصل سیزدهم از عوارض جانبى آن مطلع شوید.
آلى سین محصولات خانگى
همان طور که دیدیم بریدن سیر یک واکنش بیوشیمى را پدید مى آورد که موجب حصول آلى سین مى شود و به سیر بریده شده بوى تند و طعم گزنده مى دهد و داراى خاصیت آنتى بیوتیکى مى باشد . پس از گذشت بیست و چهار ساعت در حرارت اتاق ، آلى سین شروع به تشکیل تعدادى از ترکیبات مى کند که همه آنها نیز داراى خاصیت دارویى هستند . پس از یکى دو روز، تمام آلى سین تبدیل به محصولات جنبى مى شود. یعنى با تهیه فرم مورد نظرتان شما مى توانید از خراب شدن محصول با گرماى مخرب که ممکن است طى مراحل تهیه تجارى وارد شود طبق روشهاى جلوگیرى کنید .
1 سیر را له کرده با مایعى مخلوط و بلافاصله آن را مصرف کنید و از آلى سین زیاد آن بهره ببرید.
2 سیر له شده را در آب ، سرکه و یا اتانل قرار داده پس از سه تا شش ‍ ساعت سوپى را که حاوى بسیارى از ترکیبات سیر، از جمله آلى سین زیاد است خواهید داشت . در بعضى از دستورات خواهید دید که من مدت خیساندن آن را از سه ساعت تا تمام شب ذکر کرده ام .
3 اگر خیسانده مرحله قبل را براى دو یا سه روز به همان حال بگذارید، تمام آلى سین و خیلى از اثرات محرک آن حذف ولى بسیارى از خواص ‍ محرک سیر بدون حرارت زیادى که روغن هاى تجارى با آن به دست مى آید حفظ و محصول مشابه آن تولید مى شود. محصول سه روز مانده هم تازه تر و هم توانمندتر از محصول مشابه در مغازه مى باشد .
4 سیر له شده را در روغن خیسانده ترکیبى از آن را که در سیر تازه و یا اکثر محصولات تجارى وجود ندارد به دست آورید .
5 تهیه پودر با خشکانیدن برش هاى سیر با درجه حرارت کم ، شما را از داشتن آلى سین زیاد مطمئن مى کند . این پودر خانگى را مى توانید در کپسول هاى ژلاتینى و به صورت حلب عسلى نگهدارى کنید .
مشمع سینه
تعداد 5 تا 8 حبه سیر را له کرده روى پارچه نازکى بمالید و از طرف پارچه روى سینه قرار دهید و روى آن را با پارچه ضخیم ترى بپوشانید و کیسه آب گرمى روى آن گذاشته و آن را با پتو محفوظ کنید . این درمان سنتى سرماخورگى و برونشیت و سینه پهلو مى باشد . توجه داشته باشید که حداکثر تا بیست دقیقه ادامه یابد و گرنه ایجاد سوختگى مى نماید، چون بعضى از پوست ها بسیار حساس هستند .
ماساژ سینه
چند حبه سیر را از کومه جدا کرده آنها را برش داده و با یک پیاز کامل مخلوط کنید و آن را در یک پارچه پنیر سازى بپیچید، پارچه پنیر رطوبت را در روغن حفظ مى کند . مخلوط به دست آمده را با پارچه مربوطه روى سینه بمالید.
کمپرس (سرد )
سه حبه سیر را با یک لیتر آب مخلوط کرده و پارچه را در آن فرو برده و روى ناحیه آسیب دیده قرار دهید و تا زمانى که پارچه از حرارت بدن گرم شود آن را نگهدارید (معمولا پانزده دقیقه ) و در صورت تمایل این کار را تکرار کنید، این عمل درمان خوبى براى آفتاب زدگى است . شما مى توانید یک کمپرس سرد با سرکه به ترتیب زیر درست کنید . براى کمپرس مختصر یک گلوله پنبه در روغن یا سرکه سیر فرو بوده و با نوار یا چسب روى محل آسیب دیده قرار دهید.
کمپرس (گرم )
کمپرس ، حاوى خیلى از خواص ضماد مى باشد ولى خاصیت تحریکى آن کمتر است . آب موجود در کمپرس قادر است به جایى رسوخ کند که ضماد چنین توانایى را ندارد، از جمله در بین انگشتان و یا منافذى که عفونت انگل ها در آنجا وجود دارد .
سه تا شش حبه سیر را با نیم لیتر آب گرم آمیخته و آن را در آب در حال جوش وارد کرده و حرارت را قطع کنید و چند دقیقه صبر کنید تا حرارت آن به حدى برسد که بتوان آن را لمس کرد. پارچه اى را در آن خیسانده و مستقیما آن را در محل مورد نظر قرار دهید. سپس جهت گرم و مرطوب بودن پارچه ، از آب گرم روى آن بریزید . این کار مخصوصا ضد قارچ مى باشد . خواص آنتى بیوتیکى و ضد قارچى سیر پس از بیست دقیقه در گرماى زیاد از بین مى رود، بنابراین بلافاصله پس از ریختن آن در آب جوش ‍ آن را مصرف کنید .
شربت سیر فرد خبره ( cocktail garlic connoisseures a )
حلال هاى مختلف ، ترکیبات متفاوتى از سیر استخراج مى کنند. آب ، سرکه ، الکل و روغن هر یک ترکیب خاصى را پدید مى آورند . مثل الکل و آب بهترین حلال استخراج آلى سین هستند . خیساندن سیر له شده در روغن تولید اجوئن و دى تئین دو تا از اجزاء سیر را که جهت رقیق کردن خون مهم هستند غنى تر مى کند . توجه داشته باشید که اجوئن در سیر تازه یافت نمى شود ولى از بریدن سیر تازه حاصل مى شود. کاکتیل سیر من به ترتیب زیر درست مى شود:
سه حبه سیر
یک قاشق غذاخورى اتانل
یک قاشق غذاخورى سرکه
یک قاشق غذا خورى روغن زیتون
مواد بالا را در یک مخلوط کن ریخته و آن را خوب به هم بزنید و یک چهارم فنجان آب داغ به آن بیفزایید . بدون به هم زدن ، سه ساعت بعد یک سوم آن را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و میل کنید. بعد از سه تا شش ‍ ساعت دیگر به همین ترتیب بخورید تا تمام شود .
بیان این مطلب به نظر مى رسد مثل نوشیدن چاشنى سالاد باشد ولى من آن را بسیار مطبوع و مقوى و محرک با طعم سیر مى دانم . خوردن سیر خام روده مرا آزار مى دهد ولى محصول فوق الذکر این طور نیست .
سیر پخته
سیر پخته شده به عنوان تقویت جریان خون بسیار مؤ ثر است . در حقیقت ، خاصیت رقیق کنندگى خون توسط سیر براى اولین بار توسط ساکنان هند که آن را پخته و با غذا مى خورند کشف شد . عده اى از پژوهشگران عقیده دارند که پختن و یا حرارت دادن ، ترکیبات مفید دیگرى از سیر را تولید مى کند که عکس العمل حساسیت و احساس درد را مى کاهند . سنتى ترین روش سیر پخته ، سرخ کرده آن است که : سیر را به طور نازک بریده و در مقدار کمى روغن قرار داده و پس از دوالى سه دقیقه سبزیجات را با دیگر ترکیبات تفت داده و سپس آن را به آرامى مى پزند .
جوشانده (decoctian )
سه حبه سیر را بریده و آن را در داخل ماهیتابه در بسته قرار داده و براى مدت بیست دقیقه با شعله خیلى کم آن را حرارت داده و ماهیتابه در بسته را در جایى قرار دهید تا حرارت ظرف با حرارت اتاق یکسان شود . این طرز حرارت دادن تمام آلى سین سیر را به ترکیبات گوگردى آن تبدیل مى کند که موجب کاهش تحریک مى باشد . عده اى از پژوهشگران را عقیده بر این است که جوشانیدن سیر موجب افزایش ترکیبات گوگردى است که خود باعث باز شدن برونش افراد آسمى بوده و مانند داروى ضد احتقان و ضد سرفه و تنظیم کننده اخلاط عمل مى کند . جوشانده سیر به طور سنتى براى درمان آسم به کار مى رود .
دوش (شستشوى زنانه ) (douche )
سه حبه سیر را با یک و نیم لیتر آب گرم خیلى خوب مخلوط کرده و از یک پارچه تمیز عبور داده ، سپس دو قاشق غذا خورى سرکه سیب به آن اضافه کرده و به مدت بیست دقیقه آن را در واژن نگهدارى کنید .
تنفیه
دکتر کریس دترایج (251) از میسورى مى گوید: دو حبه سیر را با آب گرم مخلوط و با استفاده از سرنگ به کودکان تقیه کنید . با یکى دو بار مصرف کرم هاى سنجاقى را معدوم خواهد کرد که البته در مورد آنفولانزا و تب ها نیز چنین مى کند . ترکیبات سیر مستقیما جذب جریان خون مى گردد.
ضماد پا
چند کومه سیر پاک شده را در یک مخلوط کن با آب داغ قرار داده آن را خوب له کنید، کف پاها را کمى روغن زیتون یا روغن بادام بمالید، ضماد آماده شده را در کف پاها قرار دهید و روى آن را با پارچه مرطوب بپوشانید، یک کیسه آب داغ ، کمپرس مرطوب داغ و یا ماساژ شدید نتیجه بیشترى خواهد داد . ظرف مدت ده تا پانزده دقیقه ، پا احساس داغى مى کند رایحه تند (252) سیر در گلو ظاهر مى شود و چون ترکیبات سیر از طریق پوست بدن جذب شده و از طریق ریه دفع مى گردد. جهت جلوگیرى از سوختگى پوست پس از بیست و پنج دقیقه ضماد را بردارید و در مورد سوختگى در این مورد احتیاط نمایید.
پاشویه (bath foot )
شش حبه سیر را با نیم لیتر آب داغ خوب مخلوط کرده و آن را در جایى بى حرکت قرار دهید . پس از یک ساعت آن را در ظرف مناسب قرار داده تا قوزک پا آب داغ تا حد تحمل بریزید و سپس از مایع تهیه شده به آن بیفزایید و جهت گرم نگهداشتن ظرف تا حد نیاز آب داغ اضافه کنید . مدت پانزده دقیقه پا را در ظرف نگهدارید . این عمل عفونت هاى قارچى و کل سیستم را همانند ضماد پا درمان مى کند. این درمان تقویت بسیار خوبى جهت خستگى مى باشد .
دم کرده (infusion )
سه حبه سیر بریده یا له شده را خوب مخلوط کرده آن را در کف ظرفى ریخته و نیم لیتر آب داغ ( نه جوشان ) به آن اضافه و روى آن را کاملا بپوشانید و براى مدت یک شب دست نزنید . سپس آن را صاف کرده در مدت دوازده ساعت مصرف کنید .
دم (استشمام ) (inhaler )
یک یا دو حبه سیر را له کرده آن را داخل پارچه کتانى پیچیده جهت عفونت سینوس ، سرماخوردگى و یا برونشیت زیر سوراخ بینى بگیرید، بوى مواد گوگردى وارد مجارى تنفسى فوقانى مى شود.
آب گیرى یا افشره
آب یک کومه سیر را که حبه آن بریده شده با آب میوه گیرى استخراج (اگر پوست آن را هم جدا نکنید اشکال ندارد ) و بلافاصله آن را تنها و یا با آب هویج بنوشید . البته جهت کاهش خاصیت تحریک کنندگى ممکن است آن را پس از سه روز بنوشید .
قطره بینى
چند حبه سیر را له کرده با آبمیوه گیرى آب آن را بگیرید . ده برابر آن آب اضافه کرده و خوب به هم بزنید . به هنگام بروز اپیدمى جهت جلوگیرى از سرماخوردگى و آنفولانزا در بینى بچکانید . این درمان روستاییان چینى است .
روغن شماره 1
سه تا هشت کومه سیر را در مخلوط کن مخلوط کنید . اگر مخلوط کن در دسترس نمى باشد، آن را به خوبى برش داده و در یک ظرف یک چهارم لیترى بریزید و روى آن را با روغن زیتون بپوشانید و خوب تکان دهید. براى سه روز آن را در جاى گرم نگهدارى کنید و گاه گاهى جهت مخلوط شدن سیر و زیتون ظرف را بگردانید و سپس با پارچه اى آن را صاف کنید و در جاى خنک نگهدارید .روغن سیر جهت گوش درد بسیار خوب است . دقت کنید که هنگام ریختن در گوش بایستى آن را گرم کرد . این روغن جهت خوشمزه کردن سالاد و غذاى سرخ کرده نیز به کار مى رود (البته روغن را پس از پختن غذا اضافه کنید ) .
روغن شماره 2
سه تا هشت کومه سیر له شده را به هم زده و روى آن را با روغن بادام بپوشانید و براى مدت سه روز در جاى گرم قرار دهید . سپس با پارچه آن را صاف کرده به اندازه یک سوم آن گلیسرین بریزید . در محل خنک نگهدارى کنید .
روغن پهن شده (spread oil )
اول شب یکى و یا دو حبه سیر را بریده با جعفرى مخلوط و آن را با چنگال و کارد خرد کنید روى آن را با روغن زیتون پوشش دهید . صبح روز بعد جهت صبحانه با مالیدن آن روى نان همانند کره که روى نان مالیده مى شود میل کنید، البته در طول شب مقدارى از بوى تند آن کاسته مى شود.
ضماد شماره 1
جهت ضماد کم ، ابتدا محل درمان را کمى با روغن چرب کرده تا از احتمال تحریک جلوگیرى نماید . سیر خوب نرم شده را در پارچه قرار داده روى پوست بگذارید و آن را نوار یا بانداژ ببندید و سپس جهت کارآیى بیشتر با پارچه مرطوب داغ تا حد لزوم آن را گرم نگهداشته ، پس از 15 الى 20 دقیقه آن را بردارید، چون اگر زیاد روى پوست بماند، باعث سوختگى پوست مى شود . جهت کاربرد طویل المدت از کمپرس روغن سرد و یا سرکه بهره جویید ( به ضماد پا در همین فصل صفحه 195 مراجعه شود .)
ضماد شماره 2
براى ناحیه وسیع ، ابتدا به اندازه کافى سیر بریده و آنها را روى یک طرف پارچه و یا حوله پهن کرده و طرف دیگر را روى آن را برگردانید و سیر داخل پارچه را نرم و پارچه را باز کرده سیر له شده را در وسط پارچه مالیده و در محل درد قرار داده و آن را با نوار و یا بانداژ ثابت کنید و رویش را با کیسه آب داغ و یا حوله داغ ماساژ دهید تا اثر بیشترى داشته باشد . هیچگاه بیشتر از بیست دقیقه سیر را در محل درد باقى نگذارید .
ضماد شماره 3
سیر را بریده و آن را گل بابونه خشک مخلوط کنید و کمى آب داغ به مخلوط اضافه کنید تا آن ها را به هم بچسباند و آن را روى محل مورد درمان پهن کنید، روى آن را بپوشانید تا در محل باقى بماند. این ضماد به اندازه سیر تنها محرک نمى باشد. جهت نتیجه بهتر روى آن گرما وارد کنید و پس از پانزده تا بیست دقیقه آن را بردارید.
سیر خام
سیر خام به صورت بریده و یا له شده از قویترین اشکال آن است . چند راه خوردن آن به طور داغ تا ملایم در زیر درج شده است :
1 یک حبه سیر را جویده و فرو دهید .
2 سیر خرد شده را با آب و یا شیر مخلوط کرده میل کنید.
3 سیر خرد شده را با نصف لیوان آب هویج مخلوط و سپس میل کنید .
4 سیر خرد شده را با مقدار کمى ژل آلوورا (253) مخلوط و میل کنید .
5 سیر بریده شده و یا له شده را با سوپ و یا برنج قبلا تهیه شده میل کنید .
6 طبق دستور دکتر سابوتى دارماناندا براى سیر خام ، آب یک لیمو را گرفته و سه حبه سیر بزرگ یا پنج حبه سیر کوچک را پس از پوست کندن نصف کرده و در آن بیندازید و یک لیوان آب و کمى زنجبیل تازه و یا پودر و کمى عسل به آن بیفزایید آنها را کاملا مخلوط کنید تا این که سیر نرم شود سپس ‍ تمام آن را میل کنید .
نشستن در وان (bath sitz )
یک کومه سیر را خوب برش داده و مخلوط کنید و یک لیتر آب جوشان روى آن ریخته براى چند ساعت آن را به حال خود گذاشته تا گرماى آن در حد حرارت اتاق شود . ظرفى بیابید که بتوان در آن نشست آن قدر آب جوش داخل آن بریزید تا به تهى گاه شما برسد و مقعد و آلات تناسلى را فرا گیرد . مایع تهیه شده را داخل ظرف بریزید و مدت ده دقیقه داخل آن بنشینید . این طرز درمان براى هموروئید، عفونت هاى واژنى و یا مشکلات پوستى آلات تناسلى کارآیى دارد .
بخور
یک دوم کومه سیر را له کرده و یا خوب برش دهید و آن را در ظرفى ریخته و مقدار نیم لیتر آب جوش روى آن بریزید و روى آن یک حوله حمام بیندازید و سر خود را جهت استفاده از بخار حاصله زیر حوله ببرید . مواظب باشید که خود را نسوزانید .
شیاف شماره 1 ( 1 suppository# )
پوست کاغذ مانند یک حبه سیر را بدون آسیب زدن به بدنه آن جدا کرده به طورى که ماده محرک آن رها نشود . سپس آن را در روغن زیتون فرو برده هنگام خواب داخل واژن و یا مقعد قرار داده و تا صبح در آنجا بماند .
شیاف شماره 2
سیر را مطابق دستور بالا آماده کرده و آن را در گاز (254) پیچیده با نخ ببندید به طورى که دنبال نخ دراز باشد و آن را در روغن زیتون فرو برده ، در واژن و یا مقعد قرار دهید . این طریق راحت تر از روش قبلى است .
شیاف شماره 3
پودر سیر را با کره ذوب شده و کاکائو مخلوط کرده تا ظاهر ضخیم گل مانندى پیدا کند و آن را در یخچال قرار داده پس از سرد شدن روى یک صفحه به ضخامت 4/1 تا 8/1 اینچ بمالید و آن را به نوارهایى به طول یک اینچ برش دهید . محصول نهایى بایستى به اندازه سیگار معمولى قطر و به اندازه 3/1 آن طول داشته باشد . آن را در یخچال قرار دهید ولى قبل از استفاده بایستى گرماى آن به درجه حرارت اتاق برسد .وقتى که شیاف داخل شد کره کاکائو با حرارت بدن ذوب شده و خاصیت سیر ظاهر مى شود .
شربت شماره 1 (1 # syrup )
ده یا دوازده کومه سیر را برش داده و سپس آنها را در لایه هاى نازک در ظرف بگذارید و یک در میان بین لایه ها شکر بریزید و بدین ترتیب یک ظرف نیم گالنى را پر نمایید و به مدت دو روز به آن دست نزنید، ملاحظه خواهید نمود که شکر مایعات سیر را بیرون خواهد کشید و مایع دیگرى را به آن نیفزایید . اکنون آن را از صافى پارچه اى گذرانیده و شربت حاصل جهت درمان سرفه و برونشیت ، جمع شدن خون در ریه ها، سرماخوردگى ، گلو درد، خروسک و صدا گرفتگى بسیار مفید است .
شربت شماره 2 (2 # syrup )
چند کومه سیر را بریده و آنها را در ظرف شیشه اى تمیز بریزید و روى آن را با عسل حرارت داده نشده خام بپوشانید . ظرف مدت یک روز آب سیر با عسل در هم آمیخته و شما مى توانید هر نیم تا یک ساعت یک قاشق چایخورى از آن را جهت درمان سرفه ، گلو درد و یا رفع انباشتگى خون در ریه میل کنید.
تنطور (tincture )
یک کومه سیر را بریده و آن را در نیم لیتر مایعات با الکل زیاد بریزید و روى آن را پوشانیده براى مدت دو تا سه روز دو تا سه بار آن را بچرخانید . سپس ‍ آن را صاف کرده و روزانه سى تا شصت قطره از آن را میل کنید.
سرکه
یک کومه سیر را تمیز و له کرده آن را در هشتم لیتر اتانل و یا سرکه سیب قرار دهید. پس از یکى دو هفته آن را صاف و مصرف کنید.
اتانل
یک تا سه حبه سیر را چرخ کرده و با سه چهارم فنجان اتانل مخلوط و پس ‍ از سه ساعت جهت رفع سرماخوردگى ، آنفولانزا و دیگر عفونت ها هر چند ساعت یک قاشق چایخورى از آن را میل کنید. جالینوس پزشک یونانى از آن به عنوان آنتى بیوتیک و مرطوب کننده بانداژ گلادیاتورهاى زخمى استفاده مى کرد
کلام آخر
دکتر داراماندا مدیر پروژه ارتقاى ایمنى از سیر خام به عنوان آنتى بیوتیک جهتپیشگیرى و درمان ایدز و عفونتهاى فرصت طلب استفاده مى کند . با پیدایش آثار سرماخوردگى و تا رفع کامل آن سیر تازه و یا کمى ماندهمیل کنید. جهت درمان بیمارى هاى حاد و عفونت ها از پاشویه ، کمپرس ها و مشمع استفاده کنید. سرکه ها و شربت هایى از سیر تهیه کرده و آنها را همراه غذا مصرف کنید. اگر هرگونه ناراحتى در ارتباط با قلب و عروق و یا سرطان دارید و یا در خطر ابتلاى بهآنها هستید، روزانه اقلا نصف و یا یک حبه سیرمیل کنید فصل پانزدهم : سیر جهت درمان بیمارى هاى خاص
در این فصل چگونگى مصرف سیر جهت طیف گسترده اى از بیمارى ها تشریح مى گردد. ابتدا طرز صحیح استفاده از سیر به عنوان دارو توسط افراد مطرح مى شود. براى هر وضعیت با آثار مداوم بایستى به پزشک مراجعه شود . در ضمائم کتاب من منابعى را که در یافتن پزشکى که از روش هاى طبیعى و گیاهان به شما کمک مى کند، ذکر کرده ام . تحت هیچ شرطى شما نبایستى از پیشنهادهاى ذکر شده در این کتاب ، به جاى مراجعه به پزشک صلاحیتدار و اجراى دستورات او، استفاده کنید. ضمنا با مراجعه به فصل سیزدهم از عوارض جانبى و موارد منع مصرف سیر آگاهى یابید. سیر مى تواند سوختگى شدید در پوست بدن به وجود آورد، لذا در موقع قرار دادن سیر روى پوست و منافذ بدن بایستى احتیاط کامل رعایت شود . به هیچ وجه سیر و یا آب سیر را بیش از مدت بیست تا بیست و پنج دقیقه در مجاورت بدن قرار ندهید .
نقش دارویى سیر
فعالیت هاى سیر هم در طب سنتى و هم در آزمایش هاى کلینیکى جدید به شرح زیر عنوان مى شود:
1 ضد آسم : مشکلات تنفسى را در آسم مرتفع مى کند .
2 ضد صرع : تناوب شدت تشنج را کاهش مى دهد .
3 ضد عفونى کننده : با عفونت ها به ویژه در دستگاه تنفسى و هاضمه مبارزه مى کند.
4 ضد درد : با گرفتگى عضلانى و درد اسپاسمى مى جنگند، مخصوصا در دستگاه گوارش .
5 دافع کرم : کرم هاى روده را مى کشد .
6 تقویت قوه باء: میل جنسى را تحریک مى کند .
7 کاهش دهنده درد روده : کمک به دفع گاز مى کند .
8 عرق آور: عمل تعرق منافذ پوست را بهبود مى بخشد .
9 هاضم : محرک هضم
10 ضد عفونى کننده : مستقیما میکروب ها را مى کشد .
11 ادرار آور (ملایم ): دفع ادرار را بهبود مى بخشد .
12 قاعده آور: وضع قاعدگى را بهبود مى بخشد .
13 خلط آور: جریان خلط آورى را بالا مى برد . (بهبود سرفه )
14 داروى قرمز کننده : محرک پوست بوده و با قرار دادن آن روى پوست بدن خون را به آن ناحیه جذب مى کند.
15 محرک : افزاینده انرژى براى مدت کوتاه .
16 مقوى : خوردن منظم سیر موجب بهبود سلامت و قدرت کلى مى شود.
ورم معده : (inflammation abdominal )
احساس هر نوع سوزش و درد شدید در شکم مستلزم مراجعه به پزشک جهت تشخیص علت مى باشد . جهت درمان دل درد خفیف تعداد سه حبه سیر را له کرده و نمک روى آن بپاشید و سپس آب جوش روى آن ریخته وبه هم بزنید و در جایى قرار دهید تا همانند درجه حرارت اتاق شود، براى مدت سه روز دو نوبت از آب آن میل کنید.
جوش صورت و پوست (acne )
براى افرادى که جوش مداوم در صورت و پوست دارند آنتى بیوتیک دراز مدت تجویز مى شود که تجویزى نامناسب است چون اکثرا با باکترى هاى معمول که روى صورت یافت مى شوند همراه است . تجویز بلند مدت آنتى بیوتیک مى تواند تعادل عادى باکترى هاى روده را مختل کرده و سلامت فرد را با مشکل مواجه کند که معالجه آن چندین سال به طول مى انجامد . تغییر رژیم غذائى اولین دستور درمان جوش صورت است . چربى ، گوشت و غذاى مقوى را کم مصرف کنید و در عوض میوه جات و سبزیجات را جایگزین آنها نمایید . کاربرد سیر براى جوش صورت چندین نقش دارد و مى تواند در این مورد کمک کند .
1 سیر آنتى بیوتیک موضعى است .
2 جریان خون را در پوست افزایش مى دهد .
3 خشک کننده است .
من درمان هاى ملایم سیر از جمله کمپرس روى بزرگترین جوش و یا قرار دادن ضماد سیر روى آن را تجویز مى کنم . چون سیر براى مداواى جوش ، از طریق خوردن مناسب نمى باشد . زیرا که شرایط سیستمیک داغى را به وجود مى آورد . گیاهان خنک کننده اى چون قاصدک ریشه بابا آدم ویا ریشه انگور ارگان جهت درمان داخلى جوش بر سیر ترجیح دارند .
ایدز (aids )
از دیدگاه طب رسمى ایدز غیر قابل علاج مى باشد ولى بعضى از افراد تا چندین سال پس از ابتلاى به ویروس hiv زنده مى مانند.اخیرا پژوهشگرانى در جستجوى این نجات یافتگان هستند تا اطلاعى در مورد طرز زندگى ، رژیم غذائى و حتى سیستم ژنتیکى آنها به دست آورند تا مگر جهت مداواى بهتر مبتلایان به ایدز سر نخى بیابند. در عین حال اکثر کمک هاى درمانى جهت طولانى کردن عمر و درمان عفونت هاى فرصت طلب (255) که بیماران مشکوک به ایدز مستعد ابتلاى به آن هستند انجام مى پذیرد . به نظر مى رسد که سیر ضمن دارا بودن جایگاه بالایى جهت درمان این گونه عفونت ها، بهبود سلامتى کلى بیماران مبتلا به ایدز را تضمین مى کند .
معمولا هر موقع روش درمانى ایدز در آزمایش بالینى نوید بهبودى مى دهد خبر آن توسط وسائل ارتباط جمعى فورا به اطلاع عموم مى رسد ولى متاءسفانه بعد از کنفرانس بین المللى ایدز در سال 1989 نتیجه آزمایشى که با سیر روى ایدز انجام شد هر چند بى اهمیت و کوچک بود، گزارش نگردید . پژوهشگران مدت ها بعد آن اطلاعات را در مجله غده شناسى آلمان (256) منتشر کردند . آنها به ده نفر از بیماران مبتلا به ایدز کیولیک سیر دادند . لازم به یادآورى است که کلیه آنها داراى کمترین فعالیت سلول کشنده و نسبت نامتعادل سلول هاى t پشتیبان به سلول هاى t بازدارنده (257) که هر دو از علائم برجسته ایدز پیشرفته و امید زندگى کوتاه مى باشند بودند . علاوه بر این آنها حامل عفونت هاى فرصت طلبى همچون اسهال کریپتوسپوریدیال (258) و یا تبخال بودند.
ابتدا به مدت شش هفته به طور روزانه دو حبه سیر ( معادل پنج گرم ) و سپس به مدت شش هفته دیگر روزانه چهار حبه سیر به آنها خورانیده شد . سه نفر از آنها قادر به ادامه رژیم فوق الذکر نگردیدند و قبل از خاتمه آزمایش در گذشتند .
نتیجه جالب توجه بود و اگر به جاى سیر از داروى فارماکوپه (259)استفاده مى شد به احتمال قریب به یقین خبر آن سریعا به اطلاع عموم مى رسید. تعداد شش نفر از آنها ظرف مدت شش هفته فعالیت طبیعى سلول کشنده را بازیافتند و در پایان دوازده هفته آزمایش هر هفت نفر فعالیت طبیعى سلول کشنده را دارا بودند (عدم فعالیت سلول کشنده یکى از نشانه هاى پیشرفت ایدز به حساب مى آید ) . نسبت سلول هاى t پشتیبان به سلول هاىT بازدارنده سه نفر از بیماران به حالت عادى در آمد و دو نفر بهبود یافت و در یکى به همان حال باقى ماند و در مورد یکى هم تقلیل پیدا کرد .
خوشبختانه عفونت فرصت طلب بیماران نیز بهبود یافت . اسهال مزمن ، کندیدا، تب هاى ژنتیکى و عفونت مزمن سینوس همگى بهبود یافتند. بیمار مبتلا به عفونت مزمن سینوس قبل از این آزمایش بالغ بر یک سال داروى آنتى بیوتیکى خورده بود ولى هیچ گونه نتیجه اى در بر نداشت .
چگونگى مؤ ثر واقع شدن سیر روى سینوس به طور روشن معلوم نشد . همان طور که در فصل هشتم بحث شد، سیر مى تواند از طرق مختلف روى سیستم ایمنى موثر باشد . سیر ممکن است جهت مقابله با عفونت هاى فرصت طلب موجب تقویت سیستم ایمنى شده باشد . آزمایش هاى زیادى نشان داده اند که سیر در مقابل عفونت هاى کریپتوکاس ، کریپتوس یوریدیال ، تبخال ، میکوباکتریا و نئوموسیستیس (260) که همگى عوامل رایج ایدز هستند، مؤ ثر است . اخیرا پژوهشگران شواهدى یافته اند که اجوئن سیر ممکن است ، مستقیما از گسترش hiv در بیماران مبتلا به ایدز ممانعت کند.
این آزمایش محدودى بود که فقط هفت نفر آن را به آخر رسانیدند، مطالعات بیشتر بایستى دنبال شود تا ثابت کند که سیر حقیقتا به بیماران مبتلا به ایدز کمک مى کند . اخبار آزمایش همانند خبر آتش سوزى خطرناکى در اجتماع بیماران ایدز منشر مى شود. و اکثر بیماران اکنون به طور معمول سیر مى خوردند . مطالعه اى که در سال 1993 انجام شد معلوم داشت که ده درصد بیماران نجات یافته ، علاوه بر خوردن داروهاى معمول از مکمل هاى سیر استفاده کرده اند .
سیر معمولا در تحقیقات جهت کمک به درمان مبتلایان به ایدز به کار مى رود. دانشگاه بس تیر در سیاتل یکى از محدود مراکز طبى است که پروژه تحقیق روى درمان طبیعى ایدز را انجام مى دهد . دکتر جین گیول تینان (261) پزشک کلینیکى است که این تحقیق را انجام داده است و مى گوید کلیه بیمارانى که تحمل خوردن سیر را دارند بایستى سیر بخورند. من اکثرا سیر را به عنوان غذا به بیمارانم توصیه مى کنم نه به صورت کپسول و افشره سیر. من آنها را وادار مى کنم که سیر خام و یا پخته بخورند.
بیماران مبتلا به ایدز مى توانند سیر را به هر صورتى که وجود دارد مصرف کنند: ضماد، کمپرس ها، روغن سیر براى ناراحتى پوستى ، تنقیه براى عفونت هاى مقعد، بخور و یا مشمع سینه براى سینوس و یا مشکلات برونشیتى .
بى اشتهایى (loss appetite )
اغلب ما بیشتر به عنوان چاشنى یا داروى گیاهى به سیر فکر مى کنیم . کسکید اندرسن گلر (262) معلم گیاهى من در دانشکده ملى داروهاى طبیعى در یورتلند ارگان روزى تشخیص مرا در مورد گیاه و چاشنى اصلاح کرد، آن خانم گفت چاشنى ها گیاه هستند، من فورا متوجه شدم که اضافه کردن چاشنى به غذا معمول ترین استفاده از گیاهان است که اشتهاى ما را زیاد کرده و هضم غذا را بهبود مى بخشد که از مهمترین درمان هاى داروهاى طبیعى است . هر سلول و یا سیستم آنزیمى در بدن از غذائى است که میل مى کنیم و هر آینه هضم مختل و یا نامتعادل شود، یک نقص و یا عدم تعادل متقابل در بدن به وجود مى آید و ابتدا این را با کمبود انرژى و کوفتگى حس ‍ مى کنیم .
کمى اشتها اولین اعلام خطر در بدن و نشانه بروز مشکل مى باشد . درست به این معنى است که زمان امساک در غذا و دادن استراحت به سیستم فرا رسیده است . اما کم اشتهایى مزمن نیازمند محرک و گرم کردن سیستم هاضمه است که براى آن داروهاى محدودى مثل سیر در دسترس داریم . در آزمایش بالینى انجام شده در ژاپن از بیمارانى که شکایات مبهمى از جمله اشتهاى کم داشتند، مکمل سیر اشتهاى اکثر بیماران را بهبود بخشید . پس توصیه مى شود که شما آزادانه سیر را با غذاى خود بخورید و یک قاشق چاپخورى آب سیر ترشى و اتانل قبل از غذا میل کنید . هر آینه به جاى احساس گرماى مطبوع ، خوردن سیر موجب تحریک وگرماى شدید شود، مصرف آن را بایستى با گیاهان خنک کننده و تلخ از قبیل جنتین (263) یا ریشه انگور ارگان جایگزین کنید که البته آن را هم باید بیست دقیقه قبل از غذا میل نمایید .
آرتروز (arthritis )
سیر جهت درمان آرتروز روماتوئیدى داخلى که طبیعتا وضعیت داغى دارد مناسب نیست . سیر ممکن است درد موضع ملتهب را بدتر کند. آرتروز استخوانى که ممکن است در اثر سالخوردگى و کارکرد مفاصل باشد طبیعتا وضع سردى دارد، خوردن سیر مى تواند به درمان آن کمک کند، ولى اگر درد شدید باشد بایستى احتیاط کرده و در صورت مصرف سیر بلافاصله خوردن آن را متوقف کرد . از سیر و پیاز پخته که با حرارت خاصیت ضد تورمى پیدا مى کنند استفاده شود .زنجبیل با خاصیت ضد تورمى را مى توان به مقدار هر داروى مشابه تجویز نمود. سیر جوشانده همان طور که براى آسم مفید است در این مورد نیز مؤ ثر است .سیر به علت خاصیت ضد تحریکى ، مى تواند براى آرتروز مصرف خارجى داشته باشد . براى این منظور با استفاده از ضماد سیر که روى آن را با حرارت خارجى گرم مى کنید، بهره جویید، سیر و حرارت جریان خون را به محل درد هدایت مى کند و درد کاهش مى یابد . اگر درد زیادتر شد آن وقت درمان دیگرى علاوه بر سیر اعمال کنید. مشابه درمانى در آزمایش هاى بالینى نتایج خوبى ارائه داده است .
آسم
مصریان باستان ، رومیان ، ایرانیان و اعراب براى درمان آسم از سیر استفاده مى کردند . در قرن دوازدهم فرشته اى به رئیسه راهبه هاى آلمان نازل شد و چگونگى معالجه آسم با چاى سیر را به او آموخت و این طرز مداوا در طب خانقاهى اروپا رایج شد .حتى طب متداول در آلمان و ایالات متحده در نیمه اول قرن دوازدهم از سیر براى درمان آسم استفاده مى کردند .مکانیزم بیوشیمى سیر ممکن است روى موادى به نام پروستاگلاندین اثر گذارد. براى این منظور سیر را بایستى پخت و یا آن را حرارت داد . در این جا دستور فرشته به هیلدگارد ون بین گن (264) رئیسه خانقاه درج مى شود: دو حبه سیر را خوب بریده و یک مشت برگ زوفاى مصرى به آن اضافه کرده و براى مدت بیست تا سى دقیقه آن را آهسته بجوشانید . سپس به اندازه نیاز میل کنید.
همزمان با آن پزشکان گیاهى انگلستان نیز از تنطورى از سیر و لوبلیا (265) و حشیشه السعال (266) جهت درمان آسم استفاده مى کردند .
قلب و عروق / بیمارى سرخرگ شریانى
چنانچه در فصل نهم اظهار شد سیر جهت تقویت گردش خون مؤ ثر است . لااقل از زمان یونان باستان سیر براى درمان بیمارى قلب و عروق و یا سخت شدن رگ ها به کار مى رفته است .
پزشکان رسمى در آلمان از سیر جهت جلوگیرى و معالجه بیمارى هاى قلب و عروق و سرخرگ شریانى استفاده مى کنند . (به قسمت حمله قلبى و لنگیدن همین فصل رجوع شود ) براى این منظور لااقل بایستى روزانه یک حبه سیر خام و یا پخته میل شود . جهت جلوگیرى مقدار کمترى هم مؤ ثر است . به مقدار 600 تا 900 میلیگرم پودر سیر .
گاز و گزیدگى (stings and bitis )
چنین به نظر مى رسد که سیر جهت معالجه گاز و گزیدگى مارها، عقرب ها و حشرات و حیوانات وحشى بیش از هر منظور دیگر در دنیا به مصرف مى رسد . سیر له شده را در محل گزش قرار مى دهند. در ممالک عربى و هندوستان سیر را جویده مقدارى از آن را که با بزاق دهان همراه مى باشد مستقیما در محل زخم قرار مى دهند و مقدارى را هم مى خورند . جهت گاز گرفتگى شستن با آب سیر بسیار مفید است .چند حبه سیر را در آب گرم مخلوط کرده ، محل گاز گرفتگى را کاملا شسته و یک کمپرس مرطوب روى آن قرار دهید، البته به دنبال معالجه طبى براى این گونه موارد باشید .
لخته شدن خون (clots blood )
چون سیر خاصیت رقیق کردن خون را دارا مى باشد علاوه بر معالجات متداول جهت لخته شدن خون از سیر هم مى توان استفاده کرد . بعد از حمله قلبى و مغزى و لخته شدن خون در پاها و ریه ، داروهاى رقیق کننده خون تجویز مى شود . نکته مهم : اگر شما از این داروها استفاده مى کنید و مایلید از رژیم ملایمى از سیر هم بهره مند شوید با پزشک معالج مشورت کنید.سیر مى تواند در اثر این داروها مداخله کرده آنها را بیشتر فعال نماید و از عوارض جانبى داروهاى رقت خون که علت اصلى مشکلات بیمارستانى است جلوگیرى کند.
کورک ها یا دمل ها (boils )
در نمایش کمدى و طنزآمیز یونان باستان ، بازیگرى که به طور ناهنجار در حالى که یک جفت پوتین نو پوشیده بود و مى لنگید، مى پرسید که آیا مى تواند از ضماد سیر جهت درمان کورک پایش استفاده کند . در حال حاضر سیر به همین روش در ناحیه گوانکسى (267) چین مورد بهره بردارى قرار مى گیرد از سیر به عنوان مصرف خارجى جهت درمان کورک استفاده مى شود . بهترین آنان ضماد سیر است که بایستى دقت نمود در اطراف کورک سوختگى ایجاد نشود و بافت هاى آن آسیب نبیند .کورک ها معمولا نشانه داشتن طبعى داغ مى باشد، لذا بایستى از گیاهان سرد مثل قاصدک ،
ریشه بابا آدم و ریشه انگور ارگان استفاده نمود . من مرتبا به کورک مبتلا مى شوم و آنها را توسط ضماد سیر که بیست دقیقه روى کورک قرار مى دهم و نیز شربتى که از ریشه بابا آدم و برگ گزنه به طور مساوى از هر یک درست مى شود، معالجه مى کنم .
برونشیت
سیر یکى از مطمئن ترین داروها جهت درمان برونشیت همراه احتقان است سیر خلط آور و بهبود بخش غشاء و آنتى بیوتیک است . پس از ورود ترکیبات سیر به بدن چه از طریق خوردن و چه از طریق جذب ضماد به وسیله پوست بعضى از ترکیبات آن از راه شش ها خارج مى شود.
این ماده فرار حاوى گوگرد، آنتى بیوتیک و ضد عفونت بوده و بنابراین سیر ازداخل و خارج درمان کننده برونشیت و ریه مى باشد . برادر من مبتلا به برونشیت مزمن بودو پس از سال هاى متمادى استفاده از آنتى بیوتیک ها به تدریج نسبت به آنها از جملهآموکسى سیلین ، اریترومى سین ، سولفا و تترا سیکلین حساسیت پیدا کرد. روزى پزشکمعالجش به او گفت : من دیگر آنتى بیوتیکى را نمى شناسم که به شما بدهم ، تو خودمى دانى . و او به وسیله سیر و زنجبیل معالجه خود را شروع و با خوردن یک یا دو حبهسیر و یک قطعه زنجبیل تازه هر چند ساعت یک بار و نوشیدن چاىزنجبیل در شب ، آغاز کرد . او سیر را در روغن زیتون خرد کرده و براى مدت ده ثانیه آن رادر ماکروویو قرار مى داد تا طعم تند آن زائل شود و یک قاشق بیخ حلق قرار داده و مىبلعید . گاهى هم یک حبه سیر به سرخ کردنى ها و غذاى معمولى اضافه مى کرد، بهتدریج برونشیت او بهبود یافت . پس از شش ماه اثرى از آن باقى نماند . هر موقعاحساس کند که بیمارى او برگشته خوردن سیر و نوشیدن چاىزنجبیل را از سر مى گیرد . جهت معالجه مستقیم برونشیت حاد، از بخور سیر، ضماد پا،پاشویه پا کمپرس و یا ضماد سینه روى ناحیه درد استفاده کنید، درمان از طریق پاترکیبات گوگرد را از راه پوست وارد و ظرف مدت بیست دقیقه از طریق ریه ها خارج مىگردد سرطان
اگر شما و یا هر یک از بستگانتان مبتلا به سرطان و یا در معرض ابتلاى به آن هستید فصل دهم این کتاب را کاملا مطالعه و موارد کمک سیر را جهت رهایى از سرطان متوجه شوید . سیر از چند مکانیزم ضد سرطانى بدن پشتیبانى مى کند . البته به تنهایى درمان سرطان نمى باشد ولى در ضمن درمان هاى دیگر به صورت معمول و یا به صورت جایگزین کمک مؤ ثرى به حساب مى آید . مطالعات چندى نشان داده است که سیر عوارض جانبى ناشى از شیمى درمانى و اشعه درمانى را کاهش مى دهد .
کندیدا (candida )
کندیدا آل بى کنز (268) قارچى است که معمولا در دستگاه هاضمه ، روى پوست بدن و واژن یافت مى شود . هر زمانى سیستم ایمنى و یا تعادل طبیعى باکترى هاى مفید مختل شود که معمولا در غیاب آنتى بیوتیک ها مى باشد رشد زیاد کندیدا اتفاق مى افتد . بعضى از اطباء را عقیده بر این است که کندیداى با رشد تدریجى در روده عامل علائم قارچى سیستمیک همراه با چند نوع حساسیت ، کوفتگى مزمن ، ناراحتى هاى مغزى و هیجانى مى باشد .
سیر آنتى بیوتیک مؤ ثر بر علیه کندیدا آل بى کنز بوده و به صورت ضماد، کمپرس ، شتسشوى زنانه (269) و یا تنقیه مستقیما اثر بخش است . استفاده از سیر به صورت هاى خوراکى (در فصل چهارم ) به مداواى سیستمیک کندیدا در جهت تقویت و ارتقاء سیستم ایمنى کمک مى کند . شما مى توانید برفک دهان را که عفونت کندیداى قارچى (270) مى باشد در بعضى از کودکان همانند بیمارى ایدز در بزرگسالان با روغن سیر معالجه کنید . روغن سیر را در محل عفونت بمالید . روغن سیر مانند سیر خام اثر تحریکى ندارد .
شیمى درمانى / پرتو درمانى (radiothrapy . chemothrapy )
سیر قادر است از آثار و عوارض جانبى شیمى درمانى و پرتو درمانى پیش گیرى کند . در این معالجات جهت کشتن سلول هاى سرطانى دارو داده مى شود ولى دارو به دیگر سلول هاى بدن هم حمله ور مى شود. در یک آزمایش بالینى در ژاپن به یک گروه از زنان ضمن شیمى درمانى و پرتو درمانى سیر داده شد . آنها که سیر خورده بودند کمتر از گروه دیگر عوارض ‍ جانبى داشتند . جهت اطلاع بیشتر درباره سیر و سرطان و شیمى درمانى به فصل دهم رجوع کنید.
لنگیدن در اثر نرسیدن خون به عضلات پا (claudication )
لنگیدن با تناوبى به علت درد پاها و کپل ها است که راه رفتن را مشکل مى کند . این نشانه اى از ناراحتى قلب و عروق و تنگى سرخرگ است . رگ هاى قسمت تحتانى بدن و یا پا تا حدى بسته مى شوند و خون ذخیره پاها تقلیل مى یابد . این امر فاصله اى را که شخص مى تواند بپیماید محدود مى کند تا حدى که ماهیچه ها ناتوان شده و درد و انقباض عضله شروع مى شود. در یک آزمایش بالینى از ناراحتى نرسیدن خون به عضلات پا سیر فاصله اى را که بیماران راه مى رفتند افزایش داد، البته اثرات آن پنج هفته پس از اجرا شروع گردید. دانشمندانى که آزمایش را رهبرى مى کردند گفتند که بهبود حاصله ممکن است در اثر خاصیت رقیق کنندگى خون توسط سیر باشد که آن هم از چهار تا شش هفته طول مى کشد تا اثر کند . به نظر مى رسد که خون رقیق تر بهتر مى تواند از رگ هاى باریک تر عبور کند.
دکتر آر. اف .وایس (271) از آلمان نویسنده متون استاندارد پزشکى در مورد داروهاى گیاهى مى گوید خیلى از حالت هاى شدید کاملا با سیر درمانى بهبود یافتند در حالى که کلیه درمان هاى دیگر از انجام آن قاصر بودند.
سرما خوردگى عمومى
در یک آزمایش بالینى در ژاپن ، به شرکت کنندگان که داراى سرماخوردگى عمومى و یا برونشیت ویروسى بودند سیر داده شد و نتایج آن ثبت شد، در پایان آزمایش ، نود درصد شرکت کنندگان سیر را مفید تشخیص دادند چون کوفتگى ، درد ماهیچه ها و علائم تنفسى کاهش یافته بود . خیلى از بیماران از معالجین خود در خواست آنتى بیوتیک جهت سرماخوردگى و آنفولانزاى خود دارند ولى آنتى بیوتیک براى درمان آنها مناسب نمى باشد، چون روى ویروس هاى این بیمارى ها بى اثر است . متاءسفانه بعضى از پزشکان به درخواست بیماران پاسخ مثبت مى دهند هر چند که این کار مخالف آموزش پزشکى است . علت آن را این طور توجیه مى کنند که اگر بیمار دارویى را طلب کند، با مراجعه به پزشک دیگر آن را به دست خواهد آورد . آنتى بیوتیک داراى چند عارضه جانبى مى باشد که قادر است حالات مزمن را بدتر کند .
اگر به سرماخوردگى و یا آنفولانزا مبتلا بوده و احساس نیاز به آنتى بیوتیک نمودید، سیر میل کنید، سیر روى ویروس ها همانند باکترى ها اثر دارد از آن مهمتر این که سیستم ایمنى را در مقابل این مهاجمین فعال مى کند و چون خلط آور است به تمیز کردن غشاء مخاطى بسته شده کمک مى کند .سیر را به یکى از اشکال خام آن بخورید و زیاد هم بخورید . درمان دلخواه من مخلوط کردن سه حبه سیر درنصف لیوان آب هویج و خوردن تمام آن است و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. سوپى از سیر و پیاز و سبزیجات تهیه کرده به جاى غذا میل کنید. در روز دو باز از پاشویه و یا بخور استفاده کنید. شربت سیر جهت درمان سرماخوردگى همراه با سرفه و گلو درد بسیار خوب است ، همراه سیر بایستى مقدار زیادى مایعات میل کنید چون سیر مى تواند خیلى خشک کننده باشد.
اگر شما تب شدید (بیشتر از 120 درجه فارنهایت ) دارید و یا آب بدنتان خشک شده ، سبزیجات سرد مثل اچى ناسه زیاد بخورید . سالانه بیشتر از ده هزار نفر در ایالات متحده آمریکا که اکثرا سالخورده هستند به علت آنفولانزا فوت مى کنند . یک علت عمومى فوت خشکى همراه آنفولانزاى طولانى است . لذا اگر شما داراى طبیعتى خشک و داراى عطش هستید از خوردن زیاد سیر به عنوان دارو خوددارى کنید و اگر سرماخوردگى و آنفولانزاى شما از سه تا چهار روز بیشتر دوام داشت به پزشک مراجعه نمایید .


 

   
یبوست
وابستگى لینتى یکى از اشکال متداول استفاده نابجا از گیاهان در ایالات متحده مى باشد . کسى که گیاه خوار است و یا ملین هاى تجارى حاوى گیاهانى از قبیل خولنجان (272) و سورنجان (273) مى خورد و بالاخره نیاز به ماده اى دارد که معده او را به جریان وا دارد. جهت یبوست مزمن ورزش ‍ ملایم ، نوشیدن زیاد، خوردن همه حبوبات ، میوه تازه و سبزیجات مؤ ثر است . خوردن ملین حجیم مثل تخم اسفرزه بهتر از ملین هاى محرک مثل خولنجان و سورنجان است .
در صورت هضم ضعیف و عدم تعادل باکترى هاى روده ، سیر جایگاه خوبى جهت حل مشکل دارد . پس از آن که سبک زندگى به طرز بالا اصلاح شد درمان سه روزه آن را با سیر خام همان طور که عفونت هاى روده را درمان مى کردید (سه تا شش حبه سیر له شده به یکى از روش هاى ذکر شده در فصل چهاردهم براى سه روز ) امتحان کنید و سپس با مقدار متعادل ادامه دهید. به طور منظم خوردن سیر را روزانه از نصف و تا یک حبه براى مدت چهار تا هشت هفته ادامه دهید.
در آزمایش بالینى هزار بیمار ژاپنى که از کوفتگى و دیگر ناراحتى هاى مبهم رنج مى برند براى مدت هشت هفته تحت درمان با سیر و ویتامین ها قرار گرفتند اکثر آنها بهبود یافتند. یکى از علائمى که خیلى خوب جواب داد یبوست بود.
میخچه (corns )
در زیر یک روش درمان چینى عنوان مى شود:
مقدار مساوى از سیر و پیاز را به صورت خمیر در آورده ، محل میخچه را تمیز و با الکل ضد عفونى نمایید، با چاقو تا حد ممکن آن را تراش دهید اما مواظب باشید که خونریزى نکند. پاى بیمار را با آب نمک مرطوب کنید. ظرف بیست دقیقه مخچه نرم مى شود، خمیر به دست آمده را خیس کرده آن را براى مدت بیست دقیقه مستقیما روى میخچه بگذارید و روى آن را بپوشانید و یک روز در میان همین کار را انجام دهید . پس از یک هفته میخچه از بین خواهد رفت .
سرفه ها
مردم قدیم هندوستان ، یونان ، روم ، چین ، عرب ، اروپاى مرکزى و انگلستان و آلمان قرن شانزدهم ، مستعمرات ایالات متحده و مکزیک و حتى اطباء قرن نوزدهم و بیستم ایالات متحده همگى از سیر براى درمان سرفه ها بهره مى جستند . وجه مشترک عمومى درمان این بود که از سیر و شکر و یا سیر و عسل شربت سرفه تهیه مى شد . جهت تهیه دو نوع شربت سرفه به فصل چهاردهم مراجعه شود . علاوه بر تحریک غشاء مخاطى انباشته شده ، سیر موجب ارتقاء قدرت سیستم ایمنى جهت مقابله با هر گونه عفونتى مى گردد.
مشکلات دندانى
در عصر جدید دندانپزشکى ، ما اجبارى نداریم خودمان دندان هاى شکسته و پوسیده را معالجه کنیم ، اگر شما اضطرارى از این بابت داشتید، قبل از هر چیزى سیر را له کرده محل دندان را با آن ضد عفونى نمایید یونانیان باستان سیر را با کندر (274) براى منظور فوق مى آمیختند .مصریان باستان حفره دندان را با سیر و عسل پر مى کردند تا چرکى (275) نشود.
مرض قند (diabetes )
سیر و ترکیباتش چندین نوبت در آزمایش هاى علمى جهت کاهش قند خون به کار رفته اند، بنابراین ممکن است در درمان مرض قند کمک خوبى باشند . یک نکته قابل توجه این که : بعضى از این بیماران امیدوار هستند که با درمان هاى طبیعى قادر به کنترل بیمارى گردند. معمولا امید دارند که از رژیم سخت غذائى اجتناب ورزند که در موارد خفیف و تحت نظرات پزشک ممکن است انجام شود . در واقع بسیارى از گیاهان داراى خاصیت کم کردن قند خون و یا شبه انسولین هستند ولى مبتلایان به این بیمارى نبایستى امید زیادى به کنترل کامل خود با گیاهان از جمله سیر داشته باشند. دکتر آر. اف . وایس پزشک ارشد و گیاه شناس نویسنده کتاب گیاهان در حد استاندارد دارویى آلمان به نام کتاب آموزشى گیاه درمانى (276) در مورد متکى نبودن به چاى و گیاهان آنتى بیوتیکى هشدار داده است . چون نامبرده بارها شاهد شکست آن بوده و معمولا همراه سر در گمى و آثار صدمه به اعصاب بیمار بوده است . پیشنهاد او دایر به اتکاء بیمار جهت کنترل مرض قند، بایستى تنها به رژیم غذائى و انسولین باشد . خوردن داروهاى کم کننده قند در حد لزوم بوده و مصرف گیاهان متناسب با رژیم کنترل شده باشد .
اغلب پژوهش هاى انجام شده جهت کم کردن قند خون روى ترکیبات سیر، از جمله ، آلى سین ، آلیل پروپیل دى سولفید و اس آلیل سیستیین سولفو کسید بوده نه خود سیر. به نظر مى رسد که آنها نقش جلوگیرى از غیر فعال شدن انسولین را در کبد ایفاء مى کنند که نتیجه آن ازدیاد انسولین و کاهش ‍ میزان قند خون بوده است . هیچ پژوهشى روى سیر بیانگر مداواى خاص ‍ بیماران دیابتى حتى اگر افراد مرتبا آن را خورده باشند، وجود ندارد . در یک تحقیق نشان داده شد که چگونه ممکن است سیر مفید باشد . طبق گزارش ‍ جرج مادائوس (277) در کتاب آلمانى گیاهان دارویى به نام : کتاب درسى سلامت بیولوژیکى (278) بیمارى که روزانه مقدار 100cc انسولین مصرف مى کرده و باز هم مقدار قند خون او 242 میلیگرم و قند ادرار او هشت درصد بوده ، پس از خوردن شش کپسول در روز به مدت یک هفته قند خون او به 215 میلیگرم و قند ادرار او به دو درصد تقلیل یافت . البته سیر همراه داروهاى متداول به مصرف مى رسد نه به جاى آنها . احتمالا مصرف سیر به تنهایى به عنوان دارو در مورد قند خون بیمارى دیابت ناپایدار منع مصرف داشته باشد . قند خون در این حالت نوسان زیادى از بالا به پایین دارد .چنانچه داراى حالات چنین هستید جهت مصرف سیر حتى به مقدار دارویى با پزشک مشورت کنید.
به احتمال زیاد سیر براى بیماران دیابتى فایده دیگرى به غیر از پایین آوردن قند خون دارد و آن جلوگیرى از ناراحتیهاى عمومى قلب و عروق در این بیماران است . بیماران دیابتى مى توانند روزانه معادل یک حبه سیر به هر شکلى از جمله پخته شده با غذا، اتانل و سیر، کپسول و غیره مصرف کنند .
اسهال و اسهال خونى (dysentery and diarrhea )
سیر داروى خوبى جهت جلوگیرى و مداواى اسهال مسافران است که من هرگز بدون داشتن چندین کومه سیر به کشورهاى خارجى سفر نمى کنم . هر شب سه حبه از آن را له کرده در آب داغ مى گذارم و روز بعد آن را در سه نوبت مصرف مى کنم . حضور باکترى هاى ناشناخته در مکان هاى جدید عامل اصلى اسهال مى باشد . چنانچه عملا به آن مبتلا شدید روزانه دو حبه سیر خام میل کنید و یا از کپسول زغال فعال موجود در داروخانه استفاده کنید . چمدان مسافرتى من حاوى کومه هاى سیر، تنطور اچى ناسه و گیاهان مسکن براى براى بهتر خوابیدن و قرص هاى زغال فعال شده و خاک آرایشى سبز فرانسوى (279) جهت تهیه ضماد بر علیه گزیدگى و گاز گرفتگى ها، مى باشد .
در کلیه کشورهاى جهان سوم از سیر جهت پیشگیرى و معالجه اسهال خونى استفاده مى شود . سیر نقش مؤ ثر و مستقیم آنتى بیوتیکى روى تعداد زیادى از باکترى ها و انگل هاى عامل اسهال خونى که حتى به مرگ منتهى مى شوند، دارد . پژوهشگران در هندوستان اثر سیر را روى خرگوش هایى که باکترى شیگلاى اسهال به آنها تلقیح شد امتحان کردند .ظرف یک ساعت از خوردن مایع سرم خون آنها فعالیت ضد باکترى را نشان داد . با ادامه معالجه در روز دوم نمونه مدفوع راست روده نشان داد که هیچ یک از باکترى ها باقى نمانده اند و کلیه خرگوش ها در مدت سه روز مداوا شدند . در گروه شاهد یا کنترل سیر به آنها داده نشده بود چهارتا از پنج خرگوش ظرف چهل و هشت ساعت مردند.
مشکلات گوش کرى (deafness _ problems ear )
عفونت گوش کودکان علت اصلى بردن اطفال از یک تا شش ساله نزد پزشکان است که آنها متاءسفانه کودکان را اکثرا با آنتى بیوتیک مداوا مى کنند که معمولا درمان مناسبى نیست چون در بسیارى از موارد هیچگونه عفونتى در گوش یافت نمى شود . پژوهشگران داروهاى متداول به مدت 20 سال تلاش نشان دادند که تجویز آنتى بیوتیک براى درمان گوش میانى مناسب نیست ولى متاءسفانه معالجات ادامه دارد . اکثر مشکلات گوش عملا مدیون حساسیت و یا علل محیطى از جمله دود سیگار دیگران مى باشد .
جهت عفونت هاى گوش دوران کودکى ، از همه مهمتر قطع کردن لبنیات و غذاهاى مولد خلط مى باشد . در عوض آب میوه جات رقیق و سوپ سبزیجات گرم همراه آب زیاد بایستى مصرف شود که باعث رقیق شدن مخاط و خلاصى از درد گردد. طبق تحقیقات دانشمندان باز بودن سوراخ ‌هاى بینى در کم شدن دردگوش به اندازه آنتى بیوتیک مؤ ثر است . چکانیدن روغن گرم سیر در گوش نه روغن سرد ( روغن سرد موجب عکس ‍ العمل بافت ها و بالنتیجه افزایش درد مى گردد) . گاهى روغن گرم هم ممکن است بعضى از کودکان را تحریک کند که در صورت ناراحتى آنها مى توان با گوش پاک کن روغن را خارج کرد.
وقتى که براى اولین بار من وارد ارگان شدم از هواى سرد و مرطوب آنجا احساس عفونت قارچى در یک گوش کردم ، ولى چاى روغن درختى کمک به من نکرد .روغن سیر با خاصیت گرم کنندگى و تحریک گردش خون و خاصیت ضد قارچى براى این منظور خوب است .
ریختن روغن گرم در گوش یک درمان سنتى براى کرى است که اعمال آن در چندین فرهنگ مشاهده مى شود ( به بررسى موردى معالج اپلاچى درج شده در فصل هفتم رجوع کنید) . آن روغن احتمالا به علت از بین بردن چرک گوش شهرت یافت و گرنه هیچ گونه اثر درمان بخشى براى گوش به علت سایر عوامل را ندارد .
اکزما (eczema )
اکزما عبارت از عکس العمل حساسیت پوستى است که خارش شدیدى را موجب مى شود. جهت رهایى از آن بایستى یا با آب سیر دست ها و پاها را شست و یا کمپرس سرد و یا افشره سیر به محل خارش مالید، در استفاده از سیر له شده و یا آب سیر بایستى احتیاط کرد چون ممکن است عده اى به آن هم حساسیت داشته باشند . چنانچه سیر موجب تحریک شد، از ضماد خاک آرایشى سبز فرانسوى استفاده کنید .
آمفیزم / انسداد مزمن (obstructive chronic . emphysema )
بیمارى ششى ، جگر سفید و ریه (disease pulmonary )
آمفیزم و حالات مربوط به آن به علت فساد بافت هاى ریه مى باشد و معالجه شدنى به حساب نمى آیند به هر حال علائم آن را مى توان معالجه و یا بهبود بخشید . گیاه فروش مردمى فرانسوى به نام موریس مسکه (280) فرمول زیر را براى پاشویه و دست شویه توصیه کرد:
یک کومه سیر له شده
یک مشت پر خفجه یا زلزالک
یک مشت مریم گلى
یک مشت پر آویشن
را تهیه و براى مدت پنج ساعت آنها را در یک چهارم لیتر آب ولرم قرار داده سپس مایع حاصله را در بطرى نگهدارى کنید . براى دست و پاشویه یک لیتر آب را جوشانیده و حرارت را قطع کنید و بعد یک چهارم از مایع فوق الذکر به آن بیفزایید و مایع پاشویه را در حدى که تحملش را دارید داغ کنید اگر دماسنج دارید، حرارت 104 تا 110 درجه فارنهایت مناسب است . قبل از صبحانه پا را براى مدت هشت دقیقه و دست را قبل از شام براى هشت دقیقه در آن قرار دهید . براى استفاده مجدد از این مایع مى توان آن را گرم کرده و مورد استفاده قرار داد ولى نبایستى بجوشد و یا آب اضافى روى آن ریخته شود .
خستگى (مزمن ) ( chronic ) fatigue )
خستگى مزمن به خودى خود یک نوع بیمارى نبوده ولى زمینه ساز (281) حالات مزمن دیگرى از جمله از بین رفتن غده فوق کلیوى ، عفونت کندیداى مزمن ، افسردگى روانى و غیره مى باشد . ابتدا یک آزمایش کلى جهت یافتن علت احتمالى لازم است . از قبول داروهاى ضد افسردگى که توسط پزشک که هیچ گونه کمکى به رفع علت بیمارى نمى کند، خوددارى کنید . بالاخره بهترین درمان خستگى مزمن دفع علل موجود، (282) رفع استرس ، مشورت ، بهبود رژیم غذائى و طرز زندگى ، استراحت و سرگرمى بهتر، حذف تحریک کننده ها، برقرارى گیاهان مقوى از جمله شیرین بیان ، جین سنگ (283) یا گیاه جنه سیبریائى یا چینى جهت آمادگى سیستم براى درمان هاى تقویتى .
معمولا ابتدا گیاه درمانى ضرورت دارد . اگر خستگى همراه علائم گرمایى از جمله دست و پاى داغ ، و تب خفیف و عرق ریزه در شب نباشد، روش ‍ استفاده از سه حبه سیر در روز را به یکى از طرق ذکر شده در فصل چهاردهم براى یک هفته دنبال کنید و اگر تحمل خوردن سیر را داشتید در یکى از آن روزها یک کومه سیر خام میل کنید و جهت احتراز از تحریک آن را با شیر و یا آب هویج صرف نمایید. این کار روده را از وجود عفونت ها و انگل ها که به بیمارى دامن مى زنند پاک مى کند . ضمنا سیستم ایمنى را در مقابل هر گونه عفونت موجود تقویت مى کند و این درمان را با تنطور اچى ناسه و خاکستر پوست گیاه پر کلى اش (284) روزانه سه بار از چهل تا شصت قطره براى مدت دو هفته دنبال کنید. چنانچه حرارت مستولى شد، به جاى سیر ابتدا از اچى ناسه بیشترى به مقدار یک قاشق غذا خورى سه نوبت در روز به مدت یک هفته و بعد از آن هم تنطور اچى ناسه و پریکلى اش میل کنید . پس از یک هفته از درمان با سیر و یا اچى ناسه و چاى ریشه قاصدک و ریشه بابا آدم سه بار در روز براى مدت سه هفته بنوشید، در طول این مدت از رژیم غذائى کم چربى و کم پروتئین همراه مقدار زیادى میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنید . اگر لبنیات خواستید، ماست و کره بخورید، اگر گوشت هوس کردید صرفا از جوجه و ماهى استفاده کنید . پس از درمان به وسیله ریشه قاصدک و بابا آدم ، از ریشه شیرین بیان و جین سنگ به عنوان تقویت و بهبود انرژى میل کنید . بهتر است از وجود پزشکى که با داروهاى طبیعى معالجه مى کند خستگى خود را معالجه کنید . جهت یافتن لیست آنها به ضمائم مراجعه کنید. در ژاپن گروهى از بیماران مبتلا به خستگى مزمن و ناراحتى هاى مبهم با رژیم ساده مکمل سیر (کولیک ) و ویتامین ها از چهار تا هشت هفته معالجه شدند . از کلیه علائم اندازه گیرى شده در بیماران ، خستگى از همه بهتر بهبود یافت ، البته نتایج بعد از هفته هشتم بهتر از هفته چهارم بود جهت اطلاع از جزئیات به فصل یازدهم در مورد منافع سیر روى استرس ، خستگى و سالخوردگى مراجعه کنید .
مسمومیت غذائى (poisoning food )
معالجات کوتاه مدت توسط سیر براى خیلى از استفراغ هاى حاصله از مسمومیت غذائى و آنفولانزاى روده اى مؤ ثر است .توصیه مى کنم که سیر کمى پخته که ده دقیقه جوشانیده شده به عنوان چاى میل شود، نه سیر خام که احتمال تحریک وجود دارد .
بیمارى از مهاجرین آمریکائى داشتم که در خط تولید همبرگر فورى کار مى کرد، چون مسلمان بود مى بایستى در ماه مبارک رمضان از طلوع صبح تا مغرب روزه بگیرد و هیچگونه آب و غذائى در این فاصله صرف نکند. روزى روزه خود را با همبرگر افطار کرد، معلوم نیست که به او همبرگر بدى رسید و یا این که کلا انتخاب او براى افطار با آن غذا مناسب نبود. معده و روده او به علت گرفتن روزه آمادگى خوردن غذاى سنگین نداشت و احتمالا او به آنفولانزاى روده اى هم مبتلا بود، هر چه بود او قسمتى از شب را با استفراغ طى کرد و در یک زمان هم نزدیک بود کارش به بیمارستان کشیده شود . بالاخره چیزى را بیرون داد که او آن را oily یا مایع روغنى نامید و احساس راحتى نمود . روز بعد که به من تلفن کرد هنوز حالش بد بود و نمى توانست غذا بخورد . به علت علائم شدید به او پیشنهاد کردم که به پزشک مراجعه نماید . من از او قول گرفتم که اگر آن شب بهبود نیافت و استفراغش شدید شد خود را به پزشک نشان دهد و او موافقت کرد . به او توصیه کردم که سه حبه سیر و به همان اندازه زنجبیل را براى ده دقیقه در یک هشتم لیتر آب جوشانیده و آن را در دو وعده بنوشد .
نوشیدن چاى فوق بلافاصله دل بهم خوردگى او را بهبود بخشید، در چند روز بعد با خوردن غذا حالت ورم کرده داشت ، اما پس از خوردن چاى بلافاصله احساس راحتى مى کرد ولى پس از چند روز نوشیدن چاى احساس سوزش در معده نمود و من هم دستور دادم که خوردن سیر را متوقف کرده فقط به صرف زنجبیل بسنده کند . این عکس العمل درمان سیر است که بعد از دو تا پنج روز تحریک مى کند و این بیانگر این است که سیر در شکل خام یک داروى کوتاه مدت براى درمان بیمارى هاى کوتاه مدت است .
عفونت قارچى (lnfections fungal )
سیر اثر آنتى بیوتیکى مستقیم روى قارچ هایى از قبیل آنها که موجب عفونت هاى قارچى پا یا واژن مى شوند، دارد . هر کدام از راهنمایى هاى ذکر شده در فصل چهاردهم در این مورد کارآیى دارند. درمان دلخواه من عبارت است از دو بار پاشویه سیر در روز و در فواصل آن مالیدن روغن سیر و فرآورده هاى سیر از جمله آب سیر که آخرى ممکن است بافت هاى در حال التهاب را تحریک نماید.
سرگیجه (hangover )
یک مورد استفاده نادر براى سیر که توسط آزمایش روى حیوانات پیشنهاد شده ، براى سرگیجه است . پژوهشگران ژاپنى که قدرت سیر را در افزایش ‍ مقاومت در مقابل افسردگى امتحان مى کردند، مقدار زیادى الکل به موش ها دادند تا این که تعادلشان به هم خورد. موش هایى که سیر خورانده شدند زودتر از سایرین حالت تعادل خود را بازیافته و الکل خون آنها سریعتر دفع شد .حداکثر اثر سیر براى موش ها به مقدار 250 تا 500 میلى گرم در کیلوگرم وزن بدن که معادل پنج تا ده حبه سیر براى افراد متوسط مى باشد . بدون شک خوردن ده حبه سیر خام براى بیدار باش صبح روز بعد از هر نوشابه دیگرى مؤ ثرتر است .
حملات قلبى (attacks heart )
سیر درمان کننده حمله قلبى ، که یک حالت اضطرارى است نمى باشد . اما تحقیقات نشان داده است که مى تواند از حمله مجدد (اگر کسى قبلا به آن مبتلا شده ) جلوگیرى کند . در اولین کنگره جهانى در سال 1990 که در مورد اعجاز سیر و ترکیباتش در واشنگتن تشکیل شد، پژوهشگران هندى نتیجه مطالعات سه ساله خود را که روى 432 نفر از بیمارانى که قبلا به حمله قلبى مبتلا شده بودند، شرح دادند . به گروهى از آنها روزانه مکمل غذائى مشتمل آب سیر و شیر داده بودند ولى به گروه دوم خیر. افراد گروه اول که سیر خورده بودند علاوه بر این که کمتر از افراد گروه دیگر به حمله دوم مبتلا شدند، فشار خون و کلسترول کمترى در سرم خونشان مشاهده شد . پس از سه سال تعداد فوت شدگان گروه دوم که سیر دریافت نکرده بودند دو برابر گروه اول بود. در طول مدت مطالعه منافع استفاده از سیر با افزایش زمان بیشتر معلوم شد و نشانگر این مطلب بود که سیر عملا گرفتگى سرخرگ هاى قلب و عروق را حل نموده است . افراد گروهى که سیر مى خوردند، از منافع دیگرى همچون : افزایش انرژى ، میل جنسى بیشتر، تحمل بیشتر در تمرینات ورزشى و کم شدن درد مفاصل و آسم بهره مند شدند.
در آزمایش دیگرى نشان داده شد که منافع سیر پخته همانند سیر خام است ، به گروهى از بیماران که به علت بیمارى قلبى به درد سینه مبتلا بودند به مدت یک ماه سیر خام یا پخته دادند و سپس خون آنها از نظر بسته شدن مورد آزمایش قرار گرفت ، در آخر ماه خون هر دو گروه رقیق تر شده بود که علامت خوبى براى پیشگیرى حمله قلبى مى باشد و گروهى که برایش سیر پخته تجویز شده بود از همان منافعى که گروه دیگر از خوردن سیر خام بهره مند شده بود برخوردار شد.
اگر شما مایل به خوردن سیر به مقدار دارویى آن هستید و در عین حال داروى رقت خون هم مى خورید با پزشک معالج خود مشورت کنید . جهت اطلاع بیشتر از منافع سیر در بیمارى قلب و عروق به فصل نهم مراجعه نمایید.
مسمومیت با فلزات سنگین (poisoning metal heavy )
استفاده از سیر در پیش گیرى و مداواى مسمومیت با سرب توسط دانشمند بلغارى به نام وسلین پتکو (285) کشف شد .نامبرده آزمایش هاى زیادى در مورد استفاده سنتى سیر در کشورش انجام داد . روزى فرضیه این که ترکیبات ضد سمى گوگردى موجود در سیر ممکن است براى پیشگیرى و حتى معالجه این نوع مسمومیت کمک نماید، به نظرش رسید و ابتدا فرضیه را روى خرگوش ها آزمود و تعداد مداوا شدگان از مسمومیت سرب به دو برابر رسید . سپس آزمایش را روى کارگران کارخانه سرب محلى انجام داد و به آنها آب سیر داد که هفتاد و سه درصد علائم بیمارى در آنها کاهش یافت و آنهایى که به مسمومیت سرب مبتلا بودند نیز علائم بیماریشان خیلى تخفیف یافت . از دو گروه کارگران که در ابتدا هیچگونه علائمى از مسمومیت سرب مشهود نبود، 28 افراد گروه معمولى بعد از سه ماه علائم بیمارى را نشان داد در حالى که در گروه دوم که از سیر استفاده مى کرد فقط 3 آن علائم را ظاهر کرد .
کشف پتکو در مجامع کومونیستى دنیا در آن زمان اجرا شد و مکمل سیر به عنوان عامل پیشگیرى به کارگران کارخانه هاى سرب در آن ممالک داده مى شد. در حال حاضر در چین روزانه دو حبه سیر خام به کارگران کارخانه سرب جهت پیشگیرى و احتمالا درمان مسمومیت داده مى شود علاوه بر سرب ، سیر ممکن است در پیشگیرى از مسمومیت سایر فلزات کمک کند . دکتر بنیامین لو از دانشکده پزشکى لومالیندا در کالیفرنیا با استفاده از آب سیر آزمایشى را اجرا کرد . او محلول خون انسان را در لوله هاى آزمایش ‍ حاوى سرب ، جیوه ، مس و آلومینیوم ریخت به طور معمول این فلزات سلول هاى قرمز خون را خراب مى کنند، ولى در محلول هایى که قبلا با سیر پیش درمانى شده بودند این خرابى مشاهده نشد. پژوهشگران ژاپنى پیشگیرى سیر را از مسمومیت جیوه روى حیوانات به نمایش گذاشتند و موفق به اخذ مجوزى براى تهیه فرآورده هاى سیر براى انسان شدند .
هموروئید (hemorrhoids)
مردم اغلب کشورها از سیر به عنوان داروى هموروئید استفاده مى کنند. ساده ترین روش قرار دادن حبه کامل سیر پوست کنده در انتهاى راست روده مى باشد مواظب باشید که هنگام پوست کندن سیر خراشى به آن وارد نشود . به فصل چهاردهم به دستورات دیگرى که در مورد استفاده از شیاف و نیز نشستن در حمام سیر رجوع کنید.
تبخال (herpes )
ویروس تبخال هم در اطراف دهان و هم اطراف آلات تناسلى مى تواند عفونت ایجاد کند . سیر به علت ضد ویروس بودن و داشتن خاصیت محرک ایمنى مى تواند درمان مؤ ثرى براى آن باشد . با ظاهر شددن علائم اولیه سیر بخورید و وقتى که زخم سر باز کرد با هر یک از روش هاى درمان جلدى آن را معالجه کنید (برابر دستورات فصل چهاردهم ، مؤ ثرترین درمان ها استفاده از آب سیر و مالیدن آن روى زخم مى باشد ) ولى توجه داشته باشید که به بافت ها صدمه نزند براى درمان تبخالهاى تناسلى به مدت بیست دقیقه از حمام سیر با آب داغ استفاده کنید .
دکتر طریق عبدالله پژوهشگر شناخته شده سیر از مرکز تحقیقات کلینیک اکبر در پاناما سیتى فلوریدا در نشریه پیشگیرى در تاریخ اوت 1987 گفته است که طبق گزارش هایى که از بیمارانش دریافت کرده حکایت از این دارد که بیماران با تظاهر شدید تبخال تناسلى توانسته اند با خوردن سیر بیمارى خود را کنترل کنند.
فشار خون بالا (presure blood high )
حداقل در هفده آزمایش بالینى نشان داده شده است که سیر قادر است فشار خون را کاهش دهد . میزان کاهش در اغلب آزمایش ها با خوردن 600 تا 900 میلیگرم سیر از پنج تا ده درجه مى باشد . در یک آزمایش فقط با خوردن یک حبه سیر در روز کاهش زیادى به میزان شانزده درجه را نشان داد . جهت اطلاع بیشتر درباره سیر و فشار خون به فصل نهم رجوع شود . نبایستى انتظار داشت که فقط سیر فشار را کاهش دهد. فشار خون زیاد به طور طبیعى به شما اخطار مى دهد که بایستى ورزش کنید، میوه جات و سبزیجات تازه زیادتر، چربى و پروتئین کمتر بخورید و از میزان عصبانیت خود بکاهید . چنانچه شما تغییراتى به زندگى خود بدهید سیر کمک خواهد کرد ولى خودش به تنهایى همه کارها را انجام نمى دهد . در صورت امکان روزانه از یک تا سه حبه سیر خام میل کنید.
کلسترول بالا (cholesterol high )
در فصل نهم مشاهده شد که چگونه سیر کلسترول را کم مى کند . اگر به این منظور مى خواهید سیر بخورید روزانه از نصف تا یک حبه سیر و یا معادل آن از سایر فرآورده هاى سیر میل کنید . اگر تحمل خوردن سیر را ندارید از کپسول هاى پودر سیر 600 میلیگرمى که در آزمایش هاى بالینى به کار مى رود استفاده کنید . براى لااقل سه ماه سیر بخورید معمولا در ماه نخست وگاهى هم ماه دوم کلسترول و دیگر چربى هاى خون زیاد مى شود ولى نگران کننده نیست و مشا منتظر نتیجه باشید .
صدا گرفتگى (hoarseness )
سیر به هر یک از اشکال خامش به رفع گرفتگى صدا کمک مى کند . اگر شما فقط از کپسول سیر استفاده مى کنید، بایستى آن را باز کرده با آب گرم مخلوط و قرقره کنید.
عفونت ها (infections )
در صورت احساس عفونت به علت بریدگى هاى کوچک و یا زخم ها، به خوردن سیر بپردازید و همزمان به یکى از طرق ذکر شده در فصل چهاردهم استفاده خارجى از سیر را شروع کنید . در صورت مشاهده زخم جدى و یا برش عمیق و استمرار عفونت به پزشک معالج رجوع کنید . درمان مورد علاقه من شستن محل زخم با الکل و سپس قرار دادن سیر له شده همراه الکل با یک پارچه روى زخم ، مرحله بعدى قرار دادن پارچه زیادتر روى آن و گرما دادن با کیسه آب جوش یا مرطوب کردن پارچه با آب داغ و قرار دادن در محل زخم مى باشد . این عمل نباید از پانزده تا بیست دقیقه بیشتر ادامه داشته باشد .
آنفولانزا (influenza )
ما معمولا آنفولانزا را بیمارى کم اهمیتى به حساب مى آوریم ولى در عمل سالیانه بالغ بر ده هزار نفر از اهالى ایالات متحده را هلاک مى کند که بیشتر قربانیان آن را سالخوردگان تشکیل مى دهند در طول صد سال گذشته بروز آنفولانزاى شدید همه جا گیر دو مرتبه دنیا را جاروب و هر بار ده ها میلیون از مردم را قتل عام کرده است .
سیر هم در پیشگیرى و هم در درمان آنفولانزا مؤ ثر است . با اولین علامت همه جاگیرى یعنى نفس کشیدن همکار شما با سر و صدا و برگشتن بچه همسایه از مدرسه به خانه به علت آنفولانزا، خوردن سیر را زیاد کنید و برابر دستورات فصل چهاردهم از یکى از اشکال خام سیر استفاده کنید و ضمنا دستور استفاده از قطره بینى را در همان فصل که در چین به همه جاگیرى اعمال مى شده رعایت کنید.
سیر مستقیما بر علیه ویروس آنفولانزا عمل کرده و دفاع طبیعى بدن را تحریک مى کند . در یک آزمایش روى حیوانات پژوهشگران به موش ها آب سیر خورانیدند سپس ویروس آنفولانزا را به بینى آنها نزدیک کردند، کلیه آنها در مقابل آنفولانزا محافظت شدند در صورتى که موش هایى که سیر نخورده بودند به بیمارى مبتلا شدند (به بحث سرماخوردگى در همین فصل مراجعه کنید ) .
گاز یا نیش حشرات (bites insect )
براى درمان نیش پشه و زنبور و کرم حشره و دیگر حشرات از روشى که در هندوستان و کشورهاى عربى معمول است متابعت کنید، کمى سیر را جویده و آب دهان مخلوط کرده 15 تا 20 دقیقه در محل گزیدگى قرار داده روى آن را با بانداژ بپوشانید . توجه داشته باشید که سیر تحریک ایجاد نکند و موجب سوختگى پوست نشود .
برگردانیدن نیکوتین (withdrawal nicotin )
قبل از جنگ دوم جهانى پزشکان آلمانى جهت معالجه مسمومیت با نیکوتین از سیر استفاده مى کردند. این کار براى کسانى که سیگار کشیدن را ترک مى کنند نیز توصیه مى شود . خاصیت ضد سمى سیر کمک به پاک کردن سیستم مى نماید، اثر خلط آورى و اثر خوبى که روى ریه ها و مجارى برونش دارد مى تواند بافت هاى صدمه دیده را درمان کند . ضمنا به اسهال و یا یبوستى که معمولا بعد از کشیدن نیکوتین رخ مى دهد، کمک مى کند . از هر یک از روش هاى ذکر شده در فصل چهاردهم مى توان استفاده کرد .
خون ریزى بینى (nosebleed )
اهالى چین جهت درمان خون ریزش بینى به طریق زیر عمل مى کنند: سه حبه سیر را له کرده به وسط کف پا مى چسبانند . به پاى راست جهت بینى راست و به پاى چپ جهت بینى چپ . پس از داغ شدن پاشنه پا خون ریزى قطع مى شود .
انگل ها (parasites )
انگل هاى روده مى توانند موجب اسهال مزمن ، هضم ناقص غذا و عدم توانایى کل سیستم بشوند. این انگل ها معمولا در سفر به کشورهاى خارجى جذب مى شوند، گاهى عفونت ژیاردیا ( جیاردیا ) (286) با نوشیدن آب هاى تصفیه شده در ایالات متحده و در اردوگاه ها تعامل پیدا مى کنند. بیماران مبتلا به ایدز به عفونت هاى انگلى مبتلا مى شوند. سیر خاصیت ضد انگلى دارد .دکتر کریس دترایج از میسورى نوشیدن آب سیر خام را توصیه مى کند ولى هر یک از اشکال سیر خام ذکر شده در فصل چهاردهم سودمند مى باشد .
سیاه سرفه ( cough whooping ) pertussis )
در تاریخ ثبت شده جهانى وجود سیاه سرفه سراسرى تاءیید شده است . على رغم واکسیناسیون جدى کودکان در ایالات متحده ، بیمارى در آنجا در حال فزونى است و حدود یک چهارم از آن هم مربوط به بزرگسالان است که شدت آن معمولا نسبت به کودکان خفیف تر است . چون بزرگسالان که حالات ملایم ترى دارند احتمالا ناقل بیمارى به کودکان هستند و در هنگام شیوع همه جاگیرى بیمارى ، به مجرد اولین سرفه بایستى توسط پزشک معاینه و معالجه شوند.
واکسن سیاه سرفه بحث انگیز است .در ایالات متحده استاندارد است ولى در بعضى از کشورهاى اروپایى تحریم و قدغن است . واکسن مى تواند آسیب هاى عصبى تشنج را موجب شود . پیشنهاد اعمال آن شده ولى تاءیید نشده است چون واکسن سیاه سرفه ممکن است عامل بعضى از موارد سندرم مرگ ناگهانى کودکان باشد . صرفنظر از اثرات منفى و مضرات زیاد واکسن ، متاءسفانه آنها به خطر جدى هلاکت یک تا دو درصدى نوزادان زیر یک سال که در معرض ابتلاى به سیاه سرفه هستند نزدیک شده اند . کودکان زیر دو سال در معرض بیشترین خطر قرار دارند، ولى بیمارى اصولا در تمام سنین هم براى بیماران و هم براى پرستاران دردسرزا مى باشد .عفونت معمولا از شش تا هفت هفته و گاهى هم مى تواند تا سه ماه که دو هفته آن با سرفه شدید و استفراغ همراه مى باشد به طول انجامد .سیاه سرفه به وسیله باکترى بروز مى یابد و با یک سرماخوردگى خفیف سینه که یکى دو هفته طول مى کشد شروع و به دنبال آن بلافاصله سرفه هاى شدید و دردناک ظاهر مى شود . بین پنج تا پانزده مرحله سرفه پى در پى با دم فرو بردن عمیق و صداى بلند رخ مى دهد که معمولا استفراغ را هم به دنبال دارد . بعد از چند هفته دیگر، سرفه کمى ملایم تر مى شود ولى بیمارى تا چند هفته دیگر دوام خواهد یافت . بیشترین خطر براى تمام سنین به ویژه سالخوردگان ، پیدایش مشکلات پیچیده از جمله سینه پهلو مى باشد .
نوزاد مبتلا به سیاه سرفه بایستى بسترى شود، چون به مراقبت دقیق بهداشتى مداوم و ضرورت هاى فورى از جمله مکش مخاط از گلوى نوزاد و یا دیگر امور ضرورى و لازم جهت باز نگهداشتن مجارى تنفسى ، نیازمند است . جهت حالات ملایم تر و بدون پیچیدگى و براى کودکان بزرگتر معمولا پزشکان هیچ دارویى تجویز نمى کنند . در بدو شروع سیاه سرفه آنتى بیوتیک مفید نمى باشد . مراقبت هاى خانواده با فرآورده هاى سیر (پس ‍ از مشورت با پزشک ) ممکن است به بهبود و پیشگیرى از پیچیدگى کمک کند . جهت تهیه شربت سرفه سیر به فصل چهاردهم رجوع شود .
در بسیارى از فرهنگ ها جهت درمان سیاه سرفه از سیر کمک گرفته مى شده است و هنوز در کشور چین به همان نحو عمل مى شود . سیر به چند دلیل با سیاه سرفه تناسب دارد . نخست این که مخاط آور ملایم است و مخاط مداوم که همراه بیمارى مى باشد روان مى کند در ثانى خاصیت ضد درد آن قادر است درد شدید حاصله را کاهش دهد . بالاخره و شاید از مهمترین آنها این که به علت داشتن آنتى بیوتیک از بروز پیچیدگى جدى از جمله سینه پهلو جلوگیرى مى کند .
هنگام شیوع بیمارى در سر تا سر مناطق روستایى چین به طور یکنواخت به مداوا پرداخته مى شود و تعداد ده حبه سیر را پوست کنده و کاملا له کرده و نیم لیوان آب داغ روى آن ریخته و پس از پنج تا شش ساعت مقدارى شکر به آن اضافه کرده ، شربت سرفه به دست مى آید که براى کودکان کمتر از سه سال نیم قاشق چاى خورى و براى کودکان بیشتر از سه سال یک قاشق چایخورى تجویز مى گردد ( سه نوبت در روز براى همه کودکان ) . جهت تهیه شربت به سایر روش ها به فصل چهاردهم مراجعه کنید .
در صورتى که کودکى استفراغ کند بایستى در دادن سیر تردید کرد چون سیر باعث بى آب شدن بیشتر بدن او مى شود . هر گونه علامت بى آب شدن را بایستى فورا به پزشک معالج گزارش نمود.
سکته مغزى (stroke )
اگر در معرض خطر سکته مغزى هستید و یا این که قبلا یک بار به آن مبتلا شده اید، خوردن سیر را به طور مرتب جهت رقیق کردن خون و پیشگیرى از لخته شدن خون فراموش نکنید . چنانچه جهت بیمارى خود داروى رقت خون مصرف مى کنید، بدون مشورت با پزشک معالج سیر نخورید و او ممکن است با تغییر دز لازم به جاى سیر دستور دیگرى بدهد . خاصیت رقیق کردن سیر حتى پس از پخته شدن محفوظ مى ماند لذا مى توانید آن را به غذاى خود اضافه کنید .
سل (tuberculosis )
اغلب مردم نیازى به معالجه سل در منزل ندارند چون حالت فوق العاده جدى است و نیازمند درمان پزشکى بوده و کمیته بهداشت آن را پیگیرى خواهد کرد تا از بروز بیمارى همه جا گیر جلوگیرى به عمل آید . به هر تقدیر شروع سل به همراه ایدز بوده و باعث افزایش سوء تغذیه در بین افراد فقیر شهرى ایالات متحده مى گردد . مقاومت در مقابل دارو نیز موجب افزایش ‍ مشکلات در بعضى از نواحى مى شود. اگر کسى در مقابل دارو مقاومت مى کند ممکن است از سیر به جاى دارو جهت معالجه استفاده شود . چینیان سل را به طریق زیر با سیر مداوا مى کنند:
یک کومه سیر را جدا کرده پوست آنها را به دقت کنده و آنها را براى مدت فقط شصت ثانیه در آب جوش انداخته و بیرون مى آورند و سپس برنج سفید در آن آب ریخته تا به صورت اماج در آید و مجددا سیر نیمه پز را داخل برنج ریخته و پس از هر وعده غذا مى خورند و این کار را روزانه انجام مى دهند . علاوه بر آن چهار تا پنج حبه سیر را به مدت سه ماه هر روز میل مى کنند .
زخم روده و اثنى عشر (ulcers )
براى چندین دهه پزشکان رسمى ، زخم هاى روده و اثنى عشر را با آنتى اسید، تغییر رژیم غذائى و کاهش دهنده استرس درمان مى کردند . در سال هاى اخیر، پژوهشگران دریافته اند که اکثریت زخم ها با عفونت و میکروب هلیوباکتر پیلورى (287) همراه بوده و اکنون با داروهاى آنتى بیوتیک معمولى درمان مى شوند، یکى از داروهاى مذکور مترونیزادل (فلجیل ) (288) که تا حدودى بحث انگیز است ، مى باشد .با وجودى که تجویز آن همراه با سایر داروها در مقابل عفونت هلیوباکتر مؤ ثر بوده ولى مصرف خود آن داراى عوارض جانبى جدى از جمله مضر براى سیستم اعصاب مى باشد و احتمال بروز سرطان را در بردارد . در حالى که هلیوباکتر ساکن معده مى باشد الزاما باعث زخمى در آنجا نمى شود. بنابراین تلاش ‍ جهت دفع آن ضرورت ندارد مخصوصا با دارویى مثل فلجیل . بیمارى داشتم که ظرف مدت یک سال بیشتر از ده بار جهت عفونت روده و اثنى عشر فلجیل برایش تجویز شد و در پایان سال به بیمارى عصبى و قلب و عروق مبتلا گردید .
عده اى از پژوهشگران را عقیده بر این است که مترونیزادل در آخرین وهله بایستى تجویز شود . در یک بررسى به نود بیمار مبتلا به زخم اثنى عشر جهت کاهش ترشح اسید معده دارو داده شد. بیست و هفت نفر از آنها بدون هیچ گونه داروى دیگر کاملا معالجه شدند . چهل و هفت نفر هم یکى دو بار ظرف سال بعد احساس عود زخم را داشتند . از شانزده نفر هم سه بار یا بیشتر احساس درد داشتند. فقط دوازده نفر با هلیوباکتر عفونى شده بودند که با مترونیزادل درمان شدند . پژوهشگران نتیجه گرفتند که داروهاى کاهش دهنده ترشح براى اکثریت بیماران مناسب است .
این امر احتمال افزایش استفاده از سیر در درمان زخم اثنى عشر را داد . از بدو تاریخ ثبت شده پزشکان جهت گاز روده و دیگر عفونت ها سیر تجویز مى کردند. خاصیت هاى آنتى بیوتیکى آن در تجربیات فراوان به اثبات رسیده است . اگر چنانچه شما به زخم اثنى عشر مبتلا شدید و پزشک معالج شما مترونیزادل تجویز کرد از او درخواست کنید ابتدا داروهاى محافظه کارانه اى به شما بدهد . یکى از فواید سیر در این است که به جاى داشتن عوارض جانبى منافع جانبى دارد . اگر زخم عود کرد آزمایش طبى حاکى از وجود هلیوباکتر بود آن وقت مى توان از دارو استفاده کرد .
براى درمان زخم اثنى عشر یکى از اشکال بالقوه سیر خام که در فصل چهاردهم ذکر شده مصرف کنید . از کپسول ها به خصوص آنها که پوشش ‍ داخلى دارند استفاده نکنید چون ممکن است بدون برخورد با محل و بلا استفاده دفع گردند.
کم وزنى
به طورى که در فصل یازدهم مشاده شد، سیر تقویت کننده است . حتى اگر شما بیمارى خاصى هم نداشته باشید، سیر مى تواند سلامتى عمومى را بالا برده و هضم غذا را بهبود بخشد و مقاومت در برابر بیمارى ها را افزایش ‍ داده و باعث تقویت سیستم ایمنى گردد. این خاصیت براى کسانى که لاغر هستند و میل دارند چاق شوند مفید است . هندیان باستان از سیر به این منظور استفاده مى کردند و حتى در حال حاظر جهت اضافه کردن وزن در طب آیورودیک روغن سیر به کار مى رود.
دکتر وسلین پتکو از بلغارستان فرضیه (289) اضافه شدن وزن را روى خوک ها و گاوها امتحان کرد . او مقدار سه تا چهار حبه سیر که دز انسان 180 پوندى است به خوک ها داد، ظرف ده هفته خوک هایى که سیر خورده بودند سیزده درصد سنگین تر از آنهایى بودند که با غذاى معمولى تغذیه شده بودند. این اضافه وزن را در حالى کسب کرده بودند که عملا غذاى کمترى از دیگران خورده بودند . به طور یقین سیر هم دستگاه هاضمه و هم متابولیسم آنها را بهبود بخشیده بود . پتکو آزمایش را روى گوساله ها نیز انجام داد اما مقدار سیر را دو برابر نمود یعنى از شش تا هشت حبه سیر در روز. بعد از چهار ماه گوساله هایى که سیر خورده بودند دوازده درصد بیشتر از آنهایى که سیر نخورده بودند اضافه وزن داشتند و مقدار خوراک آنها نیز تقلیل یافت .
عفونت واژنى
عفونت واژنى ممکن است به علت ارگانیزم هایى باشد که معمولا در آنجا ساکن هستند از جمله رشد زیاد قارچ کندیدا و یا به وسیله میکرو ارگانیزم هاى خارجى که از طریق ارتباطات جنسى وارد مى شوند، باشد . خارش ، تحریک و سرخ شدن مى تواند شدید شده در واژن پخش شود . ممکن است چرک (290) وجود داشته یا نداشته باشد .
تحقیق در مورد علت عفونت بسیار با اهمیت است زیرا بعضى از عفونت ها مثل سوزاک داراى عواقب وخیم هستند . موارد ساده تر مثل باقى ماندن فتیله و یا شرایط خطرناک مثل سرطان واژن علائمى مشابه ظاهر کنند . علائم ممکن است به واسطه حساسیت باشد که در این مورد درمان با آنتى بیوتیک چه از روش طب رسمى و چه از روش طب گیاه درمانى فایده اى ندارد .
معمول ترین عفونت ها عبارتند از تریکو موناس (291)، کندیدا و گاردنرلا (292) که آسیب هاى جدى و مرگ آور ایجاد نمى کنند ولى مى توانند موجب بر هم زدن آرامش باشند. تریکو موناس از طریق مراوده جنسى منتقل مى شود .لازم به یادآورى است که بدون ایجاد عارضه در مردان وجود دارد ولى در مورد طرف مقابل بایستى معاینه و در صورت وجود آن درمان شوند .
پروفسور تورى هودسن (293) از مرکز بیمارى هاى زنان در کالج ملى درمان هاى طبیعى واقع در پورتلند استان ارگان ، اغلب شیاف سیر را که پوست آن با دقت برداشته شده و هیچ گونه خراش و بریدگى در آن ایجاد نشده تا ترکیبات تحریک کننده آن خارج شود، تجویز مى کند . بعضى از افراد به خصوص در مورد سوزانندگى سیر حساسیت دارند ولى هودسون گفت آن را براى 2/1 شبانه روز (یا در طول روز و یا تمام شب در محل قرار دهند ) . اگر زمانى نخواهند به آن دست بزنند، مى توانند آن را در پارچه یا گاز آغشته به روغن زیتون پیچیده و به صورت فتیله مصرف کنند . هودسون جهت آرامش بخشیدن به معالجه تجویز عوض کردن آن را با کپسول اسیدوفیلاس (294) در نوبت دوم در شبانه روز داد که آن را هم در واژن قرار دهند که کپسول ژلاتینى در محل حل شده و فوائد باکترى اسیدوفیلاس را به موضع مى بخشد . جهت درمان قارچ هاى زیاد رشد کرده خطرناک ، هودسن تجویز استفاده از شیاف سیر پوست کنده در مقعد را نمود . تعداد قارچهاى معمولى روده واژن ، پس از آنتى بیوتیک و کورتى زون (295) درمانى و یا هر علتى دیگر که تعداد عادى باکترى هاى مفید را به هم مى زند، زیاد مى شود. در این گونه موارد به طور معمول قارچ هاى مقعد به عفونى کردن بیشتر واژن از طریق رگ هاى تعرقى که بین مقعد و واژن (عجان ) (296) وجود دارد مى پردازند . شیاف مقعد بر علیه ازدیاد قارچ در واژن مبارزه مى کند.
دکتر مرى باو (297) از برتل بورد استان ورمونت جهت عفونت مزمن قارچ پیشنهاد دیگرى دارد . او معتقد است ضد عفونى کردن قارچ هاى داخل روده نیز به اندازه واژن اهمیت دارد . براى این منظور او مى گوید از اشکال پوشش دار سیر استفاده شود . داشتن پوشش نشانگر این است که کپسول در داخل روده که عفونت قارچ وجود دارد باز مى شود و نه در مراحل هضم و بالاتر . او پیشنهاد درمان خارجى را با شستن عجان با داروهاى گیاهى و پیشگیرى انتقال عفونت از مقعد به واژن را نمود و به بیمارانش دستور داد که بعد از خروج مدفوع و ادرار محل عجان را با محلول تهیه شده از آویشن ، بومادران و رزمرى شستشو داده و آنجا را با حوله خشک کنند.اگر افرادى نمى خواهند زحمت تهیه داروها را قبول کنند، مى توانند به میزان نیم قاشق چایخورى از تنطورهاى سیر و اچى ناسه و همیشه بهار به طور مساوى در آب دزدک هشت اونسى ریخته و آن را پر از آب کنند که به طور باور نکردنى درمان قارچ خواهد بود . شیاف سیر گاهى به خودى خود بیرون مى آید، آماندا مک کواید کرافورد (298) از کالیفرنیا از زنى حکایت مى کند که در یک شب پس از آن که نتوانست شیاف سیر را پیدا کند به طور هراسان تلفن کرد و او کاملا ناراحت از این که ممکن است سیر به جاهاى محرمانه وجودش ‍ صعود کرده باشد، بود.کرافورد گفت که گاهى سیر در واژن خرد شده و یا بدون توجه بیمار با ادرار صبحگاهى و یا حرکت روده دفع مى گردد . کرافورد در مورد خطر گم شدن سیر و عدم آلودگى ناشى از آن به او اطمینان داد و گفت من هرگز چنین موردى را بین صدها بیمار که از دختران جوان ، دختران کالجى و زنان فعال جنسى در تمام سنین بودند مشاهده نکرده ام . بعضى از پزشکان رسمى در مورد این مساءله به طور جدى اخطار مى دهند، داستان زنى که سیرش را گم کرده بود به خوبى پایان یافت ، کرافورد گفت که احتمالا بدون توجه شما در توالت افتاده باشد ولى او را در مراقبت از ایجاد هر گونه تحریک و عفونت آموزش داد . زن به درمان با سیر ادامه داد تا این که عفونت قارچى رفع گردید البته بدون نیاز به داروهاى داروخانه که هیچ گونه کمکى به بهبود او نکرده بودند .
روش دیگر استفاده سیر براى عفونت واژن توسط کریس دتراج پزشک طبیعى درمانى : از میسورى ارائه شده است . مخلوطى از سه حبه سیر و 3 تا 4 فنجان آب را در دستگاه به هم زده و با آن شستشوى زنانه کنند و او مدعى است که بسیار خوب عمل مى کند. با این روش آنتى بیوتیک قوى سیر یعنى آلى سین رها مى شود. جهت اطلاعات بیشتر به فصل دوازدهم که در چندین آزمایش بالینى خاصیت آنتى بیوتیکى آلى سین بر علیه ارگانیزم هاى متعدد عفونى شامل تریکوموناس و قارچ کندیدا به اثبات رسید، مراجعه شود .
کرم ها
عفونت کرم هاى سنجاقى در بین جوانان عمومیت دارد و 20 کودکان در سن مدرسه را تحت تاءثیر قرار مى دهد. این ها معمولا علائمى را باعث نمى شوند ولى ممکن است باعث خارش مقعد و یا خارش واژن در دختران جوان شود . فقط حالات فعال با عفونت انبوه نیازمند داروهاى انرژى زا مى باشد . دکتر آر. اف . وایس از آلمان که استاد گیاه درمانى است پیشنهاد عدم مصرف داروهاى داروخانه را جهت موارد خفیف داده و درمان با گیاهان را توصیه کرده است .یک تنقیه آب سیر که از یک حبه سیر بریده شده به مدت ده دقیقه در 2 /1 لیتر آب جوشیده باشد و خوردن سیر همزمان رفع مشکل را خواهد کرد . او درمان این چنینى را در هفته یک بار توصیه کرده است . دکتر کریس دترایج دستور شدیدترى داده است و آن مخلوط کردن دو حبه سیر در آب بدون حرارت و تزریق آن با سرنگ مى باشد و با این روش خوردن سیر ضرورتى ندارد . کرم ها بعد از یکى دو بار درمان از بین خواهند رفت در یک آزمایش بالینى در هند تجویز سه هفته اى قرص هاى ساده سیر براى دفع کرم ها مفید بود.
فصل شانزدهم : نتیجه گیرى : سیر و هزینه مراقبت پزشکى
از زمان روم باستاان سیر لقب شفاى مردم فقیر را ابتدا در کشورهاى لاتین و سپس درکشورهاى عربى و ایران و بالاخره در انگلستان بهدنبال داشت و عنوانى که هنوز در اماکن فروش داروهاى گیاهى رواج دارد از دو هزارسال قبل به جا مانده است و از طریق فرهنگ انگلستان به اروپا و سر تا سر آفریقا،خاورمیانه ، شبه قاره هندوستان ، جنوب شرقى آسیا تا مالزى و اندونزى راه یافته است. سیر این عنوان را در مکان ها و زمان هایى کسب کرد که قیمت داروهاى رسمى براى عموممردم بسیار زیاد بود و در عوض ‍ آنها به طرف سیر روى آوردند. بدون تردید ارزشسیر طى زمان به اثبات رسیده ، رقباى با ارزش زیاد گذشته سیر فراموش شده اند درحالى که سیر جایگاه والایى را حتى در طب متداول به خود اختصاص داده است . براىاقتصاد خانواده در بازار دارویى امروزى ، نیاز به داروى ساده و ارزان و شافع اکثریتبیمارى هاى امروزه به همان اندازه اهمیت دارد که در گذشته اقتصاد خانواده
سیر را اگر به طریقى که در فصل چهاردهم توضیح دادم در منزل تهیه کنید بسیار ارزان خواهد بود یعنى براى درمان یک خانواده شش نفرى روزانه فقط پنجاه سنت هزینه دارد . اگر چنانچه شما سیر مورد مصرف خود را در حیاط منزل تهیه کنید به مراتب ارزان تر تهیه مى شود . صرفه جویى در هزینه تنها به هزینه کم تهیه سیر منتهى نمى شود . سیر از بسیارى از بیمارى ها پیشگیرى مى کند از سرماخوردگى ساده گرفته تا سرطان که نیاز به هزینه پرداختى از چند دلار تا صدها هزار دلار یعنى از دست دادن درآمد خانواده حتى با داشتن پوشش درمانى خوب دارد استفاده از سیر با تجویز پزشک به جاى تجویز دارو در مواردى مثل فشار خون بالا، جوش صورت ، عفونت هاى واژنى و یا برونشیت قادر است به طور وضوح هزینه مراقبت هاى بهداشتى خانواده را ضمن دورى از عوارض جانبى داروها، صرفه جویى کند.
سلامت عمومى
بالا رفتن مصرف گسترده سیر به عنوان حفظ سیاست بهداشت عمومى مى تواند به طور وضوح روى هزینه هاى بهداشتى مؤ ثر باشد . در یک بررسى که نتیجه آن در مجله پزشکى جنوب (299) به چاپ رسید گفته شده است که رژیم درمانى براى کم کردن کلسترول خون قطعا ارزشى خیلى بیشتر و مؤ ثرتر از دارو درمانى دارد در جدول زیر ملاحظه خواهید کرد اعداد منفى نشانگر صرفه جویى رژیم درمانى است چون از هزینه زیاد معالجاتى مثل حمله قلبى ، سکته مغزى و سرطان کاسته شده است در آینده به واسطه کم شدن هزینه هاى درمانى قیمت غذا و یا مکمل هاى غذائى به سرعت کاسته خواهد شد . پژوهشگران در این بررسى در مورد سیر تحقیقى به عمل نیاورده اند اما هزینه منطقى آن در همان سطح و یا کمتر از رژیم پیشنهاد شده بالا مى باشد . در فصل نهم دیدیم که سیر به هر شکلى قادر است کلسترول خون را کاهش دهد . تصور کنید میزان ذخیره در سطح ملى چقدر تغییر خواهد کرد اگر پزشکان سیر و تغییر رژیم غذا را جهت کاهش کلسترول در تقدم اول قرار دهند و فقط هنگامى داروهاى گران را تجویز کنند که در روش اول بهبودى حاصل نشود توصیه رژیمى 2536 دلار advice dietary
.
نیاسین 1234 دلار niacin
سیلیوم هاسک 642 دلار husk psyllium
لواستاتین 51 .50 دلار lovastatin
کلستى پول 404 .72 دلار colestipol
کلستى رامین 603.92 دلار colestyramine
جمفرى بروزول 826.108 دلار gemfibrozol
حتى کاهش اندک بیمارى هاى قلب و عروق توسط سیر مى تواند میلیاردها (300) دلار در سال در ایالات متحده ذخیره کند . هزینه حمله قلبى در حدود 25000 تا 75000 دلار در هر نوبت مى باشد . در فصل نهم و پانزدهم دیدیم سیر از بروز حمله قلبى جلوگیرى مى کند به ویژه در مورد آنهایى که یک بار مبتلا شده اند تاءثیر بسزائى دارد . در یک آزمایش معلوم شد که مرگ و میر افرادیکه بعد از حمله اول براى مدت سه سال سیر خورده اند 50 تقلیل یافت . فقط 7000 حمله قلبى در سال پیشگیرى شد که کمتر از یک هزارم (1000/1) کل حمله هاى قلبى ایالات متحده مى باشد مقدار ذخیره پولى از این بابت براى خرید روزانه نیم حبه سیر براى ساکنان ایالات متحده که خود جهت کاهش حمله قلبى ضرورى است کفایت دارد .
درمان ایدز
همه گیرى ایدز در ایالات متحده و کل دنیا در حال رشد مداوم بوده و درمان آن به سرعت هم براى بیماران و هم براى سیستم مراقبت هاى بهداشتى در کل غیر قابل تحمل گردیده است در فصول دوم و پنجم دیدیم که کلینیک ها
در آمریکا از درمان هاى متداول چینى و طبیعى درمانى از سیر به عنوان پایه و اساس پیشگیرى و درمان عفونت هاى فرصت طلب که همراه ایدز مى باشد، استفاده مى کنند . پروژه ارتقاء مصونیت در پورتلند ارگان به روش ‍ بالا از سیر بهره گیرى مى کند و مى تواند خدمات بهداشتى طبیعى را با دامنه وسیع ، از جمله : معاینه در مطب ، طب سوزنى ، ماساژ درمانى ، گیاه درمانى چینى و مکمل هاى غذائى ویتامینه به ارزش یکصد دلار در ماه براى مراجعه کنندگان ، ارائه کند . با مقایسه این رقم با هزینه بعضى از داروهاى ایدز که بیشتر از هزار دلار در ماه بوده و در مقام مقایسه به هیچ وجه از مداواى طبیعى مؤ ثرتر نمى باشد قابل توجه است .
شفاى طاعون مردم فقیر
در تاریخ گذشته استفاده از سیر صرفا جهت صرفه جویى توسط بیچارگان نبود . سیر در بیمارى هاى همه جا گیر که داروهاى معمولى کاربردى نداشت به کار مى رفت . در زمان حاضر هم همان واقعیت وجود دارد مثلا سرماخوردگى عمومى ، آنفولانزا و سایر سرماخوردگى ها در همسایگى ها، کارگاه ها و مدارس معمولا غوغا مى کند. سال گذشته در پورتلند ارگان جایى که من ساکن هستم در یک مرحله 40 شاگردان به علت آنفولانزا مدارس ‍ را ترک گفتند. در اغلب سال ها بروز بیمارى ملایم است ولى گاه گاهى هجوم زهرآگین و شدیدى مى آید و عده زیادى از مردم را به بیمارى سخت دچار مى کند . در طول قرن یکى دو بار آنفولانزاى همه جاگیرى با شدت مرگبار مردم را قلع و قمع مى کند. در دو مرحله همه جاگیرى مجزا در قرن گذشته ده ها میلیون انسان را در سر تا سر دنیا هلاک کرد . سیر عامل مؤ ثر پیشگیرى و مداواى آنفولانزا مى باشد در حالى که داروهاى معمولى بى اثر هستند توجه داشته باشید که چند حبه سیر در نزدیکى خود جهت سرماخوردگى و آنفولانزا داشته باشید.
ادارات بهداشت عمومى در مورد وقوع بیمارى طاعون همانند گذشته و کشتار دسته جمعى احتمال مى دهند . ضمنا آنها نسبت به ویروس ناشناخته آگاهى داشته و با توجه به ظهور ویروس غیر منتظره زعیر و موضع فیلم ویرانگر (301) همانند طاعون هاى باکتریایى که در مقابل دارو مقاوم شده اند در تفکر هستند . هیچ کس قادر به پیش بینى نیست که آیا سیر در مقابل طاعون آینده مقاومت دارد ولى مى دانیم که بر خلاف داروهاى متداول سیر در مقابل خیلى از ویروس ها و باکترى هاى مقاوم شده در برابر دارو ایستادگى مى کند من در نظر دارم که چند کومه سیر در منزل نگهدارى کنم . شاید روزى به کار آید .
سیر در آینده
در زمان جالینوس روستاییان به جاى داروهاى گران ، سیر مى خوردند . از یک منظر آنها بهترین معامله را انجام داده اند . امروزه ما آن درمان ها را به کلى از یاد برده ایم اما سیر هنوز شهرت جهانى که در زمان جالینوس به دست آورده بود حفظ کرده است . من تردید دارم که در 2000 سال آینده آنتى بیوتیک هاى امروزى ، داروهاى کاهش کلسترول و دیگر داروها به همان اندازه که داروهاى چند منظوره رومیان از یاد رفته اند، فراموش نشوند ولى شرط مى بندم بشر هنوز از سیر استفاده خواهد کرد .

    
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد